|

مراقبه رنگ و مزایای آن

در حال حاضر، تعدادی از پرفروش ترین کتابهای دنیا، کتابهای نقاشی بزرگسالان است. برای تمامی افرادی که در کودکی از رنگ آمیزی لذت می بردند، این سرگرمی تبدیل به روشی برای ابراز احساسات و حالات درونی خود و رهایی از استرس شده است. حتما بسیاری از شما نیز با شنیدن این خبر به ذوق آمده اید و تصمیم دارید آنرا دوباره امتحان کنید. بله، هر کار و هنر لذت بخشی می تواند مراقبه باشد. زیرا همانطور که در مقالات گذشته ذکر کردیم، اساس مراقبه صحیح، فراموشی خود و غرق شدن در فعالیتی ست که زمان را برای شما متوقف کند.

coloring-meditation


آشنایی با مراقبه و مزایای علمی و عملی آن را بخوانید.


 

مراقبه رنگ

رنگ آمیزی می تواند خلاقیت را در شما شکوفا کند، خاطرات خوش کودکی را برای شما زنده کند و شما را به لذت و سرخوشی آن دوران باز گرداند. روانشناس آنتونی مارتینز می گوید: ” من رنگ آمیزی را بعنوان یک روش آرامش بخش و ریلکس کننده پیشنهاد می کنم. ما می توانیم از این فعالیت برای ورود به سطحی خلاقانه تر و رها تر بهره ببریم. توصیه میکنم آنرا همراه با گوش دادن به موسیقی دلخواهتان انجام دهید، بگذارید خطوط و رنگ ها به پرواز درآیند.”

در تاریخ نمونه هایی از افرادی وجود دارند که از رنگ آمیزی به منظور سلامتی و مشکلات روانی استفاده می کرده اند. کارل یونگ روانشناس معروف، از بیماران خود می خواست که برای تمرکز بیشتر و بیان ناخودآگاه خود، ماندالا نقاشی کنند (همانند نقاشی زیر)، سپس ماندالاها را تفسیر می کرد و به درمان آنها می پرداخت.

IMG_0782

بطور کل از مزایای این سرگرمی می توانیم به نکات زیر اشاره کنیم :

ابراز درونیات، حالات و احساسات.

چیزی را درون خود سرکوب نکنید، هر حسی که دارید را با رنگ و طرح، بیرون بریزید تا رها شوند.

پرورش جنبه هنری و خلاقانه وجود

هرچه خلاق تر شوید، به جوهر درونی خود نزدیکتر می شوید.

مراقبه و سکوت ذهنی

برای افرادی که ذهن شلوغی دارند یا زمان هایی که درگیری های ذهنی بسیار است، این یکی از ساده ترین و بی زحمت ترین روش های آرام کردن ذهن می باشد.

 رهایی از فشارهای استرس زا و تنش های زندگی روزمره

 بجای تخلیه ناراحتی ها بروی نزدیکان خود و یا جمع کردن آنها در درون خود و انفجار آنها در آینده نزدیک، از روش هایی این چنینی برای تخلیه آنها و آرام کردن خود استفاده کنید.

ابراز کودک درون و احساس دوباره کودکی

 در هر سنی که هستید، نیاز دارید تا شادی و سرخوشی دوران کودکی را برای زمان هایی باز یابید و به کودک درون خود اجازه ابراز دهید. این کار به شما کمک می کند تا برای مدت کوتاهی هم که شده از زندگی پرمسئولیت و سرسختی های سنین بالا فاصله بگیرید و لذت حقیقی را به دل خود باز گردانید. مادربزرگی را می شناختم که در سن ۹۰ سالگی تمام وسایل نقاشی را تهیه کرده بود و تازه می خواست نقاشی یاد بگیرد. پس هیچ وقت دیر نیست! :)

abstract-adult-coloring-meditation


رنگ ها بسیار روحیه بخش هستند. تا آنجا که می توانید سعی کنید حضور آنها را در زندگی خود افزایش دهید. اساسیه منزل و محیط کار، دیوارها، پرده ها و بخصوص لباس های خود را رنگی انتخاب کنید. تا می توانید از رنگ های شاد استفاده کنید و رنگ مشکی و خاکستری را به حداقل برسانید. تعداد گل های رنگی تازه و گیاهان را در محیط کار و زندگی خود افزایش دهید و نیز زمانی را در هفته به رنگ آمیزی و نقاشی اختصاص دهید تا تفاوت را در روحیه و سرزندگی خود کاملا احساس کنید.

برای آشنایی با روش های صحیح مراقبه و دریافت نتیجه کاربردی از آن می توانید به دوره مراقبه راستمرد وارد شوید. با این دوره درک متفاوتی از مراقبه خواهید داشت و روش های مراقبه صحیح و اصولی را که در کمتر جایی یافت می شود، خواهید آموخت. کافی ست روی عکس زیر کلیک کنید تا به دوره راهنمایی شوید:

برای ورود به دوره مراقبه عملی روی عکس کلیک کنید


مقاله پربازدید و جالب توجه مراقبه غذا را از این لینک ببینید.

نوشته‌های مشابه

18 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید