|

سندروم قلب شکسته چیست؟ علت، شناسایی، پیشگیری و درمان

سندروم قلب شکسته چیست؟

سندروم قلب شکسته یک بیماری قلبی موقتی است که غالباً با شرایط غمناک مانند مرگ دوست یا معشوق به وجود می آید. این بیماری همچنین می تواند با یک بیماری جسمی یا جراحی جدی ایجاد شود. افراد مبتلا به سندرم قلب شکسته ممکن است دچار درد ناگهانی قفسه سینه شوند یا فکر کنند که دچار حمله قلبی شده اند. در سندروم قلب شکسته، اختلال موقتی در عملکرد طبیعی پمپاژ در یک ناحیه از قلب وجود دارد. بقیه ی نواحی قلب به طور عادی یا با انقباضات بیشتر به کار خود ادامه می دهد. سندروم قلب شکسته ممکن است در اثر واکنش قلب به افزایش هورمونهای استرس ایجاد گردد.

سندروم قلب شکسته


قسمت اول این مقاله را هم اکنون بخوانید: “۶ تا از رایج ترین بیماری های معنوی قلب + راه های درمان آنها”

سندروم قلب شکسته چیست؟

اگر مقاله قبلی را مطالعه کرده باشید، احتمالا به یاد دارید که انواع بیماری های معنوی قلب را معرفی کرده بودیم. سندروم قلب شکسته اولین، شایع ترین و مهمترین آنهاست. این بیماری توسط پزشکان با نام takotsubo، سندروم بالونینگ آپیکال یا کاردیومیوپاتی استرس نامیده می شود. سندروم قلب شکسته قابل درمان است و معمولاً این بیماری خود را در روزها یا هفته ها درمان می کند.

همانطور که در مقاله قبل توضیح دادیم، ابتلا به این سندروم آغازی برای تجربه بیماری های معنوی قلب است. اولین و رایج ترین سندروم میان بیماری های معنوی قلب ، سندروم قلب شکسته است. علت شیوع بیش از حد آن نیز سرما و بی تفاوتی در میان قلب های امروز انسان هاست. همه ما کمبودهای عاطفی را تجربه کرده ایم و هیچکس در تمام طول زندگی اش، از عشق حقیقی و بیکران الهی بهره مند نبوده است. همه زخم هایی را در قلب خود تجربه کرده ایم و آنچه که از عشق انتظار داشته ایم را دریافت نکرده و انتقال نداده ایم.


مقاله مرتبط: “درمان عاطفی سریع روابط با مراقبه دو قلب


اما سندروم قلب شکسته نه تنها بر سلامت روانی شما، بلکه بر سلامت جسمی شما تأثیر گذار است. به حال خود واگذاردن قلب شکسته بدون مراقبت می تواند باعث مشکلات بسیار بدتری مانند اختلالات شخصیتی، افسردگی و اضطراب شدید، گرفتگی قلب و… گردد. هنگامی که قلبتان می شکند شما دچار عقده ی روحی می شوید خطر ابتلا به افسردگی افزایش میابد و اینگونه است که می گوییم دچار سندروم قلب شکسته شده اید.


علائم ابتلا به سندروم قلب شکسته

علائم سندروم قلب شکسته می تواند مشابه حمله قلبی باشد. این علائم از موارد کوچک شروع می شوند و در صورت حاد بودن بیماری، علائم نیز بزرگ تر و زیان بارتر می شوند. علائم شایع عبارتند از:

از دست دادن اشتها

در طی یک شکست بد، بدن شما افزایش کورتیزول عصبی، که تحت عنوان هورمون استرس شناخته می شود را تجربه می کند. این باعث می شود اشتهای خود را از دست بدهید. بتدریج ممکن است حتی وزن کم کنید و این میتواند خطرناک باشد.

ریزش مو و اختلالات پوستی

به گفته دکتر بسام فارجو، مدیر پزشکی انستیتوی تریکولوژیست  “این غیر طبیعی نیست که افراد بعد از شکست  عاطفی در رابطه، دچار ریزش مو شوند”

هم پوست صورت و هم موها می توانند تحت تاثیر منفی سندروم قلب شکسته ، دچار اختلال و مشکل شوند. جوش و لک های پوستی، ریزش مو و از بین رفتن حالت زیبا و درخشان مو ممکن است علائم این سندروم باشند.


فایل صوتی مناسب برای شما: “خود هیپنوتیزم جلوگیری از ریزش مو- فایل سابلیمینال (تلقینات پنهان)
فایل صوتی مناسب برای شما: “خود هیپنوتیزم بهبود و زیبایی پوست – فایل صوتی سابلیمینال (تلقینات پنهان)
فایل صوتی مناسب برای شما: “خود هیپنوتیزم بهبود و زیبایی موها – فایل صوتی سابلیمینال (تلقینات پنهان)


صدمات جسمانی

درد قلب شکسته ی خود را در هر پا، بازو، انگشتان احساس می کنید. تحقیقات جدید نشان می دهد که در هنگام شکستن قلب، بدن احساسات دردهای جسمانی واقعی را تجربه می کند. این دردها که ممکن است بنظر شما دردهای عصبی باشند، در قسمت های مختلف بدن از جمله دست و پا و انگشتان و گاهی در پشت و گردن احساس میشوند.

فشار خون بالا

در چنین مواقعی به دلیل افزایش سطح کورتیزول و استرس، فشار خون بالا می رود. فشار خون بالا یک واکنش طبیعی به چنین سطح بالایی از استرس است و اگر مورد درمان و مشورت با پزشک قرار نگیرد، می تواند مشکلات بیشتری را در این زمینه ایجاد کند.

تنگی نفس:

اگر سندروم قلب شکسته به شما فشار آورده باشد، احتمال دارد احساس کنید نفستان بالا نمی آید و در تنفس عمیق دچار مشکل می شوید. اگر ضربان قلب بسیار سریع یا نامنظم یا تنگی نفس را تجربه می کنید، سریعاً با فوریت های پزشکی تماس بگیرید.

درد قفسه سینه:

این درد باید بسیار جدی گرفته شود. درصورت بروز آن که احتمالا از علائم سندروم قلب شکسته است، احتمال بروز حملات قلب وجود دارد. هرگونه درد طولانی مدت یا مداوم در قفسه سینه می تواند نشانه حمله قلبی باشد، بنابراین در صورت تجربه آن با فوریت های پزشکی تماس بگیرید.


علل بروز سندروم قلب شکسته

علت پزشکی سندروم قلب شکسته دقیقا مشخص نیست. تصور می شود که افزایش هورمون های استرس، مانند آدرنالین احتمالا به طور موقت به قلب برخی از افراد آسیب برساند. چگونگی آسیب رسانی این هورمون ها به قلب و یا اینکه چه چیز دیگری مسئول این آسیب است کاملا مشخص نیست. انقباض موقت عروق بزرگ یا کوچک قلب مشکوک به آسیب رساندن هستند.

سندروم قلب شکسته با حمله قلب فرق دارد. در واقع حملات قلبی عموماً توسط انسداد کامل یا تقریباً کامل یک شریان قلب ایجاد می گردد. این انسداد ناشی از تشکیل لخته خونی در محل باریک شدن (آترواسکلروز) دیواره شریان حاصل از چربی است. در سندروم قلب شکسته، شریان های قلب مسدود نمی شوند، اگرچه ممکن است جریان خون در شریان های قلب کاهش یابد.

اما علت و محرک بیرونی بروز سندروم قلب شکسته اغلب یک حادثه مهیب جسمی یا عاطفی است.

برخی از محرک های احتمالی سندروم قلب شکسته عبارتند از:

  • خبر فوت غیر منتظره یک عزیز
  • تشخیص پزشکی یک بیماری خطرناک
  • سوء استفاده خانوادگی
  • از دست دادن ناگهانی (یا حتی برنده شدن) پول زیاد
  • بحث و دعوای شدید
  • مهمانی غافلگیرانه
  • اجرای عمومی
  • از دست دادن شغل
  • طلاق و جدایی عاطفی یا شکست عشقی
  • مشکلات ناگهانی جسمی مانند حمله آسم، تصادف رانندگی یا جراحی بزرگ

مقاله مرتبط: “مغزی درون سینه: تکنیک های علمی برای تقویت شعور قلبی


همچنین ممکن است برخی از داروها، به ندرت با ایجاد افزایش هورمون های استرس باعث بروز سندروم قلب شکسته شوند. داروهایی که ممکن است در سندروم قلب شکسته نقش داشته باشند عبارتند از:

Epinephrine EpiPen  EpiPen Jr، که برای درمان واکنش های آلرژیک شدید یا حمله شدید آسم استفاده می شود.
دولوکستین دارویی که برای درمان مشکلات عصبی در مبتلایان به دیابت یا به عنوان درمانی برای افسردگی تجویز می شود.
ونلافاکسین برای درمان برای افسردگی است.
لووتیروکسین، دارویی که برای درمان مشکلات غده تیروئید مورد استفاده واقع می شود.


عوامل تاثیرگذار خطرناک در سندروم قلب شکسته

اگر خود را مبتلا به سندروم قلب شکسته می دانید، باید همچنین بدانید که شما در خطر هستید.

 این سندروم همانطور که گفته شد می تواند منجر به بروز مشکلات جسمی و اختلالات جدی شود. بنابراین بهتر است هر چه سریعتر روند درمان را پیش بگیرید. برای فرد مبتلا به سندروم قلب شکسته، عواملی وجود دارند که ممکن است مشکل را بدتر کرده و خطرات جدی به بار آورند. تعدادی از عوامل خطرناک شناخته شده برای سندروم  قلب شکسته عبارتند از:

  • فعالیت جنسی: این مورد زنان را بیشتر از مردان تحت تاثیر قرار می دهد.
  • سن: سندروم قلب شکسته برای افرادی که بیش از ۵۰ سال سن دارد می تواند خطرناک تر از سایرین باشد.
  • پیش زمینه ی یک بیماری عصبی: افرادی که اختلالات عصبی مانند آسیب دیدگی سر یا اختلال تشنج (صرع) دارند، ریسک بیشتری برای دچار شدن به مشکلات جدی در اثر سندروم قلب شکسته دارند.
  • یک اختلال روانپزشکی قبلی یا فعلی: اگر به اختلالات مانند اضطراب یا افسردگی مبتلا شده اید، احتمالاً خطر بیشتری برای دچار شدن به سندروم قلب شکسته دارید.

عوارض سندروم قلب شکسته

در موارد نادر، سندروم قلب شکسته کشنده است. اما بیشتر کسانی که سندروم قلب شکسته را تجربه می کنند به سرعت بهبود می یابند و اثرات طولانی مدت ندارند.

سایر عوارض عبارتند از:

  • برگشت مایعات به ریه ها (ادم ریوی)
  • فشار خون پایین (افت فشار خون)
  • اختلال در ضربان قلب
  • نارسایی قلبی

پیشگیری از بروز سندروم قلب شکسته

احتمال کمی وجود دارد که سندرم قلب شکسته پس از اولین تجربه دوباره اتفاق بیفتد. اما خب غیرممکن هم نیست. هیچ درمان اثبات شده ای برای جلوگیری از دفعات تکرار وجود ندارد. بسیاری از پزشکان درمان طولانی مدت را با مسدود کننده های بتا یا داروهای مشابه توصیه می کنند که اثرات مضر احتمالی هورمون های استرس بر روی قلب را مسدود می کند.


مقاله مرتبط: “راه های عملی درمان چاکرای قلب


مهمترین و موثرترین راه جلوگیری از بروز سندروم قلب شکسته، آگاهی ست. به احساسات خود آگاه باشید و اجازه ندهید هر اتفاقی شما را از پای درآورد و قلب شما را خدشه دار کند. شناخت و مدیریت استرس در زندگی شما نیز ممکن است در پیشگیری از سندرم قلب شکسته نقش مهمی ایفا کند. به یاد داشته باشید که قلب محل عشق و مهر است. قلب محل ارتباط شما با خود برتر و خدایتان است. پس حتی اگر انسان بسیار حساس و احساساتی هستید، اقتدار کسب کنید و قلبی مهربان و مقتدر داشته باشید.


منبع:

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/broken-heart-syndrome/symptoms-causes/syc-20354617

https://markdejesus.com/the-6-stages-of-spiritual-heart-disease/

https://markdejesus.com/the-6-stages-of-spiritual-heart-disease/

نوشته‌های مشابه

7 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید