۹ راهکار عملی برای رهایی از نگرانی و اضطراب

Anxiety

چگونه می توانیم مغزمان را تعلیم دهیم تا دست از نگرانی بردارد

بگذارید مقاله ی امروزمان را با یک جمله از نویسنده ای ایتالیایی شروع کنیم که می گوید:

“نگرانی شما را از اندوهی که در فردا وجود دارد آزاد نمی کند، بلکه تنها اثر آن، از بین بردن قوای امروزتان است”. فلیس لئوناردو بوسکالیا

یک ضرب المثل سوئدی هم هست که می گوید:

“نگرانی، باعث می شود از کاه، کوه بسازید”.

خب حالا برویم سر اصل مطلب. نگرانی اغلب با یک فکر آزار دهنده شروع می شود، در ادامه، آن فکر آزار دهنده باعث ایجاد چند اندیشه ی دیگر می شود و قبل از این که به خودتان بیایید می فهمید که در ذهنتان غوغایی به پا شده است. این غوغای ذهنی باعث می شود انرژی فیزیکی و ذهنی تان تحلیل رود و به طورغیرمنطقی، تفکر کنید.

نگرانی، اثرات منفی بسیار قدرتمندی دارد و می تواند نحوه ی زندگی و تمام جنبه های شاد زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. اما الان نیازی نیست در این مورد استرسی داشته باشید چرا که من در یک دهه ی گذشته توانستم عاداتی را کشف کنم که باعث می شوند نگرانیم به میزان زیادی کاهش پیدا کند، این عادات موجب می شوند هنگامی که افکار منفی شروع به فعالیت در ذهن می کنند، بتوانم به راحتی آن ها را اداره کنم:


کنترل استرس را بلد نیستید؟ این مقاله را بخوانید.


  1. بیشتر چیزهایی که شما نگرانشان هستید؛ تاکنون اتفاق نیفتاده اند.
    وینستون چرچیل در این باره جمله ای دارد که می گوید:
    “وقتی برمی گردم و به همه ی آن نگرانی ها نگاه می کنم، به یاد داستان پیرمردی می افتم که در بستر مرگش افتاده بود و می گفت، مشکلات بسیاری در زندگی داشته، که بیشترشان هرگز برایش اتفاق نیفتادند”.
    من متوجه شدم که این جمله حقیقت دارد و می تواند در مورد زندگی تک تک ما، صدق کند.
    پس، وقتی یک فکر نگران کننده در ذهنتان شروع به بروز می کند از خود بپرسید:چند مورد از این چیزی هایی که از آنهامی ترسیدم تابحال در زندگیم اتفاق افتادند ؟
    اگه شما کوچیک ترین شباهتی هم به من داشته باشید؛ مطمئنم جوابتان این است که می گویید: “خیلی کم”. و حتی آن چند اتفاق بد و دردناکی هم که در زندگیم رخ دادند به آن بدی که انتظارش را داشتم نبودند.
    “نگرانی ها، هیولاهایی هستند که محصول ذهن خلاق شما می باشند”.
    من متوجه شدم که، باید این سوال را به طور منظم از خود بپرسم و به خود یادآوری کنم، که تا حالا نگرانی های خیلی کمی در زندگیم به واقعیت تبدیل شدند و این باعث می شود تا راحت تر آرامش خود را حفظ کنم و جلوی هجوم افکار منفی را بگیرم.


    استرس و انفجار مغز! ۶ تمرین ساده و فوق العاده برای جلوگیری از انفجار مغزی


  2. از غرق شدن میان ترس های مبهم اجتناب کنید.
    هنگامی که ترس های مبهمی در ذهنتان احساس می شود، و هنگامی که شما تسلط کاملی بر مسائل ندارید، خیلی آسون است که بین افکار نگران کننده و سناریوهای فاجعه آمیز گم شوید.
    بنابراین برای شفاف سازی در رابطه با یک وضعیت ناخوشایند از خودتان سوال بپرسید:
    صادقانه و واقع بینانه از خود بپرسید که “بدترین اتفاقی که می تواند بیفتد چیست؟”
    وقتی که من، به سوال بالایی جواب دادم، کمی وقت را صرف فکر کردن در مورد پاسخ به این سوال که، “برای اتفاق نیفتادن این چیزی که بعید به نظر می رسد، چه کارهایی می توانم انجام دهم؟”، کردم.
    اگه تجربه ی من را بخواهید، می گویم، بدترین چیزی که می تواند اتفاق بیفتد، معمولا به ترسناکی آن چیزی نیست که من در ذهنم ساخته بودم.
    صرف چند دقیقه وقت برای روشن کردن چنین مسائلی، می تواند به صرفه جویی در وقت و انرژی به شما کمک کند و رنجتان را بکاهد.


    چگونه استرس بر مغز شما اثر می گذارد و راه خنثی کردن اثرات منفی آن چیست؟


  3. سعی نکنید حدس بزنید که در ذهن فلانی چه می گذرد.
    تلاش برای خواندن ذهن دیگران معمولا کمک شایانی به شما نمی کند. برعکس، حتی می تواند باعث ایجاد یک سناریوی اغراق آمیز و یا حتی مهلک در ذهن شما شود.
    بنابراین راهی را انتخاب کنید که کمتر به نگرانی و سوءتفاهم منجر شود.
    با طرف مقابل ارتباط برقرار کنید و چیزی را که در طلبش هستید از طرف مقابلتان جویا شوید.
    با انجام چنین کاری شما ویژگی روراستی و سرگشادی را در ارتباطاتتان با بقیه گسترش می دهید و این کار موجب جلوگیری از ایجاد کشمکش های منفی می شود و در نهایت انسان شادتری از شما می سازد.


    راه هایی ساده برای رهایی از استرس، اندوه، افسردگی و هر گونه ناخوشی روحی- روانی


  4. در وضعیت هایی که می دانید، از توانایی تفکر صحیح برخوردار نیستید، “نه” بگویید.
    گاهی اوقات که من احساس گرسنگی می کنم یا مواقعی که در رختخواب دراز کشیدم و می خواهم بخوابم، از نظر ذهنی آسیب پذیر می شوم. در این مواقع نگرانی ها به راحتی می توانند کارشان را در ذهن من شروع کنند.
    در گذشته، این اتفاق زیاد برایم می افتاد که اصلا هم جالب نبود. اما این روزها خیلی راحت می توانم چنین افکار نگران کننده ای را تحت کنترل بگیرم و به خود بگویم: “دیگر بس است، من به این فکر نمی کنم.” بعدش به خود می گویم: “وقتی که ذهنم بهتر کار کند یک راه حل برای این مشکل پیدا می کنم.” مثل مواقعی که شکمم سیر باشد، یا مواقعی که بدنم و ذهنم به خوبی استراحت کرده باشند. با کمی تمرین توانستم به این توانایی برسم چون می دانستم که این تغییر بزرگی در زندگیم محسوب می شود.


    https://rastmard.com/19300


  5. 15263165_sیادتان باشد که، مردم به آن اندازه ای که فکر می کنید، به شما و کارهایی که انجام می دهید فکر نمی کنند.
    یگران مغزشان را با اندیشه در مورد اینکه، مردم چه فکری در مورد آن ها دارند یا چه چیزی بیشتر باب دلشان است مثل بچه ها، حیوان خونگی، کار یا مدرسه و غیره پر می کنند.
    پس کار خودتان را بکنید و اینقدر نگران اینکه مردم ممکن است چه فکری در مورد شما داشته باشند، نباشید. چنین افکاری باعث می شوند تا وقفه در جریان زندگی شما ایجاد شود.


    چگونه به چیزی که دیگرن درموردمان فکر می کنند اهمیت ندهیم؟


  6. ورزش کنید
    ورزش کردن باعث می شود ذهنتان از تمامی تنش ها و نگرانی ها آزاد شود چون ذهن شما در هنگام ورزش از میزان آسیب پذیری کمتری نسبت به افکار منفی و نگرانی های موجود برخوردار است.
    من برای این کار، وزنه زدن را ترجیح می دم چون باعث می شود احساس قاطعیت و تمرکز بیشتری کنم.
    پس ورزش کردن و فعالیت بدنی علاوه بر این که باعث می شود اندام و سلامت بهتری داشته باشم، کمکم می کند از مزایای ذهنی فوق العاده و قابل پیش بینی آن هم بهره ببرم.


    فایل صوتی خودهیپنوتیزم جهت رفع اضطراب و استرس


  7. نگرانی هایتان را با فردی در میان بگذارید و خودتان را سبک کنید.
    این یکی از راه کارهای مورد علاقه ی من است، زیرا به خوبی کار می کند.
    اجازه بدهید که بزرگترین نگرانی های شما بروز کنند و بدین ترتیب می توانید آن ها را با شخص دیگری در میان بگذارید، اینگونه به راحتی می توانید برایشان راه حلی پیدا کرده و یا اصلا واقعیت آن ها را بشناسید.
    تنها چند دقیقه انجام این کار تغییر بزرگی را در شما ایجاد می کند و پس از دقایقی متوجه خواهید شد که میزان نگرانی شما به مراتب کمتر و کمتر شده و حس شادکامی و سبک بالی شما را در بر می گیرد. گاهی اوقات حتی نیازی به گفتگو کردن هم در این مورد نیست چون فقط باید وضعیتتان را با صدای بلند شرح دهید و کافی است گوش شنوایی تنها برای شنیدن آن وجود داشته باشد. اما در مواقعی دیگر نیاز است تا دیگران دیدگاهی مفید و عملی را برای وضعیت موجودتان ارائه دهند و به شما پیشنهاد کنند.
    اگر کسی را نمی شناسید که در مورد نگرانی هایتان با او صحبت کنید، “یک تکه کاغذ برداشته و خودتان را در آن خالی کنید”. تنها بیرون کشیدن آن نگرانی از ذهنتان و نوشتن آن باعث می شود که خودتان در مورد آن راهکار پیدا کنید و ذهنتان آرام شود. از تکنیک های صحبت با ضمیر ناخودآگاه استفاده کنید.


  8. زمان بیشتری را در لحظه ی حال سپری کنید
    صرف وقت برای زنده کردن صحنه های زندگی گذشته و تفکر در مورد آن ها موجب می شود که ذهنتان در مورد آینده هم این کار را انجام دهد و شروع به ایجاد افکار نگران کننده و تغذیه از آنان کند.
    بنابراین وقتی که زمان زیادی را صرف تفکر در مورد آینده می کنید، آسان خواهد بود که ذهنتان به سمت و سوی سناریوهای بد متمایل شود.
    به همین خاطر باید توجه تان را بر صرف زمان در لحظه ی کنونی و تمرکز بر آن، معطوف کنید.
    دوست دارم که دو تا از راه های مورد علاقه ام رو برای اتصال مجدد با لحظه ی کنونی معرفی کنم:
    سرعت تان را کم کنید: هر کاری رو که الان در حال انجامش هستید ادامه دهید اما آرامتر از دفعه های پیش، به انجامش بپردازید. آرام تر راه بروید، آرام تر بخورید، آرام و شمرده تر صحبت کنید. با به کار گیری چنین خاصیتی شما از آنچه که در اطرافتان در حال رخ دادن است، آگاه تر خواهید شد
    قطع کنید و مجددا وصل کنید: اگر احساس می کنید که یک فکر منفی و نگران کننده در حال ایجاد در ذهنتان است، برای مختل کردن روند فکر، باید به صورت ذهنی بر سر خودتون داد بزنید و بگید: بس کن! سپس با یک یا دو دقیقه تمرکز بر روی وقایعی که در اطرافتان در حال اتفاق افتادن است تمرکزتان را بر لحظه ی حال مجددا بدست آورید.


    تکنیک هایی برای زندگی در زمان حال


  9. بر روی گام های کوچکی که شما را به جلو سوق می دهند تمرکز کنید.
    تجربه به من آموخت یکی از راهکارهای موثر برای بیرون ریختن نگرانی های ذهنم، این است که برای حل و بهبود آن چیزهایی که در موردشان نگرانم، اقدام کنم و در عمل با آن ها روبرو شوم.
    پس از خودم می پرسم:
    “کوچیک ترین قدمی که همین حالا می توانم برای بهتر کردن وضعیتی که داخلش هستم انجام بدم، چیست؟”
    بعد از اینکه این سوال را از خود پرسیدم، فقط روی کوچیک ترین قدمم به جلو تمرکز می کنم، بعد از آن هم شروع به برداشتن قدم های بعدی و بعدی برای رفع نگرانی هایم می کنم.


    https://rastmard.com/17566


منبع: http://www.spiritualunite.com/articles/how-to-train-your-brain-to-stop-worrying/

نوشته‌های مشابه

20 دیدگاه

  1. این مقاله واقعا از بهترین مقالات سایت هست
    خیلی جامع هست و اینکه درونش به نحو بسیار بجا و درحد زیاد فایلهای مناسب خود هیپنوتیزم و مقالات تکمیل کننده قرار داده شده
    از زحماتی که کشیدین واقعا ممنونم
    عاااالیییی بود

  2. با سلام و احترام
    بسیار مطلب عالی و مفید و مهم
    واقعا خیلی خوبه در لحظه حال زندگی کردن، من هم هر بار که احساس کنم فکر و ذهنم مشغول بشه به موارد بیهوده، مثل عوض کردن کانال تلویزیون که کنترل دسته خودمونه که کانال عوض کنیم و هر کانالی رو که حالم رو خوب کنه همون کانال رو انتخاب میکنم، سریع کانال فکر و ذهنم رو تغییر میدم و این حس بهتری میده، خیلی خوبه موضوعاتی که مطرح میکنید و ما رو به آرامش بیشتری میرسونید.
    واقعا سپاسگزارم از همه آگاهی و اشتراک

  3. سلام
    افکارمثل چتر نجات میماند تا زمانیکه بازنشوند عمل نمیکنند. بنابراین اگر ما افکارمان را به زبان بیاوریم خودبخود عمل کرده و از افکار منفی رها شده و افکار مثبت نیز تقویت شده و راهشان را پیدا خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید