|

روش های سم زدایی از بدن

detox

تا کنون در مورد سلامت روح و روان و راههای حفظ و بهبود آن بسیار گفته ایم ولی به سلامت بدن اشاره ای نکرده ایم. واضح است که سلامت جسم و جان برهم تاثیر می گذارند و برای داشتن جسمی سالم، باید به آنچه وارد بدن خود می کنیم، توجه کنیم.

 امروزه برای بسیاری از مردم، استفاده از آب و هوای سالم بدلیل زندگی در شهرهای بزرگ ممکن نیست و مطمئنا از آسیب آلودگی های آب و هوا متضرر شده یا بزودی خواهیم شد، اگرچه بایستی سعی کنیم تا خودمان یکی از منابع این آلودگی ها نباشیم. ولی انتخاب های مناسب غذایی از عهده همه ما برمی آید. این موضوع را با جدیت تمام بعنوان یک متخصص تغذیه که سالها در این زمینه مطالعه و فعالیت داشته ام، به شما می گویم: سعی کنید مصرف غذاهای آماده و کارخانه ای و رستوران ها را به حداقل برسانید و حتی الامکان حذف کنید!

هر چه بیشتر به میوه ها، سبزیجات و غذاهای خانگی روی بیاورید، سلامتی خود را تا وقتی در این دنیا هستید تضمین کرده اید و احتمال کمتری خواهد داشت تا در زمره مبتلایان به انواع بیماریها بویژه بیماری های متابولیک (مانند دیابت و بیماری های قلب- عروقی) و سرطان قرار بگیرید. حتی نان و پنیر بهتر از سوسیس و کالباس و ناگت و فست فود است. متاسفانه در دنیای امروز، بخصوص در ایران، کارخانجات فقط به فکر سود بیشتر خود هستند نه سلامتی ما! باور نمی کنید اگر از موادی که در کارخانجات برای ساختن یک ماده غذایی استفاده می شود، مطلع شوید. امروزه اغلب مواد غذایی، سنتز شده و مصنوعی هستند و یا از مواد اولیه بی کیفیت تهیه می شوند. همچنین افزودنی ها و نگهدارنده هایی که استفاده می شوند، مانند سم هایی هستند که سیستم ایمنی ما را تضعیف کرده و بتدریج ما را می کشند!

با اینکه موادغذایی طبیعی نیز در معرض کود، سموم شیمیایی، هورمون ها، آنتی بیوتیک هانتی بیوتیک ها  و انواع آلودگی های آب و خاک قرار دارند و ماده غذایی صددرصد ارگانیک بندرت یافت می شود، همواره باید توجه کنیم تا بهترین گزینه را انتخاب کنیم.

روزه و رژیم های سم زدا

گاهی بدن ما به یک دوره استراحت و سم زدایی نیاز دارد که بهتر است به صورت دوره ای این فرصت را به آن بدهیم. روزه و رژیم های پاکسازی از زمان های قدیم برای سم زدایی از بدن کاربرد داشته اند. در واقع علت اصلی توصیه به گرفتن روزه در ادیان ، پاکسازی جسم و نفس می باشد که نوعی تمرین معنوی نیز به شمار می آید. سموم و غذاهای آلوده، آب و هوا و محیط زیست آلوده در عصر حاضر، ما را بیش از پیش بر آن می دارد تا به کمک گیاهان سم زدا و رژیم های سم زدا به پاکسازی روده ها، کبد، کلیه و سایر ارگان های مهم بدن خود بپردازیم.

cleansing-foods

گیاهان سم زدا

پاکسازی کبد: برای پاکسازی کبد بهتر است تا آنجا که می توانید از سبزیجات برگ سبز و دارای کلروفیل مانند کلم بروکلی و انواع سبزی خوردن بهره گیرید. سایر گیاهان دوستدار کبد شامل چای قاصدک ( از عطاری ها تهیه کنید)، سیب، هویج، لیموها، کرفس، چغندر، رزماری و زیره می باشد.

پاکسازی روده بزرگ: بهترین مواد برای پاکسازی کولون، استفاده از سبزیجات و میوه های پُر فیبر، سرکه سیب، نوشیدنی آلوورا و مکمل پروبیوتیک می باشد.

پاکسازی کلیه و مثانه: جوشانده کاکل ذرت، گزنه، نعنا و آویشن و چای قاصدک برای این منظور توصیه می شوند.

پاکسازی میکروارگانیسم های مضر بدن: بهترین گیاهان برای از بین بردن باکتری های مضر اضافی در فلور طبیعی روده و کرم های روده جوشانده افسنطین، میخک، تخم درمنه و تخم گشنیز است. همچنین استفاده از قرص پروبیوتیک نیز کمک فراوانی به این عمل می نماید.

ادویه های کمک کننده به پاکسازی بدن: دارچین، زردچوبه، زیره سبز، زنجبیل، رازیانه، فلفل قرمز، فلفل سیاه، میخک و رزماری

Glasses with fresh organic vegetable and fruit juices on white

رژیم های سم زدا

روش های متنوعی برای سم زدایی از بدن در بازه های زمانی مختلف پیشنهاد می شوند ولی بطور کلی همه این روش ها از دو رژیم زیر تبعیت می کنند.

رژیم مایعات: یک روش عالی برای پاکسازی عمومی بدن، روزه آب ( بهتر است آب چشمه باشد) و مایعات مانند انواع آب میوه ها و سبزیجات تازه و طبیعی، دم نوش های گیاهی ، سوپ نرم پوره مانند (میکس شده با مخلوط کن)، روغن تخم کتان (یا دم کرده تخم کتان)، روغن کنجد و زیتون برای مدت حداقل 3 روز تا یک هفته می باشد. در این روش دستگاه گوارش تا حد زیادی استراحت می کند و به کمک مایعات، سموم و مواد زائد از بدن دفع می شوند.

رژیم قلیایی برای تعادل pH خون : در این روش بطور کلی توصیه می شود برای حداقل یک هفته از مواد غذایی خام مانند انواع میوه ها و سبزیجات، مغزها، دانه ها و جوانه ها استفاده شود. در این روش نیز حرکت روده ها به کمک مقادیر بالای فیبر دریافتی افزایش یافته و مواد زائد و سموم سریعا از بدن دفع می شوند. همچنین دریافت مواد غذایی اسیدی (مانند گوشت، غذاهای فرآوری شده، شکر تصفیه شده و گندم) کاهش یافته و با تعادل pH خون از بروز بسیاری بیماری ها جلوگیری می شود.

 توجه : در دوره های سم زدا نباید از غذاهای فرآوری شده و غیر طبیعی، شکر، نمک، مخمر و غذاهای تخمیری، لبنیات، گوشت، تخم مرغ، چای سیاه و قهوه، سودا، نوشابه و آبمیوه های مصنوعی، شکلات و انواع شیرینی، بادام زمینی، الکل و نان سفید (غیر سبوس دار) استفاده کنید.

منابع:

www.verywell.com
www.detox-guide.com
www.globalhealingcenter.com

نوشته‌های مشابه

29 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید