چهار روش مراقبه بر روی مرگ و تغییر نگرش به زندگی

مارک تویین می گوید: “ترس از مرگ ناشی از ترس از زندگیست. فردی که به طور کامل زندگی می کند آماده است تا بمیرد”.

اوشو عارف هندی معتقد بود حضرت محمد بدین دلیل اظهار کردند “تنها یک بار زندگی می کنیم” که می خواستند مردم بیدار شوند.

یک مرتبه زیستن، محرکی برای به خود آمدن است. اگر باور داشته باشیم که تنها یک بار زندگی میکنیم، نمی توانیم آنرا سرسری و بی اهمیت بپنداریم. اگر هم باور داشته باشیم که بارها زندگی می کنیم و با بیدار شدن است که از چرخه ی زندگی های دوباره رهایی می یبابیم، پس باز هم نمی توانیم اجازه دهیم خواب غفلت بیش ازین به طول بیانجامد. هر باوری که درمورد پس از مرگ داشته باشید تفاوتی نمی کند چون آنچه که مهم است پیش از مرگ است. زندگی ست که بیشترین اهمیت را دارد.

بیداری زمانی رخ میدهد که به خواب آگاه شوید. زمانی که در مرگ کاوش می کنیم در می یابیم که این زندگی به مانند یک خواب است که بیداری می طلبد. زمانی که ما می خواهیم به واقعیت ها هشیار شویم، در آن هنگام کل سیستم ما نیاز به محرکی برای بیدار شدن دارد.


مقاله مرتبط: “۱۵ نشانه برای شناخت زندگی های گذشته


من (Lauren Simpson-Green) به عنوان فردی که تجربه ی دست اول از مرگ دارد، نگرش خاصی در مورد واقعیت های آن کسب نمودم. هنگامی که سه ساله بودم مادرم را از دست دادم. این اتفاق برای من با هر تجربه ی دیگری که کسی درباره مرگ بدست می آورد، بسیار متفاوت بود.

من سه سال بیشتر نداشتم و در آن سنین نسبت به هر انرژی و اتفاقی بسیار حساس بودم. بنابراین چیزهای بسیاری که مادرم در حین مرگ احساس می کرد را تجربه نمودم. من ترس و وحشت بچه گانه ی او را لمس کردم. به نظرم تکه ای از من هنگامی که او بدنش را ترک می کرد، با وی همراه شد. این برای من تنها یک لحظه نبود، بلکه یک رشته احساسات و رویاهای پیوسته و طولانی بودند که با شدت و اثرگذاری بسیار زیاد، تا مدت ها اطراف مرا احاطه کرده بودند.

این تجارب شدیدا بر زندگی من سایه افکنده بودند و چیزهای بسیار عمیقی را درباره مرگ بمن آموختند. خاطرات اغلب بعد از مدتی کمرنگ یا محو می شوند، اما این تجربه همیشه با قدرت در جای خود باقی مانده است. یکی از درس هایی که این تجارب برای من به همراه داشت این بود که به من آموخت چگونه کودک درون افراد، و میزان حساسیت و آسیب پذیری را درون آنها شناسایی کنم.

از آن زمان به بعد من به عنوان فردی در جستجوی روشنیده گی به سمت “مراقبه بر روی مرگ” کشیده شدم.

برای دریافت مفهوم مراقبه بر روی مرگ، پیشنهاد ما اینست که ابتدا این مقاله را مطالعه  کنید: “مراقبه مرگ چیست؟


مقاله مرتبط: “انسان های حساس به انرژی و قدرت های ناشناخته آنها


در ادامه سه روش مراقبه بر روی مرگ را برای شما شرح خواهم داد. با کمک گرفتن از این تکنیک ها در طول زندگی، قادر خواهید بود از پدیده مرگ، برای داشتن زندگی بهتر بهره بجویید و برای مرگ آماده و پذیراتر شوید:


۱_ تجسم فعال مرگ

مراقبه بر روی مرگ در اشکال مختلف امکان پذیر است. کافیست روزانه چند دقیقه را به این کار بپردازید. میتوانید با تمارین تجسمی، مرگ را برای خود شبیه سازی کنید. چنین کاری ممکن است در ابتدا دیوانگی بنظر برسد. اما اگر تابحال اینکار را انجام نداده اید یا از انجامش می هراسید، پیشنهاد می کنم حتما بر ترس خود غلبه کنید و این کار را انجام دهید.

بعد از آنکه در سکوت و به مراقبه نشستید، می توانید شروع به تداعی مرگ خود کنید. خود را به شکل ماهی متصور شوید که در تور یک ماهیگیر به دام افتاده اید. یا برای یک اعدام آماده باشید. پس از وحشت اولیه، غم و اندوهی مانند حباب شما را در میگیرد. بتدریج احساس قدردانی می کنید و به زندگی و هر آن چه که در اطراف شماست عشق خواهید داد حتی دشمنانتان!

بعد از تجسم مرگ، اگر بخوبی تمام تمرکز و حواستان را روی تمرین گذاشته باشید، دچار رهایی خواهید شد. شایعات بی اساس، نگرانی در مورد این که مردم در مورد ما چه فکرهایی می کنند و تمام افکار پوچی که تابحال برایتان مهم و آزاردهنده بودند، مانند برگ های درخت پاییزی از شما تکانده خواهند شد.

به محض آنکه چنین تمرینی را بطور کامل و صحیح انجام دهید، دچار چنان احساس رضایت، پذیرش و عشق و آرامشی می شوید که کمتر در زندگی رخ میدهد. 

این چشم انداز جدید از مرگ است که کمک می کند تا در جایگاه درست و مناسبی قرار بگیریم. این چشم انداز به شما ثابت می کند که اگر تاکنون در زندگی فرصت های ارزشمند برای عشق ورزیدن را از دست داده ایم، پس دلیلی ندارد باقی انرژی ارزشمند و نیروی حیاتی خود را در ناراحتی بسوزانیم.


۲_ مطالعه پیرامون مرگ

بهترین راهنمای من برای کمک گرفتن از مفهوم مرگ در جهت نیل به روشنیدگی، کتاب مردگان تبتی بود. مطالعه این کتاب را برای دریافت چشم اندازهای جدید نسبت به زندگی، پیشنهاد می کنیم. همچنین می توانید مستندی که از این کتاب تهیه شده را در کانال تلگرام راستمرد مشاهده کنید. کافیست پس از ورود به کانال تلگرام ما (@raastmard)، عبارت “مردگان تبتی” را جستجو کنید.

مفهوم دیگری که مطالعه بر آن می تواند نگاه شما به زندگی را دگرگون کند، تجارب نزدیک به مرگ هستند. می توانید مقاله تجربه نزدیک به مرگ یا NDE چیست؟ سفری به عالم اثیری به همراه یک تجربه کننده را مطالعه نمایید و همراه با فردی که تجربه نزدیک به مرگ را پشت سر گذاشته، مراقبه بر روی مرگ انجام دهید. همچنین می توانید با جستجوی عبارت “تجربیات نزدیک به مرگ” در کانال تلگرام، مجموعه مستندی که در این باره تهیه شده است را تماشا کنید.

شما می توانید هر کتاب و فیلم ارزشمندی که پیرامون موضوع مرگ مطالعه یا تماشا نموده اید را، در قسمت نظرات معرفی نموده و با دیگران به اشتراک بگذارید و کارمای مثبتی جمع کنید. سرگرم شدن با مفهوم مرگ، تمرینی برای به یادآوری این حقیقت گریزناپذیر و آموزنده است که زندگی فرصت ناب عشق ورزیدن است.


۳_ رها کردن تعلقات

آیا به راستی باید مراقب واکنش پدر و مادر، خواهر، برادر، همسر و… نسبت به سبک زندگی خودمان باشیم؟ آیا مهم است که زندگی شخصی ما چه نظری در دیگران ایجاد خواهد کرد؟ گاهی وابستگی ها بقدری بر ما چیره می شوند که علایق و خواسته های قلبی خودمان را فدای این پیوندها می کنیم. چنین پیوندهایی بایستی از بین بروند. این لزوما به این معنا نیست که فرد مورد نظر را از زندگی تان حذف کنید. بلکه یعنی پیوند های غیرضروری و مضری که میان شما برقرار شده است را ببرید.

برای حذف این پیوند ها روش هایی مانند تجسم یا بریدن رشته های نامرئی وجود دارد. می توانید این روش ها را بطور کامل از اینجا مطالعه کنید: “چطور رشته های انرژی حاصل از روابط را قطع کنیم؟”

علاوه بر تمارین مقاله مذکور، مراقبه بر روی مرگ به شما یادآوری می کند که ما تنها میمیریم.

مراقبه بر روی مرگ به ما کمک می کند تا متوجه شویم که عزیزان ما، موهبت های ارزشمندی برای همراهی و همدلی با ما در زندگی هستند. اما همراهان ما، پس از پایان زندگی ما، ما را همراهی نخواهند کرد.

مسیر زندگی ما نیز مسیری شخص است و بر ماست که راهی را طی کنیم که به رسالت آن بدنیا آمده ایم. برای آشنایی با این راه منحصربه فرد می توانید مقاله “افسانه شخصی چیست و چطور آن را شناسایی کنیم؟” را مطالعه نمایید. باید بدانید که مسیر شخصی تان را نباید تسلیم هیچ رابطه و وابستگی نمایید. وابستگی ها و تعلقاتی که به سختی به آنها چسبیده اید را رها کنید تا سبک بال تر زندگی کنید و این یعنی درک پدیده مرگ.


۴_ از دست دادن نفس

از “خود” بی “خود” شوید. این راهکار، یعنی کاهش تدریجی منیت، شما را به یک نگرش بسیار آگاهانه تر در زندگی رهنمون خواهد شد. از خودتان خیلی سخن نگویید. متواضع و فروتن باشید و اگر مزیتی در شما هست آنرا به دیگران هدیه دهید. اما به خود مغرور نباشید.

مراقبه بر روی مرگ به شما می گوید که نه خودتان و نه این دنیا را نباید جدی گرفت. این درست است که هر یک از ما در زندگی رویاهایی داریم و به سوی اهدافمان حرکت می کنیم. اما حقیقت زندگی یک تناقض بزرگ است که باید درک شود. خودتان را، اهدافتان را، آرزوهایتان را خیلی جدی نپندارید. نه به این معنا که هیچ تلاشی نکنید. بلکه بدین معنی که در حالیکه تلاش می کنید، رها کنید. جاه طلبی ها، زیاده خواهی ها و برتری طلبی را در جوی روان زندگی شسته و رها کنید.

در جوامع غربی امروزه فردیت به طرز غیرقابل کنترلی تقویت و تشویق می شود. درک اینکه منیت برای موفقیت و پیشرفت لازم است، نباید منجر به این شود که برای برتری جویی ارزش های زندگی را از یاد ببریم. رقابتی که دنیای امروز سعی در القای آن به ما دارد، یک مسابقه پوچ و بی هدف است. مراقبه بر روی مرگ به شما این فرصت را می دهد تا خود را با دیگران در یک سطح ببینید. در حقیقت همه ما برابریم و مادامی که انسان هستیم یک اشتراک همیشگی را حمل میکنیم.

به یاد داشته باشید که ساختمان منیت شما روزی فرو خواهد ریخت و تمام آنچه که از “خود” میشناختید، با مرگ، شما را ترک خواهد نمود.


این مقاله نیز می تواند برایتان مفید باشد: “۹ راهکار ساده که میتواند ” منیت ” شما را کاهش دهد


سخن آخر

این حقیقت جلوی چشمان ماست که ما در حال حاضر با روح، جسم، منیت و تمام متعلقاتمان، در این دنیای سه بعدی زندگی می کنیم. اگر متوجه این امر باشیم که روح ما همواره (به معنای واقعی کلمه) در حال توسعه و تکامل خود است، پس مرگ تنها بخشی از روند تکامل ما محسوب می شود. به زبان عرفان مدرن می توانیم اینطور بگوییم که هنگامی که بدنمان را ترک می کنیم، از این ارتعاش و این بعد خارج شده و به سوی درس های بعدی می شتابیم. ما عزیزان خود را ترک می کنیم. نمی توان تضمین کرد که روزی دوباره با آنها ملاقات کنیم. این شاید دلهره آور باشد ولی در نهایت این حقیقت را می دانیم که به هر کجا برویم قطعا نیروی عشق همراه ماست.


منبع
https://fractalenlightenment.com/40484/meditation/how-to-die-practical-pathways-perks-let-death-guide-life

نوشته‌های مشابه

13 دیدگاه

  1. فقط خدا می دونه چقدر از این مقاله لذت بردم.من همیشه مرگ رو دوست داشتم و هرگز از اون نترسیدم اما همیشه فکر میکردم شاید علتش اینه که از زندگی دنیام راضی نیستم که این احساس رو دارم.با خوندن این مقاله خیلی مسائل برام روشن شد.از شما برای این مقاله خیلی متشکرم و خدا قوت میگم بهتون.

دیدگاهتان را بنویسید