۷ دلیل برای توجه کردن به رویاها!

 ۷ دلیل برای توجه کردن به رویاها

رویا، زبان ناخودآگاه است. تمامی آنچه که در بیداری توسط ذهن خودآگاه ما سانسور یا سرکوب می شود به درون ناخودآگاه رسوخ کرده و در رویاها خود را نشان می دهند. از طریق رویاها می توان به عمق شخصیت یک فرد و بندها و گره های درونی او که بر رفتار و افکار بیرونی اش تاثیر گذارند پی برد.

رویاها

۱-رویا، منبع الهام و ابداع در گذشته بوده است

تا حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال پیش، تمام مردم در تمام فرهنگها، رویاهایشان را دنبال کرده و با یکدیگر به اشتراک میگذاشتند.

مستندات قوم شناسی در مردمان اولیه بر زمین نشان میدهد که رویاها بعنوان منبعی از دانش و ابداعات فرهنگی دانسته شده است. بطور مثال سرخپوستان شمال آمریکا،دائما درروشهای شکار، استراتژیهای جنگی، فرمولهای داروهای گیاهی و…از رویاها الهام میگرفتند. آنها رویا را منبعی برتر از اطلاعات دانسته و آنرا جدی میگرفتند و به کسی که رویای خود را به اشتراک میگذاشته، پاداشی میدادند.

۲-رویاها، خیلی دقیق تر احساسات و افکارتان را نسبت به حالت بیداری نشان میدهند

مغز در حالت رویابینی، سطح فعالیت خیلی بالایی در بخش حافظه و احساسات دارد و همچنین سطح فعالیتها در قشرجلوی مغزی (که بطور نرمال از بروز انگیزه و احساسات جلوگیری میکند)، پایین تر میباشد.

بنابراین در رویا، خیلی واضحتر احساساتتان را نسبت به حالت بیداری خواهید دید.

۳-رویاها میتوانند مریضی روانی یا فیزیکی را پیش بینی کنند

رویاهای تکرار شونده، با تصاویری از جراحت بدن، درد، یا تغییراتی در بدن، میتواند از یک بیماری پیش رو خبر دهد.

کابوسهای خشن و اختلالات در رویا میتواند یکسری اختلالات عصب مغزی، مثل پارکینسون را در ده سال آینده پیش بینی کند و یا کابوسهای تکراری در دوران کودکی، که بیماری روانی را در بزرگسالی پیش بینی میکند.


مطلب مرتبط: راهنمای جامع رویابینی آگاهانه (رویای شفاف)

فایل سابلیمینال (تلقینات پنهان) کمک به تجربه رویابینی شفاف


۴-رویاها میتوانند سطح خلاقیت را بالا ببرند

داده های آزمایشی نشان داده که بعد از خواب عمیق همراه با رویابینی، توانایی ما در حل مسائل و پیداکردن ناگهانی راه حلی برای مشکلات، بالا رفته و نیز توانایی خلاقیت ما بیشتر میشود.

۵- رویاها دارای دانشی جداگانه از آگاهی در بیداری هستند

ذهن رویابین، یک سیستم تولید دانش میسازد.

آنهایی که برای سالها، رویاهایشان را ثبت کرده اند، مکررا ذکر کرده اند که رویاهایشان اغلب به یکدیگر مربوط میشوند و شکل یا زمینه ای از یک رویا، در رویایی دیگر تکرار میشود.

این زمینه ها و تصویرهای تکرار شده، بعضی وقتها مربوط به وقایع روزانه نمیشود و درعوض مربوط به رویاهای قبل از خود است.

این تصاویر، به زندگیِ احساسی در بیداری ربطی نداشته و زندگی و منطق خود را دارند و به خلاقیت و آگاهی مربوط میشوند. (دانش ناخودآگاه را در خود دارند)

jung-horizon-1

۶-شناسایی تصاویر ذخیره شده در حافظه بلندمدت، در رویا

تابحال توجه کردید که بعضی از تصاویر، رویدادها یا مردمی که در خواب میبینید، همانهایی اند که در طی هفته پیش دیده اید؟

چیزهایی که به حافظه بلندمدت فرستاده شده، معمولا تا شب بعد از واقعه و نهایتا تا یک هفته بعد، در رویای شخصی می آیند.

با توجه کردن به رویاهایتان، میتوانید تصاویری را که در حافظه بلند مدتتان ذخیره شده، شناسایی کنید.

۷- رویاها در روابط عاطفی تاثیر میگذارند

آزمایشات نشان داده شده که رویاهایی با مضمون روابط احساسی، در رفتارهای احساسی بعد از بیداری تاثیر میگذارد.

داده های آزمایشی نشان داده که آنهایی که خوابی با مضمون مثبت در روابط با شریک خود داشته اند، بعد از بیداری احساس نزدیکی بیشتر و عشق بیشتری به شریک خود داشته اند،همچنین کسانی که خوابی با مضمون منفی با شریکشان داشته اند، رابطه ی کمتری را در روزهای بعد از خواب، گزارش کرده اند.

 


نویسنده:  Patrick McNamara Ph.D.

مترجم: مهسا، همکار راستمرد

مطالعه ی مقاله کامل در:

https://www.psychologytoday.com

نوشته‌های مشابه

28 دیدگاه

  1. درود. اره برای من خیلی پیش اومده که خوابهام عینشون توو واقعیت اتفاق بیوفتن. انگار دارن پیشاپیش خبر مهمی بهم میدن که حواست باشه که میخواد فلان اتفاق بیوفته. حتی چند شب پیش خواب دیدم برای شریک عاطفیم یه استکان چایی می بردم. خونشو پیدا کردم و زنگ زدم. از پنجره به شکل تند و خشنی نگاه تندی انداخت بهم. اومد و چایی رو ازم گرفت و خواستم برم. ولی تصمیم گرفتم برم توو خونش. تعبیر چایی محبت بود ولی اینکه محبتمو دریافت کرد و با تندی باهام برخورد کرد دقیقا یه ساعت پیش برام تعبیر شد

    1. خب دوست عزیز تعبیر خوابتون بستگی به خوابی که دارید میبینید داره.مثلا من از کودکی همیشه خواب میدیدم که دارم با خونواده ی مادریم دعوا میکنم .این خواب من یک نوع هشدار بود که روابطمو با اونها بهبود بدم و از وقتی که دارم این کارو میکنم نه تنها این خوابو نمی بینم بلکه خواب دوست داشته شدن و پذیرفته شدن از طرف اونها رو میبینم.شما هم به خواب خودتون توجه کنید ببینید راجع به چه موضوعی هست و چه حسی بهتون میده

  2. سلام.
    من شروع کردم به یادداشت کردن رویاهام
    به نظرتون اینجوری میتونم به شناخت بهتری از ناخوداگاهم برسم؟
    قصد اینه هرچیزی که ذهنم دستور سانسورش رو داده ولی در قالب خواب خودش رو نشون میده شناسایی کنم تا بیشتر خودم رو بشناسم و بتونم تغییرات مثبتی ایجاد کنم

  3. با تشکر فراوان. در این مطلب به همه جنبه های کلی, رویا و خواب دیدن اشاره شده بود و ممنون. به شخصه ادمهای زیادی را دیده ام که می گویند اصلا خواب نمی بینند یا یادشان نمی ماند جواب من به این دوستان این بوده است که امکان ندارد انسان خواب نبیند زیرا تعادل ذهنی به گونه ای با خواب یا رویا دیدن, تا حدودی نسبی متعادل می شود عده ای نیز به این موضوع اعتقادی ندارند یا زیادی رویا می بینند که هر کدام می تواند به نوعی اثار توهم یا ناهوشیاری باشد ولی توجه به هر دو حالت لازم و خیلی مهم است که دلایل ان در بالا اشاره گردید. مرحله بعد تعبیر و نشانه شناسی رویاست که با فال بینی و رمالی کاملا متفاوت و رشته ای اکادمیک و تخصصی است و شرکت در دوره های یونگ برای اشنایی با این مفاهیم بدون تردید لازم است. اگاهی ارثی نبوده از جایی بدست نمی اید و تلقیحی نیست بلکه تلاش و پشتکار می خواهد.

  4. با سلام، من بسیار مشتاقم که بدانم فرق واقعی بین خواب دیدن و رویا دیدن چیه؟
    اغلب فکر میکنم که اصلا خواب نمی بینم ویا حداقل در طول سال یکی دوتا خواب بیشتر نمی بینم، نمیدونم این حالت ربطی به آرامش روحی من داره یا نه؟ نمیدونم که اصلا فردی رویا بین هستم یانه؟ ولی حس ششمم خوبه و کاملا هم مثبت نگر هستم و میتونم اتفاقاتی که در آینده ی نزدیک قراره برام بیفته رو احساس کنم.

    1. خواب دیدن و رویا دیدن هر دو مترادف هستن.
      همه خواب میبینن اما بعضیا خوابهاشون یادشون نمیمونه.
      اگه دوست داشته باشید روی این مورد بیشتر کار کنید میتونید در دوره یونگ شرکت کنید. در اونجا تمریناتی به شما داده میشه که ناخودآگاهتون ازاد میشه و خوابهاتون رو به یاد میارید:
      http://edu.rastmard.com/courses/jung-depth-psychology

  5. با سلام ، من هر چه قدر فردی غیر انسان باشم اما در دنیا چیزی دارم که هرکسی آن را ندارد و یا به گرد پای من نمیرسد . و آن رویا دیدن در خواب هست ، من خدای خواب دیدنم و هر چه که در دنیای واقعی نمی توانم به افکارم نمی رسم در خواب بی شک به آن دست می یابم . و تا بحال خواب بیشتر بایگران بالیوودی را دیده ام آن هم با کیفیت فول اچ دی … در واقع بیشتر اوقات اگر در روز اراده کنم یا بخش بزرگی از افکارم به مطلبی باشد خواب آن مطلب را میبینم . میگویند اگر موضوعی ذهن فردی را برای ۸۵ ثانیه مختل کند همه کائنات و زمین و زمان دست به دست هم میدهند تا آن موضوع حل شود و اینکه من بعضی مواقع خواب آینده را هم میبینم و اینکه در دنیای واقعی ۹۹% حدس های من برای آینده نزدیک مثلا نهایتا تا ۲۴ ساعت تبدیل به واقعیت میشوند . و من اینرا از حس ششم یا فرشتگانی که به انسان ها القا میکنند میدانم . موفق باشید .

دیدگاهتان را بنویسید