موانع رشد روحی و هشدارهای مسیر درونی
|

موانع رشد روحی – هشدارهای مسیر درونی

باور من و بسیاری افراد دیگر بر این است که در دوران حاضر، آگاهی جمعی بشر رو به افزایش است. در اینجا منظورم از آگاهی، اطلاعات و دانش درباره امور مختلف نیست، منظور آگاهی درون و بیداری روحی ست. در این مسیر بایستی موانع رشد روحی را شناخته و با آگاهی از آنها دوری کنیم تا نادانسته در تله های پیشرفت روحی گیر نکنیم.

با تسهیل هرچه بیشتر زندگی توسط تکنولوژی، بسیاری از انسانهای امروزه فرصت و مجال توجه به نیازهای معنوی و روحی خود را یافته اند و گسترش آگاهی چه در سطح اطلاعات و چه در بعد درون، در حال رشد و پیشرفت بنظر میرسد. در این زمان، نیازهای جدیدی برای انسان پدیدار گشته اند و لازم است درباره اطلاعاتی و موجی که در حال گسترش است شفاف سازی شود تا این مرحله از رشد بشر، تبدیل به تله نفسانی و ذهنی دیگری نگردد!


مقاله مرتبط: راه های رسیدن به “بیداری روحی” چیست و نشانه های آن کدام است؟


تله سطحی شدن

سطحی شدن از موانع رشد روحی

سطحی شدن یا همان کم عمق شدن یکی از موانع رشد روحی ست که باید جدی گرفته شود. در دنیای بیکران اطلاعات امروزی نه فقط در زمینه مسایل روحی و درونی، بلکه در تمامی زمینه ها بایستی هشیار بود!! این موضوع که اطلاعات بیش از حد، مغز و درک انسان را سطحی میکند متاسفانه حقیقت دارد. حجم اطلاعاتی که در روز هر فرد بطور معمول دریافت میکند به قدری زیاد شده که مغز قدرت تحلیل و تعمق در همه آنها را ندارد، بنابراین سطحی شدن را انتخاب میکند. مانند ورق زدن پشت سرهم پست ها در شبکه های اجتماعی بدون درک عمیق آنها (در اینجا منظور پست های مفهومی و معنادار هستند). در حالیکه در گذشته نه چندان دور، حدود ۲۰ سال پیش دانش و اطلاعات به قدری کم و دریافت آنها سخت بود که افراد برای آن ارزش زیادی قائل شده و با عمق بیشتری آنها را مطالعه و هضم و درک میکردند.

بنابراین خوب است که میزان دریافت اطلاعات خود را طوری تنظیم کنیم که از پس مطالعه دقیق و عمیق آنها برآییم و زمانی به این کار بپردازیم که آمادگی دریافت و تحلیل آنها را داریم، نه فقط برای پر کردن زمان خالی خود وقتی ذهن مان انباشته از هزاران موضوع دیگر است!


مقاله کم عمق ها – دنیای اینترنت با مغز ما چه می کند + تمرین های عملی را پیشنهاد میکنیم.


دریافت اطلاعات غلط

دوری از اطلاعات نادرست

اطلاعات نادرست بعنوان یکی دیگر از موانع رشد روحی میتواند ما را به بی راهه ببرد و مدت های زیاد تا سالها عمر ما را در کوره راه ها هدر دهد. حتما تا به حال متوجه شده اید که بسیاری از اطلاعاتی که از اینترنت و شبکه های اجتماعی دریافت میکنیم، نادرست هستند و فقط و فقط برای جذب مخاطب و ایجاد تمایز از رقبا هستند. این گونه منابع به هر ترفندی دست میزنند و هر مزخرفی را سرهم میکنند تا افرادی که تنها دنبال هیجان هستند را جذب کنند و با بالابردن تعداد مخاطبین خود، از راه تبلیغ گرفتن از دیگران، به کسب درامد بپردازند. بسیاری از کانال ها و پیج هایی که تعداد خیلی بالای مخاطب دارند با کپی برداری یا دزدی از کارهای دیگران و ایجاد محتوای دروغین اما جذاب و متفاوت، در ظاهر اینطور نشان می دهند که از روی دلسوزی در حال ارائه رایگان مطالب و دوره های آموزشی به شما هستند در حالی که از کانال های دیگر تبلیغ هایی با هزینه های هنگفت میگیرند و در پیج خود نمایش میدهند و از همین راه پول فراوان به جیب میزنند.

توصیه میکنیم این گونه کانال ها و پیج ها را شناسایی کنید و از آنها خارج شوید و بیش از این ذهن و آگاهی و زمان خود را در اختیار این سودجویان قرار ندهید! راه شناسایی ساده آنها هم این است که محتوای تولید شخصی ندارند و از کانالهای متفاوت هر چه به دستشان میرسد ارائه میکنند، پیام صوتی این و ویدیوی آموزشی آن، دوره این یکی و فایل های آن یکی و …

در هر دوره از زمان، تنها به تعداد محدودی از منابعی که با بررسی مدارک تخصصی مرتبط یا سبک سنگین کردن وزن و صحت بیشتر اطلاعاتی که در اختیار شما قرار میدهند به اعتبار آنها پی برده اید، اکتفا کنید. مطالب آنها را عمیقا درک و مطالعه و تجربه کنید و به این ترتیب از دریافت اطلاعات غلط و گمراه کننده و اتلاف وقت جلوگیری کنید.


۳ نشانه ای که مشخص می کند اکنون زمان تغییر زندگی شماست! + راهکارها را هم حتما بخوانید.


عجله و ناامیدی

ناامیدی از موانع رشد روحیشاید بتوان گفت از مهمترین موانع رشد روحی همین عجول بودن برای نتیجه گیری و سپس رها کردن راه است. ذهن و ایگو (نفس) ما هرگز آرام نمی نشیند. بخصوص زمانی که تصمیم به رشد درونی و انجام تمرینات معنوی میگیریم، چون بقای خود را در خطر میبیند از هر راهی وارد میشود تا بقای خود را حفظ کند. سبک زندگی اشتباه و الگوها و عادات نادرست ذهنی که طی سالها زندگی از محیط اطراف گرفته ایم به ما اجازه نمیدهند تا در مدت زمانی کوتاه رشد چشمگیری داشته باشیم. با اینکه هر تمرینی که انجام دهیم، تاثیر خود را در روح و اعماق ذهن ما برجا میگذارد، شاید سالها طول بکشد تا موانع ذهنی و گره های انرژی شکل گرفته در ما ضعیف شوند و اجازه بروز بیرونی نتیجه این تمرینات را بدهند. بنابراین صبوری و شکیبایی و نا امید نشدن از نتیجه گیری در این راه بسیار بسیار نقش مهمی را بازی میکند.

تنها افرادی در خودسازی و راه درون به موفقیت های متحول کننده دست می یابند که علاوه بر نظم و پشتکار، صبور باشند و انتظار نتیجه کوتاه مدت نداشته باشند، افرادی که به راه خود باور و ایمان دارند و با برخورد با موانع، ناامیدی به خود راه نمیدهند. بخش عمده زندگی ما در ارتباط با امور مادی و بیرونی است و کاملا منطقی ست که امور معنوی و درونی زمان بیشتری برای ظهور نیاز داشته باشند.


فایل سابلیمینال تقویت اراده و پشتکار میتواند برای شما مفید باشد.


توهم

توهم از موانع رشد روحیهمانطور که در بخش قبلی اشاره کردم، ذهن از هر روشی استفاده میکند تا در برابر هر تغییری مقاومت کند. ذهن طی سالیانی که تا به حال زندگی کرده اید، الگوهای بسیار اشتباهی دریافت کرده و با شکل کنونی خود راضی و خوشحال است. بنابر این مقاومت در برابر تغییر، واکنشی مورد انتظار است.

احتمالا با خود میگویید توهم چطور میتواند از موانع رشد روحی باشد؟ زمانی که شروع به انجام تمرینات درونی میکنیم، ذهنِ آموزش ندیده سعی میکند تا با استفاده از الگوهای قدیمی خود اقدام به تصویر سازی و تجسم کند. در نتیجه بسیاری از تجربیاتی که حاصل میشود نتیجه تصاویر ذهنی و غیرواقعی ست که ذهن میسازد. علاوه بر این ایگو دوست دارد همیشه برنده باشد، بنابراین ذهن را وادار میکند تا با این کار احساس موفقیت کند و به شما القا میکند که خیلی خوب و سریع نتیجه گرفته اید. راهب های بسیاری که تمام زندگی خود را صرف تمرینات معنوی میکنند نیز از این تله های ذهنی مصون نیستند و گزارشاتی که از آنها موجود است نشان میدهد که برخی از آنها تا سالها درگیر توهمات و تصورات ذهنی خود در تمرینات بوده اند و حقیقت تمرین را تجربه نکرده اند!!

عکس این موضوع نیز بسیار زیاد شنیده میشود. مانند افرادی که با انجام یک مراقبه یا تمرین ساده، هیولاها و شیاطین و تصاویر ترسناک می بینند و آنها را باور میکنند و تمرینات خود را در ابتدای کار قطع میکنند. بسیاری از این تصاویر، توهمات ناشی از ترس آنها از راه درون میباشد که تحت تاثیر اطلاعات نادرست تبدیل به افکار منفی شده اند و برخی دیگر نیز سرکوب های روانی، عقده های روانی، گیر و گره های انرژیک و ترس ها و نگرانی های موجود در ذهن ناخودآگاه افراد است که در حالت معمول خودش را نشان نمیدهد ولی در خواب و رویا و تمریناتی که ذهن خودآگاه آنها آرام میگیرد، مجال بروز پیدا میکنند.

درنتیجه لازم است تا با مطالعه و مشاهده هرچه بیشتر ذهن، هشیار باشیم تا فریب نخوریم و دچار توهمات ذهنی نشویم. ذهن ما لایه های بسیار دارد و شناخت آن یکی از مهمترین مسئولیت ها و مهمترین پیشرفت ها در راه درون است.

غرور و خود برتر بینی

غرور و خود برتر بینی از موانع رشد روحیکم نیستند افرادی که در مسیر معنوی و خودسازی، ناآگاهانه بازیچه نفس خود شده و گرفتار غرور و خود برتر بینی میشوند. این تله ایست بسیار خطرناک و از موانع رشد روحی که اساتید معنوی در مورد آن بسیار هشدار داده اند!!

از آنجایی که نفس (ایگوی) ما همیشه به دنبال احساس برتری و بر حق بودن در تمام امور است، در راه درون هم ما را رها نمیکند و با نقاب های متنوع ما را به تله می اندازد. وقتی به هر دلیل – از نیاز و دغدغه درونی برای رشد گرفته تا صرفا تجربه ماجراجویی در این مسیر – قدم به راه معنوی میگذاریم، احساسات و توهمات و افکاری ما را در بر میگیرند که “من آدم فهمیده تری نسبت به بقیه هستم”، “من دیگه به مادیات اهمیت نمیدم و افرادی که هنوز دنبال پول و مادیات هستن بی ارزش و نادون هستن”، “من از سطح بالاتری نسبت به دیگران برخوردارم” و …

حتی امروزه می بینیم که برخی افراد ظاهر خود و خانه خود را مانند افراد معنوی تزیین میکنند تا با ایجاد تمایز به دیگران نشان دهند آدم بهتری هستند!

فقط کافیست با خود صادق باشیم و هر زمان غرور، تکبر و خود برتر بینی را در رفتار و گفتار خود تشخیص دادیم، آگاه باشیم که اینها خطرناک ترین تله های رشد روحی هستند و میتوانند به جای پیشرفت موجب سقوط ما از سطح روحی که در آن هستیم شوند!!

تلاش نکردن برای زندگی مادی

تلاش نکردن به بهانه معنویتتصور اشتباهی که متاسفانه هنوز در میان مردم رایج است این است که آدم معنوی انزوا و پرهیز پیشه میکند و نباید به دنبال دستاوردهای مادی باشد.

این موضوع شاید در گذشته که جمعیت زمین به قدری کم بوده که هر فردی میتوانسته به رایگان گوشه ای برای خود خانه ای به پا کند و از زمین غذای خود را تهیه کند، صدق میکرده. حتی در بعضی جوامع مشرق زمین برای افراد معنوی گرا چنان ارزش و احترامی قائل میشدند که غدا و مایحتاج آنها را به عنوان کمک یا در ازای دعایی خیر تامین میکرده اند. اما دنیای امروز به قدری مادی شده که هیچ امکانی برای گذران زندگی یک فرد معنوی گرا وجود ندارد و این قضاوتی اشتباه و ناآگاهانه است.

در عین حال بسیاری از عارفان و اساتید قدیمی همچون مولانا توصیه کرده اند که حفظ تعادل بین زندگی مادی و بیرونی و زندگی معنوی و درونی بسیار مهم است و فردی که برای تمام عمر انزوا پیشه کند و خود را در مواجهه با شرایط مختلف زندگی و در ارتباط با مردم قرار ندهد، رشد درستی نخواهد داشت.

بنابراین حفظ تعادل در همه چیز از جمله امور مادی، به تعادل ذهنی و درونی فرد کمک میرساند و عالی ترین میزان رشد را برای وی رقم میزند.


پیشنهاد میکنم کلیپ پیمودن راه خودشناسی نیاز به استاد دارد؟ (ویژگی های استاد واقعی) را از زبان استاد کاظم پور ببینید.


امیدوارم این هشدارها و موانع رشد روحی را جدی بگیرید و عمیقا در خود تامل کنید و مراقب باشید تا گرفتار این تله ها نشوید و اگر شده اید، با آگاهی ای که اکنون کسب کرده اید، آنرا رها کنید و به مسیر اصلی خود برگردید.

باید بدانید که مسیر درون راهی پر پیچ و خم و ظریف است که بخاطر درونی بودن و ناآشنا بودن ما با مسیر، همیشه احتمال لغزش و حتی سقوط روحی معنوی وجود دارد. این باور که “اگر در مسیر درونی قدم بگذارم همه چیز خوب خواهد شد و به سوی روشنیدگی خواهم رفت” در همه موارد صدق نمی کند، ذهن و نفس همیشه در کمین است…

نوشته‌های مشابه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید