چگونه می توان به سادگی در جهانی پیچیده زندگی کرد؟

m04_large_Update2

چگونه می توان به سادگی در جهانی پیچیده زندگی کرد؟

جهان مدرنی که امروز، ما انسان ها خلق کرده ایم و در آن زندگی می کنیم به طرزی باور نکردنی پیچیده است و این در شیوه ی زندگی ما هم انعکاس یافته است. تا حالا متوجه شدید که بیشتر مردم این روزها چطوری زندگی می کنند؟ مردم هر روز در حال رقابت با یکدیگر هستند. آن ها به طور بی وقفه مشغول انجام کارهایی هستند که عمیقا از انجامشان تنفر دارند، توجه شان مدام با چیزهای بی ارزش منحرف می شود و ذهنشان با جریانی بی پایان از افکار متضاد پر شده است. به عبارت ساده تر، قلب و روح آن ها درون گردابی اسیر شده که “زندگی مدرن” نام دارد. اگر می خواهید واقعا زندگی کنید و فاصله ی بیشتری از این رفتارهای پیچیده و عاملانشان داشته باشید، اگر می خواهید زندگی ساده تری برای بهبود  و تندرستی جسم و روانتان داشته باشید، ولی هنوز نقطه ی شروع را پیدا نکرده اید، به مطالعه ی ادامه ی مقاله بپردازید. نکات زیر بخوبی به شما کمک خواهند کرد:

موارد غیرضروری را از فضای کار و زندگی تان حذف کنید.

دور ریختن خرت و پرت های غیرضروری ای که در طول سالها جمع آوری کرده اید، می تواند اثرات حیرت انگیزی بر کاهش استرس و حفظ سادگی زندگی تان داشته باشد. چیزهای غیرضروری را شناسایی کنید و هر آنچه را که دست و بالتان را تنگ کرده است، دور بریزید. محیط کار و زندگی تان را به فضایی ساده و مرتب تبدیل کنید. با زندگی در چنین محیطی قادر خواهید بود تا بر روی آنچه که واقعا برایتان اهمیت دارد متمرکز شوید و دیگر با حواس پرتی های همیشگی منحرف نخواهید شد. علاوه بر این، دیگر مجبور نیستید چیزهایی را که واقعا مورد نیازتان نیستند و به هیچ وجه به سعادت تان کمکی نمی کنند، حفط کنید و برایشان نگران باشید.


مقاله مرتبط: “۸ دلیل بر اینکه خریدن خرت و پرت ها شما را خوشحال نخواهد کرد!” 


زمان مشاهده ی تلویزیون را کم تر کنید.

اکثر مردم بخش عظیمی از زندگی خود را صرف تماشای تلویزیون و یا گشت و گذارهای بی هدف در اینترنت، می کنند. جالب اینجاست که همین افراد از کوتاهی زمان زندگی لب به شکوه می گشایند و از اینکه چرا نمی توانند شادی و خوشی را در زندگی شان پیدا کنند، متعجب می شوند. با اینکه تماشای به اندازه تلویزیون و ارتباطات مجازی می تواند مفید باشد، اما اعتیاد به رسانه ها و صرف زیاد زمان جهت تماشای تلویزیون و سیر در اینترنت می تواند آنها را به ستمگری ظالم تبدیل کند. امروزه بسیاری از ما در دنیای مجازی به بردگی گرفته شده ایم. بدون آنکه خودمان متوجه باشیم عمر، پتانسیل و ارزش هایمان را بر سر مانع اینترنت به هدر داده ایم.


مقاله مرتبط: “کم عمق ها – دنیای اینترنت با مغز ما چه می کند + تمرین های عملی برای تغییر این وضعیت


از شر هزینه های غیرضروری خلاص شوید

با گرفتار شدن در دام مصرف گرایی، انتخاب های زیادی وارد ذهن ما خواهند شد. انتخاب هایی برای خرید که اصلا مورد نیازمان نیستند و فقط زندگی ما را هم پیچیده تر میکنند. تنها برای داشتن چند وسیله بی ارزش بیشتر، پولی را که به زحمت بدست آورده ایم در یک لحظه خرج می کنیم و اینگومنه است که زندگی پیچیده می شود. از حالا به بعد می توانید با دور نریختن پول تان و خرج کردن آن برای چیزهایی که واقعا مهم هستند، زندگی تان را ساده تر کنید. نکته ی مفید: حساب های اضافی و کارت های اعتباری تان را دور بیندازید و ارتباط خود را با بانک ها کاهش دهید. وام نگیرید و اینگونه زیر بار قرض نخواهید بود.


مقاله مرتبط: “مصرف می کنم، پس هستم!


بر روی آنچه که دوست دارید متمرکز شوید

با پرداختن به کارهایی که از انجامشان لذت می بریم، زندگی ساده تر می شود. برعکس، هنگامی که به انجام کاری که دوستش ندارید مشغول می شوید زندگی برایتان سخت می شود. متاسفانه اکثر ما از همان سنین جوانی متعهد می شویم تا توجه مان را به سمت اموری منعطف کنیم که از آن ها متنفر هستیم. ثروت اندوزی و مقام بالاتر در اجتماع. جمع و تفریق ارقام برای رسیدن به سعادت دنیوی و… و به همین خاطر است که جای تعجب برای تجربه ی چنین رنجی، در زندگی، باقی نمی ماند. از امروز به بعد؛ به انجام یک انتخاب آگاهانه بر روی آنچه که دوست دارید به جای چیزی که دوستش ندارید، بپردازید، بعد از اقدام به این کار متوجه می شوید که زندگی تان به کلی تغییر می کند.


مقاله مفید: “ریشه ی رنج و راه رهایی از آن


مراقب بدن خودتان باشید

هنگامی که مراقب بدنمان نباشیم و به آن عشق نورزیم؛ زندگی برایمان به شدت پیچیده خواهد شد. رنج کشیدن از بیماری بسیار ناراحت کننده است و زندگی روزمره را به شکنجه تبدیل می کند. بنابراین بهتراست تا زمانی که زنده ایم؛ یاد بگیریم که چگونه خودمان را سلامت نگه داریم. این توصیه ها برای شما مفید هستند: خوردن غذاهای تازه، ارگانیک و یا گیاهی، انجام فعالیت در طول روز و استراحت کامل در هنگام خستگی.


مقاله مفید: “چطور غذا، سوخت بدنتان را آگاهانه انتخاب کنید


دوباره به طبیعت متصل شوید

هرگاه برایتان امکان پذیر است، به پیاده روی در طبیعت بپردازید و از فشار و شلوغی شهر های بتونی ای که احتمالا به زندگی در میان آن ها مشغول هستید، دور شوید. روحتان را با گوش دادن به صدای پرندگان، کشف زیبایی درختان، حیوانات و دریا آرام کنید، دمی از هوای تازه بگیرید و آرامش درونی را با غرق کردن خودتان در هارمونی جهان طبیعت، پیدا کنید.


مقاله مرتبط: 7 راه برای رسیدن به آرامش و تندرستی با اتصال بدن به طبیعت


 

مقاله مرتبط: چگونگی برقراری اتصال به زمین و بازگشت به طبیعت


به پرورش نگرش غیرانتقادی در خودتان بپردازید

ما انسان ها حجم زیادی از وقت و انرژی خود را جهت قضاوت کردن دیگران صرف می کنیم. این نگرش انتقادی که همه ما نسبت به هم داریم، زندگی ما را به شدت پیچیده می کند. چنین چیزی موجب جدایی قلب های ما از یکدیگر شده و این امر به نوبه ی خود به درگیری بین افراد و درد عاطفی منجر می شود. یاد بگیرید که خودتان را به جای دیگران قرار دهید و با آن ها هم دردی کنید. اینگونه ما می توانیم به ایجاد روابطی بهتر یا یکدیگر بپردازیم، این کار باعث می شود احساس کنیم تا با جهان و اطرافیانمان در آرامش بیشتری قرار داریم.


مقاله مشابه: “آیا شما میتوانید درد ها و احساسات دیگر انسان ها را احساس کنید؟


خیرخواه و نیکوکار باشید.

رفاه و تندرستی ما تا حد زیادی به رفاه و تندرستی دیگران وابسته است. بنابراین کمک به دیگران برای شادی و سلامتی آن ها برابر با کمک به خودمان و به عبارتی کمک به کل دنیاست. کارمای هر کار نیک شما به خود شما برمی گردد. هر زمان که می توانید به کسانی که نیازمند اند و در حال درد کشیدن هستند، کمک کنید. اما مراقب باشید که به دیگران در حد و اندازه ای که عقلانی است کمک کنید (مگر در موارد نادر)، منظورم این است که برای کمک به یکی، دیگری را قربانی نکنید. برای کمک رساندن به دیگران از خودتان نبرید.


مقاله مفید: “۷ راه جذب کارمای خوب که زندگیتان را به کلی تغییر خواهد داد


مهربانی باشید

یکی دیگر از روش های ساده و غالبا نادیده گرفته شده برای ساده تر کردن زندگی تان، ابراز مهربانی بیشتر نسبت به هم نوعان تان است. بزرگ شدن در یک جامعه ی رقابتی که اکثر ما در آن به مبارزه و پیکار با یکدیگر مشغول هستیم زندگی ما را پیچیده ساخته ست. با بیشتر شدن میزان بی عاطفگی و افزایش درد و رنج، زندگی روزمره ما به شدت مختل خواهد شد. با رفتاری مهربانانه تر، بذر های مهربانی را گسترش می دهید و به زودی مشاهده خواهید کرد آن هایی که در اطراف تان هستند نیز، رفتار مهربانانه تری خواهند داشت.


کمتر شکایت کنید

زندگی پر از موانعی است که باید بر آن ها غلبه کنیم. همیشه مشکلات در راه ما وجود خواهند داشت. اما باید بدانیم که شکایت مستمر از موانعی که در مسیر زندگی با آن ها روبرو می شویم، کمکی به ما نمی کند. چنین کاری، جلوی دید ما را میگیرد و ما را از کشف راه حل برای از میان برداشتن این موانع و فراتر رفتن از آن ها منحرف می کند؛ بنابراین ما قادر نخواهیم بود تا اقدامی واقعی برای دستیابی به هدفمان انجام دهیم. به جای هدر دادن وقت و انرژی برای شکایت از مشکلاتی که با آن ها رو در رو می شوید، به دنبال کشف علل ریشه ای مشکلات خود در زندگی باشید و سپس بهترین کاری که می توانید را برای حذف آنها از زندگی تان انجام دهید.


pexels-photo-415380به تمرین آگاهی بپردازید

ذهن، خدمتگزاری خوب اما اربابی بد است. بیاموزید که چگونه کنترل ذهن و افکارتان را بدست بگیرید. هنگامی که ذهن ما با افکار پر می شود زندگی به شدت پیچیده شده و موجب رنج بسیار زیادی برای ما می گردد. یک راه عالی برای رسیدن به یک حالتی ذهنی آرامش بخش تر و به ارمغان آوردن سبکساری در زندگی مان، تمرین آگاهی ذهنی است. از همین امروز شروع کنید و روزانه به تمرین مراقبه بپردازید. انجام این کار به طرز شگفت آوری، به خلاص شدن تان از شر اندیشه های بی شمار و در هم و برهمی که گاهی اوقات ذهنتان را آشفته می کنند، کمک می کند.


مقاله مفید: “چگونه مشاهد گری به بی ذهنی می‌انجامد؟ (فنون مراقبه)


سپاسگزاری کنید

جز با قدردانی به خاطر هدیه ی اعجاب انگیز زندگی که در اختیار داریم، قادر نخواهیم بود تا محبت را پیدا کنیم. اکثر ما در تلاشی مستمر برای رسیدن به چیزی، جایی، کسی و… هستیم. برای به رسیدن به مقاصد و یا اندوختن یکسری چیزها برای آینده، زمان حال را از یاد برده ایم. اغلب فراموش می کنیم از آنچه که در این لحظه به ما ارائه شده است، لذت ببریم بنابراین جای تعجب نیست که چرا زندگی برای ما شبیه به یک کشمکش دائمی شده است. اگرچه تعیین اهداف جدید و برنامه ریزی برای انسان عملی بسیار عالی است اما باید درک کنیم که اکنون، تنها هدیه ای است که در اختیار داریم و می توانیم فقط با سپاسگزار بودن به خاطر چیزهای کوچکی که برای تجربه شان اینجا و همین لحظه، خوش شانس بوده ایم، از خودمان لذت ببریم.


مقاله مرتبط: “تکنیک هایی برای زندگی در زمان حال


به ایجاد دوستی واقعی بپردازید

به عنوان موجوداتی اجتماعی، ما شدیدا نیاز داریم تا با دیگران در ارتباط باشیم. با زندگی در یک جامعه ی مریض، این حس به ما دست می دهد که انگار از هم نوعان خودمان جدا مانده و بیگانه شده ایم. مردم می ترسند که از صمیمت و روابط خودمانی آسیب ببیند، به همین خاطر تصمیم می گیرند که از اطرافیانشان جدا شوند. با این حال، چنین چیزی فقط به احساس تنهایی، ناامیدی و نارضایتی منجر می شود. اگر می خواهید تمام بارهایی را که شما را از داشتن یک زندگی همراه با شادی صلح آمیز با جهان، منع می کنند، بر زمین بگذارید، یاد بگیرید که قلب خود را باز کنید و دیگران را دوست داشته باشید. با ایجاد دوستی واقعی، شما قادر خواهید بود که به انتشار و جذب ارتعاشات مثبت بپردازید که به تغذیه ی روحتان و غنی کردن زندگی تان کمک می کند.


 “۵ راهکار عملی برای داشتن یک رابطه عاطفی آرمانی” را از اینجا بخوانید.


به ندای درونی خودتان گوش دهید

از زمان تولدمان، می آموزیم خودمان را آنگونه که هستیم قبول نداشته باشیم و به تلاشی بی وقفه بپردازیم تا متفاوت شویم و توسط جامعه مورد قبول قرار گیریم. ما دیگر ساده نیستیم و برای بزرگ شدن سعی میکنیم پیچیده شویم. آرام آرام به این فکر فرو می رویم که شاید اصلا چیزی اشتباه در ذات ما وجود دارد و بدینگونه اعتمادمان را به صدای درونی و آنچه که قلب مان به ما می گوید از دست می دهیم. در عوض به پیروی از خوب و بدهایی که دیگران به ما می گویند شرطی می شویم و به سمت بدبختی و ناآرامی متمایل خواهیم شد. حقیقت این است که هیچ کس جز خودتان نمی داند که چه چیزی برای شما بهتر است. پس اگر تاکنون مطابق با دستورالعمل ها عمل می کرده اید زمان آن فرارسیده که این کار را متوقف کنید. توجه بیشتری به درونتان معطوف دارید، این امر شما را به سمت یک زندگی ساده تر و بهتر هدایت خواهد کرد.


مقاله مرتبط: چطور با استاد درونمان ارتباط بگیریم؟


زندگی حتی در عصر امروز، می تواند ساده باشد اما انسان ها اصرار بر پیچیده کردن آن دارند. حالا که دیگر این را فهمیدید، چه چیزی شما را وادار می کند تا زندگیتان را پیچیده نگه دارید؟

منبع: https://theunboundedspirit.com/living-simply/

نوشته‌های مشابه

27 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید