صلح درونی
|

صلح درونی چیست؟ ۱۲ راه برای رهایی از رنج و رسیدن به صلح درونی

۱۲ راه برای رهایی از رنج و رسیدن به صلح درونی

صلح درونی

گاهی اوقات رسیدن به صلح درونی و آرامش مخصوصا برای افرادی که دچار اضطراب هستند غیر ممکن به نظر می رسد. این افراد با مفهوم صلح بیگانه اند. اما تمام این تجارب تلخ به آنها در موفق شدن کمک خواهد کرد. صلح درونی را می توان هدف غایی هر جوینده راه معنویت دانست. در این مقاله با مفهوم صلح درونی و چگونگی دستیابی به آن آشنا می شوید.


صلح درونی چیست؟

داشتن صلح درونی همراه با احساس آسودگی ذهن، قلب و روح است. در حالیکه ممکن است بدون این صلح و آرامش درونی در تلاش مداوم برای کنترل و هدایت خود و دیگران باشیم. صلح درونی احساسی عمیق از رضایت، عشق و بخشندگی را به ارمغان می آورد. برخورداری از صلح درونی را می توان با مفاهیمی همچون در تماس و در ارتباط بودن با خود برتر هم معنی دانست. نکته مهم این است که رسیدن به حالت صلح درونی تنها در زمان حال امکان پذیر است.

صلح درونی


مقاله مرتبط: “باز کردن قلب – ۹ تمرین برای رسیدن به صلح درون و آرامش ذهن


رمز پیدا کردن صلح درونی

به طور خلاصه صلح درونی یک محصول جانبی از رها کردن و متوفق کردن تلاش برای کنترل شرایط است. صلح و آرامش چیزی نیست که به دنبال آن بدویم و برای یافتن آن از نفس بیفتیم. این حالت در لایه های عمیق درونی وجود دارد و برای لمس آن نیاز به جنگیدن نیست. حساسیت زیاد به خرج دادن و تلاش برای کنترل بیش از حد شرایط می تواند منجر به عمیق تر شدن رنج های انسان شود.

در مقابل برای دستیابی به صلح درونی باید جنگیدن و تلاش برای کنترل کردن همه چیز را رها کنیم. شاید به نظر بیاید که این کار به معنی تسلیم شدن است اما در حقیقت اینطور نیست. این یک عمل به پشتوانه خرد درونی است و از تلاش بیهوده که موجب تحلیل رفتن انرژی جسم و روح می شود جلوگیری می کند. اتفاقات مختلف در زندگی مانند یک نمایش موسیقی بی نقص در جریان هستند و نیازی به کنترل لحظه به لحظه نیست.

صلح درونی


مقاله مرتبط: “صلح درونی و عشق جدایی ناپذیرند!!


گاهی ممکن است افراد فکر کنند این عدم کنترل شرایط منجر به مورد سوء استفاده قرار گرفتن می شود. اگرچه قرار نیست تصمیمات مهم زندگی تان را به دست سرنوشت بسپارید اما سخت نگرفتن زندگی و دست از کنترل وسواسی شرایط برداشتن به هیچ وجه منجر به سوء استفاده نخواهد شد. شاید بهتر باشد کسانی که نگران این موضوع هستند تمریناتی مانند تمرین عشق ورزیدن به خود را انجام دهند. این تمرین ها کمک می کند تا حد و مرز های مناسبی را برای شخص خودتان تعریف کنید تا از خود در مقابل خطرات احتمالی حفاظت کنید.

برای درک بهتر مفهوم صلح درونی به تمرین زیر دقت کنید:

در مکانی ساکت و آرام بنشینید. بالا تنه خود را صاف نگه دارید. تصور کنید درون یک توپ کوچک جاگرفته اید. سی ثانیه در همین حالت بمانید. تا جایی که می توانید تمام بدن خود را منقبض کنید تا جایی که احساس راحتی نداشته باشید. سپس رها کنید. نفس عمیقی بکشید و اجازه دهید بدنتان به هر شکلی که دوست دارید آرام شود. احساسی که پس از رها کردن انقباض ها دارید را می توان به احساس صلح و آرامش درونی شبیه دانست.

صلح درونی


راه هایی برای دستیابی به صلح درونی

برای تجربه کردن صلح درونی لازم است ابتدا نگاهی به درون خودمان بیندازیم. این کار ممکن است دشوار و چالش برانگیز باشد و پذیرش آن برای ایگو سخت باشد اما گامی بسیار مهم و ضروری ست.

۱۲ راهکار زیر برای رهایی از رنج و کمک به دستیابی به صلح درونی موثر هستند:

  • آگاهی پیدا کردن از تردمیل پیشرفت شخصی

گاهی افراد به این آگاه نیستند که روی تردمیل پیشرفت شخصی در حال دویدن هستند و مدام با انتقاد از خود سعی در ایجاد تغییر و به خیال خودشان پیشرفت هستند. پیشرفت به خودی خود مشکلی ایجاد نمیکند بلکه مشکل زمانی ایجاد می شود که افراد فراموش می کنند درون عمق وجودشان آنها فردی کامل هستند. پذیرش این حقیقت می تواند بسیاری از افراد را از استرس و نگرانی بیهوده نجات دهد.

  • انتظار نداشته باشید زندگی و انسان ها مفاهیمی جدا از هم باشند

انتظار داشتن به خودی خود راهی به پیش نمی برد. تقریبا همه می دانند که سطح انتظارات اشتباه موجب آزار دیدن خود می شود.صلح درونی بسیاری از ناراحتی ها و مشکلات ریشه ای مرتبط با سطح انتظارات ما دارند. انتظار داشتن از چیزی یا از کسی چیزی را عوض نمی کند و کاملا بیهوده است. تنها اتفاقی که می افتد بعد از محقق نشدن انتظارات افراد غمگین تر، نا امید تر و سر خورده تر خواهند شد.

برای اینکه انتظارات خود را اصلاح کنید یا از میان بردارید باید اول آن ها بشناسید. از خود بپرسید که درباره هر فرد از اعضای خانواده و دوستانتان چه انتطاراتی دارید؟ درباره اتفاقات پیش رویتان چطور؟ سپس سعی کنید بدون قضاوت کردن کسی انتظارات خود را درباره آن ها از میان بردارید. برای مثال دوست من می بایست با من تماس می گرفت. در این جمله کلمه می بایست نشان دهنده انتظار من از دوستم است. بجای استفاده از این کلمات و افکار سعی کنید به خودتان یادآور شوید که شما در جایگاه تصمیم گیری برای کسی نیستید و این تصمیمات را به عهده دیگران بگذارید.

  • کینه ها و دلخوری ها را کنار بگذارید

رها نکردن دلخوری ها و کینه های قدیمی یکی از موانع دستیابی به صلح و آرامش درونی است. هنگامی که مدام به این فکر کنیم که چه کسی مقصر بوده کینه و نارحتی ما نه تنها تسکین پیدا نمی کند بلکه زخمی عمیق تر هم به جا می گذارد. برای رهایی از این چرخه معیوب مرور ناراحتی ها، می توانید از تمرین هایی مانند تجسم فعال، ژورنال نویسی، یا دیگر روش های رهایی از کارمای گذشته استفاده کنید.

  • احساسات خود را بپذیرید

طبیعی است که هیچ کس از داشتن احساسات منفی لذت نمی برد، به همین دلیل است که معمولا سعی می کنیم از این احساسات فرار کنیم. متاسفانه گاهی این روش باعث سرکوب احساسات شده و اثر مخرب تری بر جا می گذارد. هرچه بیشتر تلاش کنیم از احساسات منفی بگریزیم احتمال سرکوب آن ها و عمیق تر شدن اثر آن بیشتر می شود. برای جلوگیری از این وضعیت بهتر است هنگام مواجه شدن با احساساتی مانند خشم یا غم با آگاه بودن به علت آن سعی کنیم داشتن این احساس را بپذیریم سپس به نحوی که به خود یا رابطه مان با دیگران آسیبی وارد نشود این احساس را بروز دهیم و اجازه دهیم از ما عبور کند. مطمئنا با این رویکرد از سرکوب این قبیل احساسات جلوگیری می شود.

صلح درونی

  • از غرق شدن در گذشته یا آینده بپرهیزید

واقعیت در همین لحظه حال است. با کمی تفکر خواهیم دانست که گدشته تمام شده و در آینده به سر بردن موجب جدایی ما از حقیقت حال می شود.
شما می توانید برای آگاه شدن به لحظه حال و زیستن در لحظه حال از مقاله ۴ تکنیک حضور در لحظه که باید از همین امروز به کار بگیرید کمک بگیرید.

  • تمایل به کنترل کردن را کنار بگذارید

متاسفانه تمایل افراطی در کنترل شرایط و حتی اشخاص در بسیاری از انسان ها دیده می شود. با کمی تفکر درباره خود به میزان این تمایل در خود آگاه شوید. سپس به خودتان یادآور شوید که نتیجه کنترل کردن چیزی به جز استرس و نگرانی برای شما به همراه نمی آورد. تمایل داشتن به کنترل کردن می تواند با داشتن حس کمال گرایی نیز در ارتباط باشد. یکی از تمرین هایی که می تواند برای بهبود این حالت به افراد کمک کند تمرین عشق ورزیدن به خود است.

صلح درونی

  • با عدم مقبولیت کنار بیایید و از آن نرنجید

در جامعه امروز مورد قبول قرار گرفتن از طرف اجتماع به یک تمایل رایج تبدیل شده است. متاسفانه برای بسیاری از افراد مقبولیت اجتماعی با میزان شهرت و ثروت سنجیده می شود. به همین است که مراقبت از ورود این افکار منفی به ذهن و رفتارمان بسیار اهمیت دارد و البته ساده نیز نخواهد بود. سعی کنید به این حقیقت آگاه باشید که راضی نگاه داشتن همه اطرافیان غیرممکن است و مورد قبول قرار نگرفتن از جانب دیگران به این معنی نیست که شما نقصی دارید بلکه ممکن است عوامل بیرونی یا سلایق شخصی دیگران در آن دخیل باشد. انجام تمرین های عشق ورزیدن به خود می تواند در این مورد هم مفید باشد.

  • فداکاری کردن را کنار بگذارید

نقش قربانی را بازی نکنید و خود را فدای دیگران نکنید. قربانی کسی است که باور دارد هیچ توانایی شخصی قابل توجهی ندارد و وجودش فقط اتفاقی در تقدیر او بوده است. این افراد نسبت به خودشان احساس ترحم می کنند. افرادی که نقش قربانی را بازی می کنند معمولا خود را در مواقع غیر ضروری فدای دیگران می کنند و از این فرصت برای دخالت در امور دیگران استفاده می کنند. آن ها آنقدر به این رویه ادامه می دهند که فداکاری جزیی از شخصیت شان می شود که با آن شناخته می شوند. تمامی عواقب این رفتار در جهت مخالف صلح درونی اتفاق می افتد. اگر دچار چنین عادتی هستید توصیه می کنیم اعتقاد های خود را درباره خود، دیگران و زندگی بازبینی کنید.صلح درونی


مقاله مرتبط: “۴ موردی که باعث میشود از شما سواستفاده کنند!


  • خود و دیگران را ببخشید

نبخشیدن خود برای اشتباهات گذشته، شکست ها و ناکارآمدی ها باعث می شود تفکرات منفی در وجودمان ریشه بدوانند. تفکراتی که به اعتماد به نفس ضربه جدی وارد می کنند و ما را از عشق ورزیدن به خود دور میکنند. ممکن است این افکار مدت ها با ما همراه باشند و نتوانیم راه رهایی را پیدا کنیم. کلید این راه بخشش است. بخشیدن خود و دیگران باعث کم کردن تنش های درونی شده و به ما انگیزه پیشرفت می دهد. برای این کار می توانید از تمرین های تجسم کردن یا تصفیه کارما استفاده کنید.

 

  • کمال گرایی را کنار بگذارید

کمال گراییصلح درونی موجب افزایش استرس می شود. تلاش برای کنترل هر چیزی در حد کمال نوعی اتلاف وقت و انرژی است. با وجود اینکه بسیاری از ما می دانیم که هیچ کس نمیتواند از تمام جهات عالی باشد اما با این وجود در دام کمال گرایی می افتیم.

برای رهایی از این حالت ها به یاد داشته باشید که کمال گرایی مانند یک افسانه است و به واقعیت نمی پیوندد. هیچ ایرادی در وجود ما یا نحوه زندگی کردنمان وجود ندارد و هرآنچه که در زندگی مان اتفاق می افتد معمولا طبیعی و عادی است حتی اگر ایده آل نباشد. برای نزدیک شدن به صلح درونی می توانید با انجام دادن تمرینا ت مربوط به سایه سعی کنید اعتقاد به کمال گرایی را در خود تعدیل کنید.

  • نیاز نیست اثبات کنید که حق با شما است

تلاش برای اثبات خود به دیگران حقیقتا کاری است که انرژی زیادی صرف می کند. اگر همیشه به این دقت کنیم که احتمال خطا برای ما هم وجود دارد صلح درونیمی توانیم با ذهن باز تری با مسایل و افراد مختلف روبرو شویم و پذیرای طرز فکر های مختلف باشیم. دقت داشته باشید که ما همیشه در حال یادگیری و پیشرفت هستیم. به همین دلیل خطا کردن برای همه امکان پذیر است و حتی موجب آموختن هم می شود. قبول نکردن اشتباهات مان می تواند موجب ایجاد گره های درونی شود. در حالیکه با پذیرفتن اشتباهات هیچ ضرری شامل حال ما نمی شود بلکه به ما در پیشرفت و درس گرفتن از اشتباهاتمان کمک می کند.

این نفس یا ایگو است که از پذیرش اشتباهات مان فرار می کند. اما این پذیرفتن ما را به رسیدن به صلح درونی نزدیک تر می کند. برای تمرین پذیرفتن خطا ها می توانید از تکرار عبارت های مثبت تاکیدی مثل “من آماده پذیرفتن خطا ها و درس گرفتن از آن ها هستم” یا ” پذیرش خطا ها به من آسیبی نمی رساند” استفاده کنید.

  • از خیالپردازی مدام درباره گذشته یا آینده دوری کنید

لحظه هایی که گذشته اند به خاطراتصلح درونی سپرده شده اند و لحظات آینده قابل پیش بینی و کنترل نیستند. اگر در هر کدام از این لحظات به سر ببریم در واقع لذت زندگی درحال حاضر را از دست داده ایم.

زندگی کردن و فکر کردن مداوم به لحظات گذشته یا آینده ما را از صلح و آرامش درونی دور می کند زیرا هرچقدر هم تلاش کنیم لحظاتی که در ذهنمان می پرورانیم جنبه حقیقی پیدا نخواهند کرد و این ما را غمگین و سست میکند. به سر بردن در این خیالپردازی ها احساس سرزندگی و نشاط را از انسان می گیرد. برای اطلاع بیشتر از روش های زندگی در لحظه حال می توانید این مقاله را مطالعه کنید:راهنمای عملی اصول یافتن حقیقت در زندگی – تشخیص دروغ از راست

راه های دیگر برای رسیدن به صلح درونی

سایر راه هایی که در ادامه عنوان می شوند به مراتب ساده تر هستند و می توانید براحتی در برنامه روزانه از ان ها استفاده کنید:


اگر راه های دیگری برای دستیابی به صلح درونی می شناسید یا امتحان کرده اید آن ها را با ما د ربخش کامنت ها به اشتراک بگذارید.

نوشته‌های مشابه

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید