| |

استوپا _ سازه های مقدس بودایی ها (کلیپ تصویری توضیحات استاد کاظم پور)


در بودیسم سه نوع مختلف از معماری وجود دارد. سالن تعلیمات، اقامتگاه، و یک نوع ساختمان گرد شکل بخصوص که به آن استوپا گفته میشود؛ مهم ترین بنای مکتب بودیسم.
استوپا بنایی است که معمولا ساختار گردی دارد و درواقع به شکل یک ناقوس وارونه است. هر کدام از قسمت های این بنا، معنای نمادین خاصی دارند. شکل کلی این بنا، نمادگر بودای نشسته در هنگام روشنیده شدن است. قسمت مربعی این بنا نماد پاهای بوداست که بحالت چارزانو بر زمین نشسته است. بخش میانی استوپا که نیمکره یا تپه نامیده میشود، نماد تن بوداست. و منار مخروطی شکل در بالای این بنا نماد سر بوداست.
این بنا برپایه ی تپه های مخصوص تدفینی بنا شده که حدود ۲۵۰۰ سال پیش و قبل از بودا ساخته میشد. استوپا ها بدین منظور ساخته شدند تا خاکستر بودا که بین مناطق مختلف تقسیم شده بود را نگه دارند. از آن زمان به بعد استوپا به یکی از مهم ترین بناهای بودایی ها تبدیل شده است.
در این استوپا ها اغلب آثار مقدسی نگه داری میشود و مکانی برای مراقبه می باشند. بودایی ها در هنگام بازدید این مکان، برخلاف عقربه ساعت به دور آن میگردند. فلسفه این چرخش، چرخه بی انتهای تولد دوباره (سامسارا)، و مسیر هشتگانه ای است که به آزادی و رهایی از رنج منتهی میشود.


در این کلیپ، استاد بهنام کاظم پور(مدیر وبسایت راستمرد)، در سفر خود به نپال ما را با استوپا، سازه های مقدس در زادگاه بودا آشنا میکند:

 

نوشته‌های مشابه

16 دیدگاه

  1. درود ؛از استاد مهربان و دلسوز که همه جا به یاد شاگردان شون هستند و آگاهی شون رابا ما سهیم میشن سپاسگزارم . امید دارم که بازهم شاهد چنین اطلاعاتی از جانب ایشون باشیم . دعای خیر برای استاد بزرگوارم دارم .

دیدگاهتان را بنویسید