|

سوآز یا ماهیچه روح: چطور تقویتش کنیم و از آن برای کاهش استرس کمک بگیریم؟

00234727_preview

تاکنون مقالات زیادی راجب اینکه «همه ی ما بعنوان انسان در بدنهای فیزیکی خود دارای یک روح هستیم و چشمانمان دروازه ای به آن میباشند»، منتشر کرده ایم. درباره روابط بین ذهن، بدن و روح و اهمیت برقراری تعادل و هماهنگی میان آنها نیز بسیار گفته ایم. اما آیا تا بحال به این فکر کرده اید که ماهیچه فیزیکی یک روح، چه میتواند باشد؟

دانیل پروهم اولسون- تراپیست و فیلمساز قبلاً در این مورد فکر کرده است؛ او باور دارد که با ریلکس کردن «ماهیچه کمرتان»، یا همان به اصطلاح «ماهیچه روحتان»،  میتوانید دوباره با انرژی پرقدرت زمین ارتباط برقرار کنید.

ماهیچه کمر در کجاست؟

ماهیچه کمر، یا در زبان انگلیسی(سوآز) عمیق ترین ماهیچه در بدن انسان است. شما در هر طرف از ستون فقرات خود یک سوآز دارید که به کناره کمرتان وصل است. سوآز دوازده ستون مهره از فقسه سینه تا پایین کمر را پوشش میدهد. سپس از مرکز شکمی و حفره لگنی، بدون وصل بودن به استخوان گذر کرده و سپس به ماهیچه ایلایکوس، در تاندونی بالای استخوان ران، وصل میشود.

سوآز برای حرکت درست بدن حیاتی است. چرا که بر تعادل ساختاری، کارکرد درست ماهیچه ها، انعطاف، قدرت، کارکرد مفاصل و عملکرد ارگانها اثر میگذارد.

شما بدون سوآزتان نمیتوانید حالت و پوز خود را حفظ کنید یا پاهایتان را برای راه رفتن حرکت دهید. هنگام راه رفتن، سوآز به نرمی حرکت میکند و مدام ستون فقرات، ارگانها، رگهای خونی و اعصاب بدن را نیز ماساژ میدهد. این پروسه، جریان مایعات روانگر را در کل بدن بالا میبرد و احساس اتصال به زمین و متمرکز بودن را به شما میدهد.

سوآز تنها ماهیچه ایست که ستون فقرات را به پاها متصل میکند. سوآز همچنین از طریق بافت پیوندی به دیافراگم نیز وصل میباشد و بر واکنش ترس و نفس کشیدن ما اثر میگذارد. این بخاطر اتصال بین سوآز و مغز خزنده ماست . مغزی که از لحاظ تکاملی قدیمیترین بخش مغز ماست و در ابتدای دنباله ستون فقرات میباشد.

لیز کخ، نویسنده کتاب سوآز بیان میکند که « مدتها قبل ازاینکه چیزی بنام کورتکس در بدن ایجاد شده باشد، مغز خزنده که مربوط  به غرایزبقاست- عملکرد بنیادی بدن ما را حفظ کرده است.»

تصویر زیر، مکان سوآز را در بدن انسان نشان میدهد:

psoasdiagram-200x300

چرا سوآز ماهیچه روح شمرده میشود؟

اولسون قبل از شروع یادگیری درباره ارتباط سوآز با انرژی ، حالتهای بیشتری را مربوط به بازکردن مفصل ران در اول و آخر تمرینات یوگای خود جا داد. هرچند هدف او تنها ریلکس کردن سوآزش بود، اما با انجام این کار، کاهش زیادی را در میزان تنش خود تجربه کرد و قدرت تازه ای را در خود یافت. وقتی  تحقیقات کخ و تائویسم را مطالعه نمود، توانست بین سوآز، استرس، و معنویت رابطه هایی پیدا کند و اینگونه بود که سوآز را «ماهیچه روح» نامید.

تائوئیسم فلسفه ایست که سعی دارد رابطه ما با طبیعت و جهان را توضیح دهد. تائوئیستها بجدیت بر درستی، سلامت، جاودانگی، دل نبستگی، خود برانگیختگی، دگرگونی و معنویت تمرکز دارند. سوآز در سنن تائوئیست، جایگاه یا ماهیچه روح شناخته شده و در «دان تین» پایینی که یکی از مراکز انرژی مهم در بدن انسان است، جای دارد. گفته شده که یک سوآز قوی و انعطاف پذیر میتواند ما را برپا نگه داشته و انرژی را در سرتاسر بدن به گردش درآورد.

رابطه بین استرس و سوآز و چگونگی رها سازی آن.

استرس، اضطراب و ترس، جزو مشکلات سلامت روان بشمار میروند. بنابراین دکترها اغلب داروهایی را تجویز میکنند که ذهن را هدف قرار میدهد. هرچند این رویکرد خیلی افراد را نجات داده است، ولی ما باید دیدمان را نسبت به مسئله استرس گسترده تر کنیم .  اول از همه سعی کنیم بفهمیم که چه چیزی باعث این نامتعادلی های عاطفی از جمله استرس ناشی از روابط شده است.

 کخ و اولسون در طی تحقیقات خود متوجه شدند که با بازکردن سوآز، شخص میتواند از استرس و تنش رهایی یابد.  

 خیلی افراد سبک زندگی پر استرسی دارند که به «آرمان آمریکایی» موسوم شده است.  یعنی بیشتر زمان خود را پشت میز بگذرانی و اکثر شب ها را تا طلوع صبح در پارتی ها خوش باشی و بعد این روند را تکرار و تکرار کنی. کخ بر این باور است که انگیزه های تکراری و همیشگی و سفت کردن سوآز، ونیز دیگر بخشهای معمول این زندگی مدرن همانند صندلی هایی که برآنها می نشینیم و این شلوارهای چسبان یا کفش هایی که میپوشیم؛ محصول این سبک زندگی ناسالم هستند.

اگر در نتیجه ی استرس یا تنش ، مداوماً سوآزمان را منقبص کنیم، ماهیچه ها کوتاه تر میشوند و عوارضی مانند درد پایین کمر، سیاتیک، مشکلات دیسک، اسکولیوز، زوال مفاصل ران، درد قاعدگی،  ناباروری و مشکلات گوارشی را بوجود می آورد.

اگر از هر کدام از این مشکلات سلامتی رنج میبرید و یا بدنبال کاهش یا جلوگیری از استرس هستید، این حالتهای یوگا که مخصوص باز کردن سوآز میباشند را دنبال کنید:

ساواسانای هوشیار

حالت هلال ماه

حالت  کفتر

چهار زانو نشستن

تاداسانا(حالت کوه)

حالت درخت

اگر بدنبال راهکارهای بیشتری برای کاهش استرستان میگردید،پیشنهاد ما به شما  بسته جامع رفع استرس و اضطراب راستمرد میباشد.

برگرفته از :  www.collective-evolution.com

 

نوشته‌های مشابه

14 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید