|

دکمه حذف اطلاعات در مغز چیست؟ اسرار ذهن خود را بشناسید!

آیا می دانستید که ذهن شما دارای ” دکمه حذف اطلاعات ” است!

اگر طرز استفاده از آن را بلد نیستید این مقاله را بخوانید.

3059634-poster-p-2-your-most-productive-selfyour-brain-has-a-delete-button-heres-how-to-use-itاین یک روش شگفت‌انگیز است که ذهن شما از آن استفاده می‌کند تا فضای خالی ایجاد کرده و ارتباطات جدید و قوی‌تری را به وجود آورد. بدین طریق می‌توانید بیشتر و بیشتر یاد بگیریدهر چه بیشتر از یک مدار عصبی در ذهن خود استفاده کنید، موجب قوی تر شدن آن خواهید شد.

شاید تا به حال این جمله معروف را شنیده باشید که می گوید تمرین، بهترین ها را به وجود می آورد”. برای مثال هر چه بیشتر به تمرین پیانو، صحبت کردن به یک زبان خارجی و یا حتی تردستی بپردازید، مدارهای ذهنی خود را تقویت کرده و ذهن شما توانایی بیشتری در آن زمینه کسب می کند.


دانشمندان سال ها پیش به این واقعیت علمی پی بردند اما تحقیقاتی که در سال های اخیر انجام گرفته جنبه  دیگری از واقعیت را بیان می کند. آن ها معتقدند که برای یادگیری چیزی، مهم تر از تمرین کردن آن، توانایی فراموش کردن آن امر یا به عبارت علمی تر “تجزیه اتصالات عصبی قدیمی” است و اصطلاح علمی آن “هرس سیناپس” نام دارد.


اما این کار چگونه ممکن است ؟

brain receptor

تصور کنید که مغز شما یک باغ است که شما به جای پرورش گل، میوه و سبزیجات به پروش ارتباطات سیناپسی بین نورون ها می پردازید. این ها اتصالاتی هستند که انتقال دهنده های عصبی مانند، دوپامین و سروتونین از میانشان عبور می کنند.

در این میان، سلول‌های گلیال وظیفه باغبانی از مغز شما را بر عهده‌دارند. عمل آن‌ها سرعت بخشیدن به سیگنال‌ها، بین نورون‌های خاصی است. اما مابقی سلول‌های گلیال به از بین بردن ضایعات، درآوردن علف‌های هرز، آفت زدایی و درنهایت به جمع‌آوری شاخ و برگ‌های مرده می‌پردازند. در یک جمله، آن‌ها ارتباطات سیناپسی شما را هرس می‌کنند. اما سؤال اینجاست که از کجا می‌دانند که باید به هرس کدام یکی بپردازند؟


محققین به تازگی موفق به کشف این راز شده اند.

ارتباطات سیناپسی که کمتر مورد استفاده قرار می گیرند توسط یک پروتئین مشخص می شود،.این پروتئین C1q نام دارد. هنگامی که سلول های میکروگلالیال آن علامت را تشخیص می دهند به پروتئین متصل می شوند و بدین طریق سیناپس مربوطه را هرس می کنند و یا از بین می برند.

به همین دلیل خواب مهم است.


فواید خوابیدن در تاریکی را حتما بخوانید!


وقتی که شما خوابیده اید مغز شما خود را پاک می کند.

آیا تا به حال احساس کرده اید که مغز شما پر شده است؟ برای مثال زمانی که چیز جدیدی یاد می گیرید یا شروع به کار تازه یا سرگرمی جدیدی می کنید؟ خوب، ممکن است که همین طور باشد. خواب هنگامی ست که دکمه حذف اطلاعات فشرده می شود.

 هنگامی‌که چیزهای جدید یاد می‌گیرید مغز شما شروع به ایجاد اتصالات می‌کند. اما این اتصالات ناکارآمد هستند و فقط یکسری اتصالات موردی می‌باشند.

مغز شما باید بسیاری از این اتصالات را خرد و هرس کرده و مسیرهای کارآمدتر، ساده و پربازده‌تری را ایجاد کند. این فرایند زمانی که به خواب می‌رویم اتفاق می‌افتد.

هنگامی‌که شما به خواب می‌روید سلول‌های مغزی شما برای ایجاد فضای خالی تا ۶۰٪ کاهش پیدا می‌کنند. باوجوداین فضای خالی جا برای باغبان‌های گلیال بازشده و آن‌ها به هرس کردن و دفع کردن ضایعات می‌پردازند. پس اکنون دریافتیم که گلیال ها چگونه به هرس کردن سیناپس‌ها می‌پردازند.

آیا تا به حال پیش آمده که از یک خواب خوب بیدار شوید و بتونید به وضوح و به سرعت فکر کنید؟Memory-Improvement

این مثل اجرا کردن حافظه توسط کامپیوتر است.

به همین دلیل است که چرت زدن برای پرورش توانایی های شناختی شما، فواید بسیاری دارد. یک چرت ده تا بیست دقیقه ای این فرصت را به باغبان های میکروگلیالی مغزتان می دهد تا وارد عمل شوند و برخی از اتصالات استفاده نشده را پاک کنند و آن جا را ترک کنند تا فضا برای رشد چیزهای جدیدتری ایجاد شود.

فکر کردن با یک ذهن محروم از خواب به مانند هرس کردن یک جنگل انبوده با یک قیچی باغبانی است. طبیعی است که این کار یک فرآیند خسته کننده و طولانی مدت است زیرا گیاهان جنگل بسیار رشد کرده و جنگل ذهن ما متراکم شده است. پس در این ذهن نباید بدنبال دکمه حذف اطلاعات باشید.

اما تفکر با ذهنی که از خواب کافی برخوردار است مانند قدم زدن با فراغ بال در پارک مرکزی است. مسیرهای پیاده روی تمیز هستند و در نقاط مشخصی به یکدیگر متصل می شوند. هر کدام از درختان در جای مناسب خود قرار گرفته اند و شما می توانید دید مناسبی از افق پیش رویتان داشته باشید. این واقعا تجربه ای روح بخش خواهد بود!

اینگونه می توانید دکمه حذف اطلاعات ذهن خود را کنترل کنید:

ارتباطات سیناپسی که شما از آن‌ها استفاده نمی‌کنید برای بازیافت مشخص‌شده‌اند. آن‌هایی که مورداستفاده شما قرار می‌گیرند نیز همان‌هایی هستند که مورد آب یاری قرار می‌گیرند. بنابراین توجه داشته باشید که در مورد چه چیزی فکر می‌کنید.

اگر زمان زیادی را صرف مطالعه نظریات پایان سریال “بازی تاج و تخت” می‌کنید و تنها زمان کمی را به کار خود اختصاص می‌دهید، باید خودتان حدس بزنید که کدام سیناپس‌ها برای بازیافت مشخص می‌شوند؟ شاید زمان فشردن دکمه حذف اطلاعات باشد!

اگر فردی ذهن شما را در محیط کار مشغول کرده و وقت زیادی را به جای اختصاص دادن به پروژه مهم کاریتان برای فائق آمدن بر او سپری می‌کنید، شما ستاره سیناپسی خود را برای یک انتقام با نوآوری ضعیفی بالا می‌کشید.

متمرکز کردن ذهنتان برای کامیابی در امری یعنی ذهنتان را با انتخاب موضوعی که توجهتان را به آن معطوف می‌کنید، طراحی می‌کنید.

شما به سختی می‌توانید کنترل اتفاقاتی را که ممکن است در روز آتی برایتان پیش آید، به دست‌گیرید. اما می‌توانید میزان تأثیر این اتفاقات را روی خودتان کنترل کنید. به زبان ساده‌تر یعنی این‌که شما می‌توانید انتخاب کنید که چه چیزی روی شما تأثیرگذار باشد و بدین ترتیب اتصالات عصبی خودتان را  بسازید.

به جای تمرکز بر روی موارد بیهوده می‌توانید روی کارهایی تمرکز کنید که شما را به انسان بهتری تبدیل می‌کنند. به جای تصور سناریوهایی که ممکن است هرگز برای شما اتفاق نیفتند، می‌توانید مراقبه کنید. ذهنتان را تروتمیز کنید و روی لحظه  حال تمرکز کنید و از انرژی قدرتمند ذهنتان برای چیزهایی که به شما سود می‌رسانند استفاده کنید تا دکمه حذف اطلاعات را در کنترل بگیرید.

این کار برای شما مانند یک بازی استراتژیک است. شما در این بازی باید هوشمندانه از ذهن خود استفاده کنید. مقاومت در برابر وسوسه چیزهایی که برای شما سودمند نیست، این چیزی است که شما را هوشمند می سازد.

پس برای فشردن دکمه حذف اطلاعات در مورد موضوعی، به سادگی ، تفکر کردن در مورد آن را متوقف کنید. حتی مواقعی که مجددا به یاد آن می افتید جهت تمرکز و توجه خود را تغییر دهید. چون که دیر یا زود آن چیز برای بازیافت کردن مشخص خواهد شد.


منبع: www.spiritualunite.com

نوشته‌های مشابه

31 دیدگاه

  1. مقاله ی بسیار پربار و آموزنده ای بود واقعا در عصر ارتباطات و فضای مجازی لحظه ای نیست که از حجم انبوه مطالب بی ارزش سیاسی و حوادث در امان نباشم،تو این مدت که با شیوع ویروس کرونا و خانه نشینی و برگزاری کلاس ها از طریق اینترنت شرایط وخیم تر هم شده و کنترل بر زمان و افکار گویا کار ناشدنی به نظر می آید امیدوارم مقالات کاربردی تری در این زمینه در آینده به اشتراک بگذارید

  2. سلام من با مراقبه ارامش فوق العاده ای رو تجربه میکنم و واقعا دوسش دارم ولی ایا مراقبه زیاد باعث نمیشه یکم زیادی بیخیال همچی چیز بشیم و کلن بر هرچیزی عکس العمل نشون ندیم و یه جا گفتید که مراقبه اگر اصولی نباشه باعث میشه طرف بعد از یک مدت کم هوش تر بشه ممنون میشم اگر راهنماییم کنید چون تازه کار هستم کمی شک شبه در ذهنم هست ممنونم

    1. مراقبه برای تنطیم چاکراها و دریافت انرژی مثبت و خالی کردن خود از انرژی منفی
      اینکه نسبت به چیزا بیخیال میشد در واقع صبر و حوصله شماست اینکه مراقبه میکنید و مدتی بی حرکت مینشینید بنطرتون چجوریه!
      شما متوجه میشید که هر چیزی اونقدر ارزش نداره که تایم بسیاری رو درگیر کنیم یا چرا بگیم ارزش!
      متوجه میشی که این اتفاقا میفته و عادیه
      ممکنه روزی برسه که مرگ عزیزترینت رو در طول یه هفته خودت رو درمان کنی و بپذیری که مرگ برای همه ماست و انسان نامیرا دیده نشده
      مراقبه خشم، تنفر و و احساسات منفی تورو از بین میبره وقتی یه مشکل بزرگ بیاد سرغت تمرکز و صبرتو از دست نمیدی میدونی راهی هست یا اینکه مشکل میره و حل میشه. مراقبه الکی نیست. همچنین هیچ چیزرو ( مراقبه) بدون دریافت اطلاعات از ضرراتش انجام نده. مطالعات کافی راجب اون چیزی که قراره مراقبه انجام بدی دریافت کن

دیدگاهتان را بنویسید