نادی ها _ کانال های جریان انرژی حیاتی

نادی ها کانال های انرژی
نادی

در طب سنتی هند، نادی ها کانال یا راه های عبور انرژی هستند. آن ها پرانا یا نیروی حیاتی را در سرتاسر بدن عبور می دهند. نادی ها در نقاط ویژه ی گردش انرژی در بدن، به نام چاکراها به هم متصل می شوند.


هم اکنون بخوانید: “چرا پاکسازی چاکراها و هاله انرژی اهمیت دارد؟


نادی چیست؟

کلمه ی سانسکریت نادی از ریشه ی ناد گرفته شده است. که به معنای حرکت، جریان یا ارتعاش است. رگ ها و عروق تا چه اندازه در عملکرد سلامت بدن فیزیکی ما اهمیت دارند؟ نادی ها هم به همان اندازه مهم هستند. نادی ها از اعصاب فیزیکی، مدارهای ظریف ذهنی، ایگو و همچنین از ماتریکس آگاهی شکل می گیرند. این تشکیلات، نه تنها جسم بلکه کالبد برتر ما را از حملات و آسیب های نامرئی و بیماری های روحی حفاظت می کند.


جریان پرانا در نادی ها

پرانا نیاز به جاری شدن آزادانه در سرتاسر بدن دارد. بدین طریق است که بدن سالم می ماند. اگر پرانا ضعیف یا بیش از حد زیاد شود، منجر به ضعف روحی و جسمی می گردد. اغلب تجربه های دردناک زندگی، منجر به انسداد و گرفتگی های انرژی پرانا در کانال ها می گردد. بنابراین باز شدن این کانال ها برای سلامت جسمی و روحی ما ضروری می باشد.


همین حالا بخوانید: “نکات اسرارآمیزی در مورد “پرانا” که نمی دانستید!


در بدن نادی های بی شماری وجود دارد. حکمت تانترا می گوید بدن ۷۲۰۰۰ نادی دارد. ۱۴ تای آن ها از همه مهمتر هستند. نادی سوشومنا، آیدا و پینگالا از مهم ترین آن ها به شمار می آیند.

آیدا پینگالا
نادی ها

نادی آیدا

آیدا نادی مظهر انرژی ماه، جنبه ی زنانه ی شخصیتی ما را نشان می دهد. اغلب با رنگ سفید نشان داده می شود‌. آیدا در فلسفه ی چین عنصر یین محسوب می شود. آیدا کارکرد سیستم عصبی پاراسمپاتیک را کنترل می کند. این سیستم ذهن و جسم را آرام می کند. زیرا به هیجانات، احساسات و خاطرات مربوط است. زمانی که آیدا بسیار قوی و یا غالب است، خستگی، افسردگی، درونگرایی، و ناتوانی و سرخوردگی درونی برای فرد رخ می دهد. و زمانی که آیدا کم کار می شود، فرد با خود بیگانه می شود و غرق در عالم بیرون می شود.


نادی پینگالا

پینگالا مظهر انرژی خورشید، جنبه ی مردانه ی شخصیت ما را نشان می دهد. اغلب با رنگ قرمز نشان داده می شود. پینگالا سیستم عصبی سمپاتیک را کنترل می کند. این سیستم فعالیت ها، برنامه ریزی ها و ذهن را تحریک می کند. پینگالا مسئول منطق و تحلیل است. در فلسفه ی چینی عنصر یانگ محسوب می شود.

هنگامی که پینگالا بیش از حد پرکار شود (مثلا به دلیل ازدحام و شلوغی شهرو زندگی کاری پرمشغله)، در خواب و یا تمرکز دچار اختلال می شویم. یا می توانیم تحریک پذیر، مضطرب و تند مزاج شویم.


آیدا و پینگالا به ترتیب در سمت چپ و راست نادی سوشومنا حرکت می کنند. این دو نادی در حالت مارپیچی از هر چاکرا و پورت انرژی عبور می کنند.


آناهاتا منون شفاگر شمنی در بنیاد آناهاتا توضیح می دهد؛ “تعامل بین این دو انرژی متمایز است که فعالیت های ذهنی، شهودی و فعالیت های نیمکره ی چپ و راست مغز ما را کنترل می کند. اتحاد بین جنبه های زن ( شب یا ماه ) و مرد ( خورشید یا روز ) طبیعت روحانی ما, مبنای بسیاری از مسیرهای معنوی درونی و سری ماست.


سوشومنا

‍ ?سوشومنا?

مهمترين نادي از بين 72 هزار نادی، سوشومنا می باشد. پرانا زماني كه در حال مراقبه هستيد در سوشومنا جاري ميشود.
يكي از اصلی ترین فوائد تمرين هاي تنفسي، كمك به فرستادن پرانا داخل سوشومنا ميباشد.
اين نادي بين دو نادي آيدا و پينگالا در امتداد ستون فقرات يا طناب عصبي قرار گرفته است.
سوشومنا از چاكراي مولادهارا شروع شده و تا چاكراي ساهاسرارا كشيده ميشود. يوگي بايد اين سه نادي را بشناسد و انرژي كنداليني را چاكرا به چاكرا در خود حركت دهد.

بنابراین سوشومنا کانال مرکزی انرژی در بدن انسان است. از پایه ی ستون فقرات شروع می شود و تا تاج سر امتداد میابد. انرژی کندالینی، نیروی تکاملی اولیه را از داخل به سمت بالا حمل می کند. این نیرو به واسطه ی تمرینات یوگا و مراقبه بیدار می شود. نادی سوشومنا تنها زمانی که آیدا و پینگالا در تعادل هستند باز می شود. بنابراین پاکسازی هر سه نادی در سلامت کلی بدن و ذهن نقش به سزایی دارند.

به واسطه ی این پاکسازی ها می توان پیشرفت معنوی را تجربه کرد. تمارین حضور در لحظه، تمرکز، آگاهی، عشق ورزیدن، اصول ارزشمند زندگی، آزادی، و هر تمرین معنوی، اعم از یوگا، تای چی، طب سنتی، ریکی و… همگی می توانند این روند را سرعت ببخشند.


هم اکنون بخوانید: “۴ نشانه رایج رشد معنوی


برای تشخیص جریان انرژی پرانا در هر نادی، کافیست جریان تنفس در هر سوراخ بینی را مشاهده کنید. اگر متوجه شدید که در سوراخ بینی سمت چپ، هوای بیشتری جریان دارد، پس نادی آیدا غالب است. اگر جریان در سوراخ سمت راست بیشتر باشد پس نادی پینگالا غالب است. اگر جریان در هر دو یکی است پس نادی سوشومنا غالب است.


هاتایوگا نوعی از یوگا است که بر تعادل انرژی در این نادی ها تمرکز دارد. مراقبه، پرانایاما، تنفس و صدا، ابزار متعددی هستند که در هاتایوگا برای رسیدن به این تعادل، مورد استفاده واقع می شوند.


مقاله مرتبط: “همه چیز درباره یوگا _ منشأ، فلسفه و انواع آن


حتی طب سنتی چین نیز اهمیت نادی ها را بخوبی می شناسد و از آن ها با عنوان مریدین ها نام می برد. سیستمی مشابه با علم نادی ها را می توان در طب سوزنی، و طب فشاری چینی ها که بر پایه مریدین هاست، مشاهده کرد.

حکمت باستانی، چه طب آیورودا باشد، چه یوگا باشد و چه مریدین های چینی باشد، هدف تحقق خودشناسی ست. این دانش درک عمیق تری از سرزمین درون ما است. بدین طریق می توان زندگی را متحول و تغییر داد.


منبع:

Nadis, the Channels of Life force Energy

نوشته‌های مشابه

15 دیدگاه

  1. سلام و درود
    فرمودید که سوراخ بینی سمت چپ به آيدا وسوراخ بینی سمت راست مربوط به پینگالا و غالب بودن کدام را نشان میدهد
    لطفا از نحوه حرکت انرژی از سمت چاکرای ریشه به سمت بالا در کانالهای آيدا و پینگالا بفرمایید و هر کانال در کنارم سمت بدن قبل ز حرکت مارپيچ از سمت ریشه قرار دارد؟
    سپاس و برقرار باشيد

    1. درود بر شما وممنون از توجهتون. عوامل زیادی دخیل هستند در متعادل کردن نیروهای روحی. شما می تونید سبک زندگی و تغذیه ای خودتون رو تغییر بدین و حتی مراقبه های خاصی رو انجام بدید. بر فرض مثال ورزش سنگین پینگالا رو بالا می بره… و یوگا هم مناسبه البته باید شرایط جسمیتون رو هم در نظر بگیرید. مقاله های مربوط به آیورودا رو هم لطفا مطالعه کنید مفید واقع خواهد بود برای شما در رابطه با سوالتون.

دیدگاهتان را بنویسید