خطرات سابلیمینال و عوارض سابلیمینال
|

عوارض و خطرات سابلیمینال و پشتوانه علمی اثربخشی این فایل ها

در این مقاله می خواهیم با شما راجع به شایعات و شبهاتی که پیرامون فایل های سابلیمینال و همچنین عوارض و خطرات سابلیمینال هست صحبت کنیم. چیزهایی مثل اینکه آیا این فایل ها ضرری دارند؟ یا اینکه آیا اصلا این فایلها موثر هستند و یا پشتوانه علمی دارند؟ یا فقط یک جور کاسبی است یا حتی بعضی ها پا را فراتر میگذارند و این فایلها را شیطانی و منفی می دانند! می خواهیم راجع به همه اینها با شما صحبت کنیم و در مورد هر چیزی هم که مطرح می کنیم لینک و مستندات از منابع علمی معتبر برای شما ارائه می دهیم که در پانوشت این مقاله همه آنها وجود دارد و عزیزانی که علاقمند به تحقیقات بیشتر باشند، روانشناسان و هیپنوتراپیست ها و همکاران ما هم می توانند از این منابع و مستندات برای اثبات اثربخشی این فایلها به مراجعین خود بهره ببرند.

در صورتی که فرصت مطالعه مقاله را ندارید فایل صوتی آن را با صدای آقای کاظم پور، روانشناس و هیپنوتراپیست، از بخش زیر گوش کنید:

فهرست

شروع ماجرا: 1

تحقیقات علمی در تایید اثربخشی سابلیمینال: 1

اگر سابلیمینال اینقدر موثر است آیا نمونه ای وجود دارد که کمپانی های معروف از آن استفاده کرده باشند؟ 2

سایر تحقیقات و دنیای عجیب ناخودآگاه و سابلیمینال. 2

سابلیمینال شیطانی و مضر است یا ابزار کلاهبرداری است.. 3

شروع ماجرا:

جیمز ویکاری و تبلیغات سابلیمینال - راستمرد

شروع ماجرای تلقینات سابلیمینال و یا به عبارت بهتر، شروع معروف شدن این تلقینات و توجه عمومی به آنها با آقای جیمز ویکاری[1]، مشاور بازریابی و بیزنس در سال 1957 آغاز شد. زمانی که ایشان مدعی شد در تحقیقی پیام های سابلیمینال “پاپ کورن” و “کوکا کولا” را به شکل فلش لحظه ای در فیلمی گنجانده و بعد از آن بینندگان فیلم پس از ترک سال سینما مقدار بالاتری از این موارد خوراکی را تهیه کرده بودند و ایشان نتیجه گرفته بود که تبلیغات سابلیمینال جواب می دهد. همین امر باعث نگرانی و اعتراضات مردمی شد که نمی خواستند ناخواسته ذهنشان با پیام های سابلیمینال تبلیغاتی پر شود و به همین خاطر این اعتراضات بالا گرفت و در نهایت منجر به تصویب قوانین مشابهی در بسیاری کشورها از جمله آمریکا و استرالیا شد که در آنها پخش تبلیغات سابلیمینال قدغن شدند. هچنین به نظر می رسد تحت فشار همین شرکت های بزرگ که دوست داشتند از این تبلیغات استفاده کنند اما دوست نداشتند تحت فشار افکار عمومی قرار بگیرند، چند سال بعد آقای ویکاری منکر تحقیق خود شد و مدعی شد که این تحقیق ساختگی بوده و پیام های سابلیمینال اثربخشی ندارند. همین موضوع چیزی است که اکثر مخالفین سابلیمینال مطرح میکنند که ایده سابلیمینال از یک تحقیق تقلبی شروع شده و واقعی نیست. حالا در ادامه این مقاله با هم خواهیم دید سابلیمینال چقدر واقعی است و خود شرکت هایی که منکر این نوع تبلیغات هستند چطور از این تلقینات بهره می برند. همچنین در مورد تحقیقات علمی و اثربخشی سابلیمینال در حوزه سلامت روان هم صحبت خواهیم کرد تا خودتان با آگاهی بالا بتوانید درباره خطرات سابلیمینال قضاوت کنید!


مقاله مهم مرتبط: هیپنوتیزم چیست – جامع ترین راهنمای هیپنوتیزم در اینترنت


تحقیقات علمی در تایید اثربخشی سابلیمینال

دانشگاه هاروارد درسال 1999 تحقیقی انجام داد که در آن برخی دانشجویان بازی های کامپیوتری مشخصی را انجام دادند و در این بازی پیام های سابلیمینال گنجانده شده بود. برای یک دسته پیام هایی مثل سالخوره و وابسته و برای گروهی دیگر شاداب و خردمند. سپس زمان ترک سالن محل بازی، مدت زمان راه رفتن افراد تا رسیدن به آخر سالن اندازه گیری شد. این تحقیق نشان داد افرادی که سابلیمنال مثبت دریافت کرده بودند شادتر و با اعتماد بنفس تر بنظر میرسیدند و زودتر به انتهای سالن رسیدند در حالی که گروه دوم خصوصیاتی مشابه تلقیات منفی دریافت شده داشتند و کندتر به انتهای سالن رسیدند (منبع[2]). همچنین خانم رونیا کارام و همکاران در 2017 نشان دادند که تلقینات سابلیمینال می تواند بر انتخاب های افراد اثر معناداری داشته باشد. (منبع[3]) این تحقیق بسیار با اهمیت است چرا که دقیقا نشان می دهد سابلیمینال می تواند برای کنترل و تغییر رفتار افراد موثر واقع شود. خصوصا اینکه این تحقیق در مجله علمی اروپا ESI که مجله بسیار معتبری است چاپ شده است.

تحقیقات بروی پیام های سابلیمینال - نظر کارل گوستا یونگ در مورد سابلیمینال
یونگ معتقد بود هرچند جنبه های سابلیمینال هر چیزی ممکن است کوچک بنظر برسد اما در واقع سرچشمه همه افکار آگاهانه ماست!

هچنین تحقیقات بسیار زیادی در زمینه اثربخشی سابلیمینال در درمان انواع اختلالات روانی و مشکلات روحی انجام شده است. به عنوان مثال، تحقیق خانم دکتر کنت پارکر از دانشگاه کویینز نیویورک که میخواست اثربخشی تلقینات سابلیمینال را بر عملکرد آکادمیک شاگردانش بسنجد. در این تحقیق که بروی 60 نفر از دانشجویان انجام گرفت مشخص شد کسانی که تلقینات سابلیمینال دریافت کرده بودند به صورت معناداری عملکرد آکادمیک بالاتری داشتند. (منبع[4])  دکتر لوید سیلورمن، روانشناس دانشگاه نیویورک و محققی که بیش از 20 سال بروی سابلیمینال کار کرده در تحقیقش نشان داد سابلیمینال در ترک سیگار به طور معناداری می تواند موثر باشد (منبع همان قبلی). همچنین تحقیقات علمی دیگری که در کاهش وزن، بهبود عملکرد ریاضی، بهبود ادراک، جلوگیری از پرخوری، بهبود عملکرد در بازی پرتاب دارت، بهبود یادگیری، ترس از مکان های شلوغ و بسیاری از مشکلات دیگر به صورت معنادرای موثر است (منبع همان قبلی). لطفا دوستان و خصوصا همکاران روانشناسی که می گویند هیچ تحقیقی مبنی بر موثر بودن سابلیمینال وجود ندارد به همین لینکی که به عنوان منبع ارائه کرده ایم مراجعه کنید و ببینید چقدر روانشناسان و محققین مختلف در این زمینه کار کرده اند و همه نتایج تحقیقاتشان در ژورنال های معتبر علمی در سرتاسر دنیا به چاپ رسیده اند!


این مقاله را هم بخوانید: مزایای خود هیپنوتیزم چیست؟


اگر سابلیمینال اینقدر موثر است آیا نمونه ای وجود دارد که کمپانی های معروف از آن استفاده کرده باشند؟

همان طور که قبلا گفتیم کمپانی های بزرگ برای جلوگیری از فشار افکار عمومی و تصویب قوانین بر ضد تبلیغات سابلیمینال سعی کردند با یک سری تحقیقات فرمایشی توسط محققین خودفروخته، نتایج تحقیقات را در این زمینه مخدوش کنند. که البته بنظر می رسد با دیدگاهی که الان در عوام نسبت به این موضوع وجود دارد شاید تا حدودی هم موفق بوده اند. درست شبیه همان کاری که سالها پیش با سیگار انچام دادند و اجازه نمی دانند تحقیقات واقعی در مورد مضرات سیگار چاپ شود. همچنین این کار در صنعت تلفن همراه و مضرات آن هم در حال حاضر در حال انجام است. به هر تقدیر، علیرغم این موضوع، طبیعتا خود این شرکت ها از تبلیغات سابلیمینال بهره می برند که بسیار مبحث طولانی است اما ما به ذکر دو مورد بسنده می کنیم.

مورد اول در شبکه ده استرالیا در حین برنامه زنده آریا اوادز که برنامه اهدای جوایز به موسیقی دانان و هنرمندان صنعت موسیقی است که در استرالیا بسیار محبوب است، اتفاق افتاد. در این برنامه شرکت هایی مثل اولی، تلسترا، تویوتا و کی.اف.سی. تبلیغات سابلیمنال محصولات خود را پخش کردند. (منبع[5]) دقت کنید اگر این تلقینات بی اثر بودتبلیغ سابلیمینال چوپا چوبس در مراسم جوایز آریاس استرالیا 2007 چنین غول های تجاری دنیا که حتی حساب 1 دلار خود را دارند برای چنین تبلیغی میلیونها دلار هزینه نمی کردند. البته برخی افراد متوجه شدند و این برای شبکه ده استرالیا تبدیل به رسوایی شد و یک سال بعد هم در دادگاه محکوم به نقض قوانین بر ضد تبلیغات سابلیمینال شدند. (منبع[6]) تبلیغ سابلیمینال در مراسم جوایز آریاس استرالیا 2007تبلیغ سابلیمینال تویوتا یاریس در مراسم جوایز آریاس استرالیا 2007

مورد بعدی توسط مک دونالد در 2007 در برنامه ایرن شف آمریکا رخ داد که خودتان می توانید در زیر شاهد فیلمش باشید:


ویدیوی مهم مرتبط: راز موفقیت سابلیمینال که تا حالا جایی گفته نشده!!


سایر تحقیقات و دنیای عجیب ناخودآگاه و سابلیمینال

آقای سیمون راک و همکاران در سال 2016 تحقیقی را در مجله عصب شناسی هوشیاری منتشر کردند تحت این عنوان “پیام های سابلیمینال می تواند بروی تصمیم گیری های بلند مدت افراد اثر بگذارد.” دقت کنید این تحقیق در مجله معتبر علم اعصاب منتشر شده و نه حتی مجلات روانشناسی که در آن اثبات میکند پیام های سابلیمینال بر تصمیم های بلند مدت و شکل دادن به زندگی ما موثر است. (منبع[7]) . حتی در مقدمه این مقاله آمده که این پیام ها شاید به نظر بی خطر یا کم اثر برسند اما می توانند افکار و رفتار ما، پردازش آگاهی اطلاعات، انگیزه ها و حتی دیدگاه سیاسی ما و اینکه به چه کسی رای می دهیم را تغییر دهند. (منابع[8]). حتی در تحقیق عجیب دیگری در ژورنال بیماری های عصبی روانی منتشر شده آقای وگن کیزر نشان داد که پیام های سابلیمینال بر تصاویر ایجاد شده در رویا و فضای کلی رویا موثر است (منبع[9]). یعنی ببینید نه فقط اعمال روزانه و زندگی اجتماعی بلکه عالم خواب ها و خیالات شما هم می تواند دستخوش تغییراتی قرار بگیرد که ممکن است منبع آن تلقینات صوتی یا تصویری سابلیمینال باشد.

سابلیمینال شیطانی و مضر است یا ابزار کلاهبرداری است

پس تا اینجا دیدیم سابلیمینال غیرواقعی نیست و تحقیقات و پیشینه علمی قوی ای دارد اما شاید عده ای بگویند ممکن است سابلیمینال موثر باشد اما منفی و شیطانی است یا در مورد عوارض و خطرات سابلیمینال صحبت کنند یا در مورد اینکه وسیله ای برای کلاهبرداری است و شیوه جدید خالی کردن جیب مردم است.

معمولا وقتی کسی از واژه های شیطانی و منفی و نیروی تاریکی برای توصیف چیزی استفاده می کند اغلب نسبت به موضوع مورد نظر دانش وIgnorance is the Root of Evil - Solar Wind احاطه کافی ندارد و صرفا دارد جهل و نادانی خود و ترسش از ناشناخته را بر موضوع مورد نظر فرافکنی می کند. شاید هم سابلیمینال را با چیز دیگری اشتباه گرفته است! به طور مختصر اگر بخواهم جواب این شبهه را بدهم، اول اینکه سابلیمینال با هیپنوتیزم عادی که هم اکنون علمی اثبات شده و موثر در تمام دنیاست، تفاوتی ندارد. مکانیسم عمل هر دو ورود فرد به خلسه، ارائه تلقینات در جهت برنامه ریزی ناخودآگاه و اتمام جلسه است. تنها تفاوت در همان زیر آستانه ای بودن تلقینات سابلیمینال است که برای شما قابل شنیدن نیست. اما در هیپوتیزم معمولی شما صدای هیپنوتیزور را می شنوید. حالا ممکن است کسی بگوید خب ما تلقینات سابلیمینال را که نمی شنویم از کجا بفهمیم تلقینات مخربی در آن نیست. اینجا همان نکته ای است که هزاران بار در راستمرد به عزیزان توصیه کرده ایم که از منبعی سابلیمینال تهیه یا گوش کنید که پیشینه کاری افراد آن مجموعه مشخص است و تخصص و کارشان همین است و اینکه اگر شما نتیجه بگیرید و حالتان خوب شود به نفع آن مجموعه باشد. در نتیجه می توانید به آنها اعتماد کنید. در مقاله راز فایل های سابلیمینال راستمرد ما مفصل به این موضوع پرداخته ایم. همین طور خانم روناک سازنده فایل های خودهیپنوتیزم راستمرد در دو فایل تصویری به این شبهات پاسخ داده است که می توانید از صفحه فایل های صوتی خودهیپنوتیزم راستمرد آنها را هم مشاهده کنید.

مورد بعدی هم که در واقع ادامه همان مورد بالاست، کلاهبرداری و سواستفاده یک عده از ناگاهی مردم نسبت به قابلیت های سابلیمینال هست و چیزهایی مثل تغییر رنگ چشم با سابلیمینال یا یک شبه میلیاردر شدن را تبلیغ می کنند که خب پر واضح است این موارد ارتباطی با نفس سابلیمینال ندارند و خود آن افراد هستند که مشکل هستند. و طبیعتا فردا هم به سراغ موضوعی دیگر برای کلاهبرداری می روند.

اما شما خواننده یا شنونده آگاه راستمرد با درک این موضوعات و آگاهی از قدرت سابلیمینال و ذهن ناخودآگاه خود می توانید از فایل ها و بسته های ما یا سایر مراجع معتبر بهره ببرید و با سرعت خیلی بیشتر به نتایجی که میخواهید در زندگی برسید.


مطالعه این مقاله نیز برای شما سودمند است: 

معرفی فایل های خود هیپنوتیزم تجسم خلاق و سابلیمینال راستمرد


[1] James Vicary

[2] Activating transference without consciousness: Using significant-other representations to go beyond what is subliminally given. Glassman, N. S., & Andersen, S. M. (1999).  منتشر شده در ژورنال رواشناسی آمریکا در همان تاریخ

[3] Effectiveness of Subliminal Messages and Their Influence on People’s Choice. Rania Karam, et all 2017, American University of Culture & Education, Beirut, Lebanon . برای مطالعه مقاله کامل کلیک کنید

[4] http://www.silentideas.com/silentideas/scientific.shtml

captured on July 4, 2021

[5] https://theindustryobserver.thebrag.com/remembering-subliminal-advertising-scandal-2007-arias/

[6] https://www.smh.com.au/business/ten-found-guilty-of-subliminal-advertising-20081008-4whp.html

[7] Subliminal messages exert long-term effects on decision-making. Simon ruch, et all 2016. Neuroscience of consciousness, volume 2016, issue 1.

[8] Subliminal messages exert diverse influences on our thoughts and our behavior (van Gaal et al., 2012; Hassin, 2013). Subliminal stimuli can facilitate conscious processing of related information (Van den Bussche et al., 2009), change our current mood (Monahan et al., 2000), boost our motivation (Aarts et al., 2008), and can even alter our political attitudes and voting intentions (Hassin et al., 2007; Weinberger and Westen, 2008). With such a broad impact, subliminally planted information might have the potential to alter our decisions in everyday situations such as voting.

[9] The Effects of an Auditory Subliminal Message upon the Production of Images and Dreams, August 1986, Journal of Nervous & Mental Disease 174(7):397-407, Vaughan kaser

نوشته‌های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید