تقویت چاکرای قلب چاکرای چهارم

چاکرای قلب چاکرای چهارم – فعالسازی و پاکسازی

چاکرای قلب هزاران سال است که به عنوان مرکز احساسات، عشق، اتحاد و تعادل شناخته می شود.

آخرین باری که تجربیاتی از قبیل پذیرا بودن، بخشندگی، سخاوت، و ارتباط داشتن با خود و دیگران را داشتید چه زمانی بوده؟ به احتمال قوی زمانی که چاکرای قلب در بدن شما از سلامتی کامل برخوردار بوده است.

همچنین اگر شما به طور معمول احساس انزوای اجتماعی، تنهایی، دلخوری و یا ترس می کنید، احتمالا دچار مشکلاتی در چاکرای قلب هستید. دلایل بسیاری برای برهم خوردن تعادل چاکرای قلب عنوان شده اند. یکی از مشکلات مربوطه به عدم تعادل چاکرای قلب که توسط بسیاری از افراد گزارش شده است، مورد سوء استفاده جسمی یا احساسی قرارگرفتن در زمان کودکی بوده است. این افراد توسط والدینی که به فرزندانشان از لحاظ احساسی کم توجهی کرده، اعتقادات ناسالم درباره عشق را در آنها پرورش داده واز طریق تربیت ناصحیح راه های دریافت و ارائه نیروی عشق را در قلب کودکانشان مسدود کرده اند؛ رشد پیدا کرده اند.


مقاله جامع چاکرا چیست و چگونه عمل می کند؟ راهنمای مقدماتی چاکراها را حتما مطالعه کنید


این مقاله به شما کمک می کند فرایند درمان چاکرای قلب خود را آغاز کنید.

چاکرای قلب چیست؟

چاکرای قلب یا آناهاتا مرکز نیروی عشق، تعادل و یگانگی است. این چاکرا در مرکز قفسه سینه در ناحیه قلب قرار گرفته و با رنگ سبز و عنصر هوا هماهنگی دارد. این چاکرا مسئول جریان انرژی مربوط به پذیرش خود، عشق به خود، شفقت، گشودگی و عشق بی قید و شرط به دیگران است.

فعالسازی چاکرای قلب چاکرای چهارم


کلیپ معرفی چاکرای قلب و کارکرد آن را هم ببینید.


شفابخشی چاکرای قلب

شفابخشی چاکرای قلب شامل عملیات گشودن، پاکسازی، تنظیم و تقویت این کانال انرژی درون بدن است. روش های درمان چاکرای قلب شامل روش های درمان خانگی همچون رایحه درمانی، استفاده از موسیقی، کریستال ها، حرکات ورزشی و تمرینات احساسی هستند تا هماهنگی بین ارگان های بدن و ذهن برقرار شود.

راه های تشخیص ناهماهنگی در چاکرای قلب

بهترین راه تشخیص اینکه آیا شما به درمان چاکرای قلب نیاز دارید یا خیر این است که به افکار، احساسات، اعمال و احساس فیزیکی تان توجه کنید. در ادامه به برخی نشانه های نامتعادل بودن این کانال انرژی اشاره میکنیم.

  • احساس جدایی از دیگران (حتی از افراد وابستگان و دوستان)
  • اجتناب از برقراری روابط اجتماعی
  • نیازمند توجه بسیار بودن یا از نظر احساسی فاصله گرفتن از شریک احساسی
  • ترس از تنهایی
  • عادت دریافت ارزش و اعتبار از طریق مورد تمجید قرار گرفتن
  • ناتوان بودن در بخشیدن دیگران
  • ناتوانی در گذشتن از افکار تلخ و عصبی کننده
  • داشتن احساس خشم و نفرت نسبت به دیگران
  • اضطراب اجتماعی
  • احساس حسادت نسبت به دیگران
  • تداشتن افکار متعدد منتقدانه درباره خود
  • احساس ترس
  • ایفای نقش قربانی در موقعیت های مختلف
  • نداشتن مرز خصوصی در توسعه روابط مشترک
  • مشکل در عشق ورزیدن و دریافت عشق دیگران
  • نداشتن اعتماد و بدبین بودن به دیگران
  • مشکلات جسمی مربوط به قلب، ریه، قفسه سینه مانند آسم، فشار خون بالا یا پایین یا گردش خون
  • احساس سنگسنی در قفسه سینه

مراقبه مخصوص چاکرای قلب ترکیبی از موثرترین تکنیک های موجود برای پاکسازی، تنظیم و فعالسازی چاکرا را از لینک زیر تهیه کنید.

پاکسازی چاکرای قلب چاکرای چهارم


مقاله مرتبط : راه های عملی درمان چاکرای قلب


مسئله بعدی تشخیص این موضوع است که آیا شما دارای چاکرای قلب بیش فعال هستید یا یک چاکرای  کم کار؟

یک چاکرای ناکارآمد غیرفعال است و انرژی کافی در آن جریان ندارد در حالیکه یک چاکرای بیش از حد فعال انرژی بسیار زیادی دارد و همیشه در حال جوش و خروش است.

چاکرای قلب غیر فعال= انرژی حیاتی کم، سستی، عدم فعالیت، انسداد کانال انرژی، کمبود انرژی

چاکرای قلب بیش فعال= سرزنده اما متلاطم، فعالیت بیش از حد، مهاجم و پرخاشگر، انرژی بسیار زیاد

بنابراین شما می توانید تشخیص دهید چاکرای شما در کدام وضع قرار دارد. حتی ممکن است این چاکرا در بدن شما وضعیتی نامتعادل در بین این دو وضعیت داشته باشد.

۲۱ روش درمان و شفابخشی چاکرای قلب

در ابندا می خواهیم بدانیم یک چاکرای قلب سالم چه مشخصاتی دارد. زمانی که شما یک چاکرای پاک، قوی و متعادل دارید در وهله اول از تبدیل به یک جاذب عشق و محبت می شوید، دیگر با تنهایی و انزوا درگیر نیستید و از ترس و افکار تلخ کاملا دور هستید. احساس شجاعت کافی برای گشودن قلب خود بروی دیگران را پیدا می کنید. شما درمیابید که تنها راه آموختن عشق ورزیدن به دیگران از طریق عشق ورزیدن به خودتان شروع می شود. احساس پذیرش خود در سطوح پیشرفته و قوی و عشق ورزیدن به خود معرف رابطه شما با خودتان است. در نتیجه قلب شما لطیف و پاک و سرشار از احساس امنیت خواهد بود حتی در مواقعی که دیگران قصد آسیب رساندن به شما را داشته باشند.

شما نه تنها عشق ورزیدن به خود را خواهید آموخت بلکه از الگو های رفتاری مخرب که بر روابط شما نیز تاثیر گذار هستند، رهایی پیدا می کنید. پس از این دیگر نقش قربانی را نخواهید داشت و بیشتر به خودتان ایمان پیدا می کنید. هرچه عشق و اعتماد بیشتری نثار خود کنید، توانایی ارائه درک و شفقت بیشتری برای دیگران را خواهید داشت. شما سرشار از احساس عشق و محبت، بخشایش، پذیرش، و سخاوت بیشتری برای خود و برای دیگران هستید.

برخی از روش های خانگی برای متعادل سازی و تقویت چاکرای قلب در ادامه ذکر شده اند.

  • ارتباط با طبیعت

این راهکار بر انسداد انرژی در این چاکرا تاثیر مثبت دارد. از آنجا که رنگ سبز با چاکرای قلب هماهنگی دارد، ارتباط با طبیعت برای گشایش این چاکرا مفید است. “Forest bathing” یک اصطلاح ژاپنی است که با عنوان Shinrin Yoku هم شناخته می شود و فواید علمی بسیاری برای آن قائل شده اند. اگر نزدیک جنگل زندگی نمی کنید مشکلی نیست هر پارک یا فضای سبزی می تواند برای این منظور مفید باشد. این تمرین شامل ارتباط عمیق با طبیعت، استشمام بو، لمس عناصر طبیعی، تنفس هدفمند و حضور ذهن می شود. مقاله فواید طبیعت درمانی و جنگل تراپی بر جسم و ذهن و مقاله ۷ راه برای رسیدن به آرامش و تندرستی با اتصال بدن به طبیعت و مقاله چگونگی برقراری اتصال به زمین و بازگشت به طبیعت + مراقبه طبیعت همگی در این ازتباط کمک کننده هستند.

  • مراقبه عشق

 یک چاکرای قلب متعادل زیبا است و توهمات جدایی و انزوا را میزداید. اگر قلب شما انباشته از احساسات و انرژی هاست، مراقبه عشق را تمرین کنید. اجازه دهید این کانال انرژی در بدن شما پاک شود و انرژی عشق به خود در آن جاری شود. سپس چهار نفر شامل کسی که دوستش دارید، فردی از نزدیکان شما، یک آشنا و یک نفر که بینتان دشمنی وجود دارد؛ را انتخاب کنید و انرژی عشق خود را به آنها بتابانید. ممکن است تصور تابش نیروی محبت و عشق یا گفتن مانترایی همچون “من به دیگران عشق می ورزم” موثر واقع شود. مراقبه رایگان عشق و مهربانی راستمرد نیز فوق العاده ست.

  • در نظر گرفتن مرز خصوصی برای خود

این راهکار بر انسداد های شدید انرژی تاثیر مثبت دارد. به این فکر کنید که در کدامین مرحله از زندگی به دیگران اجازه داده اید وارد دایره خصوصی شما شوند. چه زمانی پاسخ تان به دیگران بله بوده است درحالیکه عمیقا پاسخ منفی را ترجیح می دادید؟ چه کسانی در زندگی شما نتظارات نابجایی از شما دارند؟ در کدام قسمت از زندگی احساس اضطراب و نگرانی داشته اید؟ سعی کنید به مرزبندی خصوصی روی آورید و به دیگران بفهمانید ورود به بخش خصوصی زندگی تان برای آنها میسر نیست. سابلیمینال توانایی گفتن نه به دیگران در این مورد مفید است.

  • از گیاهانی که در ادامه ذکر می شوند بیشتر استفاده کنید

این راهکار بر انسداد های شدید انرژی تاثیر مثبت دارد. استفاده از رز، گون، ریحان، گل انگشتانه، زالزالک، گزنه، رازک و سنبل ختایی برای گشودن و پاکسازی چاکرای قلب می تواند موثر باشد. یکی از بهترین راه های استفاده از گیاهان نوشیدن دمنوش های گیاهی ست.

  • تمرین همدردی با پرسیدن سوال اگر…

 استنباط های اشتباه درباره دیگران مکررا توسط ذهن ما صورت می پذیرند. گاهی این افکار قضاوت گرایانه، خشن و خالی از نیروی عشق است. بار دیگر که از دست کسی عصبانی شدید، از خودتان بپرسید اگر برای رفتار نابجایش دلیل قابل توجهی داشه باشد چه؟ برای مثال اگر به سختی با فرد خاصی کنار می آیید از خود بپرسید: اگر او در محیط چرخاشگرانه ای رشد کرده باشد به طوری که این رفتار منفی در او نهادینه شده باشد چه؟ اگرچه ما به دنبال توجیه رفتار نادرست نیستیم اما به یاد داشته باشید در پس هر رفتار ناپسندی داستانی نهفته است.

  • آغوش درمانی

این راهکار بر انسداد های شدید انرژی تاثیر مثبت دارد.انسان ها موجوداتی اجتماعی هستند که نیازمند عشق و ارتباط فیزیکی اند تا به سلامت زندگی کنند. در آغوش گرفتن در انسان موجب رهاسازی اکسی توسین که وظیفه آرام کردن کل بدن را داشته و ضدافسردگی است، می شود. سعی کنید افرادی را که دوست میدارید بیشتر در آغوش بگیرید. اگر تنها هستید سعی کنید خودتان را به عنوان نمادی از عشق ورزیدن به خود، در آغوش بگیرید.

  • عشق به خودتان را بروز دهید

 یکی از مخرب ترین رفتارهایی که در رابطه با خود به صورت ناآگاهانه انجام می هیم بی توجهی به احساساتمان است. احساسات ما نباید کنترل یا سرکوب شوند بلکه آنها نمود های انسانیت در ما هستند که باید بروز داده شوند. گاهی به خودتان اجازه دهید که ناراحت، خشمگین، عصبی، خسته یا حتی حسود باشید. اجازه دهید احساستان بروز پیدا کنند و از شما عبور کنند، شما احساست خود نیستید! مقاله عشق به خود چیست؟ چطور عشق ورزیدن به خود را شروع کنیم؟ پیشنهاد میشود.

  • به خودتان اجازه دهید تا دریافت کننده عشق باشید

این راهکار بر انسداد های شدید انرژی تاثیر مثبت دارد.گاهی ما نشانه های عشق که از سمت دیگران دریافت میکنیم را نادیده می گیریم. سعی کنید به رفتار های نزدیکانتان بیشتر دقت کنید آنگاه به نشانه های محبت در فتارشان توجه نشان دهید. مقاله باز کردن قلب – ۹ تمرین برای رسیدن به صلح درون و آرامش ذهن را حتما بخوانید.

  • مراقبه با کریستال ها

این راهکار بر انسداد های شدید انرژی تاثیر مثبت دارد. استفاده از کریستال ها در تمرین مراقبه موجب هماهنگ شدن انرژی هایتان می شود و تاثیر بسزایی در تقویت و شفابخشی کانال های انرژی دارد. برای هدف تثویت چاکرای قلب می توانید از کریستال هایی مانند یشم، مالاکیت، کوارتز صورتی، زمرد، عقیق سبز ، آونتورین و یاقوت استفاده کنید. (برای تهیه این سنگها به گالری سنگچین رجوع کنید)

  • شکرگزار باشید

اینکه انسان انتظارات زیادی از همه کس و همه چیز داشته باشد باعث تاسف است. یکی از ساده ترین و بهترین تمرینات درمان چاکرای قلب شکرگزاری برای هرآنچه دارید، است. برای لحظه ای بنشینید و به چیزهایی که دارید فکر کنید، سپس برای تک تک آنها شکرگزاری کنید یا اگر دوست دارید از عبارت های مناجات گونه استفاده کنید.

  • تمرین سایه

این راهکار بر انسداد های شدید انرژی تاثیر مثبت دارد. معمولا زمانی که چاکرای قلب ما مسدود است، مقدار زیادی انرژی منفی درذهن ناخودآگاه ما انباشته شده است. سایه وجود شما جایی ست که تمام رفتار ها و احساسات سرکوب شده شما که از نظر اجتماعی قابل پذیرش نبوده اند، متمرکز شده است. وقتی شروع به آگاه شدن به سایه خود کنید و این جنبه ها را در آغموش بگیرید، قلب شما باز تر می شود. درباره سایه مقاله نیمه ی تاریک وجود یا سایه ، آنچه همیشه از دید ما پنهان است می تواند اطلاعات بیشتری به شما بدهد.

  • استفاده از عصاره ها و رایحه ها

عصاره گیاه مرزنجوش، گل رز، اسطخودوس و بهارنارنج می توانند به عنوان خوشبو کننده در فضا، روی لباس یا پوست استفاده شوند.  (عودهای خوشبو مخصوص پاکسازی و فعالسازی چاکراها را از گالری سنگچین تهیه کنید)

  • تمرین بخشایش

بخشش از شما آغاز می شود. از خود بپرسید چه رفتار نامناسبی با خود داشته اید؟ برای خودتان یادداشتی محبت آمیز نوشته و از خودتان دلجویی کنید، سپس آنرا بسوزانید یا در محلی امن نگه دارید. اگر از فرد دیگری ناراحتید، یک مراسم خصوصی با حضور یکی از عناصر زمین، آتش، باد و آب برگزار کنید تا احساسات منفی خود نسبت به آن فرد را از خود پاک کنید. برای مثال اگر از مادر خود دلخور هستید، در آرامش شمعی روشن کرده و با خود بگویید احساس ناراحتی من نسبت به مادرم را رها می کنم. سپس شمع را فوت کنید. سابلیمینال بخشش خود و دیگران نیز بسیار مفید است.

  • از خوراکی های زیر بیشتر استفاده کنید

کیوی، سیب سبز، گلابی، اسفناج، کاهو، کلم بروکلی، نخود سبز، آووکادو، کلم، انواع فلفل، کدو سبز، انگور و کرفس.

  • نقش قربانی را رها کنید

قربانی شخصی است که در راستای برآوردن خواست دیگران عمل می کند و خواسته های خود را نادیده می گیرد. مشکل اینگونه رویکرد این است که استقلال فردی را تضعیف می کند و فرد را از پذیرش مسئولیت شخصی بازمی دارد. قربانیان مواظب همه هستند به جز خودشان و معمولا به صورت ناخودآگاه در نقش افراد اطراف خود فرو می روند و خود را فراموش می کنند. اگر شما جزو این از افراد هستید سعی کنید بجای قربانی نقش دیگری مانند یک دوست را انتخاب کنید.

  • با تمرینات منظم یوگا انسداد های انرژی را باز کنید.

حرکت هایی مثل حرکت مار کبرا، گربه، خم شدن به جلو، عقاب و شتر می توانند کمک کننده باشند.

  • تنفس عمیق

همانطور که گفته شد، چاکرای قلب با عنصر هوا هماهنگی دارد؛ بنابراین برای شفابخشی این چاکرا آموختن تنفس عمیق بسیار حیاتی است. می توانید از تکنیک پرانایاما استفاده کنید یا به سادگی و با تمرکز از سرعت تنفس خود بکاهید و نفس های عمیق بکشید. به یاد داشته باشید که اساسا تنفس های سطحی برای بدن ما طبیعی نیستند. هرچه تنفس عمیق تر باشد اکسیژن بیشتری به سلول های بدن می رسد و به دنبال آن هرچه اکسیژن بیشتری به بدن برسد عملکرد متابولیسم بدن بهبود یافته و احساس بهتری پیدا می کنیم. اگر شما از مشکلات چاکرای قلب رنج می برید تمرین تنفس عمیق تمرینی بسیار قدرتمند و موثر برای شماست.

  • استفاده از عبارات تاکیدی

قلب خود را با تکرار عبارت های تاکیدی مثبت باز کنید. عباراتی مانند: “من خود را دوست دارم و دراغوش میکشم”، “من همه ترس های خود را رها می کنم”، “من کودک درون خود را پرورش می دهم”، “من لیاقت عشق را دارم” و … سعی کنید صبح خود را با یکی از این عبارات شروع کنید. فایل خودهیپنوتیزم چاکرای قلب همین کار را به بهترین شکل برای شما انجام میدهد.

  • هر روز یک عمل محبت آمیز انجام دهید

آیا شما فردی متفکر هستید؟ افرادی که چاکرای قلب در آن ها از تعادل خارج شده است تمایل دارند در خود فرو بروند و از نظر احساسی سر شوند. برای جلوگیری از انسداد های انرژی در این چاکرا سعی کنید هر روز محبت کردن را تمرین کنید. هر گونه محبت به افراد می تواند تمرینی از این دست به حساب آید.

  • بخندید!

خندیدن درمانی موثر برای باز کردن چاکرای قلب است. دلیلی برای خندیدن پیدا کنید و هر روز بخندید.

  • کلمه ” yyyyyyaaaaaammmmmm”را برای خود زمزمه کنید. ارتعاشات این عبارت با چاکرای قلب هماهنگ است. همچنین می توانید به نواهای باینورال گوش فرادهید.

مراقبه مخصوص چاکرای قلب با کمک بسیاری از این روش ها و تکنیک های موثر دیگر برای پاکسازی، تنظیم و فعالسازی چاکرا را از لینک زیر تهیه کنید.

ادامه مقالات چاکراها را از لینک های زیر دنبال کنید:

فعالسازی و پاکسازی چاکرای اول یا ریشه

فعالسازی و پاکسازی چاکرای دوم یا جنسی

فعالسازی و پاکسازی چاکرای سوم یا خورشیدی

فعالسازی و پاکسازی چاکرای پنجم یا گلو

فعالسازی و پاکسازی چاکرای ششم یا چشم سوم

فعالسازی و پاکسازی چاکرای هفتم یا تاج

اگر راه های دیگری برای تقویت چاکرای قلب می شناسید آن را با ما از طریق کامنت درمیان بگذارید.

نوشته‌های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید