سیارات در مکاتب ماورایی – قسمت سوم : عطارد

در ادامه‌ی بحث سیارات، به نمادپردازی سیارهٔ عطارد می‌پردازیم.

کوچک‌ترین سیاره‌ی منظومه‌ی شمسی، که در مکاتب باستانی نمادی از آسمان دوم بود.

برای مطالعه‌ی قسمت‌های قبلی روی لینک‌های زیر کلیک کنید.

قسمت اول

قسمت دوم


نماد های مرتبط با خواص عطاردی، فلز جیوه و رنگ نارنجی ست.

عدد مربوط به این سیاره ۸ است.

نام عطارد در لاتین Mercury است که از ریشه‌ی مرکس به معنای دادوستد و تجارت گرفته‌شده است. همچنین مرکوری در روم باستان نام ایزدی بود که به‌عنوان ایزد تجارت، علم، ارتباطات و مسافرت شناخته می شد. دقیقاً همین خصوصیات از دیرباز به‌طور نمادین به سیاره‌ی مرکوری و آسمان دوم نسبت داده‌شده است. در اسطوره‌شناسی، مرکوری رومی را معادل هرمس یونانی می‌دانند.

به‌طور خلاصه می‌توان گفت عطارد، نمادی از هر موضوعی ست که به توانایی‌های هوشی و ذهنی مرتبط باشد. از نویسندگی و تجارت گرفته تا علوم تجربی و ارتباطات.


هم اکنون دریافت کنید: “اپلیکیشن هوروسکوپ راستمرد


عنصر مرتبط با عطارد، باد است. و عطارد درست مانند عنصر باد رفتار ناپایدار دارد و حتی از دید نجومی هم عطارد با سرعت زیادی دور خورشید گردش می‌کند.

همینطور هرمس، خدای یونانی مرتبط با نماد عطارد، در اسطوره‌شناسی صاحب کفش‌هایی بالدار است که خود ارتباط دیگری با عنصر باد را نشان می‌دهد.

در زمان هایی که مرکوری در سیر قهقرایی است،‌ بهتر است از گرفتن تصمیم‌های مهم پرهیز کنید و آن‌ها را به وقت دیگری موکول کنید. احتمال بروز سو تفاهم‌های گفتاری بسیار بالا می‌رود و حتی ممکن است شاهد خراب شدن وسایل ارتباطی‌تان باشید. عطارد، در طول هر سال چندین بار به سیر قهقرایی می‌رود و البته هر سیر قهقرایی آن کوتاه‌تر از سیر قهقرایی سایر سیارات است.


https://rastmard.com/9285

نوشته‌های مشابه

10 دیدگاه

  1. سپاس ناتا.انقدرعالی بود که حتما میرم دو بخش قبلیش رو هم میخونم.اما کلا نمیدونم چطوری باید دوباره این مقاله یا سایرمقالات که خوندم و دوست داشتم رو پیدا کنم در حالیکه طبعا عنوان همشون در یادم نمیمونه

  2. با تشکر. مطلب خوبی است. همیشه در این زمینه احساس بیسوادی مفرط داشتم به گونه ای که خواندن اثاری در این زمینه, جذبم نمی کرد ولی مسائلی مهم, کمی برایم روشن شد که مثلا چرا نابغه ریاضیدانی همچون عمر خیام, یکی از بزرگترین ساختارشکنان اندوره, چنین به ستاره شناسی علاقه مند بوده است. ممنون

دیدگاهتان را بنویسید