۱۲ گام اثبات شده برای افزایش شادی

گر یک نفست ز زندگانی گذرد
مگذار که جز به شادمانی گذرد
هشدار که سرمایه سودای جهان
عمرست چنان کش گذرانی گذرد
 (خیام)

your-happiness

رسیدن به شادی، درست مانند رسیدن به دیگر چیزها در زندگی، مستلزمِ صرف زمان، تمرین و زحمت است، با این تفاوت که اجرِ آن، بی پایان می باشد و به محض اینکه حقیقتاً تصمیم می گیرید به سمت شادی گام بردارید، دیگر هیچ چیز و هیچ کس جلو دار شما نخواهد بود.


در اینجا، برای شما که علاقه مند شادی هستید، ۱۲ گام اثبات شده برای رسیدنِ به آن ارائه شده است که برگرفته هایی هستند از کتاب “طریقتِ شادی”، تالیف خانوم سونیا لیوبومیرسکی(مدرس و روانشناس).

۱. قدردانی و شکرگزاری

قدردانِ زندگی یی باشید که در حال گذرانِ آن هستید، از بابت اشتبهاهات و درس هایی که آموخته اید قدردانی کنید، به چیزهای خوب در زندگی تان توجه کنید و شکر گزار آنها باشید.

“بزرگترین کاری که میتوانید برای تغییر زندگی تان انجام دهید، اینست که شکرگزار چیزهایی باشید که هم اکنون دارید، هر چه بیشتر شکر گزار باشید، بیشتر بدست خواهید آورد.” 
 (اُپرا وینفری)


۲. بذرِ خوش بینی بکارید

انتظار بهترین ها را از زندگی داشته باشید، و بهترین ها نصیبتان خواهند شد. برای زندگی مهم نیست که شما خوش بین یا بد بین هستید، و یا اینکه روی چیزهای خوب یا بد متمرکز هستید. زندگی دقیقاً طوری با شما رفتار میکند که شما انتظارش را دارید. با این تفاسیر، شما قطعاً باید دست به کارِ کاشتن بذرهای خوش بینی در زندگی تان شوید.

” فرد خوش بین، گل رز را می بیند و به خارهای آن توجهی نمی کند، فرد بد بین اما، خارها را می بیند، بدون توجه به گل”
(خلیل جبران)


۳. پرهیز از تفکر زائد و مقایسه

زندگیِ ما و جایگاهی که ما اکنون در آن هستیم، نتیجۀ افکار ما از زمان تولد تا کنون هستند. اگر از چیزی خوشتان نمی آید، ابتدا ببینید می توانید آنرا تغییر دهید، اما اگر موفق به تغییر آن نمی شوید خود را درگیر استرس و ناراحتی نکنید و تنها آنرا رها کنید. نگرشتان را نسبت به زندگی تغییر دهید، زندگی نیز نگرشش را نسبت به شما تغییر خواهد داد. در جستجوی روش هایی برای بهتر شدن نسبت به خودتان باشید و نه بهتر شدن نسبت دیگران. وقت و انرژی تان را صرف بهبودیِ خود و زندگی تان کنید، به این ترتیب دیگر نیازی برای رقابت و مقایسۀ خود با دیگران احساس نخواهید کرد.

“از تفکر بیجا بپرهیزید و از این طریق به مشکلات تان پایان دهید. چه تفاوتی است میان” آری” و “خیر”؟ چه تفاوتی است میان “موفقیت” و “شکست”؟ آیا ارزشها و ضد ارزشهای شما باید همان ارزشها و ضد ارزشهای دیگران باشند؟”
(لائوتسه)


۴. مهرورزی

با خودتان و دیگران مهربان باشید و شاد خواهید شد.

“اگر شادی دیگران را می خواهید، مهر بورزید، اگر شادی خود را می خواهید، مهر بورزید.”
(دالایی لاما)


۵. گسترش ارتباطات اجتماعی

بیرون بزنید و با مردم و اجتماعات جدید آشنا شوید، به کارهایی که دیگران می کنند علاقه نشان دهید و آنها نیز به کارهایی که شما می کنید ابراز علاقه خواهند کرد.


۶. تحول فن دفاعی

از طریق نظارت بر افکار و بازی با ذهن، روی فن دفاعی تان و مقاومت هایی که برای تغییر دارد کار کنید، بجای اینکه موش آزمایشگاه باشد، دانشمند آن باشید!

“در زندگیِ هر کسی، زمانهایی وجود دارد که چیزی سودمند و سازنده از میان سختی و فلاکت، زائیده می شود.”
 (ناشناس)

happy-family_prccxf


۷. یادگیریِ بخشش و گذشت

بیاموزید خودتان را ببخشید و همچنین افرادی را که در گذشته به شما آسیب رسانده اند. لحظه ای که شما می بخشید؛ خودتان را از درد آزاد می کنید و به شادی اجازه می دهید تا بار دیگر در زندگی تان جاری شود.

“بخشایش یعنی سرشار شدن ازعشق و تابانیدن این عشق به بیرون و دوری از کینه و نفرتی که در اثر رفتارهای ناشی از درد بوجود آمده اند.” 
(واین دایر)


۸. افزایش روند تجارب

روی موهبت ها و استعدادهای منحصر به فردتان کار کنید، روی احساساتتان کار کنید، نقاط ضعف تان را مدیریت کنید و نقاط قوت تان را گسترش دهید، با انجام این کارها شما روند تجارب را افزایش خواهید داد و شادتر خواهید شد.

“هر کسی موهبت ها و استعدادهای یگانه ای دارد. چیزی که شما دوست دارید، همان چیزیست که به شما هدیه داده شده. برای اینکه کاملاً شاد باشید و برای تجربۀ یک زندگی مطلوب، کارهایی را انجام دهید که دوست دارید.”
(باربارا شر)


۹. درک لذت زندگی

به آفتاب، به درختان نگاه کنید، به زیبایی طبیعت بنگرید، به زیبایی زندگی … و آن را بطور کامل مزه کنید.

“از چیزهای کوچک لذت ببرید، روزی فرا خواهد رسید که شما به گذشته نگاه خواهید کرد و شاید متوجه شوید که آن چیزهای کوچک، چیزهای بزرگی بودند.”
(رابرت براولت)


۱۰. به اهدافتان متعهد باشید

اگر می خواهید شاد باشید، باید هدف داشته باشید. ببینید چه چیزی از زندگی می خواهید، در جستجوی آن باشید و مطمئن باشید سرانجام به آن خواهید رسید. مطمئن شوید که در همۀ زمینه ها هدف دارید، اهداف شخصی، اهداف کاری، اهداف هیجانی، اهداف همکاری و … با این کار شما حسی از حرکت، امنیت و اعتماد را در زندگی تجربه خواهید کرد.

“اگر میخواهید زندگی شادی را تجربه کنید، آنرا به یک هدف گره بزنید، نه به افراد و چیزها”
(آلبرت اینشتین)


۱۱. تمرین معنویات

تمرین معنوی باعث ایجاد حس امنیت و اعتماد در افراد می شود و به آنها در برابر خطرات، شجاعت و در برابر تردید ها، ایمان می بخشد. نیروئی غیبی وجود دارد که همۀ ما را بوجود آورده و همیشه بر همه چیز ناظر است. با دانستن این موضوع، شما بسیار شاد تر می شوید، و از این واقعیت که تنها نیستید، احساس آرامش می کنید.

“هر چه تکامل روحی نوع بشر پیشرفته تر میشود، بیشتر یقین پیدا می کنم که دینداریِ واقعی از طریق ترس از زندگی یا مرگ بدست نمی آید، بلکه از طریق دانش عقلانی کسب می شود”
(آلبرت آینشتین)


۱۲. مراقبت خوب از بدنتان

 بدن شما معبد شماست و هر احساسی که دروناً دارید، به بیرون بازتابیده خواهد شد. تا جایی که میتوانید ورزش کنید، آب کافی مصرف کنید، آب زندگی است، تا جایی که میتوانید آب سالم بنوشید.

“مراقب بدن خود باشید، این تنها جایی است که برای زندگی دارید”
(جیم ران)


منبع

نوشته‌های مشابه

23 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید