فواید خارق العاده خوابیدن در تاریکی _ اسرار ذهن خود را بشناسید!

alex-milne-alex-milne-bedroom-lighting-rendering-moonlight

آیا با فواید اثبات شده ی علمی خوابیدن در تاریکی آشنا هستید؟

اگر جواب شما منفی است، توصیه می کنم مقاله زیر را مطالعه کنید

جادویی ترین زمان شب، هنگامی است که چراغ ها را خاموش می کنیم، توی رختخواب گرم و نرممان دراز می کشیم و آماده ایم تا به خوابی عمیق و آرام فرو برویم. اما یک لحظه صبر کنید! فلش تلفن همراه تان به خاطر پیامکی که تازه رسیده در حال چشمک زدن است و نور فلش حتی از پشت پلک های بسته هم شما را اذیت می کند. آیا می دانستید که وجود هرگونه نور، درون اتاق می تواند بر روی وضعیت خواب شما تاثیرگذار باشد؟ حتی نوری که از خیابان به داخل پنجره ی اتاق شما می تابد این توانایی را دارد تا چرخه ی خواب شما را مختل کند. خوابیدن در تاریکی مهم است. بگذارید تا بیشتر برایتان توضیح بدهم.

در شب، به خصوص از ساعت ۱۱ تا ۳ بامداد، مغز ما یک ماده شیمیایی به نام ملاتونین تولید می کند که همچنین به عنوان هورمون خواب شناخته می شود. شما ممکن است دیده باشید که این ماده به عنوان یک کمک طبیعی برای خواب در داروخانه محل شما فروخته می شود. مشکل این جا است که حتی کوچکترین اشعه نور مصنوعی می تواند انتشار این ماده را در بدن مختل کند. حالا بیایید برای یک لحظه به تمام نورهایی که در اتاق خوابتان وجود دارند فکر کنیم، کامپیوتر، شارژر، تلفن همراه، تبلت، ساعت زنگی دیجیتال، چراغ خواب، نوری که از سالن خانه به داخل اتاق شما می تابد و حتی چراغ خواب سنگ نمکی شما، همگی باعث ایجاد اختلال در تولید فرآیند ملاتونین در بدن شما می شوند. خوابیدن در تاریکی باعث کارکرد صحیح مغز و ترشح ملاتونین است.


مقاله مرتبط: به کدام جهت بخوابیم؟


بیایید تا با هم نگاهی به عصر حجر بندازیم

خیلی قبل از این که من و شما و پدربزرگ ها و مادربزرگ هایمان به دنیا بیایند، انسان های روی کره ی زمین، جز خوابیدن در تاریکی انتخاب دیگری نداشتند. آنها  تنها در معرض چند نور محدود قرار می گرفتند، نور خورشید در طول روز و نور ماه و ستاره ها و آتش بازی در طول شب. بدین صورت ریتم شبانه روزی ما تنظیم می شد و بدنمان بر اساس یک الگوی جفتی روز بعد از شب که همه ی ما با آن آشنا هستیم، کار می کرد، به همین خاطر برنامه های بیولوژیکی ما با این واقعیت تنظیم می شد.

در زیر مقایسه ای از منابع نوری را به شما نشان خواهم داد:

نوع نور                                          روشنایی در واحد لاکس

آفتاب درخشان                                   ۳۲۰۰۰ تا ۱۳۰۰۰۰

روز آفتابی نیمه ابری                          ۲۰۴۸۰

روز بارانی یا ابری                             ۱۰۲۴۰

نور استودیو                                       ۱۰۰۰

نور اتاق با پنجره                                 ۶۴۰

روشنایی فلورسنت                               ۳۲۰

نور خیابان                                        ۳۲۰

فضاهای کم نور                                  ۱۶۰

خانه ها                                            ۸۰

گرگ و میش شهری                             ۳.۴

ماه کامل در مناطق استوایی                    ۱

ماه کامل در یک شب روشن                   ۰.۲۷

ماه نیمه (هلال ماه)                             ۰.۰۱

شب بدون ماه، آسمان صاف                   ۰.۰۰۲

نور ستارگان به تنهایی                         ۴-‏‎۱۰

همانطور که مشاهده کردید تفاوت قابل توجهی بین نور منعکس شده از آفتاب و یا نور ماه در شب، حتی با ماه کامل، وجود دارد. مسئله این جاست که تقریبا تمام منابع مصنوعی نور، روشنایی بیشتری از نور ماه تولید می کنند و ما هم اغلب هنگامی که خورشید غروب می کند و بدن ما به نور کمتری نیاز دارد از آن ها استفاده می کنیم. علاوه بر این ما در معرض نور ماه قرار نمی گیریم مگر این که در خارج از منزل مان باشیم، و احتمال این کار هنگامی که خورشید غروب می کند؛ بسیار کم است.

فواید خوابیدن در تاریکی زمانی آشکار می شود که بدانیم فواید ملاتونین برای ما خیلی بیشتر از کمک به خواب است. هنگامی که این ماده به طور مناسب در غده ی صنوبری تولید شود، کمک می کند تا سطح فشار خون، قند خون و دمای بدن پایین آید و همگی این ها اجزایی هستند که به کیفیت خواب شبانه ی ما کمک می کنند.


 آیا خوابیدن در تاریکی کامل، کمکی به معنویت ما می کند؟151104_DRIFT_Friendly-Melatonin.jpg.CROP.promo-xlarge2

غده ی صنوبری به عنوان “جایگاه روح” شناخته می شود و بسیاری معتقدند که این، دروازه ای به زندگی پس از مرگ بوده و ما را به روح مان و قلمروهای دیگر خارج از این بعد متصل می کند. هنگامی که ما در حال رویا دیدن هستیم این غده به تولید و انتشار یک ترکیب شیمیایی می پردازد. این ماده قوی ترین روانگردان شناخته شده توسط انسان است و دی متیل تریپتامین (DMT) نامیده می شود. بسیاری معتقدند که غده صنوبری ما با قرار گرفتن در معرض آلاینده های مختلف محیط اطرافمان آلوده شده است و یک راه بسیار موثر برای پاکسازی غده صنوبری این است که در روز در معرض روشنایی کامل خورشید و در شب در معرض تاریکی کامل قرار گیریم.


فایل صوتی خودهیپنوتیزم رفع بی خوابی را هم اکنون دریافت کنید.

فایل صوتی سابلیمینال رفع بی خوابی را هم اکنون دریافت کنید.


آیا نور مانند یک دارو است؟

جورج برینارد، عصب شناس معروف ادعا می کند که: “در حالی که نور یک دارو نیست، می تواند به خودی خود به عنوان یک دارو عمل کند”.

روشنایی مصنوعی، سطح کورتیزول را افزایش می دهد. کورتیزول به عنوان هورمون استرس هم شناخته می شود و برای بدن انسان مضر است. کورتیزول می تواند منجر به ایجاد التهاب، مقاوت در برابر انسولین، انباشتگی چربی در بدن و در نهایت بی خوابی و یا کم خوابی در بدن شما شده که به کج خلقی، عدم تمرکز، و گرسنگی شما در روز منجر می شود.


آیا راه حل ساده ای برای ما وجود دارد؟sleep_icon

به نوعی، وجود دارد. خوابیدن در تاریکی ! شما می توانید با حذف کردن تمام منابع نوری مصنوعی و پوشاندن آن هایی که نیازتان است (مانند ساعت دیجیتالی زنگدار)، شروع کنید. اگر در شهری زندگی می کنید که خیابان های پر نوری دارد می توانید برای اتاق خود پرده های ضخیم خریداری کنید. اگر انجام چنین کاری برایتان میسر نیست، از چشم بند های خواب استفاده کنید.

حالا بیایید تا با هم نگاهی به عادت های انسان عصر حجر داشته باشیم. انسان ماقبل تاریخ، عادت داشت تا هنگامی که خورشید غروب می کند به خواب رود و با طلوع خورشید بیدار شود. اما در مقابل، عادات خواب مدرن ما، ریتم طبیعی بدن و زمین را نادیده می گیرد و ما به همین خاطر باید از این همه نور مصنوعی و افزایش بهره وری از آن ها سپاسگزار باشیم. ما تا دیر وقت بیدار می مانیم، با تابش اشعه های نور خورشید به خواب می رویم و هنگامی که خورشید غروب می کند، بدنمان را با  نورهای مصنوعی حمام می دهیم. این امر بسیار حائز اهمیت است که چنین رفتارهایی را در زندگی محدود کنیم. مطالعات نشان داده است که؛ قرار گرفتن در معرض نور اتاق به تنهایی قبل از خواب، تولید ملاتونین را در بدن تا حدود ۹۰ دقیقه در مقایسه با یک اتاق کم نور؛ کاهش می دهد. علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض نور اتاق در طول ساعات معمول خواب باعث کاهش میزان بیش از ۵۰٪  ملاتونین در بدن می شود.

در پایان دوست دارم تا به شما توصیه ای کنم:

خوابیدن در تاریکی را تمرین کنید. اگر تنها بتوانید دو ساعت قبل از خواب از تکنولوژی فاصله بگیرید، به شما قول می دهم که خواب راحت تری خواهید داشت. در طول این دوساعت می توانید در زیر نور شمع کتاب بخوانید، دوش بگیرید و یا به انجام هر کار دیگه ای که به نور مصنوعی نیاز ندارد، بپردازید.

 هم چنین می توانید از فیلتر نور آبی برای دستگاه تلفن همراه و یا کامپیوتر خود استفاده کنید چون این نور آرامش بخشی بیشتری دارد.

یک بار خوابیدن در تاریکی کامل را تجربه کنید؟

تجربه اش ضرر ندارد.

منبع:www.collective-evolution.com

نوشته‌های مشابه

36 دیدگاه

  1. سلام به همه
    دوستان من گاهی خواب هایی می بینم که به محض بیدار شدن تعبیر می شن.
    یا در حین خواب من اون اتفاق در حال رخ دادن است.
    مثلا یک شب خواب دیدم که مادربزرگم سرطان رحم گرفته و سرطان در همه بدنش پخش شده بود اما با خودم میگفتم خوب میشه.
    و چون ایران زندگی نمی کنم سراسیمه به خواهرم زنگ زدم و خواب رو براش تعریف کردم.
    گفت که ما دیروز خونه مادر بودیم و می گفت دختر برادرش سرطان رحم گرفته و عود کرده و به تمام بدنش زده براش دعا کنید برای خدا شفا دادنش کاری نداره.

    و من متحیر موندم.

    یا مثلا مدتها پیش به مدیر ساختمان درخواست استفاده از انباری داده بودیم بعد از سه ماه حدود ساعت هشت صبح خواب دیدم که یک آقایی اومد و گفت اینم کلید انباریتون.
    تا بیدار شدم تلفنم زنگ خورد و خانمی که مدیر ساختمونمون بود گفت بیاید کلید انباری تون رو تا ظهر تحویل بگیرید.
    این کمی از چندین مثالی بود که برام اتفاق افتاده و حالا چند مدت هست که خواب میبینم همسرم بهم خیانت کرده و من مچش رو گرفتم این خواب رو با سه مدل مختلف سه بار دیدم و با اینکه کارش تو خونه هست و همش با همیم و همیشه در اتاقش بازه نمیدونم چرا این خواب رو میبینم؟
    این خوابها چه چیزی رو میخوان به من بگن؟
    لطفا جواب بدید.

  2. اونایی که گوشی یا وسایل الکتریکی رو قبل از خواب خاموش نمیکنن,دقت کنن ببینن یه بار که گوشی به دلیل شارژ نداشتن خاموش شده و امکان نصب به شارژرم نداشتن آیا خواب راحتتری نداشتن؟
    قطعا هم راحتتر وارد پروسه ی انتقال سطح هوشیاری و آگاهی به فازهای مختلف خواب شدن,و هم خواب سبکتر و بیداری سرحال تری رو تجربه کردن.
    متاسفانه افرادی رو دیدم که با چراغ روشن در اتاقشون میخوابن ظهر,شب یا هردو وقت.و اتفاقا بدترین کیفیت بیداری رو هم دارن از نظر خستگی جسمی و شارژ نشدن روحی

  3. چند سال قبل،تو خونه ای زندگی میکردیم که اتاق من هیچ پنجره ی یا روزنه ی نوری نداشت وقتی در اتاقم رو میبستم جوری تاریک میشد که هیچ چیز رو نمی شد دید،خوابیدن تو اون تاریکی مطلق خیلی دلچسب و شیرین بود.حتی به راحتی و با کلی شوق مراقبه میکردم.اما از وقتی به خونه ی جدید اومدیم،اتاق جدیدم کلی پنجره های بزرگ داره.اینقدر از این خونه ی جدید متنفرم که حد نداره.دلم میخواد میتونستم با یه بولدوزر خرابش کنم.تو این چند سال نه خواب راحت داشتم و نه حتی یه تجربه ی مراقبه.😔

    1. فارغ از مساله نور و خواب، خواستم یه موضوع دیگه ای رو عرض کنم که احتمالا ارتباط مستقیمی با این موضوع نداشته باشه
      به نظرم باید کمی همه جانبه تمرین کنیم
      منظورم اینه که سعی کنید تنفر رو از خودتون دور کنید، از چیزی یا کسی تنفر نداشته باشید و اوضاع نابسامان رو به طریق دیگه ای حل کنید. حس تنفر و کینه احتمالا بیشتر از اون که به دیگری اسیب برسونه به خودمون ضرر میزنه.
      بازهم ببخشید اگه جسارت کردم..

دیدگاهتان را بنویسید