۹ راهکار ساده که میتواند ” منیت ” شما را کاهش دهد

egooo

 منیت، مانند آهنربایی انرژی منفی جذب میکند و ریشه ی تمام ناراحتی هاست.

 برای کاهش آن، ما لیستی از ۹عمل ساده تهیه کردیم که میتوانید هر هفته یکی از آن ها را انجام داده و بر آن تمرکز کنید تا منیت تان (ایگو یا نفس تان)، لایه به لایه کاهش پیدا کند.

 

۱.نرم و آرام صحبت کنید

منیت در صحبت کردن با صدایی بلند و خشن، خیلی آشکار است. سعی کنید درجه ی صدای خود را، هنگام صحبت کردن، پایین آورید و از کلمات خوبی که تاثیر منیت شما را بر دیگران کم میکند، استفاده کنید.

 

۲.اشتباهاتتان را بپذیرید

هرکدام از ما، بنحوی، در زمانی، دچار اشتباهاتی شدیم. هرچند وقتی منیت زیاد باشد، روبرو شدن با آن روی زشت از ذات خود، خیلی سخت است. پس ممکن است ترجیح دهید که دیگران را مقصربدانید، موضوع را عوض کنید، کارهایتان را توجیح کنید و… که البته راهی آسان برای فرار منیت شماست.

ولی همین اعتراف به اینکه مرتکب اشتباه شدید، خود تلاشی بزرگ در کاهش منینتتان محسوب میشود.

 

۳.از دیگران طلب بخشش کنید

نه تنها لازم است که با دعا کردن از خدا طلب بخشش کنید، بلکه درخواست بخشش از دیگرانی که رنجانده اید نیز، منیتتان را کم میکند.

 

۴.درباره ی خودتان بیاموزید.(برون نگری)

از برون نگری به درون نگری سفر کنید. درون نگری  کمک میکند، که کمتر فکر خود را مشغول موقعیتهای گوناگون بیرونی کرده و در عوض به درون خود توجه کنید.

این باعث میشود که از عیبهای خود مانند حس انتقام، حسادت، خشم، نفرت و … نیز آگاه شوید و بجای توجه به عیبهای دیگران وداشتن کینه و پیشداوری درباره شان، به درون خود نگریسته وببینید که شما هم کم و بیش، آن عیبها را دارید.

______________________________

مقاله مرتبط: چقدر ذهن خود را می شناسید و از کارکردهای آن باخبرید؟

______________________________

۵.بر خوبیهای دیگران تمرکز کنید

تمرکز و نیز دیدن  نکات خوب و مثبت در دیگران، احساس خود برتر بینی تان را کم میکند.

 

۶. رفتار و منش یاد گیرنده داشته باشید

بعضی مردم از آموختن در زندگی دست کشیده و درعوض، سعی دارند مدام به دیگران بیاموزند.

وقتی یک حس استادی و همه چیزدانی، وجود داشته باشد، رفتار و نگرش”من میدانم” بیشتر میشود، و این خود، نشان منیت است.

اشتیاق برای یادگرفتن، باعث میشود که شما سوال پرسیده و بر نادانی خود آگاه شوید. جاییکه منش یادگیرندگی وجود دارد، منیتی در کار نیست.

 

۷.به دیگران بها دهید

همیشه آنچه برای خود می پسندید، برای دیگران نیز بپسندید.

وقتی چیزی که خود دوست دارید را به دیگری میدهید، درواقع میل خود را برای داشتن آن مهار کرده اید و با اینکار، اولویت دهی به خود کم شده، و در نتیجه منیت ناپدید میشود‌.

 

۸.نام خدا را ذکر کنید

وقتی نام خدا را زمزمه میکنید، منیت خود را از یاد میبرید. باید انقدر در اسم خدا غرق شوید که خود را فراموش کرده و با نام او یکی شوید.

نام خدا، یک حالت مریدانه ی قوی در ضمیر نیمه هشیار بوجود می آورد.

هشیاری الهی که از اسم مقدس می آید، تمام تاثیرات منیت را، در ضمیرنیمه هشیار، نابود میکند.

 

۹.بدانید که همه چیز دست خداست

باحس این که دارید کاری را بخاطر خدا انجام میدهید، متوجه میشوید که درواقع خدا آنکار را بواسطه شما انجام میدهد. دانستن اینکه همه چیز در دست خداست، منیت شما را از بین میبرد.

 

“بعد از کم شدن منیت، شما از لحاظ معنوی پیشرفت میکنید و حس عشقتان به دیگران افزایش میابد. دیگرخود را نه با “بدن” بلکه با “روحتان” میشناسید که سرشار از هوشیاری الهی است. “

 

منابع:

  1. ↑ How To Reduce Ego. Spiritual Science Research Foundation.
  2. ↑ Athavale, Dr. Jayant Balaji. Spiritual Practices For Destroying Ego. University Of Spirituality, 2010.

 

 

نوشته‌های مشابه

22 دیدگاه

  1. با تشکر. منیت همان “منم” زدن مشهور یا غرور است. غرور ویترین زیبای خودخواهی است و خودپسندی مرا به عرضه نمایش می کشاند تا دیگران را متوجه کند که من هم هستم و وجود دارم (چون درزمینه اعتماد و عزت نفس خود را هیچ می پندارم بنابراین خودم را دوست ندارم و شایسته دوست داشتن هم نمیدانم) غرور اماده هم هویت شدن با هر شخصیتی را دارد از مبتذل تا … . غرور به راحتی قابل شناخت و اندازه گیری است هرچه “توقع” من از دیگران و خودم بیشتر است مغرورترم. ایا شما هم شخصیتی مغرور دارید؟ به توقعات خود توجه کنید…

دیدگاهتان را بنویسید