کنترل استرس را بلد نیستید؟ این مقاله را بخوانید.

۶ تکنیک موثر برای تنش زدایی فوری و تسلط یافتن بر اوضاع

SAD-feat

در دنیای پرسرعت امروز، استرس به بخشی از زندگی روزمره ی ما تبدیل شده است و در شرایط مختلفی از زندگی بر ما غلبه می کند، این تجربه ای است که همه ی ما کماکان با آن آشنایی داریم. در حالی که ممکن است، قادر نباشیم بسیاری از عوامل استرس زا را در زندگی مان تغییر دهیم، این توانایی را داریم که واکنشمان را نسبت به آن ها تغییر داده و تاثیر استرس را به مقادیر زیادی بر روی خودمان کم کنیم. ما می توانیم کنترل استرس را بدست بگیریم.

من همیشه با خودم فکر می کردم که کنترل استرس برایم بسیار ساده ست و توانایی زیادی برای مقابله با شرایط استرس زا و رهایی از چنین وضعیت هایی دارا هستم. در سال گذشته موقعیت های استرس زای بسیاری برای من پیش آمد و در کار و زندگی شخصیم، با آن ها دست و پنجه نرم کردم. اما در این مدت زمان توانستم بیاموزم که چگونه در شرایط پرتنش خودم را جمع و جور کنم و کنترل استرس را به دست گیرم.


۶ تکنیک زیر برای کنترل استرس که بر اساس تجربه ی شخصی من کارآمد بوده اند، به شما آموزش می دهند تا با استرس و تنش کنار بیایید و فورا آرامش خود را حفظ کنید:

۱-نفس بکشید.

ممکنه که خیلی جاها شنیده باشید که در شرایط پرتنش باید به طور آرام و عمیق نفس بکشید و تمام توجه تان را بر این کار جذب کنید. بله، انجام این کار برای کسب آرامش و خونسردی بسیار موثر است و تنها به یک دلیل هم انجام می شود.

به خاطر اینکه، نفس ما قوی ترین یادآوری است که بدون در نظر گرفتن آنچه که در موردش استرس داریم، می توانیم داشته باشیم. نفس کشیدنمان به ما یادآوری می کند که هنوز همه چیز تمام نشده و این پایان دنیا نیست، چون اگر اینطور بود، قادر نبودید نفس بکشید.

به جای این که اجازه دهید تا ذهنتان به اداره ی کارکردهای طبیعی بدن شما ادامه دهد، از نفستان استفاده کنید تا کنترل بدنتان را به دست گیرید و درک کنید که “این نیز می گذرد”.

۲-عمل کنید.

در حالی که این تکنیک برای همه ی فرم های استرسی موثر نخواهد بود اما، می تواند با شایع ترین عامل استرس زا مقابله کند، یعنی: ترس از چیزی که در شرف رویدادن است.

به جای اینکه به ذهنتان اجازه دهید تا به تصور وحشتناک بودن اوضاعی که در پیش است بپردازد، می تونید به راحتی بر این وضعیت غلبه کنید، اون هم فقط با همین تکنیک ساده: “فقط انجامش بده، همین الان”.

اون رو از سر راهتون بردارید، با تجربه عمل کنید، حتی اگه اوضاع خیلی بد شد، شما اون رو از سر راهتون برمی دارید، با این کار شما در وضعیتی بسیار سالم تر از حالت ترس ناشی از استرستان خواهید بود. اتفاقات بد، برخلاف اون چیزی که ما انتظارش رو می کشیم، به ندرت رخ می دهند. ما با تصور یک آینده ی خراب، لحظه ی حالمان را از دست می دهیم و با این کار در حق خودمان بی عدالتی می کنیم.

۳-هیجان زده شوید.

شاید فکر کنید که تغییر استرس به هیجان، غیرقابل باور باشد اما من به شما می گویم که چنین چیزی واقعا امکان دارد.

چطور؟ با یادآوری به خودتان که همه چیزهایی که در زندگیتان انجام داده اید و همه چیزهایی که دوست دارید در موردشون لاف بزنید روزی در خارج از محدوده ی خط قرمز شما قرار داشته اند.

هر یک از این تجربیات، شواهدی زنده هستند که نشان می دهند، شما به خودتون اجازه نداید تا استرس مانع از کاری که انجام می دید بشه و شما رو متوقف کنه.

۴-فقط یک کار را انجام دهید.

انجام دادن چندین کار در یک زمان ممکن است صرفه جویی در وقت به نظر برسد. اما اگر واقع بین باشیم می بینیم این چیزی است که عده ی معدودی از ما قادر به انجام آن هستیم. یکی از بهترین تاکتیکهایی که من کشفش کردم این بود که استرسم را به بهره وری تبدیل کنم، یعنی اینکه تمرکزم را بر روی یک کار و در یک زمان، قرار دهم.

شما با انجام این کار شگفت زده خواهید شد که انجام یک وظیفه آن هم با تمرکز و توجه تمام و بدون در نظر گرفتن حواس پرتی ها، چقدر می تواند میزان تاثیر و کیفیت کاری را که انجام می دهید بالا ببرد.

۵-تشکر کنید.

به جای اینکه خودتان را از ناامیدی اشباع کنید، انرژی تان را در مسیرهای مثبت تری مانند با به چالش کشیدن خودتان از لیست کردن ۱۰ چیزی که باید در زندگی تان از آن ها سپاسگزار باشید، به حرکت درآورید.

این کار نه تنها به شما یادآوری می کند که چیزها، به اون بدی که به نظر می رسند نیستند؛ بلکه شما را قادر می سازد تا چرخه افکاری که استرس شما بر طبق آن رشد می کند را بشکنید.

۶-جالب ترین لحظه را به یاد بیاورید.

مهم نیست که تاکنون چند بار زندگی شما به چالش کشیده شده است، همه ی ما لحظاتی را در زندگی مان تجربه کرده ایم که در آن ها قادر نیستیم تا خنده خودمان را کنترل کنیم. من در مورد مواقعی صحبت می کنم که از شدت خنده بر روی زمین غش کردید و چشماتون از شادی پر اشک شده.

چنین لحظاتی نه تنها می توانند سرگرم کننده باشند، بلکه حتی قادر هستند تا موقعیت پراسترس را در هم بشکنند و امید را در دل ما زنده کنند.

هنگامی که در شرایط استرسی قرار می گیرید؛ فکر کنید و مضحک ترین و خنده دار ترین لحظه ای رو که تا حالا توی زندگیتون داشتین و یا حداقل یادتون میاد رو به یاد بیارید. حتی اگه از کیفیت اون لحظه هم به خاطر گذشت زمان کم شده باشه، یادآوریش به شما کمک می کنه تا بفهمید که زندگی اون قدری که استرس سعی در قانع کردن شما دارد؛ جدی نیست.

نوشته‌های مشابه

15 دیدگاه

  1. امروز صبح دائما داشتم توی سایت میگشتم که مشکلم رو پیدا کنم که این مطلب منتشر شد ممنون از شما. ولی واقعا من حتی نمیدونم مشکلم چیه؟ کارم طوریه که با بیماران و مراجعه کننده های زیادی در ارتباط هستم. اونقدر سریع کارمو انجام میدم که انگار کسی دنبالمه.. احساس انقباض و تنش زیاد و هیجانی درونی دارم. آیا واقعا این استرسه یا هیجانی که باید تخلیه بشه؟! چرا من مثل بقیه همکارها در کمال خونسردی کار نمیکنم؟ چرا تند حرف میزنم چرا سریع راه میرم؟ و اصلا مایل نیستم کسی دورو برم باشه؟

  2. با سپاس و تشکر. مطلب مفیدی در این روزگار استرس زاست که تا حدودی کنترل ذهن خویش را از یک موضوع تنش افزا, دور کنیم. واکنش های افراطی ما حتا به موضوعات کم اهمیت (دلایل ایجاد استرس موضوع اصلی این مطلب نیست) گاهی سبب حیرت زدگی خودما و اطرافیانی می شود که متوقع نیستند چنین رفتاری را شاهد باشند. اگر بخواهم با اجازه چیزی به این مقاله بیافزایم اینست : ا- سطح دمای بدنمان را با خوردن یک لیوان اب یا دوش گرفتن و… کمی پایین اوریم. ۲- با یک فرد متخصص و مورد اعتماد مشورت کنید هنگام تعریف یک استرس برای دیگری, بخشی از اهمیت ان فروکش می کند. ۳- در مرحله ای که گرفتار نگرانی و ترس های ان هستیم یکبار بنشینیم و اینبار ما با ذهنمان (تفکر) صحبت کرده و نهایت وخامت یک موضوع استرس زا را تا مراحل اتی برای خودمان ترسیم کنیم و انوقت خواهیم دید که نگرانی و ترس ناش از ان ذوب می شود زیرا متوجه می شویم که موضوع انقدرها هم مهم یا بد نیست (در ضمن خودمان را هم زیاد جدی نگیریم). ۳- با انجام و توجه به موضوع یا کاری دیگر, زمان لازم برای دفع استرس را, برای خود تهیه کنیم (که البته در مطلب اشاره شد) از یاد نبریم که زمان همیشه مسکن خوبی بوده است. ۴- تا رفع موقتی استرس, باب گفتگو بخصوص با متهمان ایجاد نگرانی, پیشه نکرده و از اتخاذ تصمیم های مهم خودداری کنیم. ممنونم.

دیدگاهتان را بنویسید