افسانه شخصی چیست و چطور آن را شناسایی کنیم؟

اغلب انسان های روی زمین از زندگی خود ناراضی هستند، افسوس گذشته را می خورند، افسرده و دلزده شده اند. ولی چرا این گونه ست؟ این عادلانه نیست!

حتما این جملات را بسیار شنیده اید: “خودت باش!” ، “رویاهایت را دنبال کن” ، “خود حقیقی ات را بشناس” و “افسانه شخصی ات را زندگی کن”. اما افسانه شخصی واقعا چیست؟

صحبت راجع به این موضوع بسیار است ولی دریافت های کلی من از آنچه تاکنون شنیده و تجربه کرده ام این است که افسانه شخصی، علت آمدن ما بروی زمین و وظیفه ای که در اینجا بعهده داریم، راهی اختصاصی برای هر فرد است. کاری یا هنری که در آن استعداد زیاد دارید، از انجام آن بسیار لذت می برید و در آن غرق می شوید طوری که گذر زمان را فراموش می کنید. هر فردی که روی زمین زندگی می کند، حداقل در یک زمینه توانایی دارد و به آن علاقمند است.

افسانه شخصی


جا دارد به بخشی از صحبت های اوشو در این مورد اشاره کنم:

“تمام افراد بشر در سرتاسر جهان احساس ملالت و دلزدگی می کنند، زیرا کسی که دوست داشته اهل عرفان باشد، ریاضی دان شده است. کسی که ریاضی دوست داشته، سیاستمدار شده. کسی که اهل شعر و شاعری بوده، حالا تاجر شده است. همه جای همدیگر نشسته اند. هیچکس جای خودش نیست. انسان باید اهل ریسک کردن باشد – اگر می خواهید کسالت و ملالت و افسردگی را در یک لحظه از میدان به در بدر کنید، فورا تصمیم بگیرید و زندگی خود را دگرگون کنید.”


بیشتر بخوانید: “چطور اهداف تان را تعیین کنید و به زندگی رویایی تان دست یابید!


او همچنین می گوید:

جایی، چیزی به خطا رفته است، در جایی شما را در مسیری غلط قرار داده‌اند. موافقت کرده‌اید که بجای اینکه خودتان باشید کسی دیگر باشید. اینجا جایی است که مسیر زندگی را از دست داده‌اید. می بینید که وجودتان را به بهای هیچ فروخته‌اید. آنچه که به دست آورده‌اید به هیچ نمی ارزد. برای چیزهای کوچک، روحتان را از دست داده‌اید.

مادر پدر و جامعه می‌خواسته که تو کسی باشی و تو موافقت کرده‌ای. رفته‌رفته، تصمیم گرفته‌ای که خودت نباشی و از آن زمان وانمود کرده‌ای که شخص دیگری هستی.

“بایدها” باید دور ریخته شوند و توجه زیاد برای حرف‌ها و نظرات مردم از بین برود. تو اینجا هستی که خودت باشی، نه اینکه انتظارات دیگران را برآورده کنی.


فایل سابلیمینال یافتن طرح و رسالت الهی (هدف زندگی یا افسانه شخصی) را پیشنهاد میکنیم.

کلیپ مرتبط: “انیمیشن Alike و مفهوم افسانه شخصی


سعی کن درک کنی و شهامت داشته باش و زندگی‌ات را در دست‌های خودت بگیر. ناگهان فورانی از انرژی در خودت خواهی دید. لحظه‌ای که تصمیم بگیری، “من خودم خواهم بود و نه هیچکس دیگر. هزینه‌اش هرچقدر که باشد، من خودم خواهم بود.” در همین لحظه تغییر بزرگی را شاهد خواهی بود. احساس زنده بودن و انرژی را احساس خواهی کرد که در تو به جریان افتاده و می‌تپد.

تا زمانی‌که این اتفاق رخ ندهد، تو از پیری وحشت خواهی داشت، زیرا چگونه می‌توانی از دیدن این واقعیت پرهیز کنی که مشغول تلف کردن عمرت هستی و زندگی نمی‌کنی؟ چگونه می‌توانی از دیدن این واقعیت دوری کنی که مرگ در انتظارت است و هر روز نزدیک‌تر می‌شود؟ باید که دچار تشویشی عمیق بشوی.

پس اگر از من می‌پرسی که چه باید بکنی، می گویم خودت باش.”

افسانه شخصی

پائولو کوئلیو نیز در توضيح اين واژه می‌گويد:

“به نظر من خداوند برای ما سرنوشتی در نظر گرفته است، افسانه شخصی ما را. چيزی که ما را به خوشبختی می‌رساند. در اين صورت با وجود تمامی مشکلات، زندگی ما معنا دار خواهد بود … از لحظه‌ای که افسانه شخصی‎مان را انتخاب می‌کنيم بايد به خاطرش بجنگيم؛ اين چيزی است که برای ما نوشته شده ولی می‌توانيم آن را فراموش کنيم و راهی را انتخاب کنيم که برای ما مکتوب نيست”.

“تحقق بخشیدن به افسانه ی شخصی یگانه و ظیفه ی آدمیان است”.

“اگر افسانه شخصی ات را دنبال می کنی، قلبت از رسیدن به آن خشنود است. حتا اگر گاهی هم اعتراض می کند به خاطر آن است که قلب یک انسان است و قلب انسانها این گونه است. از تحقق بخشیدن به بزرگترین رویاهاشان می ترسند، چون گمان می کنند سزاوارشان نیستند یا نمی توانند به آنها تحقق ببخشند.

قلب ها حتی از ترس اندیشیدن به عشق هایی که منجر به جدایی می شوند، میمیرند. از ترس اندیشیدن به لحظه هایی که می توانستند زیبا باشند و نبودند، از ترس اندیشیدن به گنج هایی که می توانستند کشف شوند و برای همیشه در شن ها مدفون ماندند. چون اگر چنین شود، بسیار رنج می برد. در این لحضه باید به قلبت بگویی:”ترس از رنج، از خود رنج بدتر است و این که هیچ قلبی تا زمانی که در جست و جوی رویاهایش باشد، هرگز رنج نمی برد چون هر لحظه ی جست و جو، لحظه ملاقات با خداوند و ابدیت است.”


تست مرتبط: “تست دارما (افسانه شخصی یا طرح و رسالت الهی)” را همین حالا امتحان کنید.


“گاهی از کنار خطرهایی می گذری که هرگز درکشان نکرده ای. این قلب تو بوده است که کمک کرد از آن خطر ها به سلامت گذر کنی. قلب ها تنها به کسانی کمک می کنند که افسانه شخصی شان را می زیند…”

اوشو به وضوح به یافتن افسانه شخصی از طریق درک آنچه حقیقتا هستیم و می خواهیم، اشاره می کند. کوئلیو نیز آنرا تنها راهی می داند که به زندگی ما معنا و ارزش داده و احساس خوشبختی و رضایت برای قلبمان به همراه می آورد.


چطور افسانه شخصی ام را شناسایی کنم؟

بایستی از زمان کودکی خود تا به اکنون را بررسی کنیم و ببینیم چه چیزی بیش از همه ما را به هیجان، رضایت و حس زنده بودن نزدیک می سازد؟ استعداد و هنر ما در چه چیزی نهفته است؟ بعضی افراد گزینه های کمی دارند که کار آنها را ساده تر می کند ولی برای آنان که گزینه های زیادی در سر دارند  روش حذف گزینه ها را پیشنهاد می کنم.

این روش برای من بسیار سودمند بوده است، بطوری که لیستی از تمامی آنچه تاکنون به آن علاقمند بوده ام و استعدادی در آن احساس می کردم را نوشتم. سپس بررسی کردم که کدامیک از آنها حقیقتا به زندگی ام معنا و ارزش می بخشند؟ خودم را در آن مشاغل تجسم کردم تا بهتر متوجه شوم کدامیک از آنها را واقعا می خواهم؟ (فایل صوتی مشورت با راهنمای درون برای این کار کمک کننده ست) آنهایی که نمره کمتری برایم آوردند را حذف کردم و در نهایت، مواردی که باقی ماندند را به مرحله تجربه بردم، برای هر کدام زمان گذاشتم و مدتی آنها را زندگی کردم.


مقاله مرتبط: “چطور میتونی به هدفی بزنی که نداری؟ برای خودت هدف بساز!


این روش برای من مدت زیادی طول کشید ولی در آخر متوجه شدم افسانه شخصی ام همان است که در کودکی، قبل از شستشوی مغزی اطرافیان و جامعه آرزویش را داشتم!

زمین تنها به دکتر و مهندس نیاز ندارد، به هنرمند و نجار و معلم نیز نیازمند است. شاید ذهن شرطی شده ما اعتراض کند که :”در این کارها که پول نیست!” ولی خوب فکر کنید، آیا هر مهندس یا دکتری پولدار است؟ آیا از زندگی خود حتی با وجود درآمد بالا راضی ست؟

هرکس را بهر کاری ساخته اند“.

 اگر هر فرد در جای خود قرار گیرد و افسانه شخصی اش را زندگی کند، نه تنها شانس و فرصت ها از سوی کائنات برای قرارگیری او در مسیر درستش به سوی او جذب می شود، بلکه از آنچه انجام می دهد و همان مقداری که درآمد کسب می کند شادمان و راضی ست.

و همین مهم است… اینکه در این زمان کوتاه عمر، آنچه را برایش آمده ایم شناسایی و محقق کنیم و بهترین هر آنچه هستیم باشیم…


برای کمک در یافتن افسانه شخصی خود می توانید از خدمات زیر استفاده کنید:

نوشته‌های مشابه

90 دیدگاه

  1. مطلب بسیار خوب و مفیدی بود. خیلی جالب بود که تمام روش و ها و راههایی که برای خودشناسی و موفقیت گفته بود دقیقا برعکس روشهای تربیت و عرف جامعه ماست. ما کل عمرون برای مردم زندگی کردیم تا تاییدمون کنند ولی همه هم افراد موفقی و تایید میکنند که خودشونو شناختند و استعدادشونو کشف کردند و زندگی شون بر پایه حرف مردم نیست.

  2. سلام ،من از بچگی سعی کردم دنبال افسانه شخصی و آرزوهام برم ولی هیچ وقت بهشون نمی رسم مثلا از کودکی عاشق پزشکی بودم سالها کنکور دادم ولی پزشکی نمی اوردم بعد اون محیطیو برای اشتغال دوست داشتم ولی نتونستم اونجا کار کنم شخصیو دوست دارم که نه قادر به گفتن بهشم نه هیچ جوره بهش میرسم و همه اینها به جز مورد آخر تماما براشون تلاش کردم ولی نشد طوریم که دیگه احساس پوچی میکنم و هدف از خلقتمو نمیفهمم

  3. سلام
    من فرصت ندارم یعنی محدودیت در استفاده از اینترنت دارم به همین دلیل دنبال دانلود فایلهای پی دی اف هستم .
    متاسفانه خیلی درهم و برهم صفحه چینی شده و من که نتونستم دانلود کنم . حتی اونهائی که گفتین روی لینک زیر بزنید و در بالای صفحه سمت راست دانلود رو بزنید،،،اما اصلا لینکی نبوده تا وارد دانلود بشم.
    و یه مطلب از همه مهمتر ،،دوست عزیز من یکی حداقل اومدم تا با فایل رایگان شما با محتوا و نحوه آموزش شما آشنا بشم،با این چپ و راست انحراف شما به فایلهای ریالی،، من دو سوال برام پیش میاد 1: این دوره رایگان برای فروش بقیه محصولات شما طراحی شده.
    2:میخواد به ما بفهمونه که تا پول خرج نکنی ، هیچ علمی یاد نمیگیری.
    این نظر شخصی بنده است و بنده از همین لحظه از شما خداحافظی میکنم.
    امیدوارم بقیه شرکت کنندگان هزینه پیشرفتشونو بتونن پرداخت کنن.
    مثبت باشید.

    1. سلام
      باید کمی صبور باشین . من صحفه رو دیدم بنظرم خیلی مرتب مطالب ولینک ها چیده شده بود.
      اینکه راهنمای یافتن افسانه ی شخصی خیلی قیمت مناسبی داره اصلا محصول گران قیمتی محسوب نمیشه ولی خب همین مقاله افسانه شخصی چیست وتست مربوطش رایگان قرار داده شده.
      موفق باشید.

  4. با سلام و احترام
    خیلی جالب بود و برای من کمی غم انگیز
    من ۳۴ سال دارم و جدیدا در مقطع دکتری فارغ التحصیل شدم پلی بسیار. سردرگم هستم و انگار چیزی در وجودم گم سده و احساس میکنم در راه درستی قدم برنداشته ام
    واقعا حس بدیه این مه ندونی امروز چه کاره ای

  5. سلام و درود!
    بله دقیقا همینطوره ک عنوان شد!
    افسانه شخصی ،رسالت هر شخص در پیشبرد اهدافش هست و احساس رضایت درونی!
    ولی بنظر من وقتی واژه” افسانه شخصی” به میون میاد ،برا کسی ک مبارز نور باشه یا به بیداری روحی
    رسیده باشه هرگز “رسالت الهی”با شغلی که نتونی ازش بعنوان برگ برنده جبهه ی خودت یا(جبهه راست مخالف با جبهه چپ) ازش استفاده کنی بی معنی هست!!!
    و این موضوع مسئولیت سنگینی رو دوش ادم میزاره و مدام بخودت میگی”پس یکاری بکن” و اینجاست که اول تِغییرات درونی و بعد تغییرات بیرونی شکل میگیرن!

    مثل آموختن سطحهای بالای تکنولوژی و استفاده از اونا به نفع جبهه موافق هست!

  6. ممنون روناک عزیز مطلب خیلی مفیدی بود و اینکه ما خودمون انتخاب کردیم چون باید این شرایط را تجربه کنیم و در مسیر افسانه شخصی مون قرار می گیرم و اینکه تلاش در تحقق افسانه شخصی مون بکنیم یا نه باز انتخاب خودمون است اگر نشانه ها را نادیده بگیریم باز بارها و بارها باید همین وضعیت را تجربه کنیم

  7. ببخشید آیا منظور شما از افسانه شخصی همان تقدیر و سرنوشت هر کس است که خداوند در علم ازلی اش از آن آگاه بوده و آنگونه خواهد شد.به عنوان مثال اگر افسانه شخصی من برقرار کردن عدالت بر روی زمین باشد آیا من می توانم از تحقق آن امتناع کنم .با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید