همه چیز درباره یوگا _ منشأ، فلسفه و انواع آن

فعالیتی را متصور شوید که انعطاف، قدرت، استحکام ماهیچه ها، و تمرکز افکارتان را افزوده، باعث وانهاده گی و آرامش شما می گردد. یوگا همه ی این ها را انجام می دهد و شاید بیشتر از این ها! در این مقاله من بازبینی در مورد پیشینه ی یوگا، فلسفه، انواع مختلف آن، خواهم داشت.

یوگا چیست؟

یوگا، نظم جسمی و روحی باستانی و شاخه ای از فلسفه است. به نظر می رسد بیش از ۵۰۰۰ سال قبل در هند گزارش شده است. کلمه ی یوگا از کلمه ی سانسکریت یوج به معنای یوغ، پیوستن و متحد شدن برگرفته شده است. مکتب آیینگار (نوعی از یوگا) یوج را تحت عنوان پیوستن یا ادغام تمامی جنبه های فردی- بدن با ذهن و ذهن با روح- برای دستیابی به شادی ، تعادل و زندگی مفید تعریف می کند. آن ها ادعا می کنند که هدف نهایی یوگا رسیدن به “کایلاویا” یا رهایی و آزادی است.


منشأ و خواستگاه یوگا

هیچ نوشته ی ثبت شده ای در مورد ابداع کننده ی یوگا، وجود ندارد. زیرا تمرینات آن، توسط یوگی ها مدت ها قبل از این که مکتوبات گزارش شده ای از آن وجود داشته باشد، تمرین می شده است. یوگی ها طی هزاره ها این سیستم را به شاگردان خود منتقل نمودند. مکتب های مختلف آن توسعه پیدا کردند. اولین متن گزارش شده در مورد یوگا و یکی از متون قدیمی موجود، به طور کلی بر این باور است که این مکتوب توسط پاتانجلی، یوگی  و حکیم هندی که بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سال پیش زندگی می کرده، نگاشته گردیده است. پاتانجلی با نوشتن سوتراهای یوگا، به اعتبار رسید.

این سوتراها یا به سانسکریت “موضوعات“، اصول، فلسفه و تمرینات یوگا هستند که هنوز هم امروزه می شوند. اگرچه بسیاری از مدارس و مکاتب طی قرن ها تکامل یافته اند، اما همگی آنان از اصول اساسی یکسانی پیروی می کنند. بودیسم و دیگر سنت های روحانی شرقی از بسیاری از تکنیک های یوگا یا مشتقات این تکنیک ها بهره می برند.


مقاله مرتبط: “۹ دلیل که مردان باید یوگا انجام دهند + ۱ دلیل اشانتیون


 یوگا چگونه کار می کند؟

یوگا با استفاده از آساناها، تمرکز بر روی نواحی خاص بدن و پرانایاما (تکنیک های تنفسی) به منظور پیوستن بدن و ذهن و ذهن و روح کار می کند.


بدن

آساناها (منظور از آسانا همان حرکات فیزیکی می باشند) به شناخت بدنتان کمک می کنند. هزاران آسانای یوگا وجود دارد که، در سانسکریت به این آساناها، کریا (اعمال)، مودرا (مهر و نشان) و باندا (قفل) گفته می شود.

 کریا بر تلاش لازم برای حرکت انرژی به بالا و پائین ستون فقرات تمرکز دارد.

مودرا اشاره یا حرکت برای انتقال انرژی یا تمرکز آگاهی است.

باندا از تکنیک انقباض عضلانی به منظور تمرکز آگاهی استفاده می کند.


ذهن

یوگا، به شما آموزش می دهد که ذهن، روی قسمت های مختلف بدن متمرکز می شود. به عنوان مثال، ممکن است مربی از شما بخواهد تا عمیقا بر روی ستون فقرات خود متمرکز شوید یا اجازه بدهید ذهنتان رها باشد یا بدنتان روی زمین قرار بگیرد. این آگاهی، بدن و ذهن را به شدت متصل نگه می دارد، و اجازه به نجواهای خارجی نمی دهد (مانند نگرانی در مورد آن چه که برای وعده ی شام تصمیم داشتید درست کنید و یا ارائه ای که در دفتر در تدارکش بودید).

 تمرکز بصورت درونی ست؛ بین ذهن و بدنتان. یک مثال می تواند شاواسانا باشد که تمامی آئین های یوگا آن را تمرین می کنند. در طول تمرین شاواسانا شما با چشمانی بسته به پشت دراز می کشید و کل بدن خود را بر روی زمین رها می کنید. هدف این نیست که با افکار خود مبارزه کنید. بلکه اجازه میدهید تا آن ها بیایند و بروند در حالی که مربی شما را از طریق تصاویر بصری هدایت می کند. اینگونه شما متمرکز بر حس کردن عضلات خود می شوید. خواسته و نتیجه ی دلخواه تبدیل به صلح، آرامش و سکوت می گردد. شاواسانا عموما وضعیت آخر در یک کلاس یوگا، می باشد.


روح

یوگا، از طریق تنفس کنترل شده، راهی را برای ادغام بدن، ذهن و روح استفاده می کند. تکنیک های تنفسی پرانایاما نامیده می شوند. پرانا یعنی انرژی یا نیروی حیات، و یاما یعنی اخلاق اجتماعی. باور بر این است که تنفس کنترل شده، انرژی جاری در بدن را کنترل می کند. تجربه ی من این است که تنفس کنترل شده به من کمک می کند تا بر عضلات در حال کار تمرکز نمایم، در طول شاواسانا ضربان قلبم بکاهد و ذهنم را ساکت نمایم. سپس به سمت سکوت عمیق درونی و احساس وانهادگی رهنمونم سازد.


انواع یوگا

یوگا، آئین و مکاتب مختلفی دارد در طی قرون تکامل یافته اند. چرا که یوگی های بسیاری فلسفه و عملکردهای خود را توسعه داده و به دانش آموزان مشتاق خود آموخته اند. آنانی که خود نیز دوباره به دانش آموزان خود منتقل نموده اند. به عنوان مثال هاتایوگا مسلما محبوب ترین نوع یوگا در دنیا بشمار می رود. هاتایوگا توسط یوگی سواتماراما در هند در قرن پانزدهم توسعه پیدا کرد.

به همین ترتیب کندالینی یوگا، که قدمتی بیش از پنج هزار سال دارد. در سال ۱۹۶۹ در غرب توسط یوگی باجان، زمانی که به این جا سفر کرد معرفی گردید.

اساسا، تمامی انواع یوگاها برای نتیجه ی یکسانی تلاش می کنند. اتحاد جسم و ذهن و روح. اگر چه شاید در فلسفه و آساناها متفاوت از هم باشند. سبک های متنوع یوگا، عبارتند از: پورنا، آشتانگا، جانا، باکتی، بیکرام، کارما، راجا، هاتا، کندالینی، مانترا، تانترا، آیینگار، وینی، آناندا، شیواناندا، آنوسارا، اینتگرال، کالی رای تری، کری پالو، و … .

در زیر چند نوع از یوگاهای معروف معرفی می شوند.


هاتایوگا

هاتایوگا برای مبتدیان بسیار عالیست و با حرکات آهسته و ملایم صورت می پذیرد و تمرکز بر روی انجام آساناها و یکی کردن تنفس و حرکت است. آن مقدمه ای عالی برای یوگا است که آساناهای متنوع و پرانایاما و آواز یا مانترا را ترکیب می کند. هاتایوگا شما را برای انجام انواع دیگر یوگا آماده می سازد و روشی عالی برای کشش و کار با عضلات و ارتباط با بدن خود،  آرامش و کاهش استرس می باشد.

سواتماراما هاتایوگا را چنین توصیف می کند:

نخست: پله ای برای بالاترین قسمت های راجایوگا (راجا یکی از شش آئین ارتودوکس فلسفه ی هندی است که توسط پاتانجلی در یوگاسوتراهای خود مشخص گردیده است).

دوم: مرحله ی آماده سازی تصفیه ی جسمانی که بدن را برای تمرین بالاترین و عمیق ترین مراقبه آماده می کند.


یوگای آیینگار

آیین گار، نوعی از یوگاست که از وضعیت های همانند هاتایوگا استفاده می کند. اما بیشتر روی همترازی و تعادل بدن و بیشتر ماندن در حرکات تاکید داشته و از ابزاری نظیر تسمه یا بند، پتو، آجر و… استفاده می کند. این نیز انتخابی خوب برای مبتدیان است.


بیکرام یوگا

بیکرام یوگا، از هاتایوگای سنتی برگرفته شده است. اما تفاوت هایی دارد. تمرینات بیکرام یوگا، در اتاقی با گرمای ۱۰۵ درجه ی فارنهایت انجام می گیرد. بیکرام یوگا، با هدف پاکسازی بدن، از بین بردن علائم بیماری و درد مزمن می باشد.


آشتانگایوگا

آشتانگایوگا یا یوگای قدرتی سیستم باستانی یوگاست. توسط سری پاتابی جویس در موسسه تحقیقاتی آشتانگا یوگای مایسور آموزش داده شد. در این سبک آساناها پشت سر هم و با نظم و چیدمان مخصوص، همراه با تنفس های منظم و خیره شدن انجام می گیرد. تاکید کمی روی مراقبه وجود دارد. در انتهای جلسه احساس خواهید کرد که یک ورزش سنتی وزنه زنی انجام داده اید.


کندالینی یوگا

یوگای کوندالینی، بر باندها (قفل چاکراها)، تمرینات تمرکزی، تنفس، مانترا و مراقبه تاکید دارد. کندالینی حس معنوی بیشتری نسبت به هاتایوگا دارد. و به نحوی از بالاترین سطوح یوگاست. کندالینی بر روی تعادل انرژی در بدن متمرکز می شود. اگر مبتدی بوده و با آساناهای یوگا و تنفس و مانترا و مدیتیشن نا آشنا باشید شاید کندالینی یوگا را از نظر جسمی و روحی چالش برانگیز بیابید. در این صورت می توانید از هاتایوگا استفاده کنید.


فواید و خطرات کندالینی یوگا چیست؟


منبع: https://www.medicinenet.com/yoga/article.htm#introduction


ریشه حقیقی یوگا از کجاست؟
آیا منشأ یوگا صرفا به هندوستان باز می گردد؟
چه ارتباطی میان فرهنگ آریایی و یوگای هندو وجود دارد؟
آیا مدارکی برای اثبات ریشه دار بودن یوگادر ایران وجود دارد؟
از راستمرد بخوانید:

بحرالحیات فارسی: اولین کتابی که آساناهای یوگا را مصور کرده است!

نوشته‌های مشابه

20 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید