چی یا پرانا ، انرژی زندگی

پرانا، انرژی کیهانی، انرژی زندگی، کی، چی، انرژی الهی و انرژی حیاتی نیز نامیده می شود و ماده ایست که پشت تمام آفریده ها قرار دارد. پرانا اجازه می دهد تا موجودات و جوهره ی هر آن چه که باعث می شود موجودات زنده در تکاپو و زنده باشند در حالت سکون نیز زندگی کنند.
این یک اصل کیهانی و بنیادین زندگیست. بدون آن چیزی وجود ندارد.
چه شواهدی در رابطه با وجود چی می توان یافت؟ بدیهی ترین شواهد کدام است؟


ریشه های معنوی پرانا و منشا آن

پرانا چگونه بوجود آمد؟ چرا وجود دارد؟
تعمق مردمان از گذشته تاکنون حاکی از آن است که جهان هستی تحت انبساط کوچک یک ذره، بیلیون ها سال قبل بوجود آمده است. این تفکر در سطح علمی مدرن تحت عنوان نظریه ی بیگ بنگ انعکاس پیدا می کند.


هم اکنون بخوانید: “نکات اسرارآمیزی در مورد “پرانا” که نمی دانستید!


معنویت آگاهانه

تمامی اشکال معنویت، نوعی از جستجو است. جستجوی پرانا یا چی، برای تجربه ی خود حقیقی، روشی عمیق و کامل می باشد. تنها با پالایش خودآگاهی می توان به وجود خود معنا بخشید. این رمز و راز موجودیت است.

آن دسته از تمریناتی که به طور مستقیم با چی در ارتباط هستند، نظیر یوگا یا چی کونگ، در صدد آن هستند تا پرانا را در روشی آگاهانه با خود فرد متحد کنند. آن ها به دنبال آنند که در ابتدا از پرانا آگاه شوند، سپس این آگاهی را که خود چیزی نیست جز پرانا، به مرور زمان به سمت پرانا هدایت کنند. این منجر به خودشناسی نهایی و روشنیدگی یا اشراق می گردد.

 متون و روایات باستانی هند

هندیان باستان اصطلاحات بسیاری برای توصیف معنا و جهت دادن به تمایل افرادی که تشنه ی دانستن راز بزرگ هستی هستند دارند که در زبان های غربی وجود ندارد. چیتا جنبه ی خودآگاهانه ی پرانا می باشد. آن آگاهیست. آن تکامل پرانا به جایگاهیست که بتواند خود را بشناسد. پرانا جوهره ی چیتاست. چیتا، وجود، آگاهی و دانش، حافظه و اکنون و آینده ی پرانا به عنوان خودآگاهی است.
برای زندگی، هر دوی پرانا و آگاهی باید وجود داشته باشند. بین پرانا و چیتا، واسانا یا تمایل وجود دارد. بدون تمایل به خودآگاهی هیچ تکاملی برای چی وجود نخواهد داشت که آن را آگاه سازد. یک موجود زنده، پرانی نامیده می شود.


پرانا و چی از دیدگاه علم

در سطح علمی، عکاسی کرلیان که در سال ۱۹۹۳ ابداع شد، نشان می دهد هر چیزی حتی اشیا بی جان واجد هاله ای هستند که هیچ ارتباطی با نور پردازی یا خطای دید ندارد. این گواه بر آن است که در درون و بیرون هر چیزی نیرویی وجود دارد.

در سطح ریز اتمی نیز الکترونها با سرعت جابجا می شوند. آن ها چگونه حرکت می کنند و چرا انرژی که به آن ها اجازه ی حرکت می دهد به اتمام نمی رسد؟! الکترون ها انرژی را از یکدیگر قرض می گیرند، اما اگر انرژی پایداری وجود نداشته باشد که بیشتر از پتانسیل و انرژی جنبشی الکترون باشد جهان از کمبود انرژی فرو می پاشد، زیرا هر الکترون از دیگری انرژی قرض می گیرد و همه چیز از دست می رود. تحقیقات قابل توجهی وجود دارد حاکی از آن که می توان چی یا همان پرانا را مشاهده و حتی حرکت آن را کنترل کرد.


انسان به عنوان پرانا

کوانتوم پرانای هر فردی با توجه به قدرت شخصیت و عمق روح وی نشان داده می شود. این بازتاب مستقیم ظرفیت آنان برای کسب پرانا است.
برخی از افراد به دلیل سطح بالای پرانایی که دارند و همینطور عمق خودآگاهی شان و طولانی بودن حافظه ی خودآگاهی، جذاب تر هستند. این بدین معنا است که هر چه حافظه ی روح عمیق تر باشد، شخص به یاد می آورد چه زمانی بوجود آمده و چه مدت بوده است.


پرانای ما چگونه تحت تاثیر ما قرار می گیرد

افکار مثبت، احساسات ارتعاش بالا مانند عشق و همدردی، و تمرینات یوگا، سطوح پرانای بالایی را در سیستم ما تولید می کنند.

از طرفی دیگر افکار منفی و خسته کننده و تکراری، نوشیدنی های نامناسب و دود یا رفتار های جنسی غیر متعارف، سطح چی ما را به شدت پایین آورده، و در سیستم ما انسداد ایجاد می کنند. هنگامی که میل جنسی و انرژی آن از میل غریزی به عشق تغییر کند، پرانا در سیستم ما حفظ شده و موجب شکل لطیفی از انرژی تحت عنوان “اوجاس” می شود. این انرژی در مغز جمع می گردد و نیرویی برای پیشرفت و خلاقیت معنوی می شود.


یوگا و یوگی

در اصل یوگا تلاشی آگاهانه به منظور برقراری ارتباط با روح و تبدیل خود به موجودی پرانیک می باشد. اشکال بسیاری از یوگا وجود دارد، باکتی یا فداکاری، کارما یوگا که مرتبط با اعمال روزانه ی زندگیست و فرد را با پرانا و حقایق بالاتر وجود مطابقت می دهد، جنانا یوگا و انواع دیگر یوگا.

یوگی کسی است که یوگا تمرین می کند. یوگی مقدار زیادی پرانا یا چی در خود ذخیره می کند، دقیقا همان طور که باتری برق را ذخیره می نماید. درخشندگی پرانای یوگی، قدرت، سلامتی و عشق وی را به اطرافیانش متشعشع می کند.
یوگا در حقیقت علمی کاربردیست و تمامی تمرینات آن با هدف ایجاد جریان متعادل نیروی زندگی کیهانی یعنی پراناست.


محصولات پیشنهادی راستمرد:

بسته آموزش کامل تای چی 

بسته پاکسازی و فعالسازی چاکراها


پرانیک هیلینگ ، شفای دردها

امروزه شفا با انرژی بسیار متداول می باشد. ایده ی اصلی پشت موضوع شفای انرژی آن است که بیماری ها در اثر سطح انرژی یا چی پایین در بخش بیمار بدن به وجود می آیند. از طریق افزایش سطح انرژی، باز کردن انسداد های جریان انرژی و هدایت چی به واسطه ی تمرین های درونی و مراقبه، می توان سرعت بهبودی را به شدت افزایش داد، و حتی درمان کرد. تحقیقات بسیاری وجود دارند که چنین نظریه ای را اعتبار می بخشند. بکارگیری انرژی پرانا در جهت بهبود و درمان امراض و بیماری ها، پرانیک هیلینگ نامیده می شود. 


مقاله مرتبط در این زمینه: “پرانیک هیلینگ چیست؟ چه فوایدی دارد؟ چگونه عمل میکند


تعامل پرانا در زندگی روزمره

در سطح ماده نیز هر کسی از محیط، پرانا دریافت می کند مانند غذا، آب، آفتاب و هوا. کتب مقدس هندوها، غذا را بر حسب کیفیت پرانای آن طبقه بندی می کند. سه نوع غذا وجود دارد؛ ساتویک، راجاسیک و ساماسیک.

غذای ساتویک پرانای سالم و خنثی دارد که بدن را عمیقا تغذیه داده و ذهن و احساسات را با روشی مثبت متاثر می کند.

غذاهای تاماسیک از مقدار کم مطلوب پرانا برخوردارند، و بر بدن و ذهن به کندی و رکود اثر می گذارند.

غذاهای راجاسیک نیز از چی کمی برخوردارند، اما به دلیل اثرگذاری آن ها بر بدن و ذهن، به عنوان غذاهایی طبقه بندی می شوند که باعث بی قراری و اضطراب می شوند.


کار با پرانا

پرانا فقط از منابع خارجی دریافت نمی شود، خود تولید می شود و کیفیت آن قابل اصلاح و جهت دهیست. هر فردی می تواند با کار بر پرانا یا چی خود، نشاط و قدرت، کارایی و توانایی خود را تقویت کرده، بیماری ها را شفا داده و به سمت آگاهی بالاتر پیش رود.

هوای خالص نه تنها برای کسب اکسیژن ضروریست بلکه برای چی نیز مورد نیاز می باشد. کیفیت هوایی که فرد تنفس می کند مستقیما بر سطح انرژی تاثیر می گذارد.

شور و نشاط و سرزندگی که در نزدیکی آبشار و یا ارتفاعات کوهستانی می توان احساس کرد به طور چشمگیری به دلیل بالا بودن کوانتوم پرانا در این محیط ها می باشد. از طرف دیگر اگر فردی در معرض آلودگی و یا هوای بازیافت شده قرار بگیرد سطح انرژی به سرعت شروع به پایین آمدن می کند.


مقاله مرتبط برای شما: “تنفس صحیح و اثر آن در جذب پرانا (آموزش صوتی و تصویری)


تنفس جلوه ی بیرونی پرانا است. بازدم آهسته تر و طولانی تر نشان می دهد که پرااستفاده ی موثر تری به واسطه ی بدن دارد. پرانای بیشتر، از هر یک از اتم های اکسیژن کسب می شود.

این است دلیل این که یوگا به شیوه های مختلف تمرینات تنفسی یعنی پرانایاما اهمیت قائل است. پرانایاما سریع ترین و موثرترین روش برای شارژ مجدد سیستم پرانیک است و ذهن و بدن بدین طریق آرام می گیرد‌. زمانی که شیوه های تنفسی یوگی با آگاهی انجام می گیرد، پرانا به سمت نقطه ی تمرکز پیش می رود.


پرانایاما

پرانایاما ترکیبی از کلمات پرانا، انرژی و یاما، جهت می باشد. بنابراین پرانایاما هدایت انرژی از طریق تنفس است. تنفس حالت ذهن را نشان می دهد. زمانی که تنفس کوتاه و کم عمق است، فرد عصبانی، ترسیده یا ناراحت است. کنترل تنفس کلید تغییر شخصیت شماست. با کنترل طولانی تر شدن تنفس فرد می تواند به سرعت احساسات خود را تغییر دهد و به آرامش و حالت متعادل تری برسد.

شخصیت ما از پنج لایه یا غلاف تشکیل شده است که خود واقعی ما را پوشش می دهد. نمودار کوشاها را ببینید. از طریق تمرین پرانایاما، بدن دوم، یا پرانامایا کوشا، یا بدن انرژی حیاتی، تصفیه شده و انسدادها باز و رها می شوند.

چی


مغز و پرانا

در سیستم بیولوژیکی مغز پرانا یا انرژی چی بیشتری استفاده می کند. اگر مغز به اندازه ی کافی از پرانا تامین نشود، ذهن بی قرار و آشفته گردیده و دائما با افکار منفی درگیر می شود. به عنوان مثال زمانی که کسی گرسنه یا مریض می شود تحریک پذیر است. سطح پرانا در مغز بسیار کاهش میابد.

شخصی که به واسطه ی پرانایاما با پرانا سر و کار دارد کیفیت و کوانتوم پرانای وی افزایش میابد. یک انسان معمولی فقط از یک دهم مغز خود استفاده می کند. پرانایاما مغز خفته را فعال می کند. زیرا مقادیر عظیمی از چی برای فعال کردن کل مغز مورد نیاز است و این تمرین فعال کننده است و نبوغ را در هر فردی بیدار می نماید.


پنج وایو پرانا

پرانا بر اساس عملکرد و حرکت که بر نواحی مختلف بدن تاثیر می گذارد هم جسمی و هم بدن ظریف تقسیم بندی می گردد. وایو به معنای باد است که جهت جریان اترژی را نشان می دهد.

  1. پرانا در قلب نشسته است، اما مسئول تامین انرژی تمام غدد بین چاکرای قلب و چاکرای گلو می باشد و تنفس و گردش خون را پیش می برد. حرکت پرانا به سمت بالا استچیکمبود جریان این نوع پرانا را می توان با تمرینات پرانایاما، خم شدن به عقب و باز کردن قفسه سینه، به ویژه برای خانم هایی که احساسات عاطفی نامتعادلی را تجربه می کنند اصلاح نمود. برای خانم ها باز کردن قفسه ی سینه از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که وزن سینه های آن ها شانه ها را به سمت داخل می کشد.

  2. آپانا در پایه ی ستون فقرات جای گرفته است و مسئولیت تمامی غدد بین چاکرای ریشه و چاکرای دوم را بر عهده دارد. هملکرد آن دفع و حرکت رو به پائین است. تمامی آساناهای مربوط به لگن برای این وایو مفید هستند.
  3.  سامانا در ناحیه ناف واقع است و عمل هضم را انجام می دهد و چی یا پرانای غده ی فوق کلیوی را تامین می کند. آساناهای مرتبط با پیچ و خم این وایو را فعال می کنند و برای کاهش چربی و کنترل دیابت مفید هستند.
  4. اودانا در گلو جای دارد و مسئول عمل بلع، تعادل غده ی تیروئید، اجازه ی خواب و جدا شدن روح از بدن به هنگام مرگ می باشد. حرکت آن به سمت بالا بوده و حرکت های معکوس برای آن مفید می باشد.
  5.  ویانا انرژی ذخیره ایست و مسئول گردش خون است. حرکت آن به سمت بیرون و دایره ای می باشد.

 


در زیر ۵ زیرشاخه پرانا یا چی وجود دارند که هر کدام عملکرد فیزیکی بر عهده دارند:

ناگا: آروغ زدن و سکسکه کردن
کورما: پلک زدن
کریکارا: احساس تشنگی و گرسنگی
دِواداتا: خمیازه کشیدن
دانانژایا: تجزیه ی بدن پس از مرگ


چاکراها، حس ها و جریان پرانا

مدار اصلی در بدن ستون فقرات می باشد. این مدار مغز را به تمامی قسمت های بدن به واسطه ی ۷ چاکرای اصلی، مراکز انرژی، متصل می سازد. این مراکز انرژی ما را با ارگان های حسی پیوند می دهند. در علم یوگا ۷ حس وجود دارد. ۵ حس بینایی، شنوایی، بویایی، چشایی، لامسه، و حس تعادل که از طریق گوش ها کنترل می شود و هیجان که در قلب جای دارد. حواس دنیای درونی و بیرونی را به هم متصل می کنند.


۷ چاکرا نقشه ای متوالی برای تکامل ما محسوب می شوند. چاکرای آجنا یا چشم سوم را در نظر بگیرید که در آن جا آیدا و پینگالا یکدیگر را ملاقات خواهند کرد، و اتحاد متعادل انرژی چی از هر دو نادی باعث سکون و آرامش در بدن و ذهن می گردد. قدرت قوی تر، وضوح ذهن و آگاهی از انرژی ظریف در بدن می تواند به عنوان نتیجه ی تعادل بین دو جریان انرژی دو کانال تجلی یابد. باز شدن آجنا منجر به تمرکز ذهنی، و دسترسی به حس ششم و گسترش آگاهی و امکان دسترسی به راهنمایی های آگاهی جهانی می گردد. هر چاکرا وظیفه ی تامین انرژی برای غدد خاصی را دارد و با احساسات خاصی در ارتباط می باشد.


سری مقالات آشنایی با چاکراها را از لینک زیر دنبال کنید:

چاکرای ریشه چاکرای اول – فعالسازی و پاکسازی


منبع:

https://www.livelifekingsize.net/prana-universal-energy/#
https://divineyogabangkok.atavist.com/prana-the-universal-life-force

نوشته‌های مشابه

18 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید