ترس از طرد شدن چیست؟/ دلایل، نشانه ها و راه های غلبه بر آن

 

ترس از طرد شدن چیز جدیدی نیست. ما از لحاظ بیولوژیکی همیشه به دنبال پذیرفته شدن از طرف دیگرانیم. درواقع میتوان گفت که همه ما در جایی از زندگی با این ترس روبرو شدیم. اگر فکر میکنید که این ترس دست و پای شما را در زندگی بسته، باید بگویم که تنها نیستید.

خیلی از افراد از این ترس رنج میبرند. اما برای مقابله با این ترس راه هایی وجود دارد که در این مقاله با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

ترس از طرد شدن چیست؟

ترس از طرد شدن، شامل ترس از سرافکنده شدن، بد قضاوت شدن، از چشم کسی افتادن و تنها شدن است. آنهایی که با این ترس دست و  پنجه نرم میکنند، اغلب برای پذیرفته شدن توسط  اطرافیانشان، بهای زیادی میپردازند.

چرا از طرد شدن میترسیم؟

دلایل زیادی برای این ترس وجود دارد. در اینجا به برخی دلایل اصلی این ترس اشاره کردیم:

  • شما از تنها شدن و جدا افتادن از دیگران وحشت دارید.
  • چون میترسید که با طرد شدن، بدترین ترس هایتان مانند دوست داشتنی نبودن، زشت بودن، بی ارزش بودن و… برایتان به تایید برسند.
  • شما در کودکی طرد شده اید و نمیخواهید که این کابوس دوباره برایتان اتفاق بیفتد.
  • شما از نتایج این طرد شدن(مثل افسردگی، اضطراب، خود بیزاری و…) میترسید.

کمی وقت بگذارید و ببینید چه دلایلی باعث ترس از طرد شدن شما شده اند. میتوانید به احساسات و افکاری که دقیقاً بعد از هر طرد شدگی داشنید، بیندیشید.

۱۳ نشان از اینکه ترس از طرد شدن دارد زندگی تان را کنترل میکند

  • بخاطر ترس از طرد شدن و مورد قضاوت قرار گرفتن، نمیتوانید نظرات خود را بیان کنید.
  • از اینکه متفاوت دیده شوید میترسید، بنابراین سعی میکنید همرنگ جماعت شوید.
  • جرات نه گفتن ندارید.
  • شما یک فرد مردم نواز هستید: ارزش خود را با پذیرفته شدن توسط افراد کسب میکنید.
  • زیاد از حد خود متمرکز هستید و به آنچه دیگران در موردتان فکر میکنند، اهمیت میدهید.
  • هویت شخصی ضعیفی دارید.
  • بجای اینکه خودتان باشید، ترجیح میدهید که مثل شخص دیگری باشید.
  • شما کارهایی انجام میدهید و چیزهایی میگویید که مورد پذیرش دیگران باشد، حتی اگر کاملاً مخالف آنها باشید.
  • بخاطر ترس از قضاوت شدن، از اینکه سفره دلتان را بازکنید؛ میترسید.
  • زیادی تودار هستید و حس میکنید که از لحاظ اجتماعی موقعیت خوبی ندارید.
  • عزت نفس پایینی دارید.
  • اغلب با افکار خود سرزنشگری دست و پنجه نرم میکنید.

چه تعداد از این نشانه ها را داشتید؟

ترس از افکار دیگران مثل این است که بیست و چهار ساعته در زندان بسر ببری. زندانی از ذهن خودت.

همیشه تمام حواستان را جمع میکنید تا مطابق میل بقیه عمل کنید و مورد پذیرش باشید. شما نه تنها از آنچه دیگران راجب شما فکر میکنند میترسید، بلکه از آنچه خودتان راجب خود فکر میکنید نیز وحشت دارید. چرا که تمام درها را به روی عشق به خود بسته اید. و این چه تجربه خسته کننده ایست.

چطور بر ترس از طرد شدن غلبه کنیم؟

در اینجا نکاتی را عنوان میکنیم که میتواند به شما در غلبه بر این ترس کمک کند.

۱- دیگران واقعاً به شما اهمیتی نمیدهند.

میدانم که تلخ است اما حقیقت دارد. مردم بیشتر درگیر خودشان هستند و کمتر به شما اهمیتی میدهند. این واقعیت زندگیست.

وقتی دنیا را از دیدگاه پر از ترس خودمان ببینیم، فکر میکنیم که بقیه خیلی به ما توجه میکنند. همین تفکر اشتباه باعث بروز اضطراب زیاد در ما میشود.

فکر میکنیم که مردم تمام حواسشان به ماست تا ما را قضاوت کنند. بله البته مردم قضاوتهایی سطحی راجب شما میکنند، اما واقعاً اهمیتی به شما نمیدهند.

درک این واقعیت تلخ حس آزادی بخش زیادی به شما خواهد داد. بهترین کار برای درک این موضوع این است که در مکان عمومی به تماشای افراد بپردازید. به کارهایی که میکنند دقت کنید. متوجه خواهید شد که اکثر آنها در افکار، گوشی ها، و دنیاهای کوچک خودشان غرق شده اند. هیچ کس توجهی به شما ندارد. حتی اگر بخواهید توجهشان را جلب کنید نیز، برای مدت زمان بسیار محدودی موفق خواهید شد.


۲- همه ترس از طرد شدن دارند.

نه تنها شما، بلکه حتی آن دسته افرادی که غرق در شهرت هستند نیز از این طرد شدن میترسند.

یکی از باورهای غلطی که در چنین مواقعی رخ میدهد این است که فکر میکنید فقط خودتان این مشکل را دارید. پس بدانید که تنها نیستید.


۳- قضاوت های افراد، درون خود آنها را به تصویر میکشد.

اغلب اوقات این قضاوتها درواقع بیانگر خود آن فرد هستند. مردم اغلب ضعف های خودشان را در شما میبینند. به همین دلیل است که نباید این انتقادات را به خود بگیرید.

برخی افراد هم دید دو بعدی و بسیار محدودی دارند. هیچ کس واقعاً شما را نمیشناسد و یا داستان کامل زندگی شما را نمیداند. پس هر وقت در حضور دیگران احساس اضطراب کردید، این را بیاد داشته باشید.


۴- مهم نیست که هستید، خودتان را با کمال میل بپذیرید.

ترس از طرد شدن، از کمبود عزت نفس می آید. عزت نفس ضعیف هم از کمبود پذیرش خود و عشق به خود نشات میگیرد.

اگر میخواهید که واقعاً برای همیشه بر ترس از طرد شدن غلبه کنید، پس باید بر خود باوری و پذیرش خودتان کار کنید.

به جای آنکه بر آنچه دیگران راجب شما فکر میکنند تمرکز کنید، به آنچه خودتان راجب خود فکر میکنید تمرکز کنید.

به افکار درونی خودتان بیندیشید. چه تله های روانی در آن نهفته؟ چگونه میتوانید نسبت به خودتان مهربان تر و بخشنده تر باشید؟ بر عشق ورزیدن به خودتان کار کنید و افکارتان را جوری برنامه ریزی کنید که حمایتگر باشند و نه سرزنشگر و مخرب.


۵- مراقبه کنید و تنفس آگاهانه انجام دهید.

مراقبه کمک میکند تا از افکاری که درون مغزتان میگذرد آگاه باشید. تنفس آگاهانه به شما کمک میکند تا در لحظه حضور داشته باشید. این دو دستور العمل با هم میتواند سلامت روانی و عاطفی شما را بهبود بخشد.

در این مورد تمرینات ویپاسانا پیشنهاد میشود. اگر مراقبه کردن برایتان دشوار است میتوانید از دوره مراقبه عملی راستمرد استفاده کنید و روش مراقبه صحیح را بیاموزید.


۶-ترس هایتان را ریشه یابی کنید.

ببینید که دقیقاً چه چیزی باعث ترس از طرد شدن شما میشود. آیا از بی ارزش شمرده شدن میترسید؟ چه چیزی پشت این ترستان نهفته است؟ آیا واقعاً احساس بی ارزشی میکنید و از برملا شدن این احساس برای خودتان وحشت دارید؟

بیاد داشته باشید که تمام این ترسها از باورهایتان نسبت به خود ریشه میگیرند. این باورهای هسته ای عمیقاً شما را تحت تاثیر قرار میدهد و اغلب هم متوجه آنها نمیشوید. توصیه من به شما خواندن مقاله باورهای هسته ای است.

 


۷- خودتان را به چالش بکشید.

قدم های کوچکی در این مسیر بردارید. یادتان باشد که با خود، با صبر و مهربانی رفتار کنید. برای مثال میتوانید که در جمعی نظر خود را بیان کنید، با نهایت ادب در خواستی را رد نمایید، یا بدون آرایش در جمعی حاضر شوید.

تمام این پیروزی های کوچکتان را جشن بگیرید و اگر احیاناً با شکستی مواجه شدید نیز، بدانید که تنها باید از آن درس بگیرید و با خودتان مهربان باشید.

حتی میتوانید تجربیات و پیشرفتهای خودتان را یادداشت کنید.


۸- از ترس هایتان نترسید.

خیلی ساده ترس های خود را بپذیرید. یکی از چیزهایی که ترس از طرد شدن شما را تشدید میکند، تمرکز زیاد از حد بر این ترسهاست. بدانید که ترس از آنچه دیگران راجب شما فکر میکنند نرمال است. ترس ازطرد شدن نرمال است. پس حواستان باشد که در این مورد وسواسی عمل نکنید.


۸- احساسات بدتان را سرکوب نکنید.

از احساسات خود فرار نکنید. اینکار فقط اوضاع شما را بدتر میکند. در عوض با حس های خجالت و ناراحتی خود روبرو شوید. از تنفس آگاهانه برای روبرو شدن با این احساسات استفاده کنید. اگر بتوانید شجاعانه با این حس ها روبرو گردید، کارتان زودتر پیش میرود و این حس ها روی هم تلنبار نمیگردند. وقتی احساساتتان را سرکوب کنید و تظاهر کنید که همه چیز عالیست، نه تنها دارید به خودتان دروغ میگویید، بلکه ترسهایتان را نیز بدتر میکنید.

بنابراین دفعه بعدی به این ترسها خوش آمدید بگویید. نفس عمیقی بکشید و به قدرت درونی خود اعتماد کنید. حتی میتوانید با خودتان حرف بزنید: باشه ترس من. من حست میکنم. اشکالی نداره. میتونی بیای. من تو رو طرد نمیکنم. من دوست تو هستم.

عجیب است اما وقتی به این ترس ها اجازه بروز دهید، زودترمحو میشوند. پس امتحان کنید.


۱۰- مهم نیست چه کارهایی انجام دهید. دیگران همیشه در حال قضاوت هستند.

این هم حقیقت تلخ دیگری است. حتی اگر نقاب مردم نوازی به چهره بزنید نیز، همیشه تعدادی هستند که شما را قضاوت کنند. شاید حتی شما را اینطور قضاوت کنند که زیادی خوبه، خودشیرینه، فیکه و یا حوصله سر بره.  پس مهم نیست چقدر دوست داشتنی یا نداشتنی باشید، همیشه کسی پیدا میشود که در مورد شما نظر بدی بدهد.  این حقیقتی است که همه ما باید بپذیریم. بخصوص آنهایی که ترس از طرد شدن دارند. چیزی که مهم است، نحوه برخورد شما با این قضاوتهاست.

آیا از این قضاوتها میگذرید و همچنان آنچه هستید را دوست دارید و یا میگذارید که این قضاوتهای پوچ شما را تعریف کنند؟

خودتان را تعریف کنید و به هر بخش زیبا و یا زشت خود افتخار کنید.

امیدوارم که این نکات به رشد شما و غلبه تان بر ترس از طرد شدن کمک کند. لطفاً تجربیات خود را در زیر با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته ویرایش شده از:

/lonerwolf.com/fear-of-rejection

نوشته‌های مشابه

20 دیدگاه

  1. با سپاس از متنتون
    من گاهی یادم میاد و این تمرینو انجام میدم، روبرو شدن با ترسم
    که بعنوان یه حس درونی در آغوشش میگیرم و ازش عبور میکنم، یه دفه محو میشه و میره
    دوباره نیاد و دوباره باید انجام بدم
    اگه مرتب سادم بمونه خیلی خوبه
    گفتن جملاتی که توی متن اومده هم خوبه
    امتحانش میکنم

دیدگاهتان را بنویسید