گره خلاقیت چیست؟ رهایی از عادات خشک روزانه تنها با چند قدم ساده و کاربردی

چگونه از گره های خلاقیت خلاصی پیدا کنیم؟

چهار قدم برای رهاسازی ذهن از گره خلاقیت

گره خلاقیت به معنای عدم دسترسی به خلاقیت درونی فرد است. هنگامی که فردی دچار این عارضه می گردد، جوهر وجودی اش را از یاد میبرد. گره خلاقیت می تواند موجب لغرش گام هایتان شود و راهتان را در نظرتان گم کند. گره خلاقیت شما را در حالت توقف و انحطاط نگه می دارد. مانند انسان بی روحی که در لحظه زندگی نمیکند و به دنیای درون و بیرونش آگاه نیست. ممکن است احساس کنید که در خلال کار بر روی یک پروژه ی مهم  لنگان شده و یا سرعت تان بسیار کم می شود. این حالت به شما آسیب می رساند و بسیار خسته کننده است. گاهی اوقات نیاز ذهنی که دچار گره خلاقیت شده است، تنها تغییر طرز نگرش فرد به زندگی است.


در ادامه چند قدم را برای رهاسازی ذهن از گره خلاقیت به شما معرفی می کنم.

۱_ پاکسازی انسدادها

اسکات بری کافمن و کارولین گریگوری نویسندگان کتاب “سیمی برای سرشتن: بازگشایی رازهای یک ذهن خلاق”، دوش گرفتن را به عنوان موقعیتی برای شکوفایی خلاقیت پیشنهاد می کنند. یعنی جریان آب میتواند ساختار ذهن شما را دوباره بازسازی کند و خلاقیت خاموش شده ذهنتان را دوباره فعال کند. میتوانید با استفاده از دوش آب و نمک به پاکسازی نیروهای منفی نیز بپردازید. بدین طریق خمودگی و تیرگی از شما دور خواهد شد. اگر دوش گرفتن شما را قانع نمی کند، پیاده روی کنید. تحقیقات نشان می دهد که پیاده روی موجب رهاسازی افکار تازه و بدیع می شوند. برای قدم زدن از مکانی که در آن هستید خارج شوید. طبیعت بهترین گزینه است. طبیعت می تواند ذهن شما را مهمان شگفتی های خود ساخته و سپس شما را از بندها و گره خلاقیت تان برهاند.


بسته جامع پاکسازی نیروهای منفی از راستمرد:


۲_ خلوت با خود

جفری دیویس در وبلاگ پست خلاقیت می نوید: ” خلوت کردن برای ذهن خلاق لازم است. فرد باید زمانی آزاد برای پرسه زنی، چرت زدن و در نهایت خلق ایده های بزرگ داشته باشد”. اگر می توانید، برای چند روز از همه چیز فاصله گرفته و مراقبه کنید. چنین مراقبه ای ویپاسانا نامیده می شود که نوعی عزلت نشینی است. دوره های ویپاسانا در سراسر دنیا برگزار می شود. اگر می توانید در این دوره ها شرکت کنید. اگر برایتان قادر نیست، دوره ای شخصی ترتیب دهید.  این مراقبه ها گره خلاقیت را ذهن شما می زداید. راه کار دیگر تنهایی سفر کردن است. ترکیبی از تنهایی، یک محیط جدید و زمان کافی می تواند اثری جادویی بر روی خلاقیت داشته باشد. اگر هیچ یک از این کارها برایتان مقدور نیست، ۲۴ یا ۴۸ ساعت در خانه ی خودتان خلوت کنید و با هماهنگی خانواده از همه ی مسئولیت ها فاصله بگیرید. ارتباطات و دسترسی به تکنولوژی را قطع کنید و به درون خود بیندیشید.


۳_ پاکسازی محیط

آیا در محیط شلوغ و بهم ریخته ای کار یا زندگی می کنید؟ گریگوری می گوید: ” تحقیقات نشان داده است که افراد خلاق به راحتی توسط سر و صدا و یا چراغ ها و هم چنین محرک های مختلف دیگر، پریشان می شوند. ذهن آن ها دارای فیلتر های حساس عصبی است و همین امر می تواند آن ها را تحت تاثیر قرار دهد”. یک محیط آرام اما نه بی روح و دلگیر، خلق کنید. کثیفی ها و گرد و غبار را بزدایید و محل کارتان را خلوت کنید. محیطی خلوت با رنگ های شاد و خلاقانه، می تواند گره خلاقیت را از ذهن شما بزداید و آن ایده نابی را که مدت هاست بدنبالش بودید را بر شما آشکار سازد.


۴_ تغییر و اتفاقات نو

تنهایی و خلوت و سکون، همگی می توانند گره خلاقیت را رفع کنند. اما تعادل اصل مهمتری است. اگر در تنهایی غرق شوید دچار یکنواختی می شوید و این به خودی خود می تواند یک گره خلاقیت ایجاد کند. گر در یک دفتر کاری شلوغ فعالیت می کنید، کار در تنهایی را امتحان کنید. اگر معمولا تنها کار می کنید، سعی کنید در میان افراد دیگر در یک کافی شاپ یا فضایی همکارانه مشغول به کار شوید.  کافمن و گریگوری می گویند: “اگر عادات و سنت ها قاتلان یک ذهن خلاق باشند، تغییر و اتفاقات نو، عامل نبوغ و رشد خلاقیت خواهند بود”. نقل مکان کنید. شهر محل زندگی تان را تغییر دهید. برای رسیدن به خلاقیتی که دنبالش هستید، به هر کجای دنیا که لازم بود سفر کنید و از یکنواختی فاصله بگیرید.


منبع: www.success.com

باورهای هسته ای و عمیق وجود ما کدامند؟
چگونه می توانیم عمیق ترین باورهایمان را تغییر دهیم؟
آیا راهی برای دوری از تعصبات روی اعتقادات وجود دارد؟
از راستمرد بخوانید:

https://rastmard.com/%d8%a8%d8%a7%d9%88%d8%b1%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%87%d8%b3%d8%aa%d9%87-%d8%a7%db%8c-%db%b9-%d9%82%d8%af%d9%85-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%aa%d8%ba%db%8c%db%8c%d8%b1-%d8%a8%d8%a7%d9%88%d8%b1%d9%87/

نوشته‌های مشابه

13 دیدگاه

  1. راهکارهاتون عالی بود ولی برای چند روز تنها بودن در این شرایط برای یک خانم در زندگی فعلی تقریبا امکان پذیر نیست من خیلی دوست دارم یه مدتی را تنهای تنها باشم ولی هیچ وقت امکانش پیش نمیاد هیچ وقت نشد که بیشتر از چند ساعت بتونم تنها باشم
    مقالتون عالی بود تشکر از مسئولین راستمرد

دیدگاهتان را بنویسید