|

جشن فرارسیدن زمستان و روشن نگاه داشتن آتش درون + مراقبه زمستان

Winter

با فرا رسیدن جشن بزرگ زمستان، بتدریج آشفتگی ها و سرگردانی های پاییز، جای خود را به سکون و آرامش زمستان خواهند بخشید. زمستان فصل عناصر اتر و هواست؛ زمانی برای بازگشت به درون، سکون و آرامش. اکنون هنگام تجدید قوای روح و نظم و ترتیب بخشیدن به ذهن پریشان و بهم ریخته ی پاییزی ست. در ادامه راه هایی را برای این منظور به همراه مراقبه ای آرام و زمستانی تقدیم شما همراهان گرامی خواهیم نمود.


*جشن زمستان

چرخش مایل فضاپیمای غول پیکرمان زمین، به دور سیاره محبوب آتشینمان خورشید، بار دیگر زمستان را پدید آورده است. آغاز زمستان، جشنی بزرگ، فرخنده و مبارک در بسیاری از آیین ها و فرهنگ های بزرگ دنیاست. طولانی ترین شب سال، پیش روی ماست و این شب مژده ی آغاز فصلی از سکون و آرامش را می دهد.

بهتر است این آغاز را با ادای مراسمی فرخنده و نمادین گرامی بداریم. یکی از جشن های بزرگ و ارزشمند در آیین میترائیسم و سنت دیرینه ما ایرانیان، جشن شب یلداست؛ جهت گرامی داشت طولانی ترین شب سال، زادروز ایزدمهر، آغاز زمستان و چله بزرگ.

زمستان را در این شب فرخنده به داخل منزل بیاورید. کُرسی برای خود و خانواده تان تدارک ببینید و روی آن را با نماد های زیبای طبیعت تزئین کنید. میوه های رنگانگ و گیاهان ریشه دار بر روی کرسی تان قرار دهید و به یاد بیاورید که شما نیز ریشه در طبیعت دارید. آتش شومینه یا بخاری را کمی بلند کنید و کرسی تان را با نورهای درخشان زیباتر کنید.


آداب و رسوم شب یلدا در ایران باستان را بخوانید.

چله، شب میلاد ایزد خورشید را هم بخوانید.


 اکنون پاییز را سر کرده ایم و هنگام آن فرا رسیده است است که آشفتگی های ذهن و افکار را به سکوت و آرامشی عمیق دعوت کنیم. در آیورودا گفته می شود که با آغاز زمستان، عناصر هوا و اتر بر زمین حکم فرما می شوند و این به معنای برقراری مزاجِ (دوشا) واتاست که شامل هوا(باد) و اتر(فضا) می باشد؛ بنابراین همزمان با افت دما و خشکی هوا، انقباض و درون گرایی ما افزایش خواهد یافت. واتا مزاج سرما، بی خوابی، تفکر، تعمق، درون نگری و خلوت است.

در این سوز و سرما، لازم است که آتش درونمان را شعله ور نگاه داریم. بعضی از ما ذاتا با طبیعت زمستان کوک شده ایم؛ در حالیکه بسیاری از ما از هوای سرد و کاهش تابش خورشید بسیار آزرده می شوند. هر مزاجی که داشته باشید، امیدوارم تمارین ساده و الهام بخش، که در ادامه آورده ام، سفر زمستانی دلنشین تری را برای شما فراهم آورد و آتش درونتان را فعال نگاه دارد:

❄️ *سرعتتان را کم کنید و به درون متصل شوید!web_nb_Solstice-Meditation-PHOTO-DEC16-adj-620x350

در زمستان بسیاری از موجودات زمین به خواب زمستانی می روند. اگر به یمن حضور بادها، پاییزی آشفته و گیج کننده را طی کرده اید، اکنون به شما مژده می دهم که زمان ثبات رسیده است. افکار مغشوش را ساکت کنید، تصمیم بگیرید و برنامه های خود را قطعی کنید. با همت و آرامش عمیق به استقبال زمستان بروید و سرعت گذر افکار را کاهش دهید.

مطمئن باشید بهترین روزها و شب ها برای آرامش فرا رسیده اند. در زمستان به اندوختن انرژی هایتان بپردازید و در خلوت به تعمق درون خودتان و مراقبه بپردازید. در زمستان بهتر از هر زمانی می توانید برای تقویت قدرت های درونی تان اقدام کنید و رویاهای شفاف ببینید. همچنین در این فصل به سادگی هر چه بیشتر می توانید تجربه غرقگی در امورتان داشته باشید.


❄️ *بیدار بمانید!winter-night-illustration-lonely-

زمستان طولانی ترین شب های سال را داراست. تاریک ترین و عمیق ترین لحظات سال، شب تا سحر های زمستانی هستند. شب را زنده نگاه دارید. عرفانی ترین و رمزآلودترین ساعات شبانه روز، پیش از طلوع خورشید و تابش نور است. این ساعات را با تمارین معنوی، مراقبه، راز و نیاز، مطالعه و کارهای ارزشمند، گرامی بدارید.

تا این ساعات بیدار بمانید و اگر شب می خوابید، ساعات 4، 5 یا 6 در صبح زود پیش از طلوع بیدار شوید تا سکوت دنیا را بچشید. این سکوت بهترین مراقبه ایست که برای زمستان توصیه می شود. یک نوشیدنی گرم از گیاهان قدرتمند تهیه کنید و تا فجر آرام و ریلکس باشید. حتی اگر خواستید می توانید بدون استفاده از کلمات در سکوت، ذهنتان را معطوف معنویات و درون نمایید.


مقاله اندر احوالات بیداری را هم بخوانید.


❄️ *شکرگذار باشید.snowangel

همیشه چیزی برای شکرگذاری وجود دارد. انرژی آنچه حس می کنید بایستی بخاطرش شاکر باشید را، با تنفس به درونتان بکشید. لذت های ساده زمستانی را از دست ندهید. گرمای دودکش بخاری ها و شومینه را تماشا کنید. شال و کلاه کنید و به پیاده روی در طبیعت و تماشای بارش برف بروید. آدم برفی و فرشته ی برفی بسازید. تابش انوار گرم خورشید بر فرش سفید برف را تحسین کنید و قدرت خالق آنها را یادآور شوید.


❄️ *با بدنتان دوست باشید.

اندام هایتان را رها کنید. زمانی از روز را به وانهادگی جسم اختصاص دهید. بهترین زمان برای یوگا و تای چی نیز هم اکنون است. هاتایوگا انجام دهید و ذهنتان را در بدن خود بچرخانید. همانطور که گفتیم زمستان فصل خشکی ست. پادزهر خشکی هوا، روغن های گیاهی هستند. موها، کف پاها و قسمت های خشک و حساس پوستتان را چرب کنید و با روغن های گیاهی مثل زیتون، سیستم عصبی خود را پاکسازی کنید. دوش آب گرم بگیرید و انرژی عنصر آب را با مراقبه فرا بخوانید.

سوپی از گیاهان ریشه دار بپزید و فلفل های گرم به آن بیفزایید. مواد تازه تر و خام تر، روح شما را تازه نگاه می دارد. بر روی غذای خود مراقبه کنید و قدرت و انرژی حیاتی آن ها را حس کنید.


مراقبه بر روی غذا را بخوانید.

زنده خواری به روش بهبود را هم بخوانید.


❄️ *مراقبه زمستانی با تنفس آتشین برای روشن نگاه داشتن آتش درون 

در وضعیتی آرام و وانهاده (نشسته، خوابیده و یا ایستاده) قرار بگیرید.
حالت ستون فقرات خود را صاف و بدون خمیدگی تنظیم کنید.
سایر اندام ها از جمله صورتتان را کاملا شل و بدون انقباض رها کنید.
می توانید حالت دست های خود را در مودرای مناسب برای ذخیره انرژی حیاتی در دان تین قرار دهید.
چند نفس عمیق بکشید.
تمام تمرکز و حواس خود را معطوف تنفستان نمایید.

اکنون تصور کنید درون شکمتان یک بادکنک وجود دارد و قرار است با هر دم آن را باد کنید و سپس همراه با بازدم، هوای آن را تخلیه نمایید.
این عمل را بایستی با سرعت انجام دهید.
سعی کنید در هر ثانیه یک دم و بازدم کامل انجام دهید.
اگر بعد از یک دقیقه احساس خوبی داشتید، در هر ثانیه دو و یا سه تنفس انجام دهید.
پس از چند دقیقه انجام تمرین، به آرامی تنفس خود را به حالت عادی بازگردانید.

مراقبه تجسمی

❄️چشم ها را ببندید و منظره ای بکر از زمستان را در برابر پلک های بسته متصور شوید. سوز سرما همه جا را فرا گرفته است و جز سفیدی مطلق برف و چند درخت خشک پوشیده از برف، چیزی برای تماشا وجود ندارد. باد خیلی سرد، دانه های برف را در هوا می پراکند. اکنون خودتان را آتش تصور کنید. آتشی داغ و پرحرارت. انجام تنفس آتشین، شعله های آتش را درون شما روشن کرده است. این شعله ها را زبانه بکشید. تمام ذهن و وجودتان را به آتش بدل کنید و در این سرمای سوزناک، گرما بیآفرینید. به صدای شعله های آتش گوش کنید. تا هر زمان که دوست داشتید می توانید شعله بکشید.

هر زمان که دلتان خواست به آرامی ذهنتان را به حالت هوشیار ابتدایی بازگردانید.
آتشی که افروختید، تا انتهای روز شما را گرم نگاه می دارد.

می توانید تنفس آتشین را در هر زمان از روز که دوست داشتید انجام دهید. این تمرین که در کندالینی یوگا نیز توصیه می شود، آتشی قدرتمند را درون شما فعال خواهد ساخت و جایزگینی فوق العاده برای هر گونه محرک و ماده انرژی زای خارجی از جمله کافئین و نیکوتین خواهد بود. 
امیدواریم زمستانی گرم و آرام داشته باشید.

ممکن ها پایان ناپذیرند.

نوشته‌های مشابه

19 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید