طب آیورودا پیشنهاد می دهد: چند تمرین ساده روزانه برای افزایش سطح انرژی

طب آیورودا ، سیستم طب سنتی هند، آیین های مراقبتی سریع برای زمان های مختلف روز، صبح و عصر به شما ارائه می دهد. آیا زمانی برای صرف خودتان ندارید؟ مشکلی نیست. با این روش ها شما می توانید در کمترین زمان انرژی خود را متعادل نگه دارید. همچنین این برنامه، سلامتی شما را افزایش می دهد. 


دیناکاریا

 طب سنتی هند یعنی آیورودا، خواهر ۵۰۰۰ ساله ی یوگا محسوب می شود. از دیدگاه این طب یکی از کلیدهای سلامت و احساس عالی، زندگی با چرخه طبیعت می باشد. در معنای واقعی و انرژیک، این شامل بیدار شدن و سازگاری با خورشید است. سیستم آیورودا یک روال معمول از فعالیت های شبانه و صبحگاهی تحت عنوان دیناکاریا را پیشنهاد می دهد. هدف این سیستم کمک به فرد برای وفق با چرخه های طبیعت می باشد. این آئین ها طوری طراحی شده اند که به شما تمرکز، و آرامش می دهند. همچنین انرژی ثابت برای مراقبه، یوگا و هر چیزی که در طول روز انجام می دهید را خواهند داد.


برای سازگاری با ریتم طبیعت، پیشنهاد می کنیم روال روزانه ی خود را با تمرینات معمول طب آیورودا پیش ببرید. تمرینات صبحگاهی، چاکراها و هاله انرژی شما را پاکسازی کرده و سطح انرژی روزتان را بالا می برند. این تمرینات احساس حضور در شما ایجاد می کنند. تمرینات عصرگاهی، خواب شبانگاهی آرامی را برای شما به ارمغان می آورند. حرکاتی نظیر آساناهای یوگا و مراقبه نیز در دیناکاریا ضروری هستند. آساناها را قبل از صرف صبحانه جا دهید. مراقبه را نیز برای صبح و عصر در نظر بگیرید.


همین حالا بخوانید: “چرا پاکسازی چاکراها و هاله انرژی اهمیت دارد؟


یک یا دو مورد از این تمرینات را برای شروع انتخاب کنید. بعد از یک هفته سطح انرژی و خلق و خوی خود را یادداشت نمایید. سپس چند مورد را اضافه کرده و مراحل مشاهده و یادداشت برداری را تکرار کنید. با گذشت زمان امکان دارد این تمرینات به مانند مسواک زدن جزو روال زندگی شما گردند.


                *  نکات آیورودا برای صبح  *                   

۱. طلوع

بر طبق طب سنتی هند یعنی طب آیورودا ساعات پیش از طلوع دوشای واتا غالب است. این دوشا انرژی ظریفی است که باعث می شود راحت تر از رختخواب بلند شوید. بیداری قبل از طلوع خورشید شما را با ارتعاش انرژی برای بقیه روز شارژ می نماید. از طرفی دیگر اگر بعد از طلوع بیدار شوید در این زمان انرژی سنگین و زمینی کافا غالب است. در این حالت شما احساس کسلی خواهید نمود.

 طلوع به عنوان زمان مساعد روز در نظر گرفته می شود. زیرا فضای آن آرام و ساکن است. این باعث می شود که مراقبه و به درون سیر کردن در این زمان آسان تر باشد.


این مقاله نیز می تواند برایتان مفید باشد: “دوشاها در آیورودا _ معرفی سه نیروی حاکم بر طبیعت


۲. پاکسازی

پس از بیداری سعی کنید تکنیک پاکسازی بینی را به کار بگیرید. زدودن هرگونه جرم، میکروب، گرد و غبار و هر احتقانی که در طول شب انباشته شده، اصل کار این پاکسازی ست. این تکنیک با قوری نتی انجام می گیرد. قوری نتی شامل کمی نمک و آب است. در این حالت سینوس ها شستشو داده می شوند. نتی وسیله ی بسیار خوبی برای تمرین پرانایاما یا مراقبه است. بر طبق طب آیورودا و سنت یوگا، نتی جریان تنفس بین سوراخ های بینی را هماهنگ می کند. همچنین دو کانال آیدا و پینگالا را متعادل می سازد. این دو کانال انرژی مسیر ورود به دنیای درون را هموار می کنند. هر روز صبح پس از بیدار شدن این پاکسازی را به روش زیر انجام دهید:

تکنیک:

“یک فنجان آب گرم استریل یا مقطر را داخل یک قوری نتی بریزید. یک چهارم قاشق چایخوری نمک دریا یا غیر یونیزبه آن اضافه کنید. هم بزنید تا زمانی که حل شود. در حالت ایستاده یا نشسته، سر را به یک سمت (راست یا چپ) کج کنید. قوری را بالا آورده و لوله قوری را درون سوراخ بینی مخالف قرار دهید. با جابجائی اندکی، محلول آب نمک از سوراخ بینی دیگر خارج خواهد شد. زمانی که نیمی از محلول تمام شد، سر را صاف کرده و با بازدم های پی در پی اخلاط را خارج نموده و بینی را خشک کنید. به همین روش مجرای دیگر را شستشو دهید (انجام تمریناتی با بازدم های اصولی بعد از شستشو بسیار مهم است تا مجرای بینی به خوبی خشک شود و تمامی آب نمک خارج شود).”


۳. لایه برداری

طب آیورودا تمرینی تحت عنوان لایه برداری از زبان را پیشنهاد می دهد. این طب می گوید پوشش روی زبان را که در شب هنگام ظاهر می شود بزدایید. این پوشش شامل آما یا سموم است که در نهایت مسبب بیماریست. با استفاده از یک مسواک یا اسکرابر زبان، به آرامی چندین بار از عقب به جلو زبان خود را پاک کنید. هر بار اسکرابر را بشویید. انجام این کار قبل از مسواک زدن دندان، سیستم گوارشی را تحریک می کند. در این حالت بدنتان به اولین وعده ی غذایی فکر خواهد کرد.


این مقاله نیز می تواند برایتان مفید باشد: “پاکسازی ۴۰ روزه آب – به همراه نشانه های پاکسازی ودستورالعمل کاربردی(+کتاب پیشنهادی)


۴. چشیدن

قبل ازشستن دندان ها، مخلوطی از آب نصف یک لیمو و آب ولرم در یک فنجان بریزید. کمی نمک و یک دوم قاشق چایخوری عسل اضافه نمایید. خالی یا بهمراه قهوه میل کنید. مدیر طب مکمل مرکز چوپرا کالیفرنیا می گوید: این نوشیدنی، کلیه، دستگاه گوارش و آتش هضم را تحریک می کند. پس شما آماده ه ی هضم غذا هستید.


۵. ماساژ

طب آیورودا پیشنهاد می دهد بدن خود را با روغن های گرم و خالص ماساژ دهید. این کار باعث افزایش سم زدایی و نرمی پوست به خصوص در فصل پاییز و زمستان می شود. همچنین ماساژ گرفتن گردش خون را تحریک کرده و سیستم عصبی را آرام می نماید. خودتان را به مدت ده دقیقه به تمرین سنتی آبگایانگا که صبح ها انجام می شود بسپارید.

در حمام از حوله ی گرم و آغشته به روغن کنجد استفاده نمایید. با ضربه های دورانی پوست سر و صورت خود را ماساژ دهید. در صورت لزوم روغن را در کف دستان ریخته و بمالید. شانه، بازو، مچ و دست را از بالا به پایین در امتداد اندام ماساژ دهید. ضربه های مدور به مفاصل خود وارد نمایید. این کار را برای سمت دیگر تکرار کنید.

سینه و پشت را ماساژ دهید. به آرامی شکم خود را در جهت عقربه های ساعت بمالید. دست خود را به صورت دورانی روی پا گذاشته و پا را نیز بمالید. با تکان های طولانی مفاصل را مالش دهید. اگر زمان دارید پس به مدت ده تا بیست دقیقه صبر کنید. اجازه دهید روغن روی بدنتان بماند. سپس روی یک حوله خیس زیر دوش بایستید تا لیز نخورید. با یک پاک کننده ی ملایم بدن را تمییز نمایید.


          * نکات آیورودا برای شب *            

۱.کم کردن نور

به محض غروب آفتاب، نور لامپ را کم کنید. اجازه دهید بدنتان همانقدر که نور و روشنایی زمین را احساس کرده، تاریکی را نیز لمس کند. با این کار به بدن و ذهن خود میگویید که سرعت آتشین فعالیت های روزانه به پایان رسیده است. طبق گفته کارشناسان طب آیورودا مدرن، صفحه نمایش دستگاه های الکترونیکی را یک ساعت قبل از خواب کم سو نمایید. می توانید مطالعه کنید. می توانید با خانواده و دوستان زمان بگذرانید. اما در شب خصوصا ساعات پایانی آن، به نور های مصنوعی اجازه تابیدن ندهید. هنگام خواب نیز در تاریکی مطلق بخوابید. 


همین حالا بخوانید: “فواید خارق العاده خوابیدن در تاریکی _ اسرار ذهن خود را بشناسید!


۲. القا کردن

هنگامی که شب تمام شد، عود صندل و شمع وانیل روشن کنید. می توانید چند قطره از این رایحه ها را در فرم روغن  در حمام گرم اضافه نمایید. از منظر آیورودا، این عطرها اثر آرامبخش و متعادل کننده دارند. گاهی به طور مداوم این رایحه ها را برای رسیدن به یک وضعیت خاص استفاده می کنیم. مثلا زمانی که هدف آرام سازی باشد پس زمانی که به مراقبه می نشینیم این موجب می شود خاطره ای در مغز بیآفرینیم. ذهن به آن عطرها شرطی می شود. تصور کنید دفعات بعد ما این رایحه ها را استنشاق می کنیم. نوروفیزیولوژی ما آن حالت آرامش را به یاد می آورد و ناخودآگاه آرام می شویم. به این اثر القای آرامش گفته می شود.


۳. ماساژ

رییس دانشکده ی طب آیورودا کریپالو استاک بریج ماساچوست می گوید چندین نقطه ی فشار آیورودیک در پا وجود دارد. این نقاط با کل بدن در ارتباط هستند. با انجام ماساژ پا می توانید کل بدن را در عرض چند دقیقه آرام سازید. پاهای خود را شسته و خشک نمایید. سپس روغن گرم و ارگانیک کنجد را به پاهایتان بمالید. به صورت دورانی کف دست را از پاشنه تا نوک انگشتان بکشید. در قسمت بالای پا این حرکت را تکرار نمایید. مچ پاها را همراه دو طرف پا انجام دهید. انگشتان را روی پنجه ها قرار دهید. به صورت دورانی در جهت و خلاف جهت عقربه ساعت ماساژ دهید. ابتدا انگشت کوچک هر پا را ماساژ دهید. فشار کمی به هر کدام وارد کنید. در نهایت هر انگشت را بکشید و جوراب نخی تمییز بپوشید و بخوابید.


۴. مزه کردن

قبل از این که به رختخواب بروید، کمی شیر ارگانیک گرم کنید تا حدی که نجوشد. کمی پودر هل و جوز هندی و دارچین اضافه کنید. این ها ادویه جاتی هستند که طب آیورودا برای خواب راحت پیشنهاد می دهد. دارچین به هضم کمک می کند. اجازه دهید کمی سرد شود و عسل اضافه کنید. شیر گرم در طب آیورودا به عنوان درمان کننده ی بیخوابی به کار برده می شود. شیر نمی نوشید؟ چای بابونه یا سنبل الطیب و یا چای لیمو بنوشید.


 بسته ی جامع کاهش وزن و اصلاح الگوهای تغذیه ای را از این قسمت دریافت نمایید.


۵. تنفس

برای آرامش قبل از خواب و آماده سازی برای مراقبه، چند دقیقه زمان برای نادی سودهانا صرف کنید. این تنفس پاکسازی کننده سیستم عصبی را آرام می کند. در سطح ظریف تر کانال سوشومنا را باز و متعادل می کند.

تکنیک:

پرانایاما در طب سنتی هند
تنفس در طب هند

انگشت شست راست خود را روی سوراخ بینی راست تان قرار دهید تا راه هوایی بسته شود. از طریق سوراخ بینی چپ نفس بکشید. انگشت حلقه را برای بستن سوراخ چپ استفاده کنید. انگشت شست را بلند کنید و از سوراخ بینی راست دم را بیرون دهید. با تنفس از طریق سوراخ راست و قرار دادن انگشت روی سوراخ راست دوباره، از چپ بازدم کنید.

سعی کنید در هر نشستی پنج تا ده مرتبه این کار را انجام دهید. این تمرین به شما کمک می کند تا از فعالیت به سکون منتقل شوید. این بدن و ذهن شما را آرام می کند و آماده به پایان بردن یک روز ارزشمند و ورود به قلمرو خواب و رویابینی می شوید.


منبع:

https://www.yogajournal.com/lifestyle/day-night

نوشته‌های مشابه

16 دیدگاه

  1. و بینی هم یه نعمت از جانب خداست و خدابه ما بنده هاش زیبایی در حد مورد نیاز عطا کرده
    به نظر بنده درست نیس این نعمت گرانبهای در صورتمون رو نابود کنیم و هم زیبایی و هم قدرت تنفس رو با این کارها از خودمون محروم کنیم

دیدگاهتان را بنویسید