والدین بهتری باشیم/۵ راهی که والدین میتوانند بوسیله آن، همانند یک شمن عمل کنند.

.shutterstock_160939997

«چیزی بنام والدین پرفکت و کامل وجود ندارد. پس فقط سعی کنید که والدی واقعی باشید.»- سو آکتینز

پدر یا مادر بودن کار ساده ای نیست و همه این را میدانیم. مسیری بس چالش برانگیز است که در عین حال میتواند بسیار ارزشمند و دلچسب باشد. همه ما نهایت تلاشمان را میکنیم تا بهترین محیط را برای تربیت فرزندانمان فراهم آوریم. با این حال تغییر دید در این زمینه میتواند با تغییر اساسی در پدری مادری کردن ما  همراه باشد.

از همان ابتدای دوران تربیت معلمی ام در زمینه کودکان، دیدم به این مورد به کلی دگرگون شد. دریافتم که نقش ما بعنوان یک پدر یا مادر، میتواند با نقش شمنی مقایسه گردد که افراد را در مسیرمنحصر بفرد خودشان، راهنمایی میکند. کودکان هم «افراد کوچکی» هستند که بقول رادولف اشتاینر، والدینشان را انتخاب کرده اند تا آنها را در پیداکردن هدف حقیقی شان کمک نمایند.

محیط لازم را بوجود آورید

یک شمن محیطی را برای فرد بوجود می آورد تا کاملاً با سفری که در پیش دارد، خو بگیرد. در طول یک مراسم، شمن شمع هایی روشن میکند، گیاهان مقدسی را میسوزاند، میخواند، دهل میزند، عناصرطبیعت را در مراسم لحاظ میکند و… . تمام اینکارها با هم(به اضافه عوامل دیگر)، محیط را برای کار درونی فراهم می آورد.

والدین نیز مشابهاً باید محیطی را فراهم آورند که در آن فرزندشان بتواند شکوفا گردد و نیازهای تکاملی و معنوی اش را پرورش دهد. اگر محیط مساعد و سالم باشد، فرزند هم میتواند یک فرد متعادل گردد.

بچه ها همانند آیینه هایی هستند که احساسات و رفتارهای ما را بازتاب میدهند. برای مثال چند ماه پیش، پسر بچه ۶ ساله مان رفتار بسیار سردی را در مدرسه و خانه از خود نشان میداد. یکجور رفتار(هیچ چیز برایم مهم نیست)، همراه با بی احترامی و گوش ندادن به معلم و ما بعنوان والدینش.

معلمش این مورد را با ما درمیان گذاشت و از ما درباره محیط و جو خانه مان سوال کرد. با کمی فکر کردن متوجه شدیم که خود ماهم رفتار مشابهی را در خانه( بخاطر کار و شرایط مالی ) از خود نشان میدهیم و پسرمان درواقع بازتابی از رفتار ما بود

بچه ها خیلی بیشتر از آنچه تصورش را کنید، همه چیز را میفهمند. وقتی محیط خانه را بهتر کردیم، رفتار او نیز بهتر شد. همین موضوع باعث شد تا من به اهمیت هوشیاری از اعمال، عواطف و رفتارهایم پی ببرم.

به فرزندتان آزادی دهید

«تنها دو چیز است که میتوانیم برای فرزندانمان به ارث بگذاریم. یکی ریشه و دیگری بالهایی برای پرواز.»-گوته

والدین باید فضایی را برای فرزند خود باز بگذارند، درست همانگونه که شمن ها اینکار را برای شرکت کنندگان دریک مراسم انجام میدهند. شمن ها برای چگونگی رفتار و یا طرز لباس پوشیدن آموزشی نمیدهند، بلکه خیلی کم با اعمالشان آنها را راهنمایی میکنند (البته قبل از ورود به یک مراسم، رهنمونهای مشخصی وجود دارد).

امروزه والدین فقط به بچه هایشان دستور یا موعظه میدهند که چطور رفتار کن، چه ارزشهایی را برای خود در نظر بگیر، اینکار را بکن، پیرو فلان چیز باش و… . بچه ها به درس نیازی ندارند. آنها تقلید میکنند، آنها با مشاهده محیط و مردم اطرافشان یاد میگیرند. والدین تنها میتوانند با بودن الگویی خوب، فرزندانشان را هدایت کنند.

«همدردی رابطه بین فرد التیام دهنده و زخم خورده نیست. بلکه رابطه ای برابر است.»-پما چردن

سیستم حمایتی دلسوزانه ای فراهم کنید که بتواند به فرزندتان شجاعتی بدهد تا بارمسئولیتهایی که هر کسی باید برعهده گیرد را تحمل کند. دادن آزادی و فضایی به فرزندتان، چیز بسیار با ارزشی است. باید آنچه آنها احساس میکنند را احساس کنیم. فکر باز داشته باشیم و با خود و فرزندانمان، سازگار، انعطاف پذیر و دلسوز باشیم. درست همانند یک شمن، آنها را با ملاحظگی و تواضع راهنمایی کنیم.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مقاله مرتبط:چگونه والدین خوبی باشیم بدون اینکه ذهن فرزندمان را با اطلاعات نادرست پرکنیم؟

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برایشان شعر بخوانید

اغلب شمن ها در طول مراسمهای خود، شعرهای شفابخش سنتی میخواندد که به روند پیشرفت شرکت کننده کمک میکند. یک مادر هم مشابهاً هنگامی که کودکانش را میخواباند و آنها را به سطح و فضای متفاوتی هدایت میکند؛ برایشان شعر میخواند.

این کار روتین  خیلی سریع کودک را آرام کرده و آنها را به دنیای خوابها میبرد. این شعر و موسیقی ها حتی در حالت بیداری هم،  کودک را آرام میکند و راهی عالی برای ساختن ارتباطی محکم تر با کودک دلبندتان است.

parents-nurturing-children-376x454

برچسب گذاری ها را کنار بگذارید

«کودکان شما بیشتر از همه چیز نیاز دارند تا شما آنها را بخاطر هر آنچه هستند، دوست بدارید؛ نه اینکه کل وقتتان را به اصلاح آنها سپری کنید.»-بیل آیرز“

مهم نیست که فرد در مراسم چه حرکتی انجام دهد؛ یک شمن قضاوتی نمیکند و از برچسب گذاری فرد نیز اجتناب مینماید.

اگر والدین نیز همین کار را انجام دهند، زندگی برای کل خانواده ساده تر میشود. برچسب گذاری کودک با صفتهایی مثل شیطان یا خوب یا بد، تنها باعث میشود که زیبایی و منحصربفرد بودن هر کودک را ندیده بگیریم.

اینکار نه تنها باعث محدودیت میشود بلکه تاثیرات مخربی را بر کودک به جا میگذارد. یادبگیرید تا منحصربفردی آنها را با آغوشی باز پذیرا باشید.  والدین باید در حین اینکه کودکان را در یافتن راهشان تشویق میکنند؛ آنها را نیز حمایت کنند.

بر خود درونتان بیشتر کار کنید

شمن ها باید تمرینات درونی  که همیشه هم سخت و جدیست را انجام دهند. قبل از اینکه بتوانند دیگران را شفابخشند، خودشان باید سالها برای آماده شدن در این مسیر وقت بگذارند. چراکه تنها وقتی میتوانی شفا دهی که خودت را شفا داده باشی.

مادر یا پدر بودن به ما این فرصت را میدهد تا خودمان را شفا بخشیم. کودکان این توانایی فوق العاده را دارند تا آن دسته از احساسات سرکوب شده و زخم های پنهان ما را به سطح بیاورند.(بله اگر توجه کنید، آنها اینکار را میکنند). فرزندان ما بهتر از هر استاد ذن یا روان درمانگری، ترسها و خشمهای ما را بیرون میکشند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مقاله مرتبط: چگونه کودک درون مان را دوباره پرورش دهیم؟ + فایل صوتی مراقبه رایگان

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تنها وقتی میتوانیم والدین بهتری باشیم که آن جنبه های درمان نشده از خود که عمیقاً در درونمان خاک شده را بشناسیم و آنها را به چیزی بسیار بامعنا تر تغییر دهیم. هر روز فرصتی برای یادگیری، رشد و دوست داشتن عمیق تر است. پس از کارکردن جدی بر درونتان غافل نشوید که نه تنها باعث میشود فرد بهتری باشید؛ بلکه شما را والدین آگاه تری نیز میسازد.

منبع: fractalenlightenment.com

نوشته‌های مشابه

12 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید