|

۹ روش کاربردی برای تغییر آدمهای بدبین به خوشبین در چند دقیقه!

۹ روش کاربردی برای تقویت مثبت اندیشی در زندگی و تغییر نگاه به زندگی

آیا شما یا یکی از عزیزان اطرافتان بدبین هستید؟ دنیا را سیاه می بینید و مدام ناراضی و غمگین هستید؟ تغییر این نگاه تنها چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد، پس در این مقاله با من همراه باشید.

زندگی می تواند به ما فشار وارد کند. وقتی که ناراحتی های دور و اطرافمان ما را اذیت می کنند با روحیه ای بد، محل کارمان را ترک می کنیم و به همین منوال، این حالت می تواند در محیط خانه هم حضور خودش را نشان دهد. اما مبادا فکر کنید که این هم یکی از همان روزهای بد زندگی است. به جای این کار، تنها برای چند دقیقه تفکر کنید، به تمرکز بر روی چیزهای مثبت مشغول شوید و برای همه ی نکات مثبتی که در زندگی تان وجود دارد، سپاسگزار باشید، به من اعتماد کنید، این کار همه چیز را تغییر می دهد. اصول کاربردی که در ادامه می آیند شما را در چند دقیقه به یک فرد خوشبین بدل می کنند!


مقاله مرتبط: “روانشناسی مثبت و تمرین های کوچک آن


۱-از عبارت “بله” استفاده کنید.

آیا فیلم Yes Man  را دیده اید؟ بله! این واژه جادویی است. کافیست مفهوم آنرا وارد زندگی تان نمایید. معمولا جواب ما به هر تغییر و هر عملی نه است. این از سستی و یکنواختی دنیای امروز ناشی می شود. رویکرد خود را عوض کنید و در چند موقعیت دل را به دریا بزنید. همین حالا از شما چیزی می خواهند. خواهش یا پیشنهادی دریافت می کنید. بگویید بله! اتفاقات جدید را پذیرا باشید. البته مواظب باشید خودتان را به دردسر بزرگی نیندازید اما از چالش ها گریزان نباشید. جایگزین کردن بله به جای نه، شما را خوشبین تر و مثبت تر می کند.


مقاله مرتبط: “آیا استفاده از جملات و عبارات تاکیدی و مثبت واقعا در زندگی ما موثرند؟


۲-به خوب و بد های روزتان فکر کنید.

من دوست دارم تا در پایان یک روز، بدترین و بهترین قسمت آن روز را به خاطر بیاورم، من اسم این کار را “فراز و نشیب ها” گذاشته ام. تمرین اینگونه است که هنگام خواب یک اتفاق بد روز را به یاد می آورید. لحظه ای که دوستش نداشتید. در ادامه سریعا سه تا اتفاق خوب را به یاد بیاورید. اینگونه می بینید که حتی اگر بدترین روز عمرتان را هم سپری کرده باشید، باز هم چیزهایی برای سپاسگزاری وجود دارند. بعد از این تمرین بخاطر آن سه لحظه های خوب، آن سه اتفاق های خوشایند که میدانم کم نیستند، خدا را شکر کنید. این عین خوشبین بودن است!


۳-کار کردن برای یک هدف والاتر

به معنای کاری که انجام می دهید فکر کنید. اهداف و استراتژی هایتان را به بهبود یافتن زندگی یک فرد دیگر یا چیزی برتر از این گره بزنید. هدف خود را معنوی تر کنید. شاعر می گوید:

آن چیز که در جستن آنی، آنی

در واقع ما آن چیزی هستیم که بدنبالش حرکت می کنیم. بنابراین بیشتر به اهداف خود بیندیشید. همه چیز را برای خودتان نخواهید و در کنار اهدافتان بخشی را در نظر بگیرید که شامل سود رساندن به دیگران باشد. اینگونه می توانید جنبه ی مثبت تمام کارهایی که هر روز مشغول به انجامشان هستید را درک کنید. برای تمام فرصت هایی که به خاطر کمک به اطرافیان در اختیار شما قرار می گیرند، سپاسگزار باشید. نگرش شکرگزار بودن، سریع ترین راه برای تبدیل شدن به یک فرد خوشبین در زندگی است.


۴-زمانی را به خودتان و خانواده اختصاص دهید.

کار همیشه هست. تقریبا همه ما برای امرار و معاش و زندگی مان کار میکنیم. اما اگر تسلیم اعمال سخت و طاقت فرسا شوید، همین کار می تواند به راحتی شما را عصبی و بدخلق و بداخلاق و بدبین کند. تفریح و اختصاص دادن وقت برای انجام کارهایی که دوستشان دارید، مثلا شرکت در بازی گلف یا وقت گذرانی در کنار خانواده، می تواند زندگی متعادل تری را برای شما به ارمغان بیاورد. با دوستان، معشوقتان و یا خانواده تان زمان صرف کنید و حتی اگر حوصله ترتیب دادن برنامه ای را ندارید، تماس بگیرید و از آنها بخواهید تا به دیدن شما بیایند. ارتباطات موثر می تواند تاریک ترین افراد را هم به انسانهای خوشبین تبدیل کند.


۵-خوبان و بدان روزها را یادداشت کنید.

من هر روز از این کار برای افزایش سطح مثبت اندیشی و تندرستی ام استفاده می کنم. شما می توانید هر چند وقت که دلتان خواست آن را انجام دهید. من هر روز یک یادداشت کوچک به این شکل تهیه میکنم و روی در یخچال آن را می چسبانم. در این یادداشت دو بخش مجزا را طراحی میکنم. سمت راست خوب ها و سمت چپ بدها. هر چیزی که مرا به یک فرد بدبین تبدیل می کند را در بخش چپ مختصرا نام میبرم. در سمت راست، مواردی که مرا به زندگی امیدوار می کنند را می نویسم. گاهی ممکن است یکی از سمت ها طولانی تر شود. در پایان با خلاقیت یک صورتک برای هر روز نقاشی میکنم که گویای احوال کلی من در آن روز باشد. اما می دانید کجای اینکار به خوشبین شدن آدم منجر می شود؟ من بعد از طراحی چنین چیزی، فارغ از اینکه در آن چه نوشته باشم، هر بار که آنرا میبینم ناخودآگاه شروع میکنم به خندیدن. مخصوصا زمانی که چند روز پشت سر هم جمع می شوند. کافیست امتحان کنید تا متوجه شوید چه می گویم.


۶-بیشتر بخندید.

هر وقت احساس می کنم که دچار استرس شدم یا اینکه یک روز مشکل ساز داشتم، دوست دارم بنشینم و یک دل سیر بخندم. من می توانم این کار را با تماشای یک فیلم خنده دار، دیدن نمایش یک کمدین و یا گشت و گذار در اینترنت و مشاهده ی چیزهای سرگرم کننده و خنده دار انجام دهم. با خندیدن به اندازه ی کافی، حس مثبت بیشتری به من دست می دهد و این باعث می شود تا انگیزه ی من برای رشد یافتن و تلاش، تقویت شود. حتما چیزی هست که شما را به خنده بیندازد. حتی شده یک کلیپ ساده. بروید آنرا پیدا کنید و به آن بخندید.


۷-سپاسگزار باشید

مواردی که  پیشتر نام بردم، اکثرا مربوط به شکرگذاری بودند. بطور کلی یادتان باشد سپاسگزای یک احساس مثبت و متفاوت در شما ایجاد خواهد کرد. اگر چیز بزرگی به ذهنتان نرسید، یک چیز معمولی را برای شکرگزاری انتخاب کنید. یادآوری همه چیزهایی که زندگی را ساده تر و راحت می کنند. مثلا از داشتن لباس تنتان خوشنود و سپاسگزار باشید. یا بابت داشتن چشم هایی که می بینند. عمیقا به نعمات زندگی تان فکر کنید و خواهید دید که بسیار به شما بخشیده شده است. بزودی در می یابید این شما بودید که بدبین بودید. اما در واقع هر چیزی که اطرافتان هست بهانه ایست برای خوشبین بودن. سپاسگزاری می تواند موجب ایجاد یک حالت عاطفی قدرتمند و مثبت برای هر کسی شود.


مقاله مرتبط: “چطور در حین رخدادهای بد سپاس گذار باشیم – درسی کوتاه از کاترین پاندر


۸-شکایت نکنید

این کار ممکن است کمی سخت باشد اما زمانی که به این قانون عمل کنید، چیزهای شگقت انگیزی رخ خواهند داد. اینگونه کم کم از تمرکز بر روی مشکلات فاصله گرفته و هر بار که با چالشی روبرو شدید سعی می کنید تا به جستجو برای راه حل برآیید. من متوجه شده ام که این یکی از راه های قدرتمند و موثر برای خوشبین شدن در زندگی است. به این کار عادت کنید تا شگفت زده شوید. با مشکل بعدی که روبرو شدید، سعی خودتان را بکنید تا فقط عبور کنید. رنج را دور بزنید و از غرولند و غم عبور کنید.


مقاله مرتبط: “۱۰ عادت افراد “همیشه ناراضی ” و چگونگی اجتناب از آن ها


۹-خودتان را با افراد مثبت محاصره کنید.

سعدی می گوید:

کمال هم نشین در من اثر کرد             وگرنه من همان خاکم که هستم

ما تبدیل به همان چیزی می شویم که در طول روز با آن سر و کار داریم. به همین علت، یک راه آسان برای خوشحال شدن و داشتن زندگی مثبت تر، این است که اطمینان حاصل کنیم که توسط افراد مثبت احاطه شدیم. انسان های مثبت می توانند روحیه ما را تغییر دهند. دیدگاه های ما را به چالش بکشند و ما را به کشف خوبی تشویق کنند. تصور کنید شما یک فرد بدبین هستید. یک دوست قدیمی شاد و سرشار از زندگی امروز به ملاقات شما می آید. آنقدر روح زندگی در او هست که با دیدنش سریعا افکار منفی خود را فراموش می کنید و احساس سرزندگی می کنید. چه می شود اگر هر روز چنین افرادی را ملاقات کنید؟ یک لیست از پنج نفری که بیشترین وقت تان را با آن ها سپری می کنید تهیه کرده و در مورد مثبت و یا منفی بودن آن ها از خودتان سوال بپرسید. اگر خیلی بدبین بودند در صورت امکان از آنها فاصله بگیرید و اگر ممکن نبود دست کم سعی کنید تا برای بهبود و تغییر آنها کاری انجام دهید.


منبع: https://www.success.com/article/9-mood-boosting-ways-to-inject-positivity-in-your-life


https://rastmard.com/%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D9%87%DB%8C%D9%BE%D9%86%D9%88%D8%AA%DB%8C%D8%B2%D9%85-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%A7%D9%86%D8%B1%DA%98%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%AD%DB%8C%D9%87-%D9%85%D8%AB%D8%A8/

نوشته‌های مشابه

16 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید