هفت چاکرا + هفت تمرین ذهن آگاهی برای هر چاکرا

جنبه های مختلف زندگی سلامت چاکراها را تحت تاثیر قرار می دهند. اگر انسدادی در هر یک از چاکراها رخ دهد درگیر مبارزه ی درونی و بیماری های جسمی خواهید شد. راه های مختلفی برای پاکسازی چاکراها وجود دارد. با مراقبه و تمرین ذهن آگاهی می توانید آگاهی از چاکراهای خود را افزایش دهید.

ذهن آگاهی به معنای آگاه شدن به حقیقت اکنون و اینجاست. در واقع این اصطلاح تعریفی برای حضور در لحظه است. تمرینات ذهن آگاهی امروزه در بسیاری از مناطق دنیا مورد توجه مردم قرار گرفته است. در برخی کشورها حتی به تدریس رشته ای با همین نام پرداخته می شود. در این مقاله تمرین های ذهن آگاهی را برای هر یک از چاکراها به شما معرفی خواهیم کرد.

ابتدا پیشنهاد می کنیم نگاه کنید به کلیپ کوتاه “مایندفولنس یا ذهن آگاهی چیست؟” 



 چاکرای ریشه 

چاکرای ریشه در پایه ی ستون فقرات قرار دارد. این چاکرا با احساس امنیت سر و کار دارد. مسلما شما نیاز به غذا، پناهگاه و ایمنی برای زنده ماندن دارید. اینها برآمده از چاکرای ریشه هستند. آگاهی از این موضوع که نیازهای اولیه شما برآورده می شوند، منجر به تعادل در این چاکرا می گردد. ترس، ریشه ی تمامی احساسات منفی است. به همین ترتیب ترس چاکرای ریشه را مسدود می کند. استرس مالی و ترس از آینده مالی می تواند چاکرای ریشه را برهم بزند. اگر دائم در استرس خرید خانه، ماشین، یافتن شغل برای تامین مالی و… باشید، تعادل این چاکرا بهم خواهد خورد. مسافرت به مکان هایی که در آنجا در یافتن غذا مشکل دارید نیز انسداد ایجاد می کند. حتی در حالت استرس غذا خوردن باعث انسداد چاکرای ریشه می شود.

  • تمرین ذهن آگاهی این چاکرا، رها کردن ترس هاست.

  • اگر دریافتید که چاکرای ریشه شما مسدود شده است، آگاه شوید که از چه چیزی هراس دارید. آن را رها کنید. این هراس بر انتخاب هایتان تاثیر می گذارد. بدایند که اگر با ذهن آگاهی زندگی کنید و برای آینده برنامه ریزی کنید، خداوند تمام آنچه را که نیاز دارید، به شما خواهد بخشید. نیازهای اولیه شما مرتفع خواهند گردید. آگاه باشید که انسان برای اهداف متعالی و فراتر از نیازهای اولیه اش به دنیا آمده است. خداوند روزی رسان خواهد بود. تلاش کنید و با درایت خود را به لحاظ مالی تامین کنید تا ترس ریشه شما بریزد. زمانی که شما این موضوع را درونی می کنید، در واقع تمرین ذهن آگاهی انجام داده اید. این سبب می شود تا از ترس رها شوید.

فایل صوتی سابلیمینال: خود هیپنوتیزم درمان هراس اجتماعی


 چاکرای جنسی 

این چاکرا در ناحیه دستگاه جنسی، بین استخوان لگن و ناف قرار گرفته است. با توانایی شما برای لذت بردن سر و کار دارد. اگر چاکرای دوم یا جنسی شما در سلامت باشد به راحتی از زندگی لذت می برید. برعکس، گناه در چاکرای جنسی شما انسداد ایجاد می کند. اگر شما در لذت بردن از زندگی دچار مشکل هستید روی احساس گناه خود بازتاب می دهید. فعالیت جنسی با این چاکرا مرتبط است. سلامت جنسی و تعادل در روابط جنسی، تعادل در این چاکرا را منجر می شود. برعکس شهوت رانی یا هراس جنسی این چاکرا را برهم میزند.

  • تمرین ذهن آگاهی این چاکرا، بخشش خود است.

  •  در وهله اول باید در امر جنسی به تعادل و سعادت برسید. سرکوب جنسی این چاکرا را نامتعادل می کند. از طرفی فعالیت جنسی گسترده و بیهوده، انرژی را از این چاکرا تخلیه و تلف می کند. میل جنسی نباید افسار رفتار و افکار شما را در دست بگیرد. فراموش نکنید که هر چقدر بیشتر به ارضای این میل مشغول شوید، آن بیشتر شما را مشغول خود نگاه خواهد داشت. در وهله بعدی باید خود را بخاطر خطاهایتان بخشیده و بهبود دهید. آن هنگام که نسبت به ریشه ی اشتباه خود آگاهی یافتید، حقیقتا خود را ببخشید. آگاه باشید که هر کسی ممکن است شکست بخورد. اشتباه کند. کسی که به خطای خود آگاه شود و خود را ببخشد، می تواند هدف تعیین کرده و آینده ی خود را تصحیح نماید. اگر از گذشته اشتباه خود درس گرفته اید پس احساس گناه را رها کنید. چاکرای جنسی شما در این حالت شروع به پاک شدن می کند و شما دوباره از زندگی لذت خواهید برد. 

 چاکرای خورشیدی 

این چاکرا درست در بالای ناف قرار دارد. با اقتدار شخصی شما سر و کار دارد. اگر این چاکرا سالم باشد شما مطمئن و قاطع خواهید بود. شک و تردید به خود، انسدادهایی را در شبکه ی خورشیدی شما پدید می آورد. این شک و تردیدها ناشی از عدم قطعیت شما است. قطعیت در مورد این که آیا در مسیر صحیح زندگی و افسانه شخصی خود قرار دارید یا نه. اگر اعتماد به نفس پایین دارید، نشانه ای از انسداد در چاکرای خورشیدی است. یا اگر در تصمیم گیری مشکلی دارید نیز حکایت از انسداد این چاکراست. علاوه بر این اگر شما شغل یا رشته تحصیلی دارید که مناسب شما نیست، ممکن است چاکرای سوم شما انسداد پیدا کند. احتمال دارد سبک زندگی تان با ارزش های شما همخوانی نداشته باشد. همه اینها اقتدار شخصی شما را از بین برده و تعادل چاکرای خورشیدی را بر هم میزند.

  • تمرین ذهن آگاهی این چاکرا، کسب اقتدار شخصی است.

  • احتمال دارد حتی در این قسمت از بدن درد احساس کنید. این نشانه این است که شما باید با خودتان ارتباط مجدد بگیرید. باید بتوانید بهترین نسخه از خودتان باشید. در زندگی بیرون تان، بازتابی از آن چیزی باشید که در درونتان واقعا هستید، یا حداقل آرزو دارید که باشید. شروع به کار بر روی اهداف زندگی تان کنید. شاید رمق و انرژی برای دنبال کردن اهداف بیرونی تان را ندارید. پس زمان آن رسیده است که برای کشف آن چه که واقعا در زندگی می خواهید، مراقبه کنید و با روح و راهنمای درونتان ارتباط بگیرید. آگاه باشید که مادامی که زنده اید، هیچوقت برای یافتن مسیر شکوفایی روح تان دیر نیست. 

تست مفید در این زمینه: “تست خودشناسی: طرح و رسالت الهی (دارما – افسانه شخصی) شما چیست؟

* این دو فایل صوتی نیز میتوانند بدین منظور مفید باشند:

فایل صوتی سابلیمینال خودهیپنوتیزم افزایش اعتماد بنفس و اقتدار درون

فایل صوتی سابلیمینال خود هیپنوتیزم افزایش اقتدار و کاریزما


 چاکرای قلب 

این چاکرا در مرکز قلب واقع شده است. این چاکرا با توانایی شما برای عشق ورزیدن سر و کار دارد. مستقیما با احساسات قلبتان مرتبط است. اگر چاکرای قلب شما سالم باشد پس عشق خالص به کار و زندگی تان، روابطتان، و از همه مهم تر عشق به خودتان خواهید داشت. احساس غم و اندوه و تنفر، در این چاکرا اختلال ایجاد می کند. اگر در رابطه ای احساس اندوه دارید، از رابطه تان راضی نیستید و یا عزیزی را از دست داده اید، این چاکرا احتمالا بهم میریزد. در اینچنین شرایطی بسیار سخت خواهد بود که دوباره عشق را تجربه کنید. مگر این که خود را شفا دهید.

  • تمرین ذهن آگاهی این چاکرا، آگاهی به احساسات است.

  • برای بهبود و شفای خود، باید به احساس غم، شادی، تنفر، عشق و… آگاه باشید. به چیزی یا کسی که در موردش غمگین هستید آگاه باشید. آگاهانه آن غم را رها کنید. روی قلبتان و مفهوم عشق مراقبه کنید. اجازه دهید به منبع عشق کیهانی متصل شوید. عشق در تضاد با احساس مالکیت و حسادت است. اجازه دهید دیگران در قلبتان باشند نه در دستانتان. تمام زیبایی ها و نیکی ها را ستایش کنید و به آنها عشق بورزید. در این حالت عشقی عظیم دریافت خواهید کرد که شما را از دنیای مادی جدا خواهد کرد. هنگامی که به احساسات قلبتان آگاه شوید، انرژی در چاکرای قلب به گردش می افتد. این چاکرا شما را از سه چاکرای پایین، به سه چاکرای بالا منتقل خواهد کرد. شما را از تعادل در دنیای مادی، به عالم متعالی می رساند.

مقاله مفید در این زمینه : “راه های عملی درمان چاکرای قلب


 چاکرای گلو 

چاکرای گلو در گلو و حلق قرار دارد. این چاکرا با ارتباطات و صداقت سر و کار دارد. اگر این چاکرا سالم است پس شما ارتباط مثبت روانی با خودتان دارید. حتی با دیگران به خوبی ارتباط می گیرید. خود انکاری و عدم صداقت این چاکرا را مسدود می کند. اگر به خودتان بگویید که شما آن چیزی که باید باشید نیستید‌، این چاکرا نامتعادل خواهد شد. این تفکر که شما فردی بی ارزش هست چاکرای گلو را مسدود می نمایید. حتی ممکن است در مسیر افسانه شخصی باشید اما به دلایلی خود را انکار کنید. اگر نتوانید حق تان را از خودتان و جامعه بگیرید، یا حرف حقیقی که در دلتان هست را نتوانید بگویید، این چاکرا مسدود می شود. مانند حرف هایی که در گلوتان گره خورده و سرکوب می شوند. 

  • تمرین ذهن آگاهی این چاکرا، آگاهی به گفتار و افکار است.

  • آگاهانه صحبت کردن در سلامت چاکرای گلو بسیار حائز اهمیت است. بهتر است به هر چیزی که می گویید کاملا آگاه باشید. به آن باور داشته باشید. خوب به حرف هایتان فکر کنید. هم آنچه که به خود می گویید و هم آنچه که به دیگران می گویید. آگاه باشید به این که چه کسی هستید. در جریان چیزی که در فکرتان می گذرد باشید. با صداقت، خودتان را توصیف نمایید. توجیهی که برای رفتار خود می آورید، را آگاهانه تماشا کنید. اجازه ندهید فکری که متعلق به شما نیست در ذهنتان قرار بگیرد. صحبت بیهوده و تفکرات پوچ، انرژی را از این چاکرا تخلیه و تلف می کند. اگر پس از عبور از تمام چاکراهای پایینی، به تعادل در این چاکرا نیز برسید، در سطح معنوی بالایی قرار گرفته اید و می توانید در دو چاکرای بعدی، به حقایق برتر هستی آگاه شوید.

 چاکرای آجنا 

چشم سوم شما درست در پیشانی بین دو ابرو قرار دارد. این چاکرا با حس شهود در ارتباط است. اگر چاکرای ششم شما در سلامت باشد درک و بینش درونی به این که چه چیزی برای شما درست یا اشتباه است خواهید داشت. خلاقیت و درک شما افزایش پیدا می کند. شما توانایی پیش بینی خواهید داشت. اگر صرفا منطق گرا باشید و فقط حقایقی را باور کنید که با چشم بیرون قابل مشاهده هستند، این چاکرا مسدود خواهد شد. اگر افکارتان شما را به بازی بگیرند، بر روی درک و ذهنیت عینی متمرکز بمانید و نیز اگر تمرین گوش سپردن به شهود و ندای درون را انجام ندهید این چاکرا از تعادل خارج می شود و شما ترسو و بی ثبات خواهید شد. هچنین اگر از چیزهایی مثل تاریکی، تنهایی، درون نگری، خودشناسی، خواب، مراقبه و… می ترسید و دوری می کنید، این چاکرا در شما مسدود است.

  • تمرین ذهن آگاهی این چاکرا، رها کردن تعصب است.

  • تمرین کنید که جهان را بدون تعصب تماشا کنید. اگر آگاهی و ارتباط خود با شهودتان را بالا ببرید چاکرای چشم سوم شما به طور طبیعی باز خواهد شد. این بدان معنا نیست که اتفاقات و افراد را پیش داوری کنید یا به تجارب گذشته بی توجه باشید. بلکه باید با آگاهی ذهن پرسروصدای خود را ساکت و آرام کنید تا ندای درونتان را بشنوید. مراقبه دریچه ای برای تحریک و گشودن چشم سوم است. به هیچ فکری تعصب و اصرار نورزید و اجازه جریان یافتن انرژی در تمام وجودتان را بدهید. روح معنویت را در خود پرورش دهید. باورهای قدیمی را دور بریزید و لباس سنت ها و عرف جامعه را از تنتان بیرون کنید تا حقیقت جای خود را در ذهنتان پیدا کند. باورهای بنیادینی که در دنیای انسان ها شکل گرفته اند، اکثرا غلط و پوچند. به هیچ اعتقادی تعصب نورزید. آنگاه حقیقت را در چشم درونتان مشاهده خواهید کرد. تعادل در این چاکرا، شما را به زن و مرد متعالی تبدیل خواهد کرد و شما را به سمت سعادت حقیقی رهنمون می شود.

* یک نکته جالب:

آیا می دانید فلورایدی که در خمیر دندان ها و آب آشامیدنی موجود است چشم سوم تان را آهکی می کند؟ که این امر خود چشم سوم شما را کنترل می نماید و این چاکرا را می بندد. بنابراین توصیه می شود از فلوراید دوری کنید تا چشم سوم تان سالم بماند. نگران نباشید بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی سلامت، آب طبیعی بدون فلوراید و خمیر دندان بدون فلوراید می فروشند.


 چاکرای تاج 

چاکرای تاجی در تاج سر جای گرفته است. این چاکرا با توانایی شما در دسترسی به انرژی اطرافتان ارتباط دارد. سنت های باستانی به این انرژی پرانا، چی، خی و یا چیزهای دیگر می گفتند. هنگامی که شما بیش از اندازه به مادیات متصل می شوید و برایتان رها کردن مادیات مشکل می شود چاکرای تاجی خود را مسدود می نمایید. فاصله گرفتن از عالم درون، چسبیدن به وابستگی های مادی و انکار معنویت، شما را از داشتن چاکرای تاج سالم محروم می کند.

  • تمرین ذهن آگاهی این چاکرا این است که همه چیز را رها کنید! 

  • این چاکرا آخرین مرکز انرژی بدن در میان چاکراهاست. در واقع تمرین مشخصی برای تکیل مسیر حرکت انرژی در این چاکرا وجود ندارد. شما فقط قادرید آن را از حالت عدم تعادل برهانید. بدین منظور باید به نحو احسن به پرانا اجازه گردش درونتان بدهید. به مراقبه بپردازید. یوگای ذهن آگاهی را انجام دهید. متعلقات دنیوی بی ارزش خود را رها کنید و در مسیر روشنیدگی قرار بگیرید.

همیشه چاکراها را در تعادل نگه دارید.

از اینجا می توانید بخوانید که چرا مراقبت دائمی از چاکراها خیلی مهم است. در این مقاله همچنین راه هایی را می خوانید که برای مراقبت دائمی از چاکراها مناسب هستند. از این راه ها می توانید هر از گاهی که انرژی درونتان از تعادل خارج می شود، با کمک یکسری راهکار ها، دوباره انرژی را متعادل کنید.

در درجه ی نخست و مهم تر از هر چیزی، به بدن خود گوش سپارید. به جای آنکه منتظر باشید تا مشکل روحی یا جسمی جدی و حادی شود، روزانه بدنتان از بیرون و درون اسکن کنید. هر روز احساساتتان را بازتاب دهید. با ذهن آگاهی می توانید تمام احساسات جسمی و روحی خود را به خوبی حس کرده و به آنها آگاه شوید. اینگونه متوجه عدم تعادل های کوچک در ذهن و بدن خواهید شد. با در تماس بودن با چاکراها، قادر به درک بهتر جریان انرژی در بدن خود می شوید. مهم تر از همه تمرینات ذهن آگاهی ، سلامتی و مهربانی به خود و دیگران را در شما شکوفا خواهد کرد.


منبع:

http://blog.zensorium.com/improve-the-health-of-your-chakras-with-mindfulness/

نوشته‌های مشابه

16 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید