افسردگی خندان/ چرا باید استفاده از رسانه های اجتماعی را محدود کنیم؟

امروزه ما در جوامعی زندگی میکنیم که همه چیز حول محور مقایسه با دیگر افراد میچرخد. هدف از زندگی و معیار خوشبختی خیلی ها، بهتر بودن و یا بهتر دیده شدن از بقیه است. با چنین شرایطی استفاده زیاد از رسانه های اجتماعی میتواند بسیار سمی باشد.

رسانه های اجتماعی هم مانند هر چیزی نقاط مثبتی نیز دارد. همچون برقراری ارتباط گسترده تر با دیگران، به اشتراک گذاری مطالب، باز شدن دید ما به دنیا و …

ولی نقاط تاریک و خطرناکی هم دارد. بر اساس خیلی از تحقیقات اخیر، رسانه های اجتماعی باعث بالابردن اضطراب و افسردگی شده و بعنوان یک کاتالیزور برای احساسات منفی مثل حسادت و حسرت بکار میروند و همچنین عزت نفس را هم کاهش میدهند. و خوب این اصلاً چیز عجیبی هم نیست. در ادامه چرای آن را متوجه میشوید.

dc-Cover-413uqsi7il78unj92j29sjqfj2-20160327232412.Medi


چرا در عصر اطلاعات انقدر تنهاییم را بخوانید!


آیا افسردگی خندان را تجربه میکنید؟

افسردگی خندان نوعی ناخوشحالی است که با روکشی از خوشحالی(یک لبخند) پوشانده شده است و اغلب با انکار خود و سرکوب احساسات همراه است.

هر کسی در زندگی میتواند از افسردگی خندان رنج ببرد( مثل بعضی کمدین ها- رابین ویلیامز، الن دی جنرس و… که ممکن است ناراحتی هایشان را با شوخی و خنده ماسک گذاری کنند.)

در دوره ای که ما مدام بدن، شغل، دوست، مهارت، زندگی و ارزشهایمان را با یکدیگر مقایسه میکنیم و زندگی هایمان تحت تاثیر این اشتراک گذاری ها، لایک ها، نظرات و کامنت هاست؛ تعجبی هم ندارد که بدبختی مان را در به دنبال “خوشگل تر بودن” و یا ” بهتر بودن” از بقیه، پنهان کنیم.

چگونه افسردگی خندان را درمان کنیم؟

افسردگی خندان مثل یک سایه است که در گوشه گوشه زندگی های ما مخفی شده. گاهی آنقدر ماهرانه که حتی متوجه آن هم نمیشویم.

اگر شما این نوع غیر محسوس از افسردگی را تجربه میکنید، احتمالاً این احساسات را خواهید داشت:

-احساس سرکوب شدگی، سنگینی یا خفگی کردن

-احساس ناراحتی یا نارضایتی از زندگی

-حس اینکه ” انگار یه چیزی درست نیست”

-خشم به دیگران و به خود

-احساس اضطراب و تنش

-حس خستگی و زودرنجی

-نوعی حس بی اعتباری

گاهی این نشانه ها و یا تعداد کمی از آنها در زندگی تان پدیدار میشود. بهرحال افسردگی خندان در فرهنگ مقایسه ای ما خیلی رایج است.

social-media-depression-fb

راه هایی برای جلوگیری و یا درمان افسردگی خندان

۱- زمانی که صرف خواندن پست های دیگران میکنید را محدود کنید.

به اینکه چقدر از زمان خود را به خواندن پست های این و آن تلف میکنید؛ آگاه باشید. سعی کنید که یا زمانی که به خواندن پست های بقیه میگذرانید را محدود کنید و یا کاملاً از این کار دست بکشید. بیاد داشته باشید که هدف اصلی تان از اول در ثبت نام در آن نوع رسانه چه بوده؟( اغلب برای ارتباط با دوستان و خانواده)- پس به آن هدف بچسبید.

۲- بر جاسوس درونی تان افسار ببندید.

همه ی ما جاسوس درونی داریم و زندگی دیگران برای خیلی از ما ها جذاب بنظر میرسد. این بخشی طبیعی از انسان بودن ماست.

رسانه های اجتماعی به ما اجازه میدهند تا زندگی دیگر مردم را بررسی کنیم و هر وقت خواستیم آنها را چک کنیم. همین باعث میشود که بخواهیم تا هر روز وارد اکانت خود شویم.

بیاد داشته باشید که اینکه بگذارید تا جاسوس درونی تان برای خودش این طرف و آن طرف بچرخد، در درازمدت برای شما بد میشود. مخصوصاً اگر که این عادت “مقایسه خود با دیگران” را نیز داشته باشید. پس سعی کنید جاسوس درونی خود را محدود کنید.

۳- هر روز ۱ ساعت از مدت زمان مصرف خود در رسانه های اجتماعی را کاهش دهید.

اگر کار تجارت و بازاریابی نمیکنید و یا بدلیل دوری از دوستان و خانواده مجبور به استفاده از رسانه های اجتماعی برای ارتباط از راه دور نیستید، پس زمان مصرفی خود را در این شبکه ها به حداقل برسانید.

هر چه وقت و ساعت های بیشتری را در چنین محیط هایی بگذرانید، عزت نفستان هم بیشتر کاهش پیدا میکند. مسلماً کارهای بسیار مفید تری وجود دارد که بتوانید در این زمان ذخیره کرده انجام دهید.


فایل صوتی افزایش عزت نفس و خودباوری را هم اکنون دریافت کنید.


۴- علت فعالیت خود در رسانه های اجتماعی را کشف کنید.

به دلایل پنهانی که در پست ها و عکس هایی که به اشتراک میگذارید وجود دارند؛ آگاه باشید!

از خود بپرسید: “آیا من دارم بخاطر کسب اعتبار و تایید گرفتن از دیگران این عکس و یا این نوشته را در صفحه ام میگذارم ؟

به عبارت دیگر، آیا شما صرفاً برای دریافت لایک های بیشتر، نظرات و یا به اشراک گذاری های بیشتر پست میگذارید؟

آیا برای جلب توجه از دیگران و یا برای اینکه به خود احساس بهنری پیدا کنید، پست میگذارید؟

اگر این طور است سعی کنید که به مدت یک هفته رژیم رسانه اجتماعی بگیرید و هیچ گونه پستی نگذارید. ببینید که چه حسی خواهید داشت.

مسلما وقتی که این نیاز دائم برای کسب اعتبار از بقیه، از زندگی تان حذف شود؛ احساس خوشحالی بیشتری خواهید کرد.

۵- اکانت های غیرضروری خود را در رسانه های اجتماعی، پاکسازی کنید.

از خود بپرسید: “آیا این وبسایت/برنامه، در زندگی من مفید است و به من کمک میکند؟”

یکی از بهترین راه ها برای غلبه بر افسردگی خندان، پاکسازی انواع رسانه های اجتماعی غیر ضروری از زندگی تان می باشد. بطور مثال، شما ممکن است که از فیسبوک برای در ارتباط بودن با یکی از خاله ها و یا اقوام دورتان استفاده کنید ولی هیچ نیاز و یا هدفی برای استفاده از اکانت اینستاگرام نداشته باشید.

پس اینکه کدام یک از رسانه های اجتماعی برای شما ضروری اند و کدام یک خیر را مورد ارزیابی قرار دهید. این یکی از بهترین راه ها برای داشتن صلح ذهن بیشتر در زندگی تان می باشد.

۶- از خود بپرسید که “آیا عزت نفس پایینی دارم؟”

با صداقت خود را ارزیابی کنید. آیا عزت نفس سالمی دارید و یا عزت نفس کاذبی که به دیگران و اینکه چقدر به شما ارزش و اهمیت میدهند؛ وابسته است؟

آیا از کسی که در حال حاضر هستید صرف نظر از اینکه بقیه راجب شما چه فکری میکنند؛ خوشحالید؟ و یا با نظرهای دیگران زندگی میکنید؟

آیا دریافت مقدار کمی لایک، باعث خجالت شما میشود؟

اگر اینطور است احتمالاً از عزت نفس پایین رنج میبرید. ولی نگران نباشید. میتوانید این مسئله را با عشق به خود حل کنید.


مقاله مرتبط: کم عمق ها/ دنیای اینترت با مغز ما چه میکند + تمرین های عملی برای تغییر این وضعیت

مقاله مرتبط: تأثیر رسانه بر آگاهی جمعی


ما در فرهنگی مقایسه گر زندگی میکنیم. هر چند رسانه های اجتماعی بد نیستند ولی در خوشحال نبودن ما هم نقش دارند. دیدن تصاویر و پست هایی از زندگی خوب و خوش و در واقع فیلتر شده ی دیگران، بخصوص وقتی بصورت عادت و روزمره در آید؛ باعث مقایسه کردن خودمان با دیگران میگردد و احساس نا امیدی، حسرت و نا رضایتی از زندگی را به همراه دارد. 

هر کسی معمار وجود خود می باشد. نگذارید که تعداد دوستان و یا لایک هایی که شخص دیگر گرفته، شما را ناراحت کند. اینها همه ارزشی زودگذر دارند.

شما در استفاده از رسانه های اجتماعی چه تجربیاتی دارید؟ تجربه ها و نظرات خود را با ما در زیر به اشتراک بگذارید.


نوشته ای ویرایش یافته از : Aletheia Luna

view-source:https://lonerwolf.com/smiling-depression/

نوشته‌های مشابه

25 دیدگاه

  1. عالیه من هم سال گذشته شبکه های اجتماعی را از زندگیم حذف کردم و کتاب را جایگزین اون کردم الان خیلی نسبت به قبل آروم هستم و زیاد می بینم افرادی که زیاد از این شبکه ها استفاده میکنند حالت های عصبی دارند مقالتون خیلی عالیه اگه امکان داره بیشتر روی این موضوع کار کنید

  2. خدمت دوستان راستمرد
    بعد از گذشت یک سال تونستم به حس جاسوس درونم افسار بزنم وهم اکنون تنها شبکه اجتمایی تلگرام رو دارم چون فیلترهست سخته.وبسایت راستمرد .تلگرام رو هم واسه راستمرد..چندتا دوست..شمایی که این نظر رو میخونی بله شما این میتونه برای شما هم اتفاق بیفته.کافیه به تکنیکی که گفته شده تمام وکمال عمل کنی واین نه تنها سخت نیست بلکه خیلی هم راحته…به نظر من انسانها نون باورشون رو میخورن نه نون بازو..

  3. سلام
    ممنون به خاطر نقاله مفیدتون
    سوال دارم
    آیا افسردگی خندان تنها یک عامل داره؟ اونم رسانه های اجتماعی هستن؟
    من از مقاله اینو برداشت کردم
    اگر عوانل دیگری هم داره خوبه که بهش پر اخته بشه
    هر چند که طبق مطالب کفته شده هر عاملی که عزت نفس رو پایین بیاره ممکنه منتهی به افسرگی خندان بشه

  4. با سپاس. مطلب بسیار عالی و روشنی که پیام واضحی به نمایش می گذارد رسانه های ارتباطی در بهترین حالت خود, شمشیر دولبه ای هستند که عملکردشان در زندگی ما, به شیوه استفاده ما از انها باز می گردد. طبیعی است که داشتن یک زندگی شاد, سالم و موفق, به انتخاب صحیح ما از کلیه امکانات دنیا, مربوط می شود حتا در این گوشه دنیا که دروغ از تریبونهای رسمی تیلیغ و تقدیس میشود شاید ما قادر به تغییرمحیط و اطرافیان خود نباشیم ولی می توانیم خود را با اگاهی, تغییر داده و زندگی بهتری برای خود بسازیم ولی متاسفانه, سلول به سلول ذهن ما مقابل ترک عادتهای غلط گذشته می ایستد و در حالیکه زندگی کنونی ما شدیدن بحرانی است طوری القا می کند که اگر صفحه تلگرام یا … ببندی دنیا جهنم می شود از سوی دیگر با توجه به تجارب عمومی چندین ساله اخیر, منفی گرایی و بدبینی خاصی ایجاد شده است که نمی توانی مطمئن شوی این عکس, نام, مطلب, جنسیت و… متعلق به همانست که ادعا می کند یا خیر. در فضای مجازی در این سوی دنیا با ادمهایی, مجازی روبرو هستیم که با توجه به مضون مطلب بالا همیشه یک تراز صادقانه از احساسات و خواستهایمان کمک بزرگی برای انتخاب لازم و صحیح از این سفره هفت رنگ, است…

دیدگاهتان را بنویسید