چطور خانواده ای آرمانی داشته باشیم؟

چطور زندگی خانوادگی خوب و آرمانی داشته باشیم؟ ۵ راهکار عملی که روابط را در خانواده شما دگرگون می کند.

خانواده آرمانی

بهبود زندگی خانوادگی می تواند به اعضای خانواده کمک کند تا به یکدیگر نزدیک تر و صمیمی تر شوند و از کشمکش هایی که مانع شادی اعضای خانواده می شوند، جلوگیری کند. خوشبختانه راه های بسیاری وجود دارد که می توانید با استفاده از آن ها زمانی که با خانواده تان میگذرانید را هر چه بیشتر لذت بخشتر و رضایت بخش تر کنید.


قدم اول: بهبود روابط

۱.به نظرات و پیشنهادات اعضای خانواده تان احترام بگذارید.

زمانی که شخصی نظر خود را بیان می کند، حرفشان را تا تمام نشده قطع نکنید و در میان حرفشان با آنها مخالفت نکنید. همواره با ذهنی باز به حرف هایشان گوش دهید. مکالمه هایی که در آنها هردو طرف به یکدیگر احترام میگذارند، به شما کمک می کند تا اعتماد و قدرت پیوندتان با خانواده خود را قوی تر و محکم تر کنید.

  • برای مثال هرگاه که خواهر یا برادرتان نظر خود را میگویند، آنها را مسخره نکنید. اگر خواهر یا برادرتان اذیتتان می کنند، می توانید به آنها بگویید که: “من می دونم که همه خواهر برادرا همدیگه رو اذیت میکنن و با همدیگه شوخی می کنن، اما وقتی هر چیزی که من میگم رو به تمسخر میگیری، باعث ناراحتی من میشه”.

۲. از انتقاد و قضاوتهای مخرب پرهیز کنید.

طوری با یکدیگر رفتار کنید که هرگاه دوست داشتید، بتوانید احساساتتان را بیان کنید و احمقانه رفتار کنید بدون آن که مورد انتقاد قرار بگیرید. زمانی که مردم فکر می کنند که اگر احساساتشان را به اشتراک بگذارند، مورد قضاوت قرار می گیرند، ترجیح می دهند که نظرات و افکار خود را هرگز بیان نکنند.

  • اگر شما پدر و یا مادر هستید، به فرزندانتان پیشنهاد بدهید که سعی کنند انتقاداتی که از یکدیگر میکنند، مثبت و سازنده باشد. آنها را باز دارید از اینکه یکدیگر را به صورت مخرب قضاوت کنند. به جای آنکه بگویید: “نه، اینطوری انجامش نمیدن” بگویید: “تلاش خوبی بود، اما بذار کمکت کنم تا این کار رو درست تر انجام بدی”.

این مقاله را از دست ندهید: “چگونه والدین خوبی باشیم بدون اینکه ذهن فرزندمان را با اطلاعات نادرست پرکنیم؟


۳.با دقت به حرف های خانواده تان گوش کنید.

با دقت گوش دادن زمانی است که شما آنچه را که شخص مقابل می گوید را درک می کنید و به او می فهمانید که به حرف‌های او توجه می کنید. به چشمانشان نگاه کنید، سر خود را تکان دهید و در زمان مناسب چیزهایی بگویید مانند “متوجه شدم” و یا “میفهمم چی میگی”. به جای آنکه به این فکر کنید که بعد از صحبت های او چه بگویید، فقط به حرف‌هایش گوش کنید و تا زمانی که حرف هایش تمام نشده است، نظر ندهید و یا او را نصیحت نکنید.

  • هر زمان که جایی از حرف طرف مقابل را متوجه نشدید بگویید: “یه لحظه صبر کن، منظورت از این حرف چی بود؟” یا اینکه: “این اتفاقی که گفتی، قبل از دیدن اونها تو فروشگاه اتفاق افتاد و یا بعد از دیدنشون؟”
  • با دقت گوش دادن یعنی اینکه گوشیتان را زمانی که با کسی دارید صحبت می کنید کنار بگذارید و پیام ها و شبکه های اجتماعی خود را چک نکنید، به خصوص زمانی که مکالمه تان جدی میباشد.

۴.عشق و قدردان بودن خود را بطور مداوم ابراز کنید.

اشاره های کوچک زبانی و یا حتی غیر زبانی که احساسات شما را نسبت به شخص مقابل نشان می‌دهند، بسیار تاثیر گذارند. در کنار گفتن اینکه: “دوستت دارم” ، سعی کنید راه و روش های کوچک و بخصوص آن شخص را پیدا کنید تا نشان دهید که به او اهمیت می دهید (دونستن علاقه های شخصی فرد و فراهم کردن آنها برای او)

  • استفاده از عبارات “لطفاً” و “ممنونم” و دیگر عبارات مودبانه باعث ایجاد فضایی مثبت میشوند. در آغوش گرفتن پدر و مادرتان و گفتن اینکه “فقط خواستم بگم که خیلی ازتون ممنونم” تاثیر بسیار بسیار زیادی دارد. اگر خواهر یا برادرتان در حال انجام دادن تکالیف خود هستند و لیوانی خالی روی میز آنها قرار دارد، از آنها بپرسید که: “می خوای برات یکم آب یا…بیارم؟”

۵.از مقایسه پدر و مادر خود با والدینی که در فضاهای مجازی میبینید، پرهیز کنید.

خیلی راحت می شود باور کرد که چون آدمها در عکس ها و ویدیوهایشان خوشحال به نظر می رسند، در واقعیت نیز همین احساس را دارند. البته مهم است که به یاد داشته باشید، هر خانواده‌ای بایستی تلاش کند تا روابط خود را سالم و قوی نگه دارد. هرگاه به خانواده دیگران حسودیتان شد، فقط این را به یاد خود بیاورید که شما هیچ چیزی راجع به زندگی واقعی آنان نمی دانید و به احتمال بالا، آنها نیز جر و بحث های خانوادگی و دیگر مشکلات رایجی را که همه ی خانواده‌ها دارند را تجربه میکنند.

  • به یاد داشته باشید، حتی اگر خانواده ای سفرهای بیشتری می روند و یا اشیاء گران قیمت بیشتری دارند، به این معنی نیست که شادتر از شما و خانواده تان هستند.

روابط آرمانی

۶.جلسات هفتگی خانوادگی داشته باشید.

یک جلسه خانوادگی حتماً نباید رسمی باشد و در آن راجع به موضوعات عمیق صحبت کرد. هر هفته تلویزیون را خاموش کنید و گوشی هایتان را کنار بگذارید و حدودا به مدت یک ساعت با یکدیگر وقت بگذرانید. میتوانید راجع به پستی و بلندی های هفته قبل و اتفاقات پیش رو صحبت کنید، خیلی راحت و صمیمی با یکدیگر صحبت کنید.

  • سعی کنید که فضایی آرامش بخش و راحت ایجاد کنید. هدف این است که همه را تشویق کنید تا به طور آزادانه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و احساس راحتی کنند و با یکدیگر خوش بگذرانند. سوالاتی بپرسید مانند اینکه: “بامزه‌ترین اتفاقی که این هفته برات افتاد چی بود؟”
  • تمام تلاشتان را بکنید تا همه به طور برابر در این صحبت ها شرکت کنند. ممکن است دشوار باشد که از بچه‌ها و نوجوانان حرف بکشید و کاری کنید که کاملا احساس راحتی کنند، اما فقط سعی کنید مکالمه در همه حال در جریان باشد.

قدم دوم: خوش گذراندن با یکدیگر

۱.فعالیت ها و عادات خانوادگی روزانه و هفتگی خود را حفظ کنید.

بخورید و بخوابید و فعالیتهای همیشگی خانوادگی خود را طبق یک برنامه قابل پیش بینی پیش ببرید. عادات خانوادگی باعث ایجاد هویت یک خانواده می شوند، استرس را کاهش می دهند و فضایی امن و راحت ایجاد میکنند.

  • یک راه دیگر برای بهبود ارتباطات، جلسات منظم خانوادگی می باشند که می‌تواند یکی از عادات به خصوص خانواده شما باشد.
  • تمرین کنید تا مسائل کاری را در محل کارتان نگه دارید و وقتی با خانواده تان هستید، تمرکز خود را روی آنها بگذارید.

۲.جشن تولدها و تعطیلات را تبدیل به سنت خانوادگی خود کنید‌.

مجبور نیستید که در تولدها و تعطیلات، کارهای تکراری بکنید. برای مثال می توانید به رستوران مورد علاقه یکی از اعضای خانواده تان بروید یا در روز تولدشان فعالیت های مورد علاقه آنها را انجام دهید. درواقع شما به یک سنت پایبندید اما فعالیت هایی که انجام می دهیم می تواند متنوع باشد.

خانواده آرمانی

۳.تا جایی که می‌توانید وعده های غذایی را با یکدیگر باشید.

والدین کار می کنند و بچه ها نیز بایستی کارهای مدرسه خود را انجام دهند، بنابراین سخت است که بتوانید صبحانه و شام را هر روز با همدیگر میل کنید. با این حال تمام تلاشتان را بکنید تا هر روز حداقل یک بار با هم غذا بخورید. وعده های خانوادگی یکی از عادات کلیدی اند که به بهبود روابط تان در خانواده کمک بسیاری می کنند.

  • وقتی یکی از اعضای خانواده دیر از سرکار به خانه بر می گردد، با آنها سر میز شام بنشینید، حتی اگر غذا خورده اید. با یکدیگر وقت گذراندن و حرف زدن بسیار مهم تر از این است که با یکدیگر غذا بخورید.

این مقاله را از دست ندهید: “والدین بهتری باشیم/۵ راهی که والدین میتوانند بوسیله آن، همانند یک شمن عمل کنند.


۴.برای فعالیت های همیشگی خانوادگی خود، زمان اختصاص دهید.

این کار همیشگی می تواند شامل دوچرخه سواری، پیاده روی، کارت بازی یا بازی های تخته ای باشد. اگر ممکن است، هر هفته یک بعد از ظهر کامل یا یک عصر کامل را به فعالیت خانوادگی خود اختصاص دهید. سعی کنید در کنار یکدیگر خوش بگذرانید و از همراهی یکدیگر لذت ببرید.

۵.کارهای خانه را با یکدیگر انجام دهید.

افراد کمی از انجام کارهای خانه لذت می برند اما قبول مسئولیت های خانه می تواند باعث شود که تمامی اعضای خانواده احساس کنند که سهمی در نظم و تمیزی خانه دارند. می توانید این کار را لذت بخش کنید؛ مثلاً با آهنگ گذاشتن یا مسابقه دادن.

  • برای مثال هر کسی که زودتر لباس های خود را تا کند، می تواند تصمیم بگیرد که فیلمی که بعدا باهم تماشا میکنند چه باشد.
  • برای تقسیم کارهای خانه از اختلاف سنی اعضا استفاده کنید. برای مثال، پس از شام کوچکترین عضو خانواده می تواند میز را تمیز کند و بزرگترین عضو خانواده ظرف ها را بشوید و شما می توانید غذاهای اضافی را دور بریزید.

قدم سوم: به عنوان والدین، از پس جر و بحث ها بر آمدن

۱.برقراری تعادل میان نقش خود بعنوان سرپرست خانواده و آزادی فرزندان.

یکی از کشمکش های کلیدی در هر خانواده‌ای، میان نقش والدین برای تامین امنیت فرزندان و نیاز فرزند به آزادی است. فرد تصمیم گیرنده و رئیس خانواده باقی بمانید اما به فرزندان خود این فرصت را بدهید تا اعتماد شما را جلب کنند. به آرامی، همانطور که رشد میکنند و بالغ تر میشوند، به آنها آزادی و امتیازات بیشتری دهید.


این مقاله را از دست ندهید: “اختلال حریم خانوادگی چیست؟ + علایم گرفتاری در چنین خانواده ای


  • برای مثال زمانی را تعیین کنید برای آنکه تا آن زمان، فرزندتان بتواند بیرون از خانه باشد و اگر به این زمان تعیین شده متعهد بود، پس از مدتی کمی آن را افزایش دهید.

۲.سعی کنید در حل جر و بحث های خود و همسرتان، الگویی مثبت برای فرزندان باشید.

اگر شما و همسرتان در حال بحث کردن هستید، به یاد داشته باشید، راهی که برای حل کردن اختلافات با همسرتان انتخاب می کنید، به فرزندان یاد میدهد که چطور مشکلات میان خودشان را برطرف کنند. هنگام جر و بحث، به جای آنکه اتفاقات گذشته را پیش بکشید و شخصیت طرف مقابل را خراب کنید، تمرکزتان روی آن مشکل به خصوص در همان لحظه باشد. اگر لازم است، این مشکل را زمانی که فرزندانتان در خانه نیستند حل کنید.

نقش همسران در خانواده


فایل صوتی سابلیمینال مربوط: “خود هیپنوتیزم عشق به همسر – فایل سابلیمینال (تلقینات پنهان)


۳.تنها در مواقع ضروری در دعواهای کودکانتان دخالت کنید.

در صورت امکان، بگذارید که فرزندانتان اختلافاتشان را، خودشان حل کنند. تنها زمانی که نتوانستند خودشان از پس آن مشکل برآیند و یا قوانین شکسته شد، در دعوای آنها دخالت کنید.

  • این قوانین شامل این موارد می شوند: زد و خورد، ناسزا گفتن و یا لقب دادن ممنوع است. به آنها بگویید که بایستی به شخص مقابل اجازه دهند تا صحبت کند و به آرامی مشکلش را بیان کند.
  • اگر دعوا شدید تر شد، کودکانتان را جدا کنید تا زمانی که آرام شوند، سپس به آنها کمک کنید تا به یک راه‌حل برسند. به آنها بگویید که نباید دیگری را مقصر بدانند (مگر آنکه دیگری ناسزا گفته باشد یا…)، بلکه بایستی سعی کنند تا بهترین راه حل را پیدا کنند.

محصول پیشنهادی مربوط: “فایل سابلیمینال بهبود روابط با فرزندان


۴‌. زمانی که دارید اختلافات خود را حل میکنید. واضح و شفاف صحبت کنید. 

از این موارد پرهیز کنید: عصبانیت خود را سرکوب کردن، مبهم بودن و یا طعنه زدن، به خصوص زمانی که دارید سعی میکنید که از پس یک مشکل به خصوص برآیید. بگویید که راجع به این مسئله چه فکری می کنید و اعضای خانواده خود را نیز تشویق کنید تا همین کار را کنند.

  • برای مثال اگر فرزندتان زباله ها را بیرون نبرده است، به او بی محلی نکنید و یا به طور مبهم سعی نکنید که به آنها بفهمانید ناراحتید. نگویید: “خیلی بده که آدما فراموش میکنن کارهایی که بهشون سپرده شده رو انجام بدن”، بلکه ساده و شفاف صحبت کنید و بگویید: “من ازت ناامید شدم که این هفته زباله ها رو بیرون نبردی. اگر بازم تکرار بشه امتیازاتت رو ازت میگیرم.”

نقش فرزندان در خانواده


قدم چهارم: به عنوان فرزند، از پس جر و بحث ها بر آمدن

۱.به نیاز و نقش والدین خود برای محافظت از شما احترام بگذارید.

با این حال که بچه ها هر چقدر بزرگتر می شوند، میزان آزادی آنها نیز بیشتر می شود، به یاد داشته باشید که والدین شما هنوز هم تصمیم گیرنده هستند. کار آنها این است از شما محافظت کنند و ابزاری را در اختیار شما قرار دهند تا زمانی که بزرگ شدید، بتوانید از پس خود برآیید.

  • اگر پدر و مادرتان به شما اجازه نمی‌دهند که بدون یک بزرگسال بیرون بروید و یا مجبورتان می‌کنند که زود بخوابید، یادتان باشد که آنها بهترینها را برایتان می خواهند.
  • زمانی که پدر یا مادرتان موافق مذاکره راجع به موضوعی هستند، مانند زمان خواب یا…، با آنها بالغانه و منطقی صحبت کنید. درخواست خود را با آرامش و واضح بیان کنید و اگر پاسخ آنها “نه” بود، سعی نکنید که با گریه و زاری و یا داد زدن مجبورشان کنید که با درخواستتان موافقت کنند.

۲.راه هایی پیدا کنید، تا هنگام دعوا با خواهر و یا برادرتان به توافق برسید.

دیگری را مقصر ندانید و او را شرمسار نکنید و بگویید: “صبر کن، بیا با هم دیگه فکر کنیم و راجع به این موضوع به یه راه حلی برسیم”. با یکدیگر مهربان باشید و راههایی پیدا کنید که بتوانید یک اسباب بازی را به اشتراک بگذارید و با یکدیگر بازی کنید.

  • اگر به راه حلی عادلانه نرسیدید از والدین خود کمک بگیرید

۳.سعی کنید که خود را جای والدین خود قرار داده و از نگاه آنان به مسائل بنگرید.

پیش از آنکه به سرعت قضاوت کنید و به نتیجه برسید، یک نفس عمیق بکشید و سعی کنید که آرام بمانید. اگر کسی خوراکی مورد علاقه شما را خورده است و یا لباس هایتان را دزدیده، سعی کنید پیش از آنکه خشمگین شوید، از نگاه آنان به مسئله بنگرید.

  • برای مثال اگر خواهر یا برادرتان چیزی را برداشته که متعلق به شما بوده، مانند یک ژاکت، وسیله آرایش و یا یک ساعت، به خودتان بگویید: “من واقعاً فکر نمی‌کنم که اون این کارو کرده چون از من بدش میاد. احتمالاً فقط می خواسته که اونو بپوشه تا تو مدرسه باحال به نظر برسه”.
  • به آنها بگویید: “می دونم که خیلی از ژاکت چرم من خوشت میاد و می‌فهمم که باعث میشه احساس باحال بودن کنی، اما اون مال منه و تو نمیتونی بدون اینکه به من بگی وسایلم رو برداری.”

۴.در جر و بحث های والدینتان دخالت نکنید.

زمانی که پدر و مادر شما در حال بحث کردن هستند، بگذارید که خودشان آن مشکل را حل کنند. سعی نکنید که داوری کنید و یا به هر شکلی دخالت کنید. به قسمت دیگر از خانه بروید، به موسیقی گوش کنید و یا کار دیگری برای انجام دادن پیدا کنید تا زمانی که جر و بحث آنها پایان یابد‌.

  • اگر جر و بحث آنان خیلی شدید و فیزیکی شد، با یکی دیگر از اعضای خانواده صحبت کنید، یا مشاوره مدرسه تان و یا با فرد بزرگسالی که به او اعتماد دارید.

منبع: wikihow.com


رابطه عاطفی آرمانی چیست؟
بایدها و نبایدها در یک رابطه عاطفی کدامند؟
آیا شریک شما واقعا مناسب شما و مسیر شخصی شماست؟ 
آیا روابط عاطفی آرمانی واقعا حقیقت دارند یا افسانه و داستانند؟!
چگونه می توان یک رابطه معمولی را به عشقی آرمانی و معنوی تبدیل کرد؟

هم اکنون مقاله رایگان پیشنهادی راستمرد برای شما:

۵ راهکار عملی برای داشتن یک رابطه عاطفی آرمانی

نوشته‌های مشابه

10 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید