|

امواج مغزی چیست؟ اسرار ذهن خود را بشناسید!

امواج مغزی چیست؟ اسرار ذهن خود را بشناسید!

الکتروفیزیولوژی (مطالعه خواص سلول‌ها و بافت‌های بیولوژیکی)، در اواسط قرن هجدهم و کمی پس از اینکه روش های ایجاد الکتریسیته بدست آمد آغاز گردید. در اوایل کار، آزمایشها بی هدف بود… بعدها این آگاهی حاصل شد که همه‌ی بافت‌های زنده به جریان‌های الکتریکی حساس هستند. در سال ۱۸۷۵ میلادی، طبیبی انگلیسی کشف کرد که مغز نیز چنین جریان‌هایی را تولید می‌کند. در سال ۱۹۲۸ هانس برگر کشف کرد که جریان تولید شده توسط مغز، جریان مستقیم نبوده بلکه به صورت موج متناوب است؛ او این موضوع را به وسیله دستگاه اختراعی خود به نام “موج نگار مغز” (الکتروآنسفالوگرام) به نمایش درآورد.

امروزه ابزارهایی که می‌توانند امواج و نوسانات الکتریکی بسیار ظریف با دامنه‌ی یک ده میلیونیم ولت را تشخیص دهند اختراع شده‌اند. (سی میلیون برابر این مقدار لازم است تا یک چراغ قوه روشن شود.) بدین ترتیب امواج مغزی کشف و به مرور مورد مطالعه قرار گرفتند.

brainwave-entrainment

امواج اساسی مغز انسان که در این نوسانات ظریف پنهان هستند پنج منحنی با نام های گاما، بتا، آلفا، تتا و دلتا می باشند. هر یک از این امواج، که دامنه و فرکانس مخصوص به خود را دارد، مربوط به یک سطح بخصوص از آگاهی می‌باشد و عملکردهای ذهنی منحصر بفردی را کنترل می‌کند.

در ادامه به بررسی اختصاصی هر یک از این امواج می پردازیم تا پی به اسرار حیرت آور ذهن ببریم:

Untitledf

۱. امواج گاما،

 با فرکانس حدودی ۳۰ تا ۴۵ (و بیشتر تا ۱۰۰)  دور در ثانیه (هرتز)، بیشترین فرکانس را در مقایسه با سایر امواج مغزی دارد. هر چند این امواج مربوط به بالاترین سطح هوشیاری و تمرکز هستند اما امروزه برای عمده افراد، در حالات نسبتاً نادری به ارتعاش درمی‌آیند. کاربرد آن‌ها به‌کاراندازی بسیار قوی حافظه و تمرکز است.

معادلات و مسائل پیچیده ذهنی در این حالت حل خواهند شد. کار با ابزار و وسایل پیچیده نیز نیازمند فعال‌سازی این امواج در مغز است. افرادی که عمیقاً مشغول به کار و غرق در فعالیت‌های ذهنی هستند، در حالت گامای مغز بسر می‌برند. افزایش دامنه‌ی امواج گاما، جهت فرایند یادگیری در رابطه با مسائل پیچیده و چندبعدی ضروری ست چراکه در غیر این صورت فرد قادر به حل چنین مسائلی نخواهد بود.


“فایل سابلیمینال افزایش دقت و تمرکز” را از اینجا دریافت نمایید.


فایل سابلیمینال تقویت حافظه” را از اینجا تهیه کنید.


۲. امواج بتا،

با تناوب حدودی ۱۳ تا ۳۰ دور در ثانیه هستند. بنا بر ترتیب این مقاله، هر چه پایین‌تر می‌رویم امواج آرام‌تر و با فرکانس کمتر و دامنه بزرگ‌تری بررسی می‌شوند. امواج بتا که اندکی آرام‌تر از گاما هستند، مربوط به نواحی جلویی مغز یعنی جایی که فعالیت‌های پیچیده فکری رخ می‌دهد، می‌باشند.

 بیشتر اوقاتی که بیدار و در هوشیاری معمولی هستیم مغز در حالت بتا به سر می‌برد. در این زمان توجه توأم با تمرکز بر دنیای بیرون، افکار مختلف روزمره و مسائل عمومی است و بر فعالیت‌های نیم‌کره چپ مغز تمرکز بیشتری وجود دارد. فعالیت‌های ذهنی از جمله تجزیه و تحلیل و استدلال، حسابگری، زبان آموزی، بحث و گفتگو و انتقاد و… در ارتعاشات بتا عملی می‌شوند. حتی آشفتگی‌ها و حواس‌پرتی‌ها و منطق‌گرایی‌های افراطی نیز در این ارتعاشات رخ می‌دهند. اگر ذهن از حالت متمرکز و با دقت خود خارج شود و در افکار به‌صورت آزادانه غرق شود ارتعاشات بتا متوقف خواهند شد. اگر دامنه‌ی امواج بتا در مغز بیش‌ازحد افزایش یابد، دچار مشکلات متعددی ازجمله زودرنجی، استرس و وسواس می‌شویم.


هم اکنون این تست را انجام دهید: “کدام نیمکره مغز برای شما فعال تر است؟ راست یا چپ؟”


“فایل صوتی سابلیمینال رایگان افزایش انرژی و انگیزه “ را از اینجا دریافت کنید.


۳ریتم های آلفا،

 از ۷ تا ۱۳ دور در ثانیه، معروف‌ترین و از لذت‌بخش‌ترین امواج مغزی بوده و غالب اوقات در حالت استراحت، ریلکسیشن و مراقبه رخ‌داده و در اثر تمرکز حواس و توجه قطع‌شده و به بتا تبدیل خواهند شد. بایستی گفت امواج آلفا پیوندی هستند که خودآگاه را به‌تدریج به ناخودآگاه وصل می‌کنند. اجازه دهید این‌گونه بگویم که ارتعاشات آلفا برخلاف بتا عمل می‌کنند و فعالیت‌های نیمکره راست مغز را فعال می‌کنند. این فعالیت‌ها شامل بروز احساسات، خلاقیت ها، هنر، مشورت و همدردی و… می‌گردند. عمدتاً یک ورزشکار، هنرمند، دانشمند و… به‌طور آگاهانه یا ناخودآگاه، ذهن خود را به حالت آلفا می‌برد. این کار به کاهش استرس، افزایش سرعت یادگیری و بروز بهترین سطح از توانایی‌های فردی کمک می‌کند و این‌گونه است که یک شاهکار هنری خلق می‌شود یا یک رکورد خارق‌العاده ثبت می‌شود.

جالب است بدانید که در حین مراقبه نیز مغز در حالت آلفاست؛ چراکه این امواج منشأ شهود، روشن بینی و ارتباط با خود برتر هستند. امواج آلفا با برداشتن تدریجی محدودیت‌های زمان و مکان، اجازه خواهند داد آگاهی و درکی رخ دهد که ماورای مرزهای فهم و ادراک محدود انسان است. از همین امواج در هیپنوتیزم نیز استفاده می‌شود. خیلی مهم است که به یاد داشته باشید “حضور در لحظه” با فعال شدن امواج آلفا همراه است.

همچنین لازم به ذکر است که در اغلب فایل های صوتی خودهیپنوتیزم و مراقبه راستمرد، از ریتم های شبیه سازی شده آلفا و تتا استفاده میشود.


فایل صوتی رایگان “ریلکسیشن با ضربان نبض زمین” را از اینجا دانلود کنید.


۴. ریتم های تتا،

دارای تناوب ۴ تا ۷ سیکل بر ثانیه می‌باشند. به نظر می‌رسد این امواج و زمان و نحوه بروزشان بیشتر به خلق‌وخوی افراد بستگی داشته باشند. دستیابی به امواج تتا معمولاً در زمان خواب ممکن می‌شود؛ اما اگر بخواهیم این ارتعاشات خارق‌العاده را در حالتی به‌جز خواب تجربه کنیم بایستی گفت امواج تتا در عمیق‌ترین مراقبه‌ها رخ می‌دهند و خلاقیت غیرقابل‌توصیف و منحصر به فردی را متجلی می‌سازند.

پس از آنکه مغز حالت آلفا را پشت سر گذاشته و به محدوده تتا وارد شود، ماهیت‌های زمان و مکان از خاطر انسان پاک می‌شوند و ارتباط با عالم مادی قطع خواهد شد. در واقع این امواج اصلا برای ارتباط با دنیای مادی و فیزیکی نیستند. همان‌طور که گفته شد از این امواج در خواب و عالم رؤیا بهره می‌بریم. رویابینی شفاف در حالت تتاست که عملی می‌شود و اگر امواج تتا فعال نشوند، بی خوابی رخ خواهد داد.

اگر در فعالیتی غیر از خواب سبک، این امواج را ساطع کنید (که اغلب از طریق مراقبه‌های بسیار عمیق در فایل‌های صوتی ویژه مراقبه راستمرد رخ می‌دهد)، قادر خواهید بود با شهود و خود برترتان ارتباط قدرتمندی بگیرید و به آگاهی بسیار بیشتری از آنچه در هوشیاری در دنیای مادی تجربه کرده‌اید، دست‌یابید. در این فاز مغز آماده پذیرش اطلاعات و دانش وسیع و تازه است.


فایل صوتی رایگان “شفای ذهن و مراقبه عمیق” را از اینجا دانلود کنید.


۵ریتم های دلتا،

 با تناوب ۱ الی ۳ دور در ثانیه، کندترین امواج مغزی بوده و غالب اوقات در عمیق‌ترین و سنگین‌ترین خواب‌ها ظاهر می‌شوند. دقت کنید که اگر امواج مغزی به صفر برسند، ما می‌میریم! بنابراین امواج دلتا با این فرکانس پایین‌ترین سطح هوشیاری هستند. افرادی که به کما می‌روند یا تجارب نزدیک به مرگ دارند نیز این فرکانس را ساطع می‌کنند. شگفت‌زده خواهید شد اگر به شما بگویم که به‌طور آگاهانه هم می‌توانید مغزتان را به حالت دلتا ببرید!

آگاهی ما نسبت به زمان، مکان، جسم و فکرمان، در حالت دلتا کاملاً بریده می‌شود. ریتم دلتا را ریتم مربوط به فرا آگاهی می‌خوانند و برخی آن را آگاهی چندبعدی یا پلی برای ارتباط با ابعاد برتر می‌شناسند. این صحیح است؛ چرا که این امواج منبع و مبدأ آن چیزی هستند که به چشم عادی معجزه خوانده می‌شود. پیوند با سرچشمه آگاهی برتر و شناوری در وحدت وجود در حالت دلتای مغزی رخ می‌دهد که آرزوی سالکان و راز ورزان است. امواج دلتا در تجارب نزدیک به مرگ، برون فکنی و خروج روح از جسم، سفرهای اثیری، پیوند با روح گیاهان اقتدار و پدیده‌های این‌چنینی است که فعال می شوند.


اکنون ضروری است که چند نکته بسیار مهم را خاطر نشان کنم:open-third-eye-chakra-ajna-meditation

? “امواج مغزی انسان با چاکراهای بدن در ارتباط هستند. این ارتباط در طیف رنگ مربوط به آن‌ها قابل لمس است. با متعادل ساختن چاکراهای بدن، می‌توانید به تعادل در امواج ذهنی دست‌یابید؛ همانند چاکراها، امواج مغزی نیز نمی‌توانند به‌طور کامل از کار بایستند. فقط می‌توانند بسیار کم‌کار یا بسیار پرکار باشند و حالت مطلوب تعادل و بالانس بودن آن‌هاست.”

 


?? برای تهیه ویدئوهای فعالسازی چاکراها با کمک امواج مغزی مربوطه کلیک کنید.


زمانی که تمارین تقویت قدرت های درونی انجام می‌دهید، مادامی که مبتدی و در آغاز تمارین باشید، می‌توانید ذهن خود را از حالت بتا به آلفا ببرید. با انجام مداوم تمرینات و استاد شدن در راه درون، حالت تتا برای شما میسر خواهد شد. تنها در تجارب بسیار ناب معنوی ست که به حالت دلتا خواهید رفت. اما این نیز کاملاً امکان‌پذیر است. کافی است تصمیم خود را بگیرید و پا در مسیر درون بگذارید.”


?? با شرکت در دوره های آموزشی آنلاین راستمرد، می توانید قدرتهای درونی خود را شکوفا کنید.


? “صدا یکی از قدرتمند‌ترین عوامل تأثیرگذار بر امواج مغزی انسان است. در مقالات آینده به‌تفصیل به اصوات و موسیقی‌های مختلف و آثار آن بر ذهن خواهیم پرداخت؛ اما همین‌جا لازم به ذکر است که کمک گرفتن از مانتراها یا تکنیک‌های صوتی بخصوصی، می‌تواند مغز را از موجی به ارتعاش دیگر ببرد.” همین امر اساس کار فایل‌های سابلیمینال است. راستمرد با بهره‌گیری از تکنیک‌های روز، این امکان را برای شما عزیزان فراهم آورده که از طریق فایل‌های خود هیپنوتیزم سابلیمینال، زیر نظر کارشناس ارشد روانشناسی و متخصص هیپنوتیزم، در ارتعاشات ذهنی خود تغییر به وجود آورده و به ناخودآگاه خود دسترسی یابید تا بدین طریق تلقینات موردنظر را در ضمیر خود نهادینه‌سازید“.


?? برای آشنایی بیشتر با فایل های صوتی خودهیپنوتیزم راستمرد و نحوه استفاده از آنها کلیک کنید.


پیشنهاد ویژه راستمرد: مطالعه رایگان جامع ترین مقاله در اینترنت درباره هیپنوتیزم به زبان فارسی: “هیپنوتیزم چیست – جامع ترین راهنمای هیپنوتیزم در اینترنت


✳️ “توجه داشته باشید که هیچ یک از امواج نامبرده، بد یا خوب نیستند. تمامی حالات ذهنی برای تعادل در زندگی لازم و ضروری هستند. به عنوان مثال اگر به خواب عمیق نروید و امواج دلتا را تجربه نکنید، بعد از مدتی دچار مشکلات عدیده ای خواهید شد. مهم این است که بتوانیم تعادلی را در زندگی حفظ کنیم که در آن تجربه ی آگاهانه و به موقع تمامی حالات ذهنی محقق شود.”


این مقاله را با یک ویدیوی کوتاه به پایان می رسانم. از شما عزیزان دعوت می کنم این کلیپ را تماشا کنید تا راز نهفته در ذهن راهبان تبتی، در حین عمیق ترین مراقبه ها را بشناسید:


“ممکن ها پایان ناپذیرند.”

نوشته‌های مشابه

37 دیدگاه

  1. مقاله ی فوق العاده جامع و باارزشی بود،اطلاعات بسیار کم و شلخته ای در رابطه با امواج ذهنی داشتم که این مقاله حداقل نظم و ثباتی به دانسته ها داد و انگیزه ی من در یادگیری و ورود به عالم رازورزی رو دوچندان کرد، بابت سایت مفید و باارزش شما بسیار سپاس گذارم.

دیدگاهتان را بنویسید