ضمیر ناخودآگاه چیست؟ چطور کار میکند؟ چگونه کنترل و برنامه ریزی میشود؟

ضمیر ناخودآگاه، شگفتی ذهن بشر

اولین باری که سعی کردید دوچرخه سوار شوید را بخاطر می آورید؟

تا بحال سعی کرده اید تا درنواختن یک ساز و موسیقی جدید تبحر یابید؟

خوب مسلماً اولین تلاشها برای همگام سازی یک سری اعمال پیچیده، همیشه سخت هستند. زمانی که در آن کار به مهارت کافی برسیم، این حرکات به هوشیاری کمتری نیاز خواهند داشت. کم کم همه چیز را میتوانیم اتوماتیک وار و بدون تمرکزخاصی انجام دهیم.

تمام این حرکات اتوماتیک توسط یکی از قوی ترین نیروهای درونی که رفتار انسان را کنترل میکند؛ هدایت میشود:  ضمیر ناخودآگاه!


ضمیر خودآگاه و ضمیر ناخودآگاه 

ذهن انسان به دو بخش تقسیم شده است: خودآگاه و ناخودآگاه. این ضمیرها بخشی از ذهن هر انسانی هستند. چه مرد و چه زن.

ضمیرخودآگاه بخشی است که با هر چیزی که در حوزه هوشیاری ما باشد، سروکار دارد. درصورتیکه ضمیر ناخودآگاه با تمام آن افکاری سروکار دارد که فرد از آنها نا آگاه می باشد، و با وجود این ناآگاهی بر رفتار وی اثر میگذارد.

ضمیر ناخودآگاه، یک اتاق انباری پر شده از تمام چیزهایی است که در حال حاضر در ضمیر آگاهتان نیست.

ضمیرناخودآگاه تمام تجارب، عقاید، خاطرات، مهارتها و تمام شرایطی که با آن مواجهه شدید و تمام تصاویری که تا بحال دیده اید را ذخیره کرده است و به عقیده فروید، محتوای اکثر اینها را چیزهای ناخوشایند، پذیرفته نشده و احساسات دردناک تشکیل میدهد. روانشناسان معتقدند که تمام این تجربه های ذخیره شده، بر رفتار و شخصیت کنونی ما اثر میگذارند.

برای مثال فردی را تصور کنید که میخواهد رانندگی کردن را یاد بگیرد. در آغاز نمیتواند همزمان با رانندگی با شخص دیگری هم صحبت کند. او درگیر ترمز و دنده و چند کار همزمان با هم است. چرا که او هنوز دارد از ضمیر خودآگاهش جهت رانندگی استفاده میکند.


چگونه ضمیر ناخودآگاه  خلبان اتوماتیک شما می شود؟

چند هفته بعد رانندگی برای آن فرد مثل یک عادت طبیعی میشود. میتواند اتوماتیک و بدون نیاز به فکر کردن رانندگی کند. حتی میتواند هنگام رانندگی با کنار دستی خود هم حرف بزند.

این بدین دلیل اتفاق می افتد که عادت رانندگی به ضمیر ناخودآگاه منتقل شده و بنابراین ضمیر آگاه هم آزاد گشته است. بنابراین شخص میتواند از ضمیر خودآگاهش برای حرف زدن و چنین کارهایی استفاده کند.

____________________________________________________________________

مقاله مرتبط: قدرت و تاثیرگذاری ضمیر ناخودآگاه تا کجاست؟!

____________________________________________________________________

مسئولیت های ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه چیست؟

ضمیر ناخودآگاه مسئول بروز اتوماتیک احساسات وعواطفی  است که شما ناگهان در مواجهه با شرایطی جدید، تجربه میکنید. برای مثال فرض کنید قرار است یک سخنرانی ارائه دهید. وجودتان را ترس و اضطراب فرا می گیرد. تمام این احساساتی که شاید در آن لحظه تجربه کنید، در واقع توسط ضمیر ناخود آگاهتان شروع شده و کنترل میشود.

از طرف دیگر ضمیر خودآگاه مسئول منطق، حساب و کتاب و تمام اعمالی است که شما در هنگام هوشیاری انجام میدهید.

مثال دیگری که میتواند به شما درک بهتری از ضمیر ناخودآگاه بدهد، پروسه نفس کشیدن است.

قبل از اینکه خط قبل را بخوانید، تنفس شما داشت توسط ضمیر ناخودآگاهتان کنترل میشد. حالا از شما میخواهم سعی کنید که تنفس خود را برای یک دقیقه کنترل نمایید. البته که میتوانید این کار را انجام دهید. در این یک دقیقه، این ضمیر خودآگاه  بود که داشت تنفستان را کنترل میکرد. اما وقتی بر تنفس خود تمرکز نکنید و آگاه نباشید، دوباره ضمیر ناخودآگاه بر این عمل غلبه میکند.


چطور میتوانید ضمیر ناخودآگاه خود را برنامه ریزی کنید؟

هنگامی که اطلاعات درباره رانندگی در ضمیر ناخودآگاه شما ذخیره شدند، این اطلاعات بصورت یک برنامه ذخیره میشود.

ذهن خود را همچون رایانه ای تصور کنید و اطلاعات رانندگی را همچون یک نرم افزار. این نرم افزار هر زمان که بخواهید میتواند بصورت اتوماتیک در رایانه شما راه اندازی شود. همین مسئله در مورد دیگر فعالیت ها و احساسات نیز صدق میکند.

اگر شخصی شما را اذیت کند، برنامه خشم و عصبانیت در ذهن شما نصب میشود. نتیجه ی  آن رفتاری میشود که ممکن است بعداً پشیمان شوید.

با نصب برنامه های جدید روی ضمیر ناخودآگاهتان میتوانید خیلی از مشکلات شخصیتی خود را حل کنید. فقط باید مطمئن شوید که خلبان اتوماتیک شما، بدون اینکه زندگی تان را خراب کرده یا برای شما دردسری ایجاد کند، قادر به راه اندازی سیستمتان باشد.


تکنیک هایی برای کنترل ضمیر ناخودآگاه

ضمیر ناخودآگاه با تکرار یاد میگیرد و نه با منطق. به همین دلیل است که شما میتوانید فردی را بجای استفاده از علم و منطق، با تکرار و بحث دوباره و دوباره به چیزی معتقد سازید.

تکنیک هیپنوتیزم:

این تکنیک به ضمیر ناخودآگاه ما کمک میکند تا با همکار خودآگاهش ارتباط برقرار کند. درواقع این کار همان بیدار کردن ناخودآگاه خفته ماست. وقتی در حالت هیپنوتیزم قرار میگیریم، به ضمیر خودآگاهمان اجازه میدهیم تا برای مدتی استراحت کرده و اجازه دهد تا صدای ناخودآگاه، تمام ذهنمان را پر کند. زمانی که از حالت هیپنوتیزم خارج شویم، تمام حرفها و لایه های زیرین ناخوداگاه، نیروی هدایتی برای ضمیر خودآگاه ما میشود.

تجسم سازی:

استفاده از این تکنیک در ورزشکاران و افراد این حیطه خیلی رایج است. آنها از این تکنیک برای پرفکت کردن مهارتهایشان استفاده میکنند. همچنین قبل از رفتن به مسابقه، خودشان را برنده ان بازی تصور میکنند. در این تکنیک فرد خودش را در شرایطی که آرزو دارد، تجسم میکند.

برای مثال، اگر میخواهید ورزن کم کنید، خودتان را فردی خوش اندام تجسم کنید. اینکار را در هر وقت میتوانید انجام دهید. ضمیر ناخودآگاه شما درمی یابد که شما را به آن سمت سوق دهد.   

مراقبه:

یکی از قدیمی ترین راه ها با هدف تعلیم دادن ذهن. مراقبه به ما کمک میکند تا خود را آرام سازیم و صدای ناخودآگاهمان را قوی کنیم. کمک میکند تا افکار خود را مرتب سازیم و آرزوهای حقیقی خود را دریابیم. زمانیکه با خود در صلح باشیم، حواسمان کمتر توسط  چیزهایی  که اطرافمان رخ میدهند؛ پرت میشود. در نتیجه میتوانیم بهتر به ضمیر ناخوداگاهمان گوش بسپاریم.  

مثبت حرف زدن:

میتوانید با صدای بلند جملات مثبتی گفته و با ناخوداگاه خود ارتباط برقرار کنید. پس زمانی را به صحبت کردن با ضمیر ناخودآگاهتان اختصاص دهید. هرگز از کلماتی همچون شاید، ممکن است، احتمال دارد و اگر استفاده نکنید. به خود بگویید : «من میتوانم» و یا «من اینکار را انجام خواهم داد». خیلی ها با همین جملات مثبت به نتیجه رسیده اند.

گوش دادن به شهودات و رویاها:

رویاها و شهودات ما راه هایی هستند که ضمیر ناخوداگاه از طریق انها با ما ارتباط برقرار میکند. شهود، صدای ناخودآگاه است. این صدا اغلب اوقات بهترین پاسخ را برای مشکلات ما دارد. با تعبیر رویاها نیز میتوانیم به آنچه واقعاً میخواهیم و یا آنچه باید انجام دهیم؛ پی ببریم.

خیلی اوقات با یک مشکل آزاردهنده به خواب میروید و وقتی بیدار میشوید، راه حل آن را درمی یابید. ممکن است این راه حل از طریق رویا و یا فکری که ناگهان تا چشم باز میکنید درناخودآگاهتان پدیدار میشود؛ به شما داده شود. این حاصل فعال بودن ضمیر ناخودآگاهتان، در هنگام به خواب رفتن خودآگاه است. این تکنیک ها نیاز به تمرین دارند. باید ذهن و بدنی آرام داشته و در محیطی بدور از هرگونه حواس پرتی باشید.


قوانین ضمیر ناخودآگاه

ضمیر ناخوداگاه تبعیض قائل نمیشود. قضاوت و یا سانسور نمیکند. به همان اندازه موفقیت، ثروت و سلامتی را نشان میدهد، که شکست، بیماری، و بیچارگی را.

ضمیر ناخودآگاه شما  چیزی را که بوسیله احساس و تکرار تحت تاثیرش قرار گرفته باشد، میپذیرد. خواه مثبت باشد و خواه منفی. این ضمیر، چیزها را مثل خودآگاهتان ارزش گذاری نمیکند. به همین دلیل است که آگاهی بر افکار خود بسیار مهم میباشد.


ضمیر ناخودآگاه چه زمانی بهترین عملکرد را دارد؟

ناخوداگاه ما زمانی بهترین کارکرد خود را دارد که هوشیار نباشد. برای مثال هنگام خواب. همچنین در مواقعی که ریلکس هستیم و کارهای ساده و آرامش بخشی انجام میدهیم، خوب کار میکند. برای مثال در هنگام رانندگی، دوش گرفتن و تماشای تلوزیون. هرچند در هنگام این فعالیتها نیز حواس پرتی های وجود دارد، اما ضمیر ناخودآگاه کماکان خوب کار خواهد کرد. تجارب خود را بیاد آورید. مسلماً دفعات زیادی پیش آمده که یک فکر بکر در هنگامی به ذهنتان خطور کرده که در اصل به آن حتی فکر هم نمیکردید.


در پایان بخاطر داشته باشید که ضمیر ناخودآگاه شما وابسته به شماست. این ضمیر بطور مستقل نه فکر میکند و نه استدلال. ضمیر ناخودآگاه صرفاً از دستوراتی که از ضمیر خودآگاه شما میگیرد، اطاعت میکند.

ضمیر خودآگاه را میتوان باغبانی تصور کرد که دانه میکارد. ضمیر ناخودآگاه را میتوان خاک باروری تصور نمود که دانه ها در آن جوانه زده و رشد میکنند.


آیا می توان در ناخودآگاه تغییر ایجاد کرد؟
پیشنهاد میکنیم این مقاله را نیز از دست ندهید:
هیپنوتیزم چیست – جامع ترین راهنمای هیپنوتیزم در اینترنت


منابع:

www.briantracy.com

imotions.com

/pastliferegressionqhht.com

www.speakingtree.in

www.simplypsychology.org


این روزها همه از اثرات ضمیر ناخودآگاه بر اعمال و رفتار انسان صحبت می کنند.
براستی ضمیر ناخودآگاه تا چه اندازه در رفتار ما اثرگذار است؟
آیا ضمیر ناخودآگاه به همان اندازه که می گویند قدرتمند است؟
همین حالا بخوانید:

قدرت و تاثیرگذاری ضمیر ناخودآگاه تا کجاست؟!

نوشته‌های مشابه

18 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید