تمرکز و اسرار اعجاب انگیز آن

تمرکز چیست؟

تمرکز، یک حالت ملموس و قابل مشاهده ذهن است. زمانی که ذهن توانایی دارد روی یک موضوع فیزیکی یا روانی توقف کند و از آن منحرف نشود، حالتی ایجاد می شود که به آن “تمرکز ذهن” می گویند. “مراقبه” مرحله تکامل یافته این حالت است.


مطلب مرتبط: “خود هیپنوتیزم تقویت توانایی های مغزی (بمب ذهن) – فایل سابلیمینال (تلقینات پنهان)


حصول آگاهی در وجود انسان مطلقا نیاز به کسب نور از خارج ندارد، زیرا منبع نور در وجود انسان است. اما نوری که در مسیرهای پراکنده و سطوح مختلف عمل می کند، لذا توانایی اش را حتی برای شناخت خود از دست می دهد. پرتوهای ذهن عادی نیز به مثابه امواج نوری پراکنده است. اما چون به تمرکزرسید، مانند اشعه لیزر عمل می کند.


هم اکنون بخوانید: “امواج مغزی چیست؟ اسرار ذهن خود را بشناسید!


وضعیت وانهادگی

خاصیت تمرکزکردن این است که هر چه بیشتر در موضوعی تعمق کنید، مجذوب تر می شوید و بیشتر به حالت وانهادگی در می آیید. اغلب ما در طول زندگی استراحت واقعی و وانهادگی را تجربه نکرده ایم. حتی در خواب نیز از آرامش کامل برخوردار نیستیم. اگرچه تمرکز یک حالت روانی است ولی اثر مستقیمی روی بدن فیزیکی دارد زیرا ذهن را از پراکندگی و آشفتگی باز می دارد و تنش و اضطراب را دور می کند.

هر کس به تجربه دریافته که بدون تمرکزکردن ذهن قادر به انجام هیچ عملی نمی باشد. برای هر فرد لازم است که با تمرینات خاصی اسباب و علل پراکندگی ذهن را از میان بردارد تا ذهن خود بخود در حالت تمرکز قرار بگیرد و از ضعف به قدرت برسد. آنگاه انسان قادر خواهد بود توانایی ذهن را به تمام جریانات بدنی و روانی تسری دهد و آنرا وسیله استحکام شخصیت و تامین سلامت خویش سازد.


مقاله مرتبط: “تجربه غرقگی (جاری شدن، تچان flow) کلید اصلی رضایت از زندگی بر اساس روانشناسی مثبت


فردی که ذهنی ناتوان و پراکنده دارد شب مصمم است که فردا چنین و چنان کند ولی فردا که می رسد آنرا به فراموشی سپرده یا به بعد موکول می کند. برای مثال اگر از دستگاه گوارش در رنج هستید یا دائم با تمایلات لرزان دست و پنجه نرم می کنید، می توانید این ناتوانی ها را آنگونه که میل دارید تغییر دهید و خویشتن را نیرومند سازید.


تمرینات تمرکز

تمرینات تمرکز مختلف اند. موضوعاتی که به کار گرفته می شوند با توجه به بدن و روان و فضای درون و بیرون هر فرد متفاوت است. موضوع انتخابی نباید موجب جنگ ذهنی شود. تمرکز روی موضوع اشتباه، نتیجه اش پراکندگی ذهن و تشویش است. در حین تمرکز باید از هرگونه جدال ذهنی بر حذر بود. در نتیجه شما باید نماد سودمند را انتخاب کرده و به کار گیرید. برخی از موضوعات تمرکز عبارتند از:

نوشته‌های مشابه

18 دیدگاه

  1. سلام
    طبق معمول ومثل فایلهای دیگر عالی عالی بود
    واقعا از زحمات و تلاش های بی نظیرتان به نوبه خودم سپاسگزارم.. از خداوند متعال موفقیت وسربلندی وسلامتی شما وتمام عزیزان راستمرد را خواهانم. حاجی حاجی بالا

  2. با نشکر. در مطلب “اسرار تمرکز”, نویسنده به سادگی و روانی دلایل متمرکز شدن ذهن را توضیح می دهند و بالاترین ابزار یا روش رسیدن به تمرکز را بدرستی مراقبه می نامند. در حالت بسیار کلی, وجود هر انسان از سه بعد تشکیل می شود: !- روح(انرژی) 2- روان یا تفکر(ذهن) 3- جسم(مرکز درد و لذت فیزیکی). مغز بخشی از جسم است که مهمترین کارش, تولید و بازتولیدی بنام تفکراست البته که وظایف انسجام و اتحاد اعضا و تک تک سلولهای بدن وخلاصه فرماندهی و ضبط لحظه به لحظه های زندگی ما را عهده دارست. ذهن چیزی جدا از روان نیست و خصوصیات شخصیتی مرا ( متاثر از هزاران فرایند) تشکیل می دهد. مهمترین کار ذهن حفاظت ما از خطرها و اسیب هاست و … دقیق نمی توان گفت ولی از دهها هزار سال پیش وظیفه شادی و خوشبختی انسان حتا در اینده را هم ارام ارام برعهده گرفته است با پیشرفتهای انسان در زمینه علوم, کار ذهن زیادتر و پیچیده تر شده است ذهن بجای توجه به روح و روان من, بیشترین مواظبت از جسم را بنا به دلایلی و خارج از کارکرد طبیعی ان, در پیش گرفته است و چون بر مبنای خودخواهی و لذت انسانی, خمیره اش شکل گرفته است مداوم راهکارهایی دراین زمینه می دهد که هر چیزی حتا خلاف عرف و قانون را تجویز می کند. پس برای گرفتن کار درست از ذهن باید مقداری از وظایف اش کم شود یعنی “تمرکز” یابد و در چارچوب خاصی کار کند و این وظیفه “مراقبه” است و علت وجودی ان..

دیدگاهتان را بنویسید