شاد ترين مرد جهان طبق اسكن های مغزی + راز او برای داشتن زندگی شاد

شاد ترين مرد جهان طبق اسكن های مغزی
+ توصیه ها و راهکارهای او برای زندگی شاد

شاد ترین مرد جهان

راز او بسيار ساده است؛ آقاي ريچارد به خوب زندگي كردن و داشتن شفقت و مهرباني، به عنوان يك دستور مذهبي كه از بالا صادر شده نگاه نمي كند، بلكه آن را عامل اصلی شادي و خوشبختي مي داند.

شايد لقب شادترين مرد جهان براي يك محقق علم ژنتيك عجيب باشد، ولي بر اساس تحقيقات، ماتئو ريچارد شادترين مرد جهان است. اين مرد ٦٦ساله، ٤٠ سال پيش زندگي روشنفكرانه و مدرن پاريسي را رها كرد و براي آموختن بوديسم به هندوستان رفت. حالا او شادترين مرد روي كره زمين، دوست دالاي لاما و يك خردمند معنوی غربي قابل احترام است.


به نظر مياید افزايش ظرفيت شادي از مزاياي مراقبه مداوم است.

ريچارد ديويدسون، محقق عصب شناسي دانشگاه ويسكانسين، طي تحقيقي که بر روي ١٠٠ تمرین کننده پيشرفته مراقبه (مدیتیشن) انجام میداد، ٢٥٦ سنسور به جمجمه اين راهب وصل كرد.

ديويدسون مي گويد: وقتي ريچارد در حال مديتيشن بر روي شفقت (مهرباني) بود، مغز او سطحي از امواج گاما توليد مي كرد- اين امواج با حس آگاهي (هوشياري)، توجه، آموختن و حافظه مرتبط هستند- كه در گذشته هرگز در گزارشات عصب شناسي ثبت نشده بود. همچنين اسكن ها نشان دادند كه قشر جلويي نيمه چپ مغز در مقايسه با نيمه راست فعاليت بيش از اندازه اي دارد، كه اين باعث ظرفيت غير طبيعي شادي در ريچارد و كاهش ميل منفي گرايي در او مي شده است.


همین حالا بخوانید: “امواج مغزی چیست؟ اسرار ذهن خود را بشناسید!


شاد ترین مرد جهانتحقيق بر روي اين پديده با عنوان neuroplasticity و در مراحل ابتدايي رشدش است و ريچارد در صدر اين تجربيات و آزمايشهاي نوین توسط دانشمندان برجسته از سرتاسر دنيا قرار دارد.

ديويدسون گفت ما ١٢ سال است كه بر روي اثر تمرين كوتاه و بلند مدت ذهن از طريق مراقبه بر توجه، شفقت و تعادل عاطفي تحقيق مي كنيم و نتايج قابل توجهي با تمرين كنندگان طولاني مدت (با انجام ٥٠٠٠٠ مرتبه مديتيشن) و همچنين تنها با كساني كه تنها سه هفته روزي ٢٠ دقيقه مديتيشن كرده بودند به دست آورديم، كه البته مدل كوتاه مدت با دوران مدرن ما بيشتر قابل اجراست.


آشنایی با مراقبه و مزایای علمی و عملی آن را بخوانید.


124او همچنين اضافه كرد که اين تحقيقات شگفت انگيز نشان دادند كه مراقبه تنها برای رسیدن به اشراق نيست بلكه مغز شما و در نتيجه آنچه شما هستيد را تغيير مي دهد. او معتقد است كه مديتيشن مغز را بهبود مي بخشد و باعث شادي بيشتر مي گردد، مثل كاري كه وزنه زدن با ماهيچه ها مي كند.

ماتئو ريچارد در يك ويديو از برنامه خيريه توسط  RSA، در مورد هنر مديتيشن صحبت مي كند كه در اينجا برخي ترفندها و نكاتي از آن را آورديم:

١-  يك ذهن سالم مثل يك آينه عمل مي كند.

تصاوير در آينه منعكس مي شوند ولي در آينه باقي نمي مانند- از اين تكنيك براي افكاراستفاده كنيد، اجازه دهيد افكار از ذهنتان عبور كنند ولي ساكن نشوند. زندگی شاد بدون داشتن ذهن سالم و آزاد ممکن نیست.

٢-  جلوگيري از آمدن افكار غير ممكن است، ولي تمركز بر روي يك صداي خاص يا دم و بازدم هنگام تنفس به وضوح ذهن را آرام مي كند.

كنترل ذهن به معني محبوس كردن آن نيست، بلكه نبايد برده افكارتان شويد. به اين صورت به اين مساله نگاه كنيد كه هدايت افكارتان مثل يك قايق، بهتراز رها كردن قايق و دستخوش امواج شدن است.

٣-  آگاه باشيد و در لحظه حال حضور داشته باشید.

به نفس كشيدنتان آگاه باشيد، يعني به داخل و خارج شدن هوا هنگام تنفس توجه كنيد. اگر متوجه شديد ذهنتان درگير چيز ديگري شده، دوباره آن را به سمت تنفستان برگردانيد. اين يعني تمركز حواس براي بودن در لحظه حال به جاي غرق شدن در گذشته و آينده، اين كار را با ديگر حس هايتان هم مي توانيد انجام دهيد. به طور مثال مي توان بر روي گرما، سرما يا صداهايي كه مي شنويد تمركز كنيد. شاد بودن نتیجه آگاه بودن است.

٤-  وقتي در انجام مديتيشن كمي مهارت پيدا كرديد، از آن مي توانيد براي پرورش ويژگيهايي نظير مهرباني يا كنار آمدن با احساسات ناخوشايند استفاده كنيد.

هركسي در زندگي عشق بي قيد و شرط و همه گير را احساس كرده است كه اين حس که عامل اصلی شاد بودن است، تنها ١٥ ثانيه طول مي كشد. ولي با مديتيشن و تمركز بر آن قادر خواهيد شد كه اين حس زنده را نگه داشته و پرورش دهيد. وقتي احساس كرديد كه اين حس در حال كمرنگ شدن است مي توانيد دوباره آن را احياء كنيد.

٥-  تمرین منظم.

تمرين مراقبه مانند نواختن پيانو است، تمرين به مدت ٢٠ دقيقه اثرش به مراتب بيشتر از چند ثانيه است. همچنين مانند آب دادن يك گياه، نياز به تمرين منظم دارد.

٦-  با كمك مديتيشن مي توان از فضاي اشغال شده توسط احساسات منفي استفاده بهينه كرد.

به گفته ريچارد برای داشتن زندگی شاد با احساسات ناخوشايند مثل يك آتش در حال سوختن برخورد كنيد. اگر از خشمتان آگاه باشيد، شما ديگر خشمگين نيستيد بلكه آگاهيد. با آگاهي از اضطراب و نگراني، ديگر اين مضطرب و نگران بودن نيست، به معني آگاهي خواهد بود. با آگاه بودن در هنگام آمدن اين قبيل احساسات، ديگر سوخت به آتش آنها اضافه نمي كنيد و در نتيجه شروع به خاموش شدن مي كنند.

٧-  با تغيير مغز با تمرين مداوم در يك ماه، به مزايايي از قبيل كاهش استرس، سلامت عمومي و شادي دست خواهيد يافت.

به آن دسته افرادي كه مي گويند وقت كافي براي مديتيشن نداريم بايد گفت نگاهي به منافع آن داشته باشيد. اگر با مديتيشن تمام منابع لازم براي مقابله با هر آنچه برايتان در طول ٢٣ ساعت و ٣٠ دقيقه باقيمانده روز اتفاق مي افتد را كسب مي كنيد، به نظر صرف اين ٢٠ دقيقه ارزش دارد.

meditationاين چيزي است كه بوديسم همواره تلاش كرده حل كند- مكانيزم شادي و رنج- اين دانش ذهن است.


مترجم: منیژه، همکار راستمرد

منبع: Daily Mail

نوشته‌های مشابه

28 دیدگاه

  1. عالی بود دارم تلاش میکنم هرچه بیشتر هنگام مراقبه در زمان حال حضور داشته باشم و بتونم افکار مربوط به گذشته و آینده را حین مراقبه از خود دور کنم چند وقتی هست با تمرکز به دم و بازدم می تونم ذهنم را کنترل کنم ممنون از مطالبتون

  2. شادی بسیار فراتر از لذت و خوشحالی است بسیار
    ظریفتر ، بسیار ظریفتر و به گل شبیه تر است …
    یک هماهنگی پر از ظرافت است
    وقتی که بدن و ذهن و قلب شما در هماهنگی عمیق
    با هم عمل می کنند ، آن وقت شادی ظهور میکند .

  3. بادرود وخدا قوت
    مثل همیشه مطالب بسیار آموزنده ونوید بحش است چون آدم میفهمد که چقدر راحت میتواند به بهترین شکل ممکن که همه آدمها دوست دارند زندگی کنند ،زندگی کند واقعا خیلی خیلی از شما وهمکارانتان سپاسگزارم شما فرشته های روی زمین هستید
    بهترینها ازآن شماست

  4. خیلی ممنونم روناک جان
    یه سوال ازت داشتم اونم اینکه من توی مطالب مربوط به متد سیلوا و یه سری جای دیگه خونده بودم که زمان مراقبه وتجسم قسمت راست مغز و زمان استدلال عقلانی قسمت چپ مغز فعال میشن بعد اینجا برعکس نوشته به نظر تو کدوم درسته؟

    1. خواهش میکنم ترانه عزیز، اون طور که من میدونم مراقبه هردو نیمکره مغز رو تقویت و باهم هماهنگ میکنه. تو این تحقیق نوشته ظرفیت شادی و احساس مثبت با تقویت نیمکره چپ بالاتر رفته. شاید به این دلیل که فعالیت نیمکره راست به خودی خود به این حالات کمک میکنه و باید نیمکره چپ هم باهاش هماهنگ بشه تا این شادی بدست بیاد.

دیدگاهتان را بنویسید