|

امواج صوتی باینورال را چطور برای رهایی از ترس، درد و انفجار فکری استفاده کنیم؟

 

امواج صوتی باینورال فواید بسیار زیادی دارد و استفاده از آن را میتوان نوعی درمان با امواج صوت دانست.

وقتی از یکی از مشهورترین فیلسوف های معاصر آمریکا-یعنی کن ویلبر پرسیده شد که یک شخص معمولی برای بالا بردن سطح هوشیاری خود چه کاری میتواند انجام دهد، او پاسخ داد:

هم اکنون تکنولوژی برای بالا بردن سطح هوشیاری انسان وجود دارد. به آن موسیقی باینورال میگویند.

محققان و نیز افرادی که تجربه استفاده از این امواج صوتی را داشته اند، به فواید زیر اشاره نموده اند:

-کاهش اضطراب و استرس

-افزایش تمرکز

-افزایش اعتماد به نفس

بالا بردن انگیزه

-بهتر کردن حس و حال

-خواب بهتر و عمیق تر

-مراقبه عمیق تر

امواج صوتی باینورال همچنین در تمرینات درونی و معنوی همانند تمرینات زیر نیز بکار گرفته میشود:

تنظیم چاکراها

رویابینی شفاف

-کار بر انرژی کوندالینی

بهترین چیز در مورد این امواج این است که تنها حدود ۷ دقیقه برای مغز طول میکشد تا با فرکانس ها هماهنگی پیدا کند. بنابراین اگر بین ۱۵ دقیقه تا نیم ساعت وقت بگذارید، آثار این امواج را حس خواهید کرد.


امواج صوتی باینورال چیست؟

ممکن است فکر کنید که: این امواج باینورال هم یک چیز تازه مد شده هست.

اما در واقع: امواج باینورال در دهه ۱۸۰۰ میلادی کشف شدند و خود موسیقی خلسه آور نیز، برای هزاران سال است که وجود دارد. جالب تر اینکه این امواج توسط محققان علمی در مقالات علمی معتبر نیز تایید شده اند.

به بیان ساده تر، امواج صوتی باینورال، فرمی از ارتعاشات صوتی تکرار شونده و شبیه سازی شده با امواج مغزی است که شما را به راحتی در حالت مراقبه قرار میدهد. این امواج برای اولین بار توسط پزشکی به نام هنریک ویلهلم داو- در سال ۱۸۳۹ کشف شدند.

هنگامیکه این امواج وارد گوش های شما میشوند، چیزی را درون مغزتان تولید میکنند که به آن « جذب امواج مغزی» میگویند.

جذب امواج مغزی چیست؟

جذب امواج مغزی نوعی اصطلاح است که در واقع به معنی تغییر امواج مغزی برای تنظیم شدن و مطابقت یافتن با فرکانس یک صوت است. مثل همان هایی که توسط امواج صوتی باینورال تولید میشود. وقتی امواج مغزی شما با نواهای باینورال همگام میشود، نتیجه ی آن یک حالت ریلکسیشن عمیق خواهد بود.

امواج صوتی باینورال چگونه کار میکنند؟

امواج صوتی باینورال با فرستادن دو ارتعاش مختلف به هر یک از گوش های ما کار میکنند. وقتی این دو ارتعاش را همزمان میشنویم، مغز ما یک نوای سوم از ترکیب این دو را تولید میکند.

مثال:

اگر یک ارتعاش صدای ۳۱۰ هرتزی به یک گوش، و ارتعاشی ۳۱۵ هرتزی به گوش دیگر فرستاده شود، مغز شما این صداها را طوری پردازش میکند که در نهایت به شنیدن یک صدا با ارتعاش ۵ هرتزی منجر میشود. سپس امواج مغزی شما با این ارتعاش صدای ۵ هرتزی همگام میشود.

بطور خلاصه و خیلی ساده تر: هر کدام از گوش های شما، دو نوع فرکانس متفاوت از هم را دریافت میکند. مغز شما یک فرکانس سومی ایجاد میکند که کم کم امواج مغزی شما را تغییر میدهد.


مقاله مرتبط: راز ساخت فایلهای خود هیپنوتیزم راستمرد 


تایید علمی امواج صوتی باینورال

در سراسر بیست سال گذشته، مطالعات علمی مختلف صورت گرفته که تاثیرات روانی و فیزیکی گوش دادن به امواج صوتی باینورال را تایید میکنند.

در اینجا خلاصه ای از این یافته های علمی را آورده ایم:

-«جذب امواج مغزی» به افرادی که از مشکلات حافظه، تمرکز، استرس، درد، سر درد و میگرن رنج میبردند، کمک میکند.

-امواج صوتی باینورال خلاقیت، آرامش و عمق مراقبه را افزایش میدهد.

-جذب امواج مغزی به بالابردن تمرکز، حل مشکلات، خلاقیت، حافظه، یادگیری، مشکلات خواب و کنترل درد کمک میکند.

-ضریب هوشی را افزایش میدهد و منجر به پیشرفت هایی در فعالیت حافظه میشود.

-اضطراب را کاهش میدهد.

-خواب را عمیق کرده و کیفیت آن را بالا میبرد.

-به غلبه بر اعتیاد کمک میکند.

این موارد تنها تعداد کمی از این یافته های علمی بود.

آیا امواج صوتی باینورال ، بی ضرر هستند؟

بله. مطالعات فراوانی بر جذب امواج مغزی نشان داده است که گوش کردن به امواج باینورال، هیچ اشکالی ندارد و هیچ اثرات جانبی در این مورد گزارش نشده است. اما برای احتیاط توصیه شده است که افرادی که صرع دارند و یا آنهایی که دچار تشنج میشوند و همچنین زنان باردار، قبل از گوش دادن به این نواها با پزشک خود مشورت کنند.

فایل صوتی باینورال رایگان ” آرامسازی و شفای ذهن (هنگام گوش کردن حتماً از هدفون استفاده کنید)

۵ سطح از امواج صوتی باینورال

پنج سطح و یا دسته بندی شناخته شده از امواج صوتی باینورال وجود دارد. هر سطح، منبع متفاوتی از شفا و درمان را در بردارد:

۳۰hz-100hz – گاما

بیداری معنوی، بالا بردن هوشیاری، عشق و هارمونی

امواج مغزی گاما، بالاترین ارتعاش را دارا هستند. در این حالت، امواج مغزی انقدر هارمونی دارد که خیلی افراد احساساتی همچون بالا رفتن هوشیاری و حتی تجارب معنوی را گزارش کرده اند. این ارتعاش اغلب توسط راهبان، تارکان دنیا، یوگی ها و مراقبه گرهای با تجربه و ماهر، تجربه میشود. ارتعاشات گاما همچنین حافظه، آگاهی و جریان های روانی را بالا میبرد.

۱۴-۳۰hz – بتا

تمرکز، حل مشکلات، و بالا بردن انرژی

امواج مغزی بتا اصولاً آنهایی هستند که وقتی کاملاً بیدار و سرشار از انرژی هستیم، تجربه میکنیم. میتوان این ارتعاش را با محرکهایی همچون کافئین، آدرال و بهبود دهنده های گوناگون حافظه، برابر دانست. ارتعاش بتا برای بوجود آوردن ذهنی متمرکز و تحلیگر مفید است. در واقع ارتعاشات مغزی که در حال خواندن این مقاله دارید هم احتمالاً از نوع ارتعاش بتاست.

۸-۱۴hz – آلفا

آرامش، آسودگی خاطر و خلاقیت

امواج مغزی آلفا نوعی حالت آرامش درونی ایجاد میکنند و راهی قدرتمند برای کاهش استرس و تنش هستند. آرامش تولید شده با این ارتعاش، همچنین به تعادل ذهن کمک میکند و حس شناور بودن و رهایی را بوجود می آورد. خلاقیت زیاد و تفکر معنوی نیز از فواید ارتعاش آلفاست.

۴-۸hz – تتا

الهام، شهود، و یادآوری رویا

ارتعاشات تتا بعنوان دروازه ای به ذهن ناخودآگاه شناخته شده است. شهود قوی، آرامش عمیق، درک فراحسی و رویای شفاف، همه و همه به این ارتعاش مرتبط است. ارتعاشات تتا، حسی رویایی و ورای این دنیا را با خود به همراه دارد. خیلی از درمانگران و هیپنوتراپیست ها از ارتعاش تتا برای رفتن به ذهن ناخودآگاه و درمان مشکلات ریشه ای، کمک میگیرند. بنابراین این ارتعاش راهی عالی برای تغییر باورهای محدود کننده و تمرین های درونی عمیق میباشد.

۰.۱-۴hz – دلتا

رهایی از درد، شفا، احیا و بازسازی

امواج مغزی دلتا را هر شب در هنگام داشتن خوابهای بدون رویا تجربه میکنیم. این امواج همچنین توسط یوگی های پیشرفته و راهبانی که میتوانند در هنگام مراقبه عمیق وارد ارتعاش دلتا شوند، تجربه میشود. این ارتعاش هم در شفای جسمی و هم عاطفی کاربرد دارد. همچنین عملکرد ایمنی را بالا می برد، استرس را بشدت کاهش داده و حتی اثرات ضد پیری نیز دارد.

چطور از امواج صوتی باینورال استفاده کنیم؟

همانطور که تا اینجا دیدیم، این امواج در خیلی از حیطه های زندگی کاربرد دارند و بهترین راه برای استفاده از آنها، ترکیب شان با موسیقی هماهنگ است. این کار در فایلهای صوتی خود هیپنوتیزم راستمرد بصورت حرفه ای انجام شده و از صفحه فایلهای خود هیپنوتیزم قابل تهیه هستند.

در اینجا به پیشنهاداتی میپردازیم:

-مکانی آرام و به دور از مزاحمت را انتخاب کنید

-از هدفون های با کیفیت استفاده کنید. (استفاده از هدفون برای گرفتن اثرات نواهای باینورال، ضروری است.)

-همزمان با گوش دادن به این امواج، به مراقبه یا ریلکسیشن بپردازید.

-میتوانید در هنگام درس خواندن و یا ساعات کاری، از ارتعاش بتا استفاده کنید.

-مغز بطور میانگین برای همگام شدن با نواهای باینورال، به ۷ دقیقه زمان نیاز دارد. بنابراین برای استفاده بردن از این ارتعاشات، به خود حداقل ۱۵ تا ۳۰ دقیقه زمان بدهید.

-حداقل به مدت یک ماه به این امواج باینورال گوش دهید تا تاثیراتش برایتان روشن گردد.

امیدوارم این مقاله به شناخت بیشتر شما از این امواج کمک کرده باشد. امواج صوتی باینورال، راهی ساده اما قوی برای تجربه هر چیزی میباشند. از آرامش و خلاقیت گرفته تا افزایش انرژی و سطح هوشیاری.

منبع: lonerwolf.com/binaural-beats-meditation/

نوشته‌های مشابه

20 دیدگاه

  1. سلام من سالهای قبل به هیچ موسیقی یا آهنگی گوش نمی دادم چون شنیده بودم موسیقی باعث کاهش تمرکز میشه و به آرامش عجیبی رسیده بودم تا اینکه در یک سایت با این فایل های خود هیپنوتیزم(بدون کلام) آشنا شدم و از آنها استفاده کردم جدا از اینکه هیچ اثری نداشت باعث عصبانیت من و عدم آرامش من شده بود مدتی است استفاده از این فایل ها را متوقف کردم دوباره حالت آرامش به زندگی من برگشت و فکر میکنم اگر بتونیم بدون موسیقی به حالت خلسه بریم مثل متدی که خوزه سیلوا در کتاب بعد دیگر وجود گفته خیلی آرامش بیشتری تجربه میکنیم و اثرش به مراتب بیشتر از استفاده از فایل های صوتی است البته این نظر شخصی من هست باز هم ممنون از مقالات خوبتون

    1. سلام
      شاید فایل صوتی که از اون سایت خریداری کردین اصولی ساخته نشده یا تلقینات بکاربرده شده داخلش چیزی بوده که شمارو آزار داده …..پیشنهاد میدم از فایل های صوتی ما استفاده کنید قطعا نتیجه ی مطلوبی می گیرید.

دیدگاهتان را بنویسید