فرشتگان _ ملاقات با راهنمایان، نگهبانان و پیام رسان ها

Empire-of-angels

قرن هاست که وجود فرشته ها در افسانه ها، فلسفه و متون مذهبی مورد بحث بوده است. بنا بر عقیده ای، فرشتگان مخلوقاتی مافوق انسان هستند که برای خدمت به یک ذات برتر خلق شده اند. آنها واسطه ای برای ارتباط میان انسان و خداوند هستند. آنها وظایفی همچون پیام رسانی، راهنمایی و نگهبانی را به عهده دارند. افراد بسیاری از رویارویی با موجوداتی نورانی، مانند فرشته ها در تجارب مختلف زندگیشان مثل تجارب نزدیک به مرگ گفته اند.

در قرون وسطا علاقه به فرشته شناسی یا مطالعه فرشتگان، بسیار بود. از آن هنگام تاکنون این مطالعات کاهش یافتند؛ اما امروزه اینگونه مطالعات رو به افزایش و رشد دوباره هستند.

برای ایمان داشتن به وجود فرشته ها، فرد بایستی ابتدا بپذیرد که خلقت و هستی مراتب برتر و بیشتری از ذات انسان دارد. باور به فرشته همگانی نیست. توماس اکویناس باور داشت که بی ایمانی به فرشتگان در برخی افراد به علت ناتوانی آنها در تفکیک تخیلات با ادراک و دریافت های درونی آنها و یا عقل گرایی و منطق بیش از حد است.

در این مقاله به بحث درمورد فرشته ها در افسانه ها، ادیان و فلسفه خواهیم پرداخت و از یاری و کمک های آنها در زندگی انسان ها مخصوصا در تجارب نزدیک به مرگ صحبت کنیم.


 فرشتگان در افسانه ها و باور مردمgreek-angel

قرن هاست افسانه ها و باورهای عامیانه ی بسیاری پیرامون حضور فرشته ها در زندگی انسان ها و دگرگون شدن زندگی افراد، سینه به سینه نقل می شود. در معابد مصریان باستان و سراسر تاریخ یونان باستان و آسیای صغیر، نقاشی ها و حکاکی های بسیاری از موجوداتی بالدار وجود دارد. آموزگاران و راهنمایان معنوی پرآوازه بسیاری، از دریافت راهنمایی از فرشتگان صحبت کرده اند. مسیح، محمد (ص)، سقراط، نیکلا تسلا، داوینچی، رافائل، ژاندارک، امانوئل سویدن برگ، ماری برنارد سوبیرو، کارل یونگ، و بسیاری دیگر، از ارتباط با فرشتگان گفته اند.

فرشته در اشعار و نثر حماسی شاعران و نویسندگانی از جمله شکسپیر، دانته، میلتون، گوته، گابریل رزی، هنری وادورث لانگفلو، جیمز هنری لی هانت، امیلی دیکینسون، ادنا سنت وینسنت میلی و… نقش مهم و ارزشمندی داشته است. جان میلتون در “بهشت گمشده” می نویسد فرشتگان دو دسته خوب و بد هستند که میان آسمان ها و زمین در جدالند.


فرشتگان در ادیان

فرشته ها پیش از پدید آمدن تمام ادیان وجود داشته اند و پس از ظهور ادیان، به بخشی جدایی ناپذیر از معرفت ادیان بزرگ دنیا از جمله یهودیت، مسیحیت و اسلام درآمده اند. بنا بر اعتقاد بسیاری از ادیان، فرشته ها پیش از آفرینش انسان، توسط خداوند خلق شده بودند.god-s-messengers-angels-

ادیان توحیدی از جمله یهود، زرتشت، مسیحیت و اسلام، بر این باور مشترکند که عالم هستی به سه بخش قسمت می شود که شامل بهشت، جهنم و زمین می شود و جمعیت این جهان نیز مشمول بر انسان ها، فرشته ها و اهریمنان است. بسیاری از ادیان شرقی نظیر هندوها، بودایی ها و الوهیت به وجود فرشته معتقد نیستند؛ اما در اکثر ادیان غربی مثل مسیحیت، فرشتگان بخشی از اساس عبادت، به عنوان پیام رسان های خداوند هستند.
مسلمانان نیز بر این باورند که فرشتگان، مخلوقاتی به عنوان پیام رسان های الهی، راهنمایان و حامیان انسان ها هستند. بنا بر قرآن، یک فرشته در شمای یک مرد، بر محمد (ص) ظاهر می شود و او را به پیامبری و تغییر سرنوشت انسان ها راهنمایی می کند.


مقاله مرتبط: فرشتگان – نحوه ارتباط گیری و مشخصات آنها


فرشتگان در فلسفه

باور فلسفی به فرشتگان، آنها را ذاتی بدون ماده یا آگاهی بدون جسم می پندارد. توماس اکویناس معتقد بود فرشتگان 100 درصد روح هستند و هیچ جرم یا ماده ای ندارند و هیچ حجم یا مکانی را اشغال نمیکنند. آدلر بیان کرد از آنجاییکه فرشتگان ماده نیستند و نمی توانند هیچ نیروی فیزیکی منتقل کنند یا مستقیما با انسان ارتباط برقرار کنند، حضورشان بصورت معنوی و در عالم اثیری رخ خواهد داد. اگرچه او تصریح می کند که فرشتگان در صورت لزوم می توانند بر بدن فیزیکی انسان ها نیز اثر بگذارند. همچنین می توانند خودشان در تصویری قابل درک بر انسان ها ظاهر شوند که این تصویر معمولا شمایلی از یک انسان خواهد بود.

بنا بر گفته های فیلسوف مورتیمر آدلر، نظریات فلسفی می توانند باورهایی را مطرح کنند که لزوما بر پایه ی اعتقادات مذهبی نیستند؛ بناراین بحث فلسفی پیرامون فرشتگان، می تواند به آگنوستیک ها، آتئیست ها و حتی افرادی که به وجود فرشتگان اعتقادی ندارند نیز مربوط شود. برای یک آگنوستیک یا آتئیست، باور به وجود فرشتگان می تواند به دشواری پذیرش ایمان به خداوند باشد. اما براهین فلسفی پیرامون وجودیت فرشتگان، چنین پذیرشی را برای هر فردی با هر باوری امکان پذیر کرده است.


ملاقات با فرشتگان و تجارب نزدیک به مرگ

angels-among-us-neardeath

اگر بنا باشد وجود فرشتگان با یقین پذیرفته شود، این امر با وجود تجارب واقعی ست که امکان پذیر خواهد بود.

تجارب نزدیک به مرگ در واقع پدیده هایی انسانی هستند که فرد طی آنها احساس می کند از زندگی دنیوی به زندگی پس از مرگ گذر می کند؛ اما پس از نگاه اجمالی و مختصری که به عالم پس از مرگ می اندازد، به جسم کنونی اش باز میگردد. در طی این اتفاق موجودات معنوی که همان فرشتگان هستند به ملاقات، کمک و راهنمایی فرد می آیند. برخی از تجربه کنندگان می گویند در حین تجربه از حضور موجوداتی آگاه بوده ایم که بنظر میرسید برای کمک به ما جهت گذر از تجربه و تکمیل این سفر حاضر شده بودند؛ آنها به ما گفته اند که هنوز زمان مرگمان فرا نرسیده و بایستی به کالبد فیزیکی خود باز گردیم.

زالسکی، می گوید چه تجربه نزدیک به مرگ و برون فکنی و یا هر تجربه و تلاش معنوی دیگری برای ملاقات با فرشتگان، آگاهانه اتفاق بیوفتد، چه طی تصادفی یا ناخواسته، فرشتگان راهنما در هر صورت آنجا حضور دارند. انسان ها در زندگی کنونی شان نیز همواره تحت حمایت فرشتگان نگهبان هستند.


مقاله مرتبط: “تجربه نزدیک به مرگ یا NDE چیست؟ سفری به عالم اثیری به همراه یک تجربه کننده


کنت ریگ، محقق تجارب نزیک به مرگ، معتقد است ارتباط با فرشتگان بصورت تله پاتی انجام می شود که طی این ارتباط، ضمن کنترل و جهت دهی تجربه، احساس اطمینان و خط فکری برای فرد فراهم می شود. بعضی از تجربه کنندگان ادعا کرده اند که پس از این ارتباط، نسبت به منبع خرد وسیع درونی شان آگاه تر شده اند و با خود برتر و راهنمایان معنوی شان ارتباط بیشتری داشته اند.

حقیقت این است که طی تجربه خروج از جسم، فرد تجربه کننده به دانش معنوی دست می یابد که قبلا هرگز از آن اطلاعی نداشته است. قابل استنادترین تصدیق بر این تجارب این است که زندگی این افراد، پس از تجربه شان کاملا دگرگون می شود. برخی از تجربه کنندگان معتقدند این فرشتگان بودند که راه درست ادامه زندگی را به آنها نشان داده اند. فرشتگان برای هشدار دادن و تلنگر زدن به انسان ها می آیند. معمولا می خواهند یادآوری کنند که کردار ناشایست گذشته بایستی ترک شود.

افرادی که فرشتگان را ملاقات کرده اند، می گویند فرشتگان برایشان احساس امنیت، آرامش و عشق فراهم آورده اند و همچنین از دانش، آگاهی و معرفت برتری حکایت می کنند که فرشتگان به آنها آموخته اند. در این معرفت بایستی عشقی بلاشرط، برای انسان ها قائل بود. بنا بر آموخته های فرشته ای، ارزش و اهمیت خلقت انسان ها در همین عشق، خدمت و کمک به دیگران و جستجوی دانش و حکمت است.


مقاله مرتبط: مراقبه های رایگان 7 روز هفته با فرشتگان الهی


ملوین مورس، در طی تحقیقاتش گزارش می کند،Guardian-angel کودکان توصیفات زیبایی از فرشتگان دارند. آنها در تجارب نزدیک به مرگ، فرشتگان نگهبان را ملاقات کرده اند و توسط آنها راهنمایی شده اند. این فرشته ها مراقب بچه ها هستند و طی این سفر کنار آنها هستند.

رایموند مودی، شرح یک فرشته را از زبان یک کودک با تجربه نزدیک به مرگ اینگونه بیان می کند که “پس از عبور از یک تونل، گروهی از فرشتگان را آن سوی تونل ملاقات کردم. آنها بال نداشتند اما می درخشیدند و من را بسیار دوست داشتند. به من گفتند که اگر از نقطه ی مشخصی عبور کنم، دیگر نمی توانم به زندگی ام برگردم.”

رونر معتقد است علت این که انسان ها نمی توانند بطور عادی فرشتگان را ببیند این است که چشمان فیزیکی، برای دیدن دنیای معنوی ساخته نشده است. همانطور که گوش انسان برای شنیدن فرکانس های بخصوصی طراحی نشده است. بنابراین برای ملاقات با فرشتگان بایستی چشم درون و گوش درون خود را تقویت کنیم. دلیل دیگری که او برای نامرئی بودن فرشتگان می پندارد، انتظارات افراد است. او می گوید اگر فردی هرگز انتظار یا باور برای دیدن چنین چیزهایی نداشته باشد، این موجودات نیز از چشمان او پنهان خواهند شد.


کلام آخر

فرشتگان وجود دارند. لزوما مطابق تصویری که هنرمندان و مجسمه سازان یا نویسندگان از آنها تجسم کرده اند نیستند، اما حضور فرشتگان، در حقیقتی معنوی نهفته است که انسان ها آن را تجربه کرده اند. ارتباط میان انسان ها و فرشتگان، رابطه ای درونی است. پیام اصلی فرشتگان این است که خالق این جهان هستی، بخشی از درون هر انسان است.

“بارو به فرشتگان به عنوان راهنمایان انسان، نهایتا یک باور شخصی ست. افراد می توانند به واسطه مطالعات فلسفی یا ارزش های دینی شان به فرشتگان ایمان داشته باشند. اما باور نهایی به حضور فرشتگان، تنها با رویاروی تجربی است که به یقین تبدیل خواهد شد و این یقین، در ملاقات در هشیاری و حالت آگاهی کامل است که در فرد نهادینه می شود. چنین مواجه فرشته ای، در خلال تجارب ناب معنوی (مانند تجربه ی نزدیک به مرگ یا مراقبه های فرخوانی فرشتگان) است که رخ می دهد. “


چکیده ای از تحقیق و تالیف دکتر دیوید سن فیلیپ. دانشگاه ملی لوئیس

نوشته‌های مشابه

34 دیدگاه

  1. روزبخیر
    من الان مراقبه با فرشته کاسیل رو انجام دادم. بسیار عالی بود. جالب اینکه همینکه خواستم از پله ها بالا برم بالهای زیبایی به من داده شد و چند دقیقه بعد خانم روناک گفتند که بالهایی به شما داده خواهد شد! یعنی قبل از اینکه خانم روناک این رو بگن بالها رو دریافت کردم که فهمیدم بخشی از برنامه بوده!
    فرشته کاسیل دست های من رو گرفتند و رزهای قرمز تیره به من هدیه دادند!
    تجربه فوق العاده ای بود واقعا ممنونم.

دیدگاهتان را بنویسید