نکات اسرارآمیزی در مورد “پرانا” که نمی دانستید!

آیا تابحال عبارت پرانا به گوش تان خورده است؟

اگر می خواهید اطلاعات جدیدی در این زمینه به دست آورید مقاله ی زیر را مطالعه کنید.

در وداها گفته شده: “کسی که پرانا را می شناسد، وداها را می داند”.


درمورد وداها بخوانید در: “آیورودا چیست؟ _ تاریخچه و فلسفه


پرانا جمیع انرژی های آشکار در جهان خلقت است. هم چنین پرانا منشا تمام نیروهای آشکار و نهان موجود درون انسان ها و طبیعت پیرامون آن ها می باشد. حرارت، نور، الکتریسیته، مغناطیس و غیره همگی، تجلی پرانا هستند. کلیه ی نیروهای ذهنی و فیزیکی ظهور پرانا هستند و آن نیرویی است که در تمام سطوح هستی وجود دارد. هر چیزی که حرکت می کند و حیات دارد صاحب پرانا است.

پرانا به ذهن مرتبط است و به واسطه ی ذهن به اراده و و از طریق اراده به روح و از آن به هستی متعال مرتبط می شود.

تمامی نیروها و پرانا از سرچشمه ی مشترکی به نام آتمن سرچشمه می گیرند.

اگر بتوانید به واسطه ی ذهن بر فعالیت های کوچک پرانا احاطه یابید، راز انقیاد پرانای جهانی بر شما آشکار خواهد شد.


ارتباط بین یوگی و پرانا چیست؟

یوگی فردی است که بر این علم تبحر می یابد و از هیچ نیرویی نمی هراسد. چرا که او بر تمام تجلیات انرژی در جهان برتری دارد.

آنچه که به عنوان “قدرت وجودی” شهرت دارد، چیزی جز استعداد طبیعی شخص در کنترل پرانای خودش نیست. بعضی از افراد در زندگی روزمره شان موفق تر از دیگران هستند و این امر ناشی از نیروی نهفته در پرانا می باشد. این افراد امور روز خود را با مهارت انجام می دهند اما خودشان از آن ناآگاه هستند. این درحالی است که یک یوگی با قدرت اراده و کاملا آگاهانه عمل می کند. عده ای دیگر از انسان ها هم وجود دارند که پرانا را بدون آگاهی و برای مقاصد پست دنیایی صرف می کنند.

در بسیاری از فعالیت های بدن آدمی مانند کارکرد قلب، گوارش، باز و بسته کردن پلک ها، قدم زدن، دویدن و غیره حضور پرانا کاملا مشهود و قابل مشاهده است.

پرانا پل ارتباطی بین کالبد فیزیکی و کالبد اختری است. هنگامی که این ریسمان ارتباطی بین این دو کالبد، سست، تضعیف و یا قطع شود، کالبد اختری از بدن فیزیکی جدا شده و در نهایت مرگ، رخ می دهد.

پرانای فعال در بدن فیزیکی مجزا از کالبد اختری است. این پرانا در حالتی ظریف، بی حرکت و بدون تجلی ظاهری و به صورت تجزیه ناپذیر در در طول دوران از هم پاشیدگی جهانی باقی می ماند. هنگامی که نوسانات آرام گرفت، پرانا حرکت کرده و با اثرگذاری بر روی آکاشا، اشکال متفاوتی را ایجاد می کند. باید بدانید که جهان و انسان از پرانا و آکاشا تشکیل شده اند که به اصطلاح امروزی و خودمانی می توانیم بگوییم از انرژی و ماده تشکیل گردیده اند.


هم اکنون تماشا کنید: “فیلم دنیاهای درون دنیاهای بیرون- بخش اول: آکاشا – اختصاصی راستمرد


پرانا روح واقعی عمل تنفس است و شما به واسطه ی تسلط بر فعالیت های تنفسی می توانید کنترل موثری بر تمام فعالیت های بدن و جریانات عصبی آن داشته باشید.


مقاله مرتبط: “تنفس صحیح و اثر آن در جذب پرانا (آموزش صوتی و تصویری)


احاطه بیشتر پرانا بر فرد

از طریق پرانایاما می توانید بر رفتار خود نظارت داشته باشید و زندگی فردی خود را با حیات جهانی هماهنگ کنید.

 دم و بازدمی که با فکر و اندیشه و تحت کنترل اراده هدایت و مهار شود، نیرویی حیات بخش و انرژی زا خواهد بود و می توان از آن به صورت آگاهانه و برای تکامل خود استفاده کرد.

از پرانا می توان برای درمان بیماری های صعب العلاجی که در بدن خود شخص و یا دیگری وجود دارند استفاده کرد.

آنچه که در حین تنفس وارد بدن تان می کنید پراناست نه فقط هوای اتمسقری. به شما می گویم که، به آرامی و یکنواخت و با تمرکز هوا را وارد بدن خود کنید و نفس تان را تا زمانی که احساس آرامش می کنید نگه دارید  و سپس با آرامی بازدم را انجام دهید. یادتان باشد که در تمرینات کار با پرانا نباید فشاری به خودتان وارد کنید.


مقاله مرتبط: “پرانایاما، تاثیرات آن و چند تمرین ساده


عده ای بر این باورند که پرانا برخلاف ذهن، در همه ی شرایط و در همه حال حاضر است. برای مثال در خواب عمیق، ذهن غایب بوده ولی پرانا حضور دارد.


پرانا در قلب جای دارد ولی بسته به فعالیت و عملکردش به پنج شکل زیر و با پنچ مسئولیت زیر متجلی می شود:

۱-پرانا – جایگاه در قلب

۲-آپانا – جایگاه در مقعد

۳-سامانا – جایگاه در منطقه ی ناف

۴-اودانا – جایگاه در گلو

۵-ویانا – جایگاه در تمامی بخش های بدن


۱-ناگا – ناگا مسئول اعمالی چون آروغ و سکسکه

۲-کورما – مسئول باز نگه داشتن چشم ها

۳-کریکارا – مسئول احساس گرسنگی و تشنگی

۴-دواداتا – مسئول خمیازه

۵-دانانجایا – عامل تجزیه ی بدن پس از مرگ


مقاله مرتبط: “پرانیک هیلینگ چیست؟ چه فوایدی دارد؟ چگونه عمل میکند؟


پرانا چه رنگی است؟

گفته شده؛ پرانا به رنگ خون، گوهر قرمز و یا رنگ مرجانی قرمز است. آپانا به رنگ سفید و قرمز، سامانا رنگی بین شیر خالص یا کریستالی و ویانا به رنگ پرتوهای نور است.


منبع: The Science of Pranayama

نوشته‌های مشابه

17 دیدگاه

  1. مطلبی عالی درباره پرانا سپاس از جناب خیام.حالا که خوندم نور هم از تجلیات پراناست,یه سوال همیشگی که دارم رو اینجا میپرسم و ممنون میشم نویسنده یا ادمین محترم یا سایر دوستان پاسخ بدن: پدیده های نوری جهان مثل رعد و برق, و به ویژه شفق قطبی چطور نسبتی با پرانا دارن؟

    من همیشه اینا رو بیش از اینکه پدیده علمی و ثابت شده ی فیزیکی بدونم,تجلیات نوری مرتبط با انرژی های کیهانی می دونم که حالا خوندم این انرژیها پرانا نامشونه.عمیقا و با تمام وجود باور دارم که پدیده فیزیکی صرف نیستن

دیدگاهتان را بنویسید