تداعی آزاد _ چگونه میتوانید بطور درست و معتبر، رویاهایتان را تعبیر کنید؟

رویاها همانند دروازه های سحرآمیزی به ذهن هستند که عمیق ترین نیازها، امیال، احساسات و ترس های ما را آشکار میسازند.

رویاهای ما، نشانه ها و نمادها را با عجیب ترین و گاهی ترسناک ترین راه ها به ما نشان میدهد که البته پر از معنا و اهمیت هستند.

رویاهای ما میتواند شناخت زیادی از خودمان به ما بدهد. در این مورد هیچ شکی نیست. ولی از آنجایی که تعبیر رویاها کاری پیچیده است، هنر «تعبیر رویا» به کسب و کار تبدیل شده و بهای واقعی خود را از دست داده است.   

تا بحال خوابی دیده اید که برای دانستن تعبیر آن کنجکاو شوید و برای تعبیرش سراغ یکسری کتابهای تعبیر خواب و سایتهای آنلاین تعبیر رویا و یا حتی معبر رویا رفته باشید؟

اگر مثل اکثریت افراد فکر میکنید که قدم درستی را برای تعبیر کردن رویاهایتان برداشته اید، پس اشتباه کرده اید.

درک معنای رویاهایتان، لزوماً چیز سری و پیچیده ای نیست. و امروز دلیل آن را خواهید فهمید.

جواب ها درون شماست- نه بیرون

گویی از زمان تولد شرطی شده ایم که به حرف همه گوش دهیم، بجز خودمان. شدیداً این باور در گوشمان رفته که هر جواب حقیقی و با ارزشی، از بیرون ما می آید. از شخصیت های برجسته، موسسه های آموزشی  و یا اعضای خانواده.

ما یاد گرفتیم که به افکار و قضاوتهای درونمان فکر نکنیم و آنها را نادیده بگیریم.

بنابراین تعجبی نیست که وقتی نوبت درک معنای رویاهایمان میشود، فوراً برای یافتن پاسخ به دنیای بیرون میرویم. چرا که عمیقاً باور داریم که جوابهای خودمان معتبر و درست نیست.

هرچند تعبیر خوابهای معتبری نیز درباره اشیا، افراد و اتفاقات رخ داده در خواب وجود دارد که نباید نادیده گرفت، اما رویاهای ما ذاتاً بسیار شخصی هستند و تنها خودمان میتوانیم معنا و پیام واقعی آنها را درک کنیم.

شرایط زندگی، تجربیات، احساسات، اعتقادات، ارزشها، ترس ها، امیال ودیدگاه های شما کاملاً منحصر به خودتان هستند. رویاهای شما کاملاً شخصی هستند و بنابراین جواب ها و معنی رویاهای شما نیزهمسو با زندگی خودتان می باشد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مقاله مرتبط: دنبال کردن رویاها آنقدرها هم احمقانه نیست!

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

معنای پنهان رویاهایتان را با یک تکنیک ساده کشف کنید

تکنیکی ساده که شما را بدون جواب نخواهد گذاشت و گیجتان نمیکند، «تکنیک تداعی آزاد » است.

 در این تکنیک باید هر چه افکار یا احساسات دارید را روی کاغذ بیاورید و بعد بین آنها ارتباط پیدا کنید.

دورین والینته-نویسنده، تکنیک تداعی آزاد را اینگونه شرح میدهد:

« تداعی آزاد » روشی است برای تعبیر رویاها که اغلب توسط روانشناسان پیشنهاد میشود. در این روش به نماد خوابت فکر میکنی و هر چه که ذهنت بطور خود به خود به آن نماد ربط میدهد را مینویسی. حتی اگر در نگاه اول بی ربط  بنظر برسد.

تکنیک تداعی آزاد در اواخر سال ۱۸۰۰ میلادی توسط فروید ایجاد شد. این تکنیک اغلب در روانکاوی برای کشف افکار و احساسات پنهانی که سرکوب شده اند؛ استفاده میشود.

این افکار و احساسات اغلب به شکل داستان، مکان، تجارب، اشیا و احساسات در خوابهای ما ظاهر میشوند.

اما…

ممکن است که با خود بگویید: چگونه خودم تداعی آزاد را انجام دهم؟ آیا به چیز خاصی احتیاج دارم؟ آیا کار سختی است؟

پاسخ این است که این تکنیک به آسانی و راحتی درست کردن یک فنجان چای است.

برای اینکار تنها به یک قلم و کاغذ احتیاج دارید. اما برای اینکه از تکنیک تداعی آزاد بهترین نتیجه را بگیرید، باید به یک سری چیزها توجه کنید:

۱- تداعی آزاد را بدون قضاوت این کار را انجام دهید.

دراین تکنیک باید بگذارید که افکار و احساساتتان بدون هر گونه فیلتری روی کاغذ بیایند. پس امکان دارد که چیزهای به ظاهر بی ربط، شرم آور، عجیب غریب، شوکه کننده و یا حتی احمقانه ای بنویسید. از قضاوت خود دست بردارید و ادامه دهید: چرا که در این صورت اطلاعات مهمی را از خود دریغ میکنید.

هر چه قضاوتتان کم تر باشد و با ذهنی باز به سراغ این کار بروید، معنای رویایتان را بیشتر درک خواهید کرد.

 

۲- هر چیزی که به ذهنتان می آید را روی کاغذ بنویسید.

این ماهیت اصلی تداعی آزاد است: هر چه که فکر و یا حس میکنید به رویایتان ربط دارد را بیرون بریزید.

برای مثال اگر خواب دیدید که کسی در لبه پرتگاهی شما را تعقیب میکند، کلمات پیوندی خودکار شما میتواند ترس، شکست، تهدید، پنهان شدن از چیزی، والدین سخت گیر، مسئولیت، استرس، گم شدن، وحشت، راه روفتن روی پوست تخم مرغ و … باشد.

 

۳- هر وقت خواستید میتوانید مکث کنید.

هر وقت شروع به تداعی آزاد کردید، میتوانید هروقت خواستید مکث کنید، فکر کنید، درون نگری کرده و به کاوش کلمه و یا احساسی بپردازید. اما اینکار نباید طولانی شود و بیشتر از چند ثانیه طول بکشد.

 

۴- تعمق کرده و ارتباطات را پیدا کنید.

بعد از اینکه تداعی آزاد را انجام دادید، به چیزهایی که نوشتید فکر کنید. چه ارتباطاتی میتوانید پیدا کنید؟

برای مثال ممکن است خواب سفر به خارج را دیده باشید و کلمات پیوندی همچون «ماجراجویی، تغییر، اشتیاق به انجام کاری، هیجان، دنیای بزرگ، کشف» نوشته باشید.  با تعمق بر این کلمات میتوانید این نتیجه را بگیرید که میخواهید دنیایتان را گسترش دهید و برای تغییر در زندگی تان آماده اید. احتمالاً از زندگی کنونی خسته شده اید و میخواهید راه های هیجان انگیز جدیدی در زندگیتان پیش بگیرید.

 

۵- میزان تکرار یک خواب، اهمیت آن را بسیار زیاد میکند.

بهتر است که این تکنیک  را برای خوابهایی انجام دهید که اغلب تکرار میشوند. هر چه یک نوع رویای خاص بیشتر در زندگی تان تکرار شود، اهمیت بیشتری هم پیدا خواهد کرد. اما اگر ناگهان رویایی خاص دیده اید که شما را گیج کرده، پس تکنیک تداعی آزاد را انجام دهید.

منبع:lonerwolf.com/understand-the-meaning-of-your-dreams/

نوشته‌های مشابه

15 دیدگاه

  1. سلام، بسیار سپاسگذارم از مقاله فوق العادتون، من یک ماه هست که دائم خواب کسانی رو میبینم که در دوسال اخیر در زندگی من تاثیر داشتند و از اونها درس های زیادی گرفتم، دقیقا وقتی درس ها برام روشن شد و اسم افراد و حس خودم بهشون و اتفاقی که افتاد بینمون و نتیجه رو نوشتم و جمع بندی کردم، و متوجه شدم اومدن این آدم ها برای دادن درسهایی بود که امروز متوجه شدم و زندگی من و باورهای من رو متحول کرد، نفرت و خشمی که از اونها حمل میکردم و عشق و محبتی که در دل داشتم به یکباره متحول شد و همه تبدیل به عشق و شکرگذاری شد، همه رو بخشیدم و خودم رو لایق ارامش دیدم، و از اون موقع خواب هام شروع شد و هرشب خواب هرکدوم رو میدیدم، گاهی شیرین و گاهی تلخ و مشوش کننده، و میدونم این ضمیرناخودآگاه منه که داره پاکسازی میشه، چون میدونم این ادم ها درسشون رو به من دادن و زمان رها کردن و گذشتنه، مراقبه میکنم براشون دعا میکنم از بعضی طلب بخشش کردم، و حس میکنم زیاد خواب دیدنشون یعنی دارن پاک میشن از ضمیرناخودآگاهم، و یواش یواش تموم میشه و امیدوارم دیگه راحت بخوابم شبها😁
    واقعا گاهی کلافه میشم از دیدن اینهمه خواب در عرض ۳ ساعت خوابیدن، خوابم کم شده و خستگی هام انگار کم نمیشه، ولی امید دارم این نشونه مثبتی هست♥️👍
    امیدوارم پر نور باشید و درمسیر عشق🙏

  2. من 3 شب خواب هام رو یادداشت کردم. بعد با روش تداعی ازاد تغبیرشون کردم. خیلی خوب بود!!!
    انگار قشنک هر 3 خواب به اون موضوع دارن اشاره میکنن و بینشون یه رابطه ی نزدیکه!!!
    البته تعبیرش این بود که یک دوستی خیانت میکنه و تعبیرش بد بود.

  3. من مدام خواب دانشگاه و گم کردن کلاس رو می بینم. دیشب هم خواب دیدم دوباره دانشگاه قبول شدم. اما برای ثبت نام سرگردانم. الان واژه های تداعی کننده این خواب های مدام تکرار شونده می تونه اینا باشه: اضطراب، سردرگمی، ترس، کلافگی، نگرانی، گذشته… ولی با این تداعی ها به چه تعبیری میشه رسید؟

دیدگاهتان را بنویسید