|

آیا زندگی در لحظه به کاهش اضطراب کمک می‌کند؟

اگر شما انسان مضطربی هستید ممکن است اطرافیانتان به شما پیشنهاد کنند مدیتیشن انجام دهید. اما بهتر است بدانید از نظر تئوریک با تمرکز بر زمان حال و ماندن در حالت پذیرش، پادزهرهای مؤثر برای مقابله با ترس آینده را پیدا خواهید کرد.

تحقیقات انجام شده نیز این امر را تأیید می‌کنند: گزارش‌های گوناگونی در این زمینه اعلام می‌کنند که فعالیت‌هایی که با آگاهی کامل انجام می‌شوند، می‌توانند در کاهش اضطراب افراد مؤثر باشند. اما آیا می‌توان گفت مدیتیشن با آگاهی کامل تنها یا بهترین راه برای مبارزه با تنش است؟

med


زندگی در لحظه در مقابل لذت زمان حال

یکی از تحقیقات انجام شده در مجله‌ی مایند فولنس (آگاهی به لحظه حال) به افرادی که بیش از حد عادی درگیر اضطراب هستند این شانس را می‌دهد تا یکی از این دو تمرین را انجام دهند: زندگی در لحظه ، انجام مراقبه با آگاهی کامل یا ارزش گذاری به فعالیت‌های خود (انجام هر کاری با بها دادن و توجه کامل به آن). نتایج این تحقیق به نوع خود جالب بود: هر دو گروه به یک میزان اعلام رضایت کردند!

از بیشتر از صد دانش آموز_ که در تست تشخیص میزان اضطراب جزو افراد بسیار مضطرب دسته بندی شده بودند_ خواسته شد که در این آزمون نیز شرکت کنند. به آن‌ها گفته شد که باید دو بار در دو روز جدا گانه به دو مکان مجزا در لابراتوار بروند و کارهایی انجام دهند. این دو فعالیت شامل این کارها بودند:

۱. انجام مراقبه آگاهی کامل, هدایت شده به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه.

۲. انجام فعالیت‌هایی که بتوانند با آن لذت حضور در لحظه را بچشند.

قبل و بعد از هر فعالیتی (مدیتیشن و…) آن‌ها پرسشنامه‌ای‌هایی را پر می‌کردند تا میزان احساسات منفی، مثبت و اضطراب آن‌ها تخمین زده شود.

درگروهی که بر انجام یک سری فعالیت‌ها تمرکز داشت، ابتدا از شرکت کننده‌ها خواسته می‌شد که با تلاش برای حفظ آرامش و خونسردی خود نفس‌های عمیق بکشند. سپس سعی کنند بر جنبه‌های مثبت و تأثیر گذار کاری که می‌خواند انجام دهند، فکر کنند (که این خود راه دیگری برای افزایش توجه و تمرکز بر حال است). اولین تمرین آن‌ها جمع کردن، تا زدن و مرتب کردن حوله‌های تمیز و توجه به بوی آن‌ها بود. به عنوان دومین کار آن‌ها کارت تبریک‌هایی برای بچه‌های بستری در بیمارستان تهیه کردند.

در پرسشنامه‌های پر شده‌ی قبل و بعد از هر تمرین و مراقبه مشخص شد که کاهش اضطراب و احساسات منفی وافزایش برانگیختگی حس کنجکاوی در هر دو گروه شرکت کننده‌ها یکسان است. این کنجکاوی بخشی از آگاهی ماست که باعث ایجاد رفتاری گشاده همراه با انگیزه و انرژی مثبت است. به علاوع این جستجو نشان دهنده‌ی افزایش ویژگی دیگری نیز هست: توانایی تغییر تمرکز. یعنی ویژگی‌ای که به ما اجازه می‌دهد بتوانیم احساسات و واکنش‌هایمان را مانند رویدادهایی روانی بررسی کنیم بدون اینکه به آن‌ها بچسبیم و فکر کنیم که همیشگی و پایدار هستند. (مراقبه با آگاهی این ویژگی را به نسبت دیگر فعالیت‌ها، بیشتر افزایش می‌دهد).

__________________________________

مقاله مرتبط: تکنیک هایی برای زندگی در زمان حال

__________________________________

مزیت‌های زندگی در لحظه

جسیکا د.ناصر و امی پرزورسکی محققان دانشگاه کیس وسترن رزور می گویند: توجه و تمرکز بر لحظه‌ی حال_ تمرین و یا مدیتیشن_ زمان فکر کردن به نشخوارهای ذهنی و یا احساسات منفی را کاهش می‌دهد.

حتی با وجود روش‌ها و فعالیت‌های مختلفی که انجام شده است، نتایج بسیار قابل توجه هستند. مراقبه آگاهانه به شما این جرئت را می‌دهد که بدون قضاوت خود زندگی کنید و وقایع را همان گونه که هستند بپذیرید. شادی (حاصل انجام دادن فعالیت‌ها در لحظه) به شما می‌آموزد آنچه را که برایتان لذت بخش است انتخاب کنید. از یک سو، مدیتیشن آگاهانه کمک می‌کند به تنفستان آگاه شوید و از سوی دیگر فعالیت‌های در لحظه (انجام دادن کارها و فعالیت‌ها با آگاهی کامل از حضور در لحظه) تنفس آرام و هماهنگ را موجب می‌شوند.

در جلسه‌ها به شرکت کننده‌ها آموزش داده شد که چطور تمرین‌ها را به تنهایی در خانه انجام دهند. هر گروه یک دوره کوتاه تمرین‌ها را در خانه انجام داد و هر دو گروه اعلام کردند که اکنون بیشتر از قبل توانایی مدیریت احساس منفی خود را دارند.

med1

احساسات مثبت لذت زندگی در لحظه را افزایش می‌دهد

زندگی در لحظه نیز به نوبه‌ی خود نشان دهنده تاثیرات مثبتی بر مراقبه آگاهانه است. این شادی باعث افزایش احساسات مثبت در شرکت کنندگان شده است. اما توجه کنید: بهتر است هدف نهایی شما انتخاب کننده‌ی فعالیتتان باشد.

بر اساس نظر شرکتت کنندگان اگر هدف شما داشتن احساس مثبت است بهتر است سعی کنید با تمام وجود در لحظه‌ی حال حضور داشته باشید و اگر جزو کسانی هستید مدام در حال نشخوار افکار و احساسات خاصی هستید، مراقبه آگاهنه برای شما مناسب‌تر و کارآمدتر است.

برای خاتمه

ما هنوز در ابتدای راه قرار داریم و این نتایج اولیه‌ی راهی طولانی است. همان‌طور که دیدیم نوشتن کارت می‌تواند حس همراهی و هم‌دلی را تقویت کند. بااین‌حال این تمرین نشان داد که افراد می‌توانند با یافتن کارهایی که به آن‌ها کمک می‌کند در لحظه باشند، غیر از مراقبه، راه‌های دیگری را هم برای یافتن احساسات خوب پیدا کنند.

به نظر من فعالیتی که باعث می‌شود شما لذت زمان حال را بچشید همان چیزی است که باعث می‌شود تماماً در حال حضورداشته باشید. زندگی در لحظه باعث می‌شود بتوانید حسی شبیه به مراقبه آگاهانه را داشته باشید. چیزی که می‌تواند در لحظه‌لحظه‌ی زندگی شما حضورداشته باشد.


منبع:

Kira M. Newman (2017, March 28). Is Mindfulness Really the Best Way to Reduce Worry? Greater Good

نوشته‌های مشابه

18 دیدگاه

  1. ذهن انسان در هنگام تولد, لوح پاکی است که هیچ سرمشقی بروی ان نوشته نشده است پس از مدتی که غریضی عمل می کند و حتا نفس می کشد (تنفس کودکان سریع, عمیق و شکمی است) این لوح پر از خط خطی هایی می شود وابسته به جغرافیایی که در ان متولد شده است سپس در ادامه ذهن, اموزش های خود را به همسالان, دبستان, دبیرستان و… همزمان فرهنگ اجتماعی و مطابق پرورش هر منطقه و کشوری, گسترش می دهد و مدام می خواهد مطابق ارزشهای رایج و همیشه مادی, مرا خوشبخت نماید زندگی با ذهنیت و تفکر اگاهی نیافته, هیچکاه نمی تواند در لحظه باشد کار او بررسی گذشته همراه با ناکامیهاست یا در اینده با ترس ازعدم تامین امنیت مالی و جنسی هست حتا با تفکر نااگاهانه, من هرگز به خدا, درک ایمانی از او و پیاده کردن خواست واراده اش, در زندگی ام نخواهم رسید. در لحظه زیستن, ارام و بدون درد زیستن, “مراقبه” است و پذیرشی می خواهد که باید ذهن را برای ان تربیت کرد…

    1. بسیار عالی توضیح دادین اما این حقیقت که ذهن ابزاری شبیه یه پردازنده برای کالبد جسمانی هست هم نباید فراموش بشه. بنابراین فراورده های ذهنی به هیچ عنوان نمیتونه مبنای انتخابها و تصمیم گیریهای ما باشند. باید با چشم قلب دیدن را اموخت.

      1. کاملا با شما موافقم. ولی ذهن همیشه از خوشبختی موعودی صحبت می کند که چیزی بجز سراب نیست و بر همین اساس انتخاب های من شکل می گیرد. از یاد نبریم در مواقعی که عمل درستی انجام می دهیم که به موفقیت ما منجر می شود به دلیل هوش بالای ما نیست بلکه انتخابهای درست, سبب انست. به نکته خوبی اشاره داشتید. ممنون

  2. دو بعدی که انسانها در آن زندگی می کنند و مطلقا
    رضایت بخش نیست عبارت است از گذشته و آینده
    عشق فقط یک زمان داره حال و فقط یک مکان اینجا
    عشق انسان را حیات می بخشد چون عشق تجربه ای در زمان حال است
    و فقط عشق که میتواند رضایت و خشنودی تام به ما اعطا کند
    عشق برای هر چیزی که اتفاق می افتد سپاسگزار و ممنون بر عکس فکر که زیاده خواه و هیچ گاه راضی نیست …
    برگرفته از سخنان آچاریا فیلسوف هندی
    با تشکر از شما

دیدگاهتان را بنویسید