تغذیه به روش یوگا

تغذیه ی یوگی


تغذیه و روشی که با آن غذا می خوریم، عمدتا برای رشد و پیشرفت کلی ما می باشد. عصر مدرن با سبک زندگی سریع به چالش کشیده می شود. پخت پز وعده های غذایی تبدیل به چیزی از گذشته می گردد.

افراد آگاهی کافی و توجه مناسب به غذاهای مصرفی خود و تغذیه ندارند. آن ها حتی به این نکته که کجا باید غذا را صرف کنند دقت نمی کنند. و همینطور  نمی دانند به درستی با چه کسانی وعده ی غذای شان را سهیم شوند. یوگا یک رویکرد جامع برای سلامت محسوب می شود

 بیایید ببینیم چگونه به روش یوگا می توانیم بخوریم.


آماده سازی غذاهای ساتویک

روش یوگا

در شرایط ایده آل یکی باید غذای دیگری را آماده کند. کل آماده سازی غذا باید به مانند تمرین یا مراقبه ذهنی انجام پذیرد. سعی کنید که در حالت شاد آواز خواندن غذا را آماده کنید. همچنین در طول فرایند پخت و پز خودتان را به شکوه و مثبت بودن معطوف نمایید.

یک وعده غذای ساتویک باید شامل مواد تازه، تمییز، فصلی و محلی باشد. رژیم یوگی به طور کلی شامل تمام غلات، سبزیجات خام یا تازه پخته شده، سبزی، و شیر می شود. میوه، میوه های تازه و خشک، لوبیا و حبوبات، کره و شیر خالص ارگانیک نیز در این زنجیره قرار دارند. همه ی این ها سبک هستند و به آسانی هضم می شوند. چنین تغذیه ای سرزندگی و انرژی، قدرت بدنی، سیستم ایمنی و سلامت را می افزایند.


مقاله ی مربوط: خوردن آگاهانه یا مراقبه ی غذا چیست؟


نکات یوگایی در خوردن

غذا خوردن به سبک یوگا

۱_ وعده های غذا را در آرامش بخورید. معده ی خود را با یک دوم غذاهای جامد پر کنید. یک چهارم معده باید با مایع پر شود. و یک چهارم نیز خالی بماند. قبل از مصرف هر وعده ی غذا باید برای غذا قدردان باشید. به آرامی و آگاهانه تغذیه را انجام دهید. غذا را به آرامی و تماما بجوید تا زمانی که دیگر نیاز به جویدن نداشته باشد.

۲_ غذای روزانه را سر وقت میل کنید. با ذهنی آرام و خاطری جمع و با آگاهی کامل غذا را صرف کنید. ما بدن و ذهن خود را نه تنها با خوردن از طریق دهان تغذیه می کنیم. بلکه همچنین از طریق حواس… چشم و بینی این کار را انجام می دهیم. دور و بر ما هنگام خوردن غذا مهم است. هنگام خوردن غذا به تلویزیون  یک نه بزرگ بگویید.

۳_ وعده های غذایی را در یک زمان ثابت، در جای ثابت و تنها هنگامی که گرسنه اید در فضایی آرام بخورید. هر لقمه و جرعه ی نوشیدنی بهتر است با لذت و قدردانی همراه باشد. روش تغذیه خود را به سمت روش یوگی تغییر دهید. جدای از بسیاری از مزایای این نوع خوردن، شما وزن خود را از دست می دهید و چربی های ناخواسته تقلیل می رود.

۴_ خوردن غذا را عمل با برکت و مقدس در نظر بگیرید. باید تلاش کرد تا این گونه عادات خوب را پرورش داد. زیرا این به آماده سازی ذهن کمک می کند تا عمل تغذیه را به عنوان رویدادی مقدس تلقی نماید. و نه صرفا یک عمل ماشینی روزانه برای راضی نگه داشتن گرسنگی جسمی مان. اگر مردم یاد بگیرند به آرامی بخورند میزان قابل توجهی از چاقی می تواند کاسته شود. در این امر تغذیه ی آگاهانه نیز حایز اهمیت است. چاقی بیشتر مربوط به پرخوری ست. 


مقاله ی مربوط: بسته ی جامع کاهش وزن و اصلاح الگوی غذایی


منبع: http://theyogainstitute.org/eat-the-yoga-way/

نوشته‌های مشابه

12 دیدگاه

  1. با سلام و عرض تشکر. مقاله جالبی است فقط متصورم اگر کلی گویی را کمی با صرف جزئیات بیشتر و دلایل منحصر به فرد آن همراه می کردید شاید مفیدتر می گردید.
    در ضمن ایا می توان یک نیاز فیزیکی مثل خوردن یا… در قید “زمان” ثابتی گذاشت و استمرار داد (مورد شماره ۳) و حتا مکان ثابت راهم در اولویت قرار داد سپس ان را با قید در هنگام “گرسنگی” , همراه نمود؟ زمان گرسنگی ممکن است با زمان ثابت و مکان ثابت و… جور در نیاید کدامیک مهمتر و الزامی تر است؟
    راستش با جمله “مزایای فراوان از جمله از دست دادن وزن و چربی های نا خواسته” , کمی مشکل دارم زیرا شبیه آگهی های بازرگانی می شود (شاید شما خواسته اید با حساس نمودن جوانانی که در یک فرهنگ نادرست با فرهنگ غذایی اکتسابی غلط در شرایط روبرویی با یک زمانه “سنتی-نیمه مدرن” و نتایج حاصل که به ظهور استرس, چاقی و انباشت چربی در نقاط حساسی از بدن می شود را به اهمیت تغذیه متوجه نمایید که متصورم روش کنونی “آب در هاون” کوبیدن است).
    در انتها از زحمت شما متشکرم (حرف من نقد موضوع مطلب شما نیست که بدون تردید با پاره ای از این نظرات موافقم فقط به نظرم می آید که روش بیان انها شاید به شیوه ای دیگر, کاربرد بیشتری داشته باشد).

    1. درود و سپاس از توجهتون. در پاسخ به سوال شما بهتر است بگویم که هدف تیم ما افزایش آگاهی خوانندگانمان می باشد. قطعا طریقه تغذیه به روش یوگا بدین گونه است که خواندید و اولویت را خودتان تشخیص خواهید داد. بی تردید تمامی فعالیت های زندگی بر پایه نظم می باشد. در ارتباط با موضوع چاقی و افزایش وزن می توان گفت که خوردن با آگاهی در کاهش وزن بسیار دخیل است. از آن جایی که افزایش وزن اغلب با خوردن در ارتباط است پس در این مقاله به آن اشاره شده و هدف ما در این راستا نشر آگاهیست

      1. سپاس. من در ابتدا سوالی مطرح کردم خوشحال میشدم اگر نویسنده مطلب هستید ( بدون
        طرح اینکه “من و تیمم”, برای مرعوب کردن اینجانب) به پاسخگویی می پرداختید. شما بهتر می دانید در حال حاضر چند نشریه به زبانهای متفاوت و بیشتر انگلیسی, با ادعاهای عجیب, به فکر سبک کردن جیب مردم هستند پس صادقانه به ذکر منابع خویش می پرداختید. حال بدون تردید می گویم متاسفم که هسته اصلی بحث مرا نگرفتید. یوگا و روشهای متفاوتی که ذهن و جسم را در گیر می کند در مورد نظم و جهانی والایی صحبت می کند که هدفی معنوی و بسیار فراتر از چاقی دارد یعنی “کنترل ذهن” . مادیات و معنویات, بحث اصلی اینست و آگاهی بهانه. عمیق تر مطالعه بفرمایید و صادق باشید و هنگامیکه از جملاتی پشت سرهم استفاده می کنید به معانی گاه متضاد آن توجه فرمایید. هنوز منتظر جواب منطقی شما هستم.
        من هم مانند شما و بدون تیم, خود را وقف آگاهی گرفتن و سپس انتشار ان کردم صادقانه و صمیمانه به دور از تمایلات نفسانی ثروت, شهرت و قدرت. هدفم این نیست شما و یا کسانی را که به نام انسان می شناسم و احترام قایلم (گاه با تمایلات شدید نفسانی که خاص انسان است), به سویی که تمایلی ندارند, رهنمون باشم.
        در اخر چون میدانم جوابی برای پرسش من ندارید با امید به اینکه این اخرین گفتگوی ما باشد شما را به آن یگانه می سپارم. متشکرم.

دیدگاهتان را بنویسید