بینایی و چشم خود را تنها از طریق چند تکنیک ساده ی یوگا در خانه بهبود بخشید.

بینایی

بهبود بینایی
بینایی

 چشمان ما به مانند دریچه هایی به سمت روح محسوب می شوند. در سطحی ملموس، نیز پنجره ای به دنیای بیرون هستند. چشم ها به طور مداوم اطلاعات اطراف ما را به سمت خود جذب می کنند. در حال تماشای تلفن همراه، تلویزیون، و صفحه ی نمایش کامپیوتر ممکن است آسیب بیشتری نسبت به فواید آن ها به بینایی وارد شود. بزرگسالان بیش از هشت ساعت در روز به صفحه ی نمایش های مختلف خیره می شوند. این امر موجب درگیر شدن چشم ها می گردد. خشکی، خارش، آبریزش، سردرد و دوبینی و سایر علایم فشار چشم حاصل از عوارض خیره شدن به صفحات نمایش می باشد.


مقاله ی مرتبط: چشم روح شما کدام است؟


 زمان هایی هستند که با این ابزارها مواجه نمی شویم. ولی چشمانمان در هر لحظه برای بیدار ماندن مورد استفاده واقع می شوند. اگرچه به نظر می رسد بینایی توسعه ی زیادی میابد. ولی از بین حواس پنجگانه ی ما بینایی بیشتر از سایر حواس مورد سواستفاده واقع می گردد. از این رو وقت آن است که از چشمان خود مراقبت نماییم. همچنین همبستگی عمیقی بین چشم و ذهن وجود دارد. از این رو تنش در اطراف چشم روی مغز تاثیر گذار است. این موجب استرس و اضطراب خواهد شد.

هنگامی که چشم هایمان را می بندیم ذهن آرام می شود. تنها رژیم سالم و خواب برای مراقبت لازم از چشمانمان کافی نیستند. یوگا می تواند نقش چشمگیری را در بهبود عملکرد چشم و بینایی ایفا نماید. این از طریق تمرینات آساناهای خاص وکریاها امکان پذیر می شود.


فایل صوتی رایگان برای تمرکز و مراقبه ی ذهن


در زندگی روزمره، دید راحتی داریم. به ندرت از بینایی جانبی استفاده می کنیم. از این رو عضلات جانبی چشم ما به خوبی مورد تمرین واقع نشده است. این امر موجب تنبلی چشم می شود. تمرین چشم ها به واسطه ی چرخاندن گردی چشم باعث می شود تا تمامی عضلات چشمی نیز ورزش کنند. آگاه بودن در مورد استفاده از چشم ها به منظور از بین بردن تنش چشم بسیار حائز اهمیت است. ضرورت دارد که بینایی خود را به منظور دیدن اشیائ نزدیک تغییر دهید. سپس به شیئ در دور دست معطوف نمایید.

در زیر چند تکنیک یوگا و تمرینات ساده وجود دارند. این تمرینات کمک می کنند تا عضلات بیشتر استفاده شده را سبک کرده و تنش در چشم را کاهش دهند. همچنین بینایی را بهبود می بخشند.

تراتاکا:

بهبود چشم
بینایی و چشم

تراتاکا به طور کلی به تمرین خیره شدن معروف است. تراتاکا شامل خیره شدن مداوم به وضعیت مشخصی در نقطه ی خاص بدون چشمک زدن می باشد. این نوع پاکسازی یوگی در شکل های مختلفی انجام می پذیرد.

  •   به مانند مراقبه، در این حالت ها، چشم ها بسته می شود. در این حالت شما نیاز به تمرکز بین ابروها دارید. همچنین با چشمان بسته، بهتر است چشمانتان را به اطراف حرکت دهید. بالا و پایین را دنبال کنید. در نهایت در جهت و در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید.

  •  تغییرات نیازمند باز نگه داشتن چشمان است. در این حالت تمرکز کردن بر روی شعله ی یک شمع ( یا انگشت شست ) می باشد. حتی می توان به اشیا و یا یک نقطه خیره شد. آن چه حائز اهمیت است این است که بدانیم چشم متمرکز و ثابت بدون پلک زدن می ماند تا برای مدت طولانی عادت کند.

افراد مبتلا به کم بینایی باید از انجام تراتاکا اجتناب کنند. سایر افراد می توانند این تکنیک را بدون عینک انجام دهند. همچنین با لنزهای تماسی هم می شود این تمرینات را انجام داد.

بهبود چشم ها
دریچه ی چشم

هم اکنون می توانید دوره مقدماتی بیداری کوانتومی را از آکادمی راستمرد خریداری نمایید.


لمس با کف دست

این تکنیک نیازمند این است که شما به آرامی با چشمان بسته بنشینید. سپس کف دستان خود را تا زمانی که گرم شوند می مالید. وقتی گرم شدند به آرامی بر روی چشمان خود قرار می دهید. گرمای کف دست و تاریکی به سلامت چشم ها  و بینایی کمک می کنند. دقت کنید که فشاری بر چشم ها وارد نکنید.


گود یا فنجانی کردن

این به همان شیوه ایست که در مالش کف دست انجام می پذیرد. با این تفاوت که باید کف دستان خود را گود کنید. سپس روی چشمان بسته قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که هیچ شکافی بین انگشتانتان نباشد تا نور وارد چشم نگردد.


پلک زدن

شما می توانید به راحتی و با چشمان باز بنشینید. هر ۵ الی ۱۰ ثانیه در فواصل منظم پلک بزنید. این تمرین برای کسانی پیشنهاد می شود که برای ساعت ها به صفحه ی کامپیوتر چشم می دوزند و کار می کنند.


تغییر تمرکز

روی شیئ که نزدیک است و شیئ که دور است تمرکز خود را تغییر دهید.


آساناها

آساناهایی که خم به جلو را شامل می شوند کمک می کنند تا خون رسانی به سربهبود یابد. همچنین باعث سلامت چشم ها می گردند. آساناهایی نظیر چاکراسانا یا چرخ، یوگا مودرا، اوتاسانا یا همان خم به جلوی ایستاده و برخی آساناهای دیگر نیز کمک کننده هستند. حتی بوجانگاسانا یا مار و سیمهاسانا یا حرکت شیر کمک به جریان انرژی به جلو می نمایند. ساروانگاسانا یا ایستادن روی شانه و هالاسانا یا همان گاوآهن نیز کمک می کنند تا خون به بالا جریان پیدا کند و گردش خون در مغز و اعصاب بینایی را تحریک می کنند.

آساناهای ریلکسی شبیه نی اسپاندا بهاوا و شاواسانا کمک به آرامش چشم می کنند. سوشما ویایام شامل تمریناتی آسان به همراه سایر قسمت های بدن است که برای بهبود چشم ها و بینایی کمک کننده می باشد. براماری پرانایاما، و وضعیت کلاغ، کمک به تمرکز می کنند. همچنین باعث بهبود هماهنگی بین دو چشم می گردند.


فایل صوتی سابلمینال بهبود دقت و تمرکز


همچنین چکاندن آب درون چشم ها در حالی که دهان پر از آب است یکی از رایج ترین تکنیک های انجام شده برای پاکسازی چشم ها محسوب می شود.


منبع:

http://theyogainstitute.org/how-to-improve-eye-sight-with-yoga/

نوشته‌های مشابه

19 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید