ژورنال معنوی
|

چگونه ژورنال معنوی خودمان را بسازیم؟ + مزایای داشتن یک ژورنال معنوی

چگونه ژورنال معنوی خودمان را بسازیم؟ مزایای داشتن یک ژورنال معنوی

ژورنال معنوی

جوهره ی وجودی انسان ها همان روح جاودانه شان است اما گاهی فراموش می کنیم که به جنبه روحی خود توجه کافی کنیم. نگارش وقایع معنوی راه بسیار موثری برای ارتباط با خود حقیقی مان است. و همچنین فرصتی برای درون نگری عمیق تر و ثبت بازتاب افکار و عقاید مان است. راه های بسیاری برای ساختن یک ژورنال معنوی وجود دارد که بعضا بسیار ساده هستند.
در این مقاله برخی از این روش ها را مرور می کنیم و نگاهی به فواید این عادت سازنده می اندازیم.


مقاله تکمیلی در این زمینه: “چطور نوشتن یادداشتهای روزانه را برای رشد روانی، عاطفی، و معنویتان شروع کنید؟


تعریف ژورنال نویسی معنوی

ژورنال معنوی این عمل یک تمرین شخصی و معنوی ست که شما را به درون نگری وامی دارد. ژورنال معنوی به افراد امکان می دهد که افکار و عقاید درونی شان را صادقانه بازبینی کنند. مزایای داشتن ژورنال معنوی شامل موارد زیر می شود:

  • امکان دستیابی به درکی عمیق از افکار و عقاید شخصی و کمک به کشف توانایی های درونی و کاربرد آن ها
  • امکان ثبت سفر درونی
  • کمک به کشف خلقیات روحی عمیق و افزایش خودآگاهی

چگونه یک ژورنال معنوی بسازیم؟

گام اول:

یکی از راه های آغاز نگارش ژورنال معنوی این است که افکار خود را ثبت کنید. نیاز نیست این کار را پیچیده کنید. هر زمانی از روز که می توانید کمی در خود دقت کنید و افکارتان را ثبت کنید.

گام دوم:

ژورنال معنویهر شب زمانی را به تمرین معنوی اختصاص دهید. این تمرین می تواند از نوع مراقبه یا دیگر تمرین ها باشد. همچنین می توانید هر شب ۲۰ دقیقه را به تمرین شکرگزاری اختصاص دهید. بدین صورت که برای تک تک هدیه های الهی که در طول روز یا هفته دریافت کرده اید شکرگزار باشید.

گام سوم:

برای خودتان عبارات تاکیدی مثبت بنویسید. برای مثال “من برای داشتن بدن خودم شکرگزار هستم”. هر عبارت مثبت تاکیدی می تواند حتی ۱۰۰ مرتبه در ژورنال معنوی نوشته شود. مرور این عبارات می تواند فرایند شفابخشی روحی را تسریع کند.

گام چهارم:

در این گام شما می بایست به مرور ژورنال معنوی خود بپردازید. با این کار همه جزییات بار دیگر بازنگری می شوند. این کار را هفته ای یکبار می توانید انجام دهید تا از روند سفر درونی خود و پیشرفت میزان آگاهی خودتان اطلاع پیدا کنید.


مقاله مرتبط: دفترچه معنوی و مزایای تهیه آن


چه چیزی برای شروع نیاز داریم؟

اگرچه هیچ ضرورتی وجود ندارد که ساختن ژورنال معنوی را پیچیده کنیم، شما می توانید برای لذت بخش تر کردن این تجربه دفترچه و ابزار نوشتار مخصوصی برای خودتان تهیه کنید. برای مثال نوشت افزار، دفترچه یادداشت، برچسب های تزیینی، و هر چیزی که شما را به وجد می آورد و از آن لذت می برید.

ژورنال معنوی


دریافت راهنمایی معنوی

راهنمایی های معنوی کمک هایی هستند که از خود برترمان دریافت می کنیم. راهنمایی که می توانند با دریافت پاسخ به سوالات بله یا خیر به ما کمک کنند. گاهی هم از طریق تخلیه افکار و احساسات مان به طور آزادانه (توسط آگاهی برترمان) روی یک کاغذ سفید می توانیم راهنمایی هایی دریافت کنیم.

برای دریافت راهنمایی به روش دوم، می بایست ابتدا روی یک کاغذ سفید موضوعی را که در آن نیاز به کمک دارید یادداشت کنید.ژورنال معنوی سپس اجازه دهید دستتان آزادانه بنویسد یا حتی طراحی کند. از این طریق هر آنچه در قلب و روح شما درباره آن موضوع باور دارید یا به آن می اندیشید بر شما آشکار خواهد شد. برای نوشتن این موضوع ابتدایی می توانید از عبارت هایی که در ادامه ذکر می شوند الهام بگیرید.

  • گام بعدی من در زندگی چیست؟
  • رها کردن چه چیزی برای پیشرفت من ضروری است؟
  • چگونه می توانم در لحظه زندگی کنم و آگاهی ام را افزایش دهم؟
  • چه چیزی را می بایست درباره خودم به یاد داشته باشم؟
  • چه احساسی درباره موضوع …. دارم؟
  • به حمایت چه کسی نیاز دارم؟

مقاله مرتبط برای شما: “نوشتن اتوماتیک _ راهی ساده برای ارتباط گرفتن با راهنمایان روحی


توجه داشته باشید که دریافت راهنمایی های درونی از طریق ژورنال نویسی همیشه اتفاق نمی افتد و ممکن است برای هر فرد به صورت متفاوتی رخ دهد. بنابراین اگر هدفتان دریافت راهنمایی درونی است بهتر است روش های مختلفی را امتحان کنید. اگر قصد امتحان کردن روش ژورنال نویسی را برای دریافت راهنمای درونی دارید می توانید مراحل زیر را انجام دهید.

  • ژورنال معنویاگر برای اولین بار قصد نگارش ژورنال معنوی را دارید با یک دفترچه خالی شروع کنید. به کمک یک قلم هرچه در ذهن دارید را روی کاغذ بیاورید. طبیعی است که در ابتدا موضوع خاصی برای نوشتن به ذهنتان نرسد. اما با آرام کردن ذهن و چند نفس عمیق می توانید شروع آسانتری داشته باشید.
  • حالا که در حال درون نگری هستید، به اتفاقاتی که در طول روز برایتان افتاده فکر کنید. این اتفاقات شما را شاد کرده یا غمگین؟ چه فکری درباره این اتفاقات در ذهنتان می گذرد؟ چه احساسی دارید؟ بدون اینکه درگیر جزییات نگارشی، املای صحیح کلمات یا دیگر نکات نگارش بشوید تمام افکارتان را یادداشت کنید.

ترس از نوشتن:

نگارش ژورنال معنوی عملی بسیار شخصی است. ممکن است اصلا ایده ای برای شروع نداشته باشید. این نکته مهم است که تنها خود شما می بایست با موضوعی که قصد پرداختن به آن را دارید احساس راحتی بکنید. زیرا این یادداشت ها تنها درباره خود شماست و هیچ مخاطب دیگری ندارد. می توانید برای هر بار که قصد ثبت درونیات خودتان را دارید یک هدف برای خود مشخص کنید. این هدف یک تصمیم شخصی است و می تواند هر چیزی باشد. به عنوان مثال “من می خواهم سطح استرس خود را کاهش دهم“. با انجام این کار شرایطی را فراهم می آورید که خودتان را بهتر درک کنید و به وضوح مسائلی را که اهمیت بیشتری برایتان دارند را مشاهده کنید.

ژورنال معنوی

ژورنال نویسی می تواند یک فرایند درمانی محسوب شود. توجه کنید که مهارت ویژه ای در نوشتن نیاز نیست. لزومی ندارد که یک نویسنده ماهر باشید تا ژورنال نویسی را شروع کنید. هدف در اینجا فقط ثبت افکار و احساسات خود است. عمل نوشتن به ما کمک می کند افکارمان را نظم بدهیم. این نوع نوشتن به نگارش خاطرات بی شباهت نیست اما تفاوت های اساسی با آن دارد. ژورنال نویسی روی ثبت افکار و احساسات که با اتفاقات روزمره در ما برانگیخته می شوند تمرکز ویژه دارد.

نگارش ژورنال معنوی می تواند به  تمرین عشق ورزی به خود هم تبدیل شود. بدین صورت که می توانید درباره چیزهایی که در خود ستایش می کنید یادداشت کنید.


مزایای ژورنال های معنوی:


تمریناتی که می توانید در هنگام ژورنال نویسی انجام دهید:

  • سه مرتبه عبارت “من هستم” را بنویسید و سپس درباره خودتان چیزی بنویسید
  • یک لیست درباره اتفاقات اخیری که برایشان شکر گزار هستید تهیه کنیدژورنال معنوی
  • زندگی ایده آل خود در ۵ سال آینده را تصور کنید و آن را توصیف کنید (فعالیت های روزانه، افراد خانواده، چهره خودتان، احساساتتان و …)
  • عکس
  • ۵ چیز ارزشمند در زندگی تان را نام ببرید
  • ۳ مورد از توانایی های ذاتی خود را نام ببرید
  • یک روز ایده آل را برای خودتان شرح دهید
  • تصویری از خود برترتان طراحی کنید
  • هدیه ای که دوست دارید دریافت کنید را توصیف کنید

شما می توانید راه های بیشمار دیگری برای نگارش ژورنال معنوی خودتان پیدا کنید. این مقاله راه های ابتدایی برای شروع این ماجراجویی ارزشمند را به شما معرفی کرده است. اگر روش دیگری می شناسید یا در ذهن دارید در کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید