روبرویی با ترس و اضطراب – 90 درصد ترس های ما، اصلا وجود ندارند!

Worried

چطور نترسیم؟ چطور کمتر نگران باشیم؟

چه اتفاقی می افتد؟ چه اتفاقی می افتد اگر این کار انجام نشه؟ اگر زمانم را هدر بدهم چه می شود؟ همه متوجه می شوند که من شکست خورده ام و از من متنفر خواهند شد. آیا این سوالات خسته کننده برای شما آشنا نیستند؟ این فقط شما نیستید. اختلالات اضطرابی روز به روز در حال افزایش یافتن هستند و متاسفانه چنین مشکلاتی، تقصیر خودمان می باشد. نحوه پردازش اطلاعات و انتظارات موجب بر جای گذاشتن تلفات منفی در ذهن ما شده و کله ی ما را با سناریوهای فاجعه آمیزی که هرگز هم به وقوع نمی پیوندند پر کرده است.


هم اکنون بخوانید: “9 راهکار عملی برای رهایی از نگرانی و اضطراب


نگرانی طبیعی است، اما نه در صورتی که خواب و خوراک شما را به هم بریزد!

اگر چیزی نمی تواند شما را ناهماهنگ کند، مصداق جمله ی بالایی من نیستید. اما برای بسیاری از ما اینگونه نیست زیرا ما با افکار و سناریوهایی که هیچ ارتباطی با واقعیت ندارند به شکنجه ی خودمان مشغول می شویم.


مقاله مرتبط: “چگونه استرس بر مغز شما اثر می گذارد و راه خنثی کردن اثرات منفی آن چیست؟


به عنوان مثال: شما به تازگی در شغل پیشخدمتی استخدام شده اید. شما به طور کامل از منو اطلاع ندارید و به همین خاطر بعضی از سفارشات را به اشتباه ثبت می کنید. بدتر از همه، چند عدد بشقاب را شکسته اید و به همین خاطر همکاران دیگر، شما را سرزنش می کنند. پس از اینکه شب به خانه بازگشتید با خودتان فکر می کنید که دیگر هرگز تن به چنین حقارتی نخواهید داد. اما شما به این کار نیاز دارید و در برابر پوزخندهای بقیه، به خودتان امید می دهید. فردای آن روز، با تعجب مشاهده می کنید که اطرافیانتان خوش مشرب هستند و همه در حال انجام وظیفه ی خودشان می باشند، انگار نه انگار که دیروز اتفاقی رخ داده است. هیچ کس از دست شما عصبانی نیست و قطعا نفرتی از شما به دل ندارد. اکنون که آشنایی بیشتری با پروتکل پیدا کرده اید، کمتر از قبل، مرتکب اشتباه خواهید شد و این به خودی خود، بسیار خوب است.


کنترل استرس را بلد نیستید؟ این مقاله را بخوانید.


پند من به شما: خودتان را برای بدترین ها آماده کنید، اما به بهترین ها امید داشته باشید. توجه داشته باشید که من نگفتم “انتظار” بدترین ها را داشته باشید، چون اینطوری از همان ابتدا اساس منفی گرایی را برای خودتان ایجاد می کنید.

همینطور، خوش بینی فراتر از حد معمول غیرواقعی است و شما را آزار می دهد، در عوض باید ذهن تان را باز نگه دارید. در مورد هیچ چیزی نگران نباشید مگر آنکه واقعا اتفاق بیفتد و با اما و اگرها خودتان را اذیت نکنید زیرا هرگز به واقعیت نمی پیوندند.


مقاله مرتبط: “آیا استفاده از جملات و عبارات تاکیدی و مثبت واقعا در زندگی ما موثرند؟


با نگرانی بیش از حد، خودتان را تخریب می کنید

اگر به ترس خودتان، بیش از اندازه اهمیت دهید، موجب پس رفت شما می شود. به خاطر اینکه ممکن است برای یک ایده ی غلط و یا ترس از آن چه که ممکن است اتفاق بیفتد، فرصت های شغلی و زندگی خود را از دست بدهید. در هر صورت، با این کار، در حال آماده سازی خودتان برای شکست خوردن هستید.

بیایید تا از دیدگاه رمانتیک به این مسئله نگاه کنیم. شما یک رابطه ی عاشقانه ی عالی را از دست می دهید زیرا از شکست عشقی ترس دارید. یا اینکه مثلا، اکنون درون یک رابطه قرار دارید و اگر همسرتان برای پنج دقیقه جواب تلفنش را ندهد، سریعا از این رو به آن رو شده و دچار بدگمانی خواهید شد.


مقاله مرتبط: “شوک روحی یا شکست عشقی چیست؟ معضل روابط عاطفی


مردم همیشه در انتظار فاجعه هستند زیرا احتمالات مثبت را نادیده می گیرند.

در ادامه لیستی را معرفی می کنم که احتمالا هرگز اتفاق نخواهند افتاد، حتی اگر از مردن ترس داشته باشید.

سقوط هواپیما: تصادفات اتومبیل شایع تر هستند

من صادقانه می گویم، زمانی اجازه می دهم واقعیت از نقطه ی دید من خارج شود که هزاران مایل بالاتر از سطح زمین در حال پرواز باشم، این کمی نگران کننده است. در این حالت، من احساس می کنم که در حالت آسیب پذیری قرار دارم. اما یک روز خواهرم به تسلی دادن من در مورد این مسئله پرداخت و به من گفت: می دونی چرا هر وقت یک هواپیما سقوط می کنه، خبرش توی کل دنیا پخش می شه؟ به خاطر اینکه، این اتفاق بسیار نادر است. هزاران نفر مشغول کار و تلاش هستند تا مشکلی برای حمل و نقل هوایی ایجاد نشود. چند تا تصادف اتومبیل خبرشان توی روزنامه ها چاپ می شود؟ مگر اینکه، یک خواننده یا بازیگر مشهور توی اون تصادف بوده باشه. به همین دلیل است که آنها خیلی رایج هستند. بنابراین دفعه بعدی که به خاطر مسئله ی دور از انتظاری، مانند سقوط حین پرواز با هواپیما، ترس گریبان گیرتان شد، فقط این رو توی ذهنتون داشته باشید که سقوط هواپیما فوق العاده نادر است!


مقاله مرتبط: “راه هایی ساده برای رهایی از استرس، اندوه، افسردگی و هر گونه ناخوشی روحی- روانی


قضاوت: حقیقت این است که هیچ کس واقعا به آن اهمیت چندانی نمی دهد

این یکی دیگر از همان بزرگ هاست. ما فکر می کنیم که دیگران مراقب رفتارمان هستند و از هر حرکت مان نکته برداری می کنند. اما حقیقت این است که هیچ کس، آنطوری که فکر می کنیم به ما اهمیتی نمی هد. برای مثال: سخنان زشتی که سه هفته ی پیش بر زبان آوردید، دوباره در مکالمه ی دیگر شما ذکر نمی شوند.

ممکن است زمانی که این کلمات را به زبان جاری می کردید، تحقیر شده باشید، اما باید بدانید که طرف مقابل مکالمه ی شما حتما پوزخندی به حرف هایتان زده و آن ها را فراموش کرده است. پس این قدر نگران نباشید. شما بدترین منتقد خودتان بوده و تنها در معرض نقاط ضعف خودتان قرار دارید.

رها سازی: شما با اجتناب از رها کردن، مردم را از خودتان دور می کنید

متاسفانه، این یکی عمق بیشتری دارد و دست و پنجه نرم کردن با آن کمی سخت تر است. به عنوان مثال اگر توسط کسی که الگوی شماست و به او احترام می گذارید، طرد شوید، به منیت شما و انتظاراتتان از دیگران ضربه ی بزرگی وارد می شود. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که همه ی مردم در پی ضربه زدن به شما نیستند و با این طرز فکر تنها باقی می مانید. بنابراین به دیگران فرصتی بدهید تا خودشان را در زندگی شما پدیدار کنند، اما اگر خواست شان این نیست، به سادگی رهایشان کنید و بگذارید تا به حال خودشان باشند.


از اینجا بخوانید: “چگونه به چیزی که دیگرن درموردمان فکر می کنند اهمیت ندهیم؟


https://rastmard.com/17566

منابع:

[1] Timigustafson.com: Anxiety Disorders Are Sharply on the Rise

http://www.lifehack.org/606679/how-to-worry-less-90-of-what-you-fear-wont-happen?ref=category_page_latest_section_post_606679

نوشته‌های مشابه

22 دیدگاه

  1. مطلب بسیار ارزشمندی بود.خیلی از مشکلاتو ما خودمون توی ذهنمون بزرگش میکنیم جوری که دیگه خودمونم باورمون میشه نمیتونیم باهاشون مقابله کنیم و باور و ایمانمونو از دست میدیم.در حالی که شاید اصلا مشکل نباشه و راهی باشه برای آموزش بهتر مسائل و مشکلات زندگی و خودباوری.

  2. با تشکر. تا کنون در مورد ترس (همانطور که در مقاله معرفی شده اند) این غول وحشتناک که فقط سایه ای بزرگ از یک واقعیت کوچک است بارها مطالب جالبی با عناوین گوناگون در سایت منتشر شده است (توصیه می کنم حتما به انها هم سری بزنید) که برای من خیلی مفید بوده اند. ذهن و تفکر, رحم پرورش و رشد ترس است و پدرش خودخواهی و خودپرستی ام. به همین دلیل صحبت از ترس همیشه جذاب است زیرا با رشد جسمی و شخصیتی من تغییر شکل و اندازه می دهد. ترس ایجاد کننده انواع وسواس های بی سرانجام و دزد بزرگ بهترین فرصت ها و لحظات من است. ترس سبب اضطراب و از کار افتادن من میشود, اجازه رقابت را از من می گیرد و مرا به انسانی بیمار مبدل می کند… ترس یک توهم بزرگ است که به مجرد روبرو شدن با واقعیت, مانند یک بادکنک می ترکد… ولی پدر و مادرش وجود دارند و ترس مشابه ای تولید خواهند کرد… باید به شناسایی والدینش بپردازیم…

دیدگاهتان را بنویسید