دروغ گویی و تاثیرات آن بر بدن انسان

maxresdefault

آیا می دانستید هنگام دروغ گویی، مغرتان چه رنج و عذابی را تحمل میکند؟

تا به حال این جمله را شنیده اید که می گویند: دروغگو دماغ درازی دارد! و یا اینکه دروغگو در آتش جهنم می سوزد!
یکی از اساسی ترین درس هایی که در دوران بچگی به ما آموزش داده می شود این است که دروغ نگوییم. همه ی ما می دانیم که نباید دروغ بگوییم اما به هر حال این کار را انجام می دهیم. در واقع شما، احتمالا امروز هم دروغ گفته اید. تکان دادن سرتان به نشانه ی نه گفتن به جمله ای که الان خواندید هم می تواند یکی دیگر از دروغ هایتان باشد! تحقیقات نشان می دهد که اکثر مردم دست کم یکی دو دروغ در طول روز می گویند. ۱


ما گاهی، به خاطر بعضی از دروغ هایمان معذرت خواهی می کنیم. گاهی نیز چنین جملاتی را چاشنی دروغ هایمان می کنیم:
“این دروغ حساب نمیشد. فقط یک دروغ مصلحتی بود!”
“این را گفتم، چون نمی خواستم به احساساتش لطمه بزنم!”
“نمی خواستم به دردسر بیفتم!”


اینطور که بنظر میرسد شما هم دروغ های بسیاری می گویید اما ممکن است یکی از افرادی باشید که دوست دارند خود را از این صفت منزه بدانند. اگر از جملات بالا یا جملات مشابه استفاده می کنید، پس بسیار آشکارتر از دیگران دروغ می گویید. بسیاری از ما دروغگوهایی هستیم که دوست ندارند دروغ بشنوند. اکثرا در روابطمان با دیگران دروغ می گوییم اما اگر دروغ بشنویم بسیار عصبانی می شویم. اگر توانستید بالاخره بپذیرد که شما هم دروغ می گویید، بنابراین چه مشکلی دارد اگر آدم های دیگر هم این کار را انجام دهند؟ اصلا چرا همگی بسادگی این را نپذیریم و با دروغگویی به زندگی ادامه ندهیم؟ اینگونه دست کم روابطمان بخاطر دروغ گفتن خراب نمی شود!
خب، من به شما می گویم به نظر می رسد که دروغ گفتن علاوه بر روابطتان، می تواند مغز و بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد. با ادامه مقاله همراه باشید تا بخشی از اثرات دروغ گفتن (بخوانید: حرف راست را نگفتن) را بشناسید:


وقتی دروغ می گویید، ذهنتان گیج می شود!

تا کنون تحقیقات و مطالعات بسیاری درباره اثرات دروغ گویی بر ذهن انجام شده است. حدس بزنید که نتیجه ی همه ی آن ها چیست؟ دروغ گویی می تواند به سلامت شما آسیب برساند. به گفته ی دکتر آرتور مارکمن، در همان اولین لحظاتی که دروغ از دهانتان خارج می شود، بدن شما کورتیزول هایی را به سوی مغزتان آزاد می کند. چند دقیقه بعد مغزتان به تلاشی دیوانه وار برای به یادآوری دروغ و حقیقت مشغول می شود. سپس، تصمیم گیری سخت تر می شود و حتی ممکن است احساس ناراحتی خود را به شکل خشم و پرخاش بروز دهید. همه ی این ها فقط در ۱۰ دقیقه ی اول  بعد از دروغ گفتن اتفاق می افتد۲.


وقتی دروغ می گویید، استرس می گیرید!

پس از اینکه واکنش های اولیه در مغزتان اتفاق افتاد، ممکن است در مورد دروغی که گفته اید و یا اینکه گرفتار دروغ گویی شده اید احساس نگرانی کنید. در واقع مغز تشخیص می دهد که دروغ گفته اید و شما را دچار احساس گناه می کند. احساس اضطراب فاش شدن دروغتان گریبان گیر شما خواهد شد. مثلا در رابطه با دیگری، ترس شما را در برمیگیرد که اگر متوجه دروغتان شوند، چه واکنشی ممکن است نشان دهند. برای مقابله با این احساسات، ممکن است سعی کنید دروغ تان را به واسطه ی رفتار مهربان تر از حد معمول با شخص دیگر، تلافی کنید. یا حتی، معکوس این هم می تواند رخ دهد. بدین صورت که شما خودتان را متقاعد می کنید که دروغ گویی تان تقصیر دیگران بوده است. یا بدون دلیل شروع به پرخاش و داد و بیداد می کنید و موضوعات بی ربط دیگری را وسط می کشید تا خودتان دروغ اخیر را از یاد ببرید.

biglyingmachine - Copyروز بعد از دروغ گویی، ممکن است یکی دو اتفاق رخ دهند. اگر به دروغ گویی عادت کرده باشید ممکن است به دروغ  خودتان باور پیدا کنید. اما اگر دچار مرض دروغ گویی نشده باشید، امکان دارد که احساس بدی پیدا کنید و سعی کنید تا از فردی که به او دروغ گفته بودید دور شوید. به همین خاطر، احساس گناه به خاطر دروغی که گفته بودید می تواند الگوی خوابتان را برای چند روز تغییر دهد. ۳

تمام این استرس بر سلامت شما اثر می گذارد. می تواند فشار خون شما را افزایش دهد. باعث سردرد و کمر درد شود. حتی باعث کاهش تعداد گلبول های سفید خون شود که برای مبارزه با بیماری به آنها نیاز دارید.

از طرفی برای این که یک دروغ را بیان کنید نیاز دارید تا انرژی ذهنی زیادی را مصرف کنید. به همین دلیل؛ ممکن است مضطرب شوید و یا احساس افسردگی کنید. اما همه چیز همین جا تمام نمی شود. این احساسات بر هضم غذا تاثیر می گذارد و باعث اسهال، ناراحتی معده، تهوع و بطور کلی اختلال در سیستم گوارش خواهد شد. حتی گرفتگی عضلانی برایتان رخ خواهد داد.

در همین مورد، یک پروژه ی تحقیقاتی در نوتردام به بررسی اثرات دروغ گویی بیمار گونه پرداخت. این مطالعه شامل ۱۱۰ نفر بود که به نیمی از آن ها دستور داده شد تا دروغ گفتن را متوقف کنند و به عده ی دیگر هیچ دستورالعملی داده نشد. در پایان هفته ی دهم نتایج نشان داد گروهی که کمتر دروغ می گفتند، اغلب ۵۴٪ کمتر از بیماری های روحی (مانند استرس یا اضطراب) و ۵۶٪  کمتر از سلامت فیزیکی (مانند سردرد یا مشکلات گوارشی) برخوردار بودند.


هم اکنون “بسته جامع رفع استرس و اضطراب” را از راستمرد دریافت کنید:


تصمیم بگیرید که به این بیماری پایان دهید!

اگر دروغ گفتن بخشی از روال روزانه شما است (و صادقانه بگویم که احتمالا هم همین طور هم هست)، برایتان کمی سخت است که به سادگی دست از این کار بردارید. شما می توانید به خودتان بگویید که امروز دروغ نمی گویم، اما احتمالا می بینید که در نهایت این کار را انجام داده اید. اگر بهترین دوست تان یا کسی که با او رودربایستی دارید به صدای نامطلوبش برای آواز خواندن امیدوار باشد و در مورد برخورداری از این استعداد از شما سوال بپرسد، می توانید حقیقت را به او بگویید؟ من که فکر نمی کنم.

درمان این بیماری نیازمند زمان است. اولین قدم فاصله گرفتن از باورهای کلیشه ای است. مثلا اینکه نمی خواهید کسی را ناراحت کنید، نمی تواند دلیل کافی برای دروغ گویی باشد. یا اگر نمی توانید از تعارفات، چشم و هم چشمی، تظاهر برای بهتر بنظر رسیدن و… دست بردارید، نمی توانید راستگو باشید. به خودتان بگویید که می خواهید صادق تر باشید و تلاش های آگاهانه ای را برای کم تر کردن دروغ هایتان انجام دهید. قبل از پاسخ دادن به این سوال، فکر کنید. آیا می توانید به آن پاسخی ندهید؟ آیا راهی برای پاسخ دادن به آن در حالی که حقیقت را نادیده می گیرید، وجود دارد؟


مسئله دیگر فعالیت مجازی دروغین یا اصطلاحا فیک (Fake) است. این بحث بسیار پیچیده است اما در لایه های سطحی تر آن، می توان به رفتار تصویری دروغین اشاره کرد. تصور کنید عکسی را از خودتان منتشر می کنید که شما را بسیار شاد نشان می دهد. آیا لبخندی که رو به دوربین زده اید حقیقی ست؟ آیا آنچه که به اجتماع مجازی ارائه می کنید به حال واقعی شما شباهتی دارد؟ یا اینکه صرفا دروغی بوده تا به آنچه نیستید تظاهر کنید؟ با خودتان پیمان ببندید که اگر نمی توانید این فعالیت های بیهوده را بسادگی رها کنید، دست کم تا زمانی که حقیقتا به آنچه انتشار می دهید باور ندارید، آن را منتشر نکنید. می توانید این تمرین را در بازه های زمانی انجام دهید. مثلا یک ماه هیچ پُستی منتشر نکنید و…


هم اکنون از راستمرد مطالعه کنید: “افسردگی خندان/ چرا باید استفاده از رسانه های اجتماعی را محدود کنیم؟


یکی دیگر از راه های درمان دروغ گویی، وقت گذرانی با افرادی است که برای راستی و صداقت ارزش قائل هستند. داشتن دوستانی که ترجیح می دهند حقیقت را بشنوند و شما را تشویق می کنند تا حقیقت را بگویند، واقعا به شما انگیزه می دهد. انسان ها بر یکدیگر اثر می گذارند پس چه بهتر که با انسان های درست هم نشین باشید.


اگر همه ی این روش ها شکست خوردند و نتوانستید از آن ها برای کنترل دروغ گویی تان استفاده کنید، نگاهی به اثرات دروغ گویی بر سلامت بیندازید که در این مقاله گفته شد. لااقل به فکر سلامتی خودتان باشید و دروغ نگویید. شاید اینگونه جواب بگیرید.

منابع:

[۱] NextAvenue: The Truth is, Lying Makes You Sick
[۲] Shape: Your Brain on Lying
[۳] Shape: Your Brain on Lying
[۴] USNews: How Lying Affects Your Health
[۵] USNews: How Lying Affects Your Health

http://www.lifehack.org/589959/how-harmful-lying-can-be-to-our-health?ref=category_page_latest_section_post_589959

نوشته‌های مشابه

13 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید