چطور غذا، سوخت بدنتان را آگاهانه انتخاب کنید

چطور غذا، سوخت بدنتان را آگاهانه انتخاب کنید

سادگورو، عارف بنام هندی میگوید: برای اینکه سوخت درستی انتخاب کنید ، باید ببینید که چه نوع ماشینی هستید. او درباره جنبه های مختلف غذا برای سلامتی و انرژی صحبت میکند ولی هشدار میدهد که غذا را به یک فرقه تبدیل نکنید و فقط آگاهانه غذا بخورید.

سادگورو: هرچند سالی، یک تئوری جدید می آید که چه جورغذایی بخوریم و تعدادی مردم هستند که مثل یک فرقه آنرا دنبال میکنند. مردم راجع به وگانیسم صحبت میکنند. ما نباید غذا را به یک فرقه تبدیل کنیم. غذا درباره چیزی که شما یا دیگری اعتقاد داری نیست و در اصل آگاهانه غذا خوردن مهم است.

غذا سوخت بدن


مقاله مرتبط: خوردن آگاهانه یا مراقبه غذا چیست؟ 


اولین چیزی که باید بیاد داشت این است که غذا یک سوخت است. اگر بخواهید سوخت به اتوموبیلتان بزنید به پمپ بنزین رفته و بهترین سوخت را برای بهترین کارکرد انتخاب میکنید. میتوانید نفت هم در ماشینتان بریزید و راه هم بیفتد اما دود میکند و نمیتوانید گاز دهید. این مثال برای مردم هم صدق میکند.

درست غذا خوردن، جنبه مهمی از سلامتی است. اگر به تندرستی خود و فرزندانتان اهمیت میدهید باید از تازه بودن غذا اطمینان یابید.

در فرهنگ یوگا ماهمیشه غذا را تا حداکثر ۱.۵ساعت بعد از اینکه از روی گاز برداشته شد میخوریم. اگر دیرتر از این زمان باشد، اینرسی یا لختی در آن بوجود می آید و اگر شما غذایی بخورید که در سیستم بدنتان اینرسی بوجود آورد، تمام تحرک خود را از دست میدهید.


مقاله مرتبط: “تغذیه به روش یوگا


میزان خواب لازم

رابطه ای بین نوع غذایی که میخورید و مقداری که به خواب نیاز دارید، وجود دارد. عموماً دکترها پیشنهاد میدهند که هر شخص باید حداقل هشت ساعت بخوابد. اگر شما هرشب هشت ساعت بخوابید، یعنی یک سوم زندگی تان را خوابید.

بدن به آسایش نیاز دارد نه به خواب. فاکتور مهمی که مشخص میکند چقدر بخوابید، این است که چه سوختی دارید وارد سیستم خود میکنید. اگر سوخت اشتباه بریزید، به خواب بیشتری هم احتیاج خواهید داشت (معمولا غذاهای سنگین مانند گوشت قرمز و غذاهای چرب، بدن را لخت و خواب آلود میکنند).

غذا سوخت بدن


این مقاله را از دست ندهید: “ارتباط میان غذا و چاکراها _ رژیم غذایی مناسب هر چاکرا


سوخت ایده آل برای بدن شما چیست؟

سوخت ایده آل برای بدن شما، همان چیزی است که شما را هوشیار، چابک و فعال میکند. تجربه کنید؛ یک روز فقط میوه بخورید، روز دیگر فقط سبزیجات خام، روز دیگر سبزیجات پخته، بعد ماهی، بعد گوشت ، همه چیز را امتحان کنید. ببینید با کدام غذا حداکثر سطح از انرژی و هوشیاری را دارید؟ پس آنرا بخورید و سلامت بمانید‌.

سادگورو عقیده دارد که باید چیزهایی را خورد که آگاهی خیلی پایین تری از انسان دارند و هنوز آگاهی آنها تکامل نیافته. مثلا اگر شما گاو یا گوسفند را بخورید چون این حیوانات درک و آگاهی بالاتر و نزدیکتری به انسان دارند، ممکن است هدف و آرزویی هم داشته باشند، و ترس و رنج را حین کشته شدن بیشتر احساس می کنند، آنها را به شما منتقل کرده و باعث میشود آگاهی شما کم کم شبیه آن موجود شده و از آگاهی انسانی فاصله بگیرید.

پس بهتر است چیزهایی بخورید که آگاهی های آنها در مراحل ابتدایی تر و خام تر است( مانند گیاهان و آبزیان) چون می توانید انرژی و آگاهی آنها را در سیستم خود به آن چیزی بدل کنید که می خواهید.


هم اکنون از راستمرد تماشا کنید: “راز پنهان گوشتخواری که شما را شگفت زده می کند


چه موقع غذا نخوریم

به هر مناسبتی، مخصوصاً وقتی خیلی غذا میخورید، خوب است که در مابین هم روزه بگیرید. ولی اگر با زور و اجبار خودتان را بی غذا نگه دارید، این میتواند باعث صدمه در سیستم شما شود‌. اگر میخواهید روزه بگیرید، باید خودتان را از لحاظ روانی و جسمی، آماده کنید تا بدون زحمت بی غذا پیش روید.

ما روزهای مشخصی از ماه قمری را شناسایی کردیم که در آن هنگام هضم غذا خیلی خوب کار نمیکند. این دو روز در ماه اِکاداشی نام دارد که در تقویم زیر می توانید آنها را مشاهده کنید. بهتراست در این روزها یا فقط غذای سبک خورده شود و یا روزه کامل گرفته شود.

غذا سوخت بدن


این مطلب نیز ممکن است برای شما جالب باشد: “رژیم معنوی چیست؟ آیا گیاهخواری بهترین رژیم است؟


شما اگر یک میوه بخورید، در ۱.۵ تا ۳ساعت ، کاملاً هضم میگردد.

اگر سبزیجات پخته بخورید ،۱۲ تا ۱۵ ساعت طول میکشد.

اگر حبوبات پخته بخورید ۲۴ تا ۳۰   ساعت برای هضم طول میکشد.

اگر گوشت پخته بخورید ۴۸ تا ۵۲ ساعت و

اگر گوشت خام بخورید ۷۲ ساعت تا هضم آن طول خواهد کشید.

وقتی غذا در سیستم گوارش برای این همه مدت طولانی بماند، فاسد شده و باعث تولید باکتری میشود. با چنین انتخاب غذاهایی به بدنتان آسیب رسانده و بجای اینکه سالم زندگی کنید، دچار بیماری می شوید.

شما به محصولات دارویی نیاز دارید، چون دربدن خود سم تولید میکنید.

اگر برای مدتی طولانی غذایی اشتباه خوردید، ممکن است که بدنتان آنقدر بیحال و ضعیف شده باشد که متوجه چیزی نشوید ، درآن صورت روزه به شما کمک میکند.


مقاله مرتبط: “سم زدایی و روزه پاکسازی _ ۱۰ راه برای تصفیه کردن بدن از سموم

مقاله مرتبط: “پاکسازی ۴۰ روزه آب – به همراه نشانه های پاکسازی ودستورالعمل کاربردی(+کتاب پیشنهادی)


زمان آن رسیده که به مردم یاد داد که چگونه به سیستم بدنشان توجه کنند.

از خود بپرسید که آیا در حال حاضر بدنم خوب کار میکند یا نه؟

این ساده ترین راه برای دانستن است.


مطالعه بیشتر:  “A taste of well-being”   از سادگورو

مترجم: مهسا، همکار راستمرد


 

نوشته‌های مشابه

19 دیدگاه

  1. از وقتی که ما خواستیم از غذا خوردن “لذت ببریم” غذاها به سمت فاسد شدن و مصنوعی شدن پیش رفت. بالاخره انسان است هم بیشترین لذت را میخواهد و هم تنوع در لذت را. سک -س هم همین بلا به سرش آمد. خواسیتم فقط لذت جسمانی ببریم.(حالا یه بچه هم از کنارش درمیاد با یه تیر دو نشون زدیم…..(((-: به راستی چرا باید از خوردن لذت برد؟!! ما متاسفانه در تغذیه نظام “رنج و لذت” را بر “سالم یا ناسالم بودن” ترجیج میدهیم. مگر هدف از خوردن انرژی گرفتن برای زنده ماندن نیست؟ اینطور شد که به جای تقویت حس سپاسگزاری حس لذت بردن را تقویت کردیم/

  2. ما روزهای مشخصی از ماه قمری را شناسایی کردیم که در آن هنگام هضم غذا خیلی خوب کار نمیکند. این دو روز در ماه اِکاداشی نام دارد که در تقویم زیر می توانید آنها را مشاهده کنید. این روزها تو تقویم مشخص نیست میشه بنویسد چه روزهاییست ؟؟؟

  3. در دانش ودائی هند گفته میشود که (شما همان هستید که تغذیه می کنید )
    بنابراین با استفاده از غذای خالص انسان خالصی خواهید بود
    با خالص شدن ، حافظه مربوط به خود بزرگ را می یابید و در می یابید که جرقه ای از ذات الهی هستید .
    با یافتن این حافظه همه وابستگی ها و رشته های که شما را به زندگی نسبی و پر از مشکلات محکم میکند گسیخته خواهد شد و تجربه خود بزرگ و رهائی را خواهید داشت
    در دانش ودائی هند غذاها سه دسته هستند
    ۱.(غذاهای ست ویک )
    من در اینجا فقط همین توضیح دادم
    غذاهای ست ویک باعث افزایش انرژی حیات ، توان ، سلامتی، نیرو و سرور و شادی می شوند دارای ارزش غذائی هستند ، بدون نمک و ادویه ، که ذهن خالص و آرام می سازند
    مثل انواع غلات ، انواع میوه های شیرین ، انواع مغزها ، حبوبات ، سبزیجات ، لبنیاتی که شامل شیر گاو ، کره ، خامه ، پنیر ، سرشیر
    عسل ، زنجبیل خشک
    آب سبزیجات و میوه ، آشامیدن روزانه ده لیوان آب ترجیحا آب گرم که خارج کننده سموم بدن
    تشکر از مطلب زیباتون

دیدگاهتان را بنویسید