آیورودا چیست؟ _ تاریخچه و فلسفه

آیورودا دانشی باستانی ست که هزاران سال قبل، از هندوستان برخاسته است. آیورودا تشکیل شده از دو بخش آیور (زندگی) و ودا (دانش) ، به معنای دانش زندگی می باشد. تئوری آیورودا ، درک عمیقی از خلقت می باشد. حکیمان و عارفان بزرگ باستان، حکمت آفرینش را به واسطه ی مراقبه های عمیق و سایر تمرینات معنوی درک کرده اند. این حکیمان به دنبال کشف عمیق ترین حقایق جسم و روح بودند که منجر به سلامت بشر میشد. آنان طی سالیان طولانی، اصول زندگی سالم را بررسی کرده و این اصول را در یک سیستم دقیق سازماندهی نموده اند. این سیستم همان سیستم دانش زندگی یا آیوروداست.


تاریخچه

آیورودا، برای اولین بار در قدیمی ترین ادبیات موجود در جهان، یعنی وداها (Vedas) ثبت گردید. باور بر این است که، مهم ترین متون ودا، شامل دانش کامل و اولیه ی آیورودا، که امروزه نیز مورد استفاده هستند، بیش از ۱۲۰۰ سال قدمت دارند. این آموزه های آیورودیک بیش از هزار سال به صورت طبیعی سینه به سینه از استاد به شاگرد انتقال یافت. حکمت آیورودا در سانسکریت، زبان باستان هند، ثبت شده است که فلسفه ی آیورودا و عمق آن را منعکس می نماید.

آیورودا توانسته است تا حدود زیادی شیوه های پزشکی و طب سنتی و مراقبت بهداشتی در شرق و غرب را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین طب چینی، گیاهان دارویی و فلسفه ی بودایی تحت تاثیر دانش آیورودا قرار گرفتند. امروزه پس از گذراندن آزمون تجربه، این دانش هنوز به مانند ابتدا باقی مانده است. اگر چه مفسران بسیاری تحلیل ها و دیدگاه های خود را به آن اضافه نموده اند.


فلسفه

فلسفه ی آیورودا مجموعه ای از سیستم های مفهومی را آموزش می دهد که براساس تعادل و اختلال، سلامتی و بیماری طبقه بندی می شوند. بیماری و سلامتی نتیجه ای است از همبستگی بین خود، شخصیت و هر چیزی که در وجود معنوی و ذهنی و عاطفی روی می دهد. برای سالم بودن، باید تعادل بین افکار، احساسات و فعالیت فیزیکی وجود داشته باشد.

 بطور کلی آیورودا با این سه اصل سر و کار دارد:
زندگی خوب یا بد چیست.
شادی و بدبختی چیست.
هر یک از این موارد باعث تعالی روح انسان هستند و یا مخرب.

آیورودا با هدف ایجاد و حفظ سلامت در فرد و برای جلوگیری از بیماری ها، شفای بیماری ها، تعدیل در مزاج و طول زندگانی به کار گرفته می شود.

سلامت از منظر آیورودا به معنای:
اول شادی روح، ذهن و احساسات است.
دوم متعادل کردن سه نیروی حاکم بر بدن، یعنی هفت چاکرا، مزاج ها و سیستم گوارش است.
و سوم برقراری سایر شناسه های سلامت عمومی مانند عملکرد ایمنی است.


براساس عمیق ترین آموزه های آیورودا:

  1. زندگی انسان، تعادلی ست میان بدن، ذهن، احساسات و روح.
  2. هیچ چیزی وجود نخواهد داشت مگر برای رسیدن به آگاهی برتر.
  3. آفرینش پیوندی از دو عالم درون و برون است و آیورودا پلی ست که این دو عالم را به یکدیگر پیوند می دهد.
  4. عملکرد و حرکت تمام خلقت، انسان، مواد معدنی، نباتات، قلمرو حیوانات، همگی نشئت گرفته از برهم کنش سه نیرو و انرژی بنیادین می باشند. این سه نیرو که در منابع امروزی دوشا خوانده می شوند، شامل:  واتا، پیتا و کافا هستند.

دوشا ها

 معمولا دوشاها، ترجمه ای لفظی برای مفهوم مزاج ها در طب سنتی ایرانی بکار گرفته می شوند. هر چند چینش این علوم و ساختار آنها با یکدیگر متفاوت است اما می توان ارتباطات بسیاری نیز میان آنها یافت.

واتا (ترکیب عناصر هوا و اتر) نمایانگر جنبه ی غیر مادی، سیال و پویای طبیعت است. پیتا (ترکیب عناصر آب و آتش) نشان دهنده جنبه ی تغییرپذیر و آگاه خلقت است. و کافا (ترکیب عناصر آب و خاک) نمادی از بُعد فیزیکی و ساختاریافته آفرینش است.

واتا حکمران قلمرو تنفس، گردش، حرکت، گفتار، خلاقیت، شور و شوق زندگی ست. همچنین کنترل کننده ی کل سیستم عصبی در بدن است.

پیتا حاکم تغییراتی مانند هضم و سوخت و ساز است. قدرت بینایی، رنگ صورت، درجه حرارت بدن، شجاعت، طراوت و شادابی، هوش و ذکاوت در کنترل پیتا هستند.

کافا عنصر رشد است. کافا معرف مایعات غیرحلال مانند روغن هاست. بهمین ترتیب فرایندهای آنابولیک و ترشحات و تعادل مایعات در بدن را کنترل می کند. همچنین فرمانروای قدرت، صبر، سنگینی، محبت و درک، اتصال و یگانگی ست.


اصل پراکروتی

سه نیروی واتا، پیتا و کافا، در تمام کائنات جریان دارند. در فیزیولوژی انسان این سه انرژی شگرف بطور هماهنگ و مکمل یکدیگر، در گردشند. هدف از این هماهنگی و یکپارچگی، اداره و حفظ حیات است. البته اثرگذاری نسبی آن ها در هر فرد، بسته به عوامل متعددی، متفاوت است.

اصل پراکروتی (Prakruti) بیانگر ایسنت که بر کالبد هر انسان، یکی از سه نیروی واتا، پیتا و کافا و یا ترکیبی از آنها حکمرانی می کند. برای هر شخص مطابق با دی ان ای منحصر به فرد او و اکتسابات وراثتی یا محیطی، یکی از این نیروها با قدرت بیشتری سیطره دارد. بنابراین ویژگی های ظاهری و روانی و جسمی آن فرد نیز تا حد زیادی از نیروی حاکم بر بدن او تاثیر خواهند پذیرفت.


عدم تعادل

عدم تعادل زمانی اتفاق می افتد که یک یا چند مورد از انرژی هایی که بالا توضیح داده شد، در بدن فرد افزایش یا کاهش چشمگیری داشته باشد. از آن جایی که این سه نیرو چیزی جز انرژی نیستند، می توانند به واسطه ی انرژی های مختلف تحت تاثیر قرار بگیرند. افزایش یابند، و یا کاهش داشته باشند. بطور بسیار کلی باید بگوییم که گرما پیتا را افزایش می دهد. خشکی واتا را افزایش می دهد. و مایع کافا را بالا می برد.

عدم تعادل در این سه نیرو در بدن، انسان را به لحاظ جسمی، روانی و روحی تحت تاثیر قرار میدهد. بنا بر باور آیورودا ، عدم تعادل می تواند پراکروتی را بر هم زند و این آشفتگی می تواند تلاش انسان برای حفظ هویت را نیز با شکست رو به رو کند.

براساس علم آیورودا ، هیچ فعالیتی نیست که انسان انجام دهد و بر دوشا ها بی تاثیر باشد. رژیم غذایی نادرست، اثر مستقیمی بر پراکروتی دارد. غذاهای غیر ارگانیک، خوراکی که بطور مناسب پخته نشده باشد، پرخوری، کم خوری و زمان نادرست برای صرف غذا، همگی تعادل را بر هم می زنند.

نحوه تنفس شما نیز بر دوشاها اثرگذار است. آیورودا و دانش باستان هندی، تاکید ویژه ای بر تنفس دارد. نوع نفس کشیدن شما، میزان حبس دم، میزان هوایی که به ریه ها منتقل می کنید و مدت زمان تنفس، همگی می توانند انرژی های حاکم بر جان شما را تحت تاثیر قرار دهند.


منبع:
http://www.healthandhealingny.org/tradition_healing/ayurveda-history.html


مزاج واقعا چیست و هر مزاج با چه عناصری در ارتباط است؟
تاثیرات حقیقی مزاج ها بر رفتار و زندگی ما چگونه است؟
آیا میتوان مزاج خود را در طول عمر تغییر داد؟
چه خوراکی هایی بر مزاج ما اثرگذارند؟

https://rastmard.com/%d8%af%d9%88%d8%b4%d8%a7%d9%87%d8%a7-%d8%af%d8%b1-%d8%a2%db%8c%d9%88%d8%b1%d9%88%d8%af%d8%a7-_-%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%d8%b3%d9%87-%d9%86%db%8c%d8%b1%d9%88%db%8c-%d8%ad%d8%a7%da%a9%d9%85/


 

نوشته‌های مشابه

19 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید