چطور میتوانیم دیگران را کمتر قضاوت کنیم؟

چطور میتوانیم دیگران را کمتر قضاوت کنیم؟

ra4-5644 (1)

به این داستان توجه کنید:

تصور کنید که درحال قدم زدن، سگ کوچکی را میبینید. خیلی بامزه و دوست داشتنی بنظر میرسد و نزدیک میشوید تا نوازشش کنید. ناگهان سگ عصبانی شده و میخواهد شما را گاز بگیرد. سگ دیگر بنظرتان دوست داشتنی نیست و شما احساس ترس و یا شاید عصبانیت دارید. بعد بادی میوزد و برگها از زمین کنار میروند. شما میبینید که یکی از پاهای سگ در تله ای گیر کرده. حالا به او حس دلسوزی دارید، چون میدانید که خشم سگ بخاطر رنج و دردش بوده است.

از این داستان چه درسهایی میشود گرفت؟

۱. آگاه باشید

واکنش نشان دادن، امری طبیعی است. نکته اینجاست که کمی قبل از واکنش نشان دادن و قضاوت کردن، مکث کنید. شما نمیتوانید کلمات را پس بگیرید، پس قبل از حرف زدن و رنجاندن کسی، کنترل خود را بدست بگیرید.

سعی کنید که نگاهی مثبت یا لااقل خنثی به قضیه داشته باشید، چون مثل داستان بالا، ما واقعا دلیل رفتار کسی را نمیدانیم.

۲. مسئله را برای خود شخصی نکنید

وقتی کسی با شما مخالفت میکند یا بنحوی زندگی را برایتان سخت کرده، بیاد بیاورید که شاید این مسئله بخاطر شما نباشد و به درد و درگیریهای خود طرف مربوط شود.

۳. بدنبال خصوصیات مثبتی در آن فرد بگردید

از آنجا که ذهن ما بطور ذاتی دنبال خصوصیات منفی است، این قسمت به تمرین نیاز دارد. ولی اگر تلاش کنیم، در اکثر اوقات میتوانیم چیز خوبی راجع به فردی دیگر پیدا کنیم.

۴. این جمله را تکرار کنید، “درست مثل من”

یادتان باشد، ما بیشتر شبیه به همیمم تا متفاوت از یکدیگر. هروقت حالت انتقادی به کسی پیدا کردید، بیاد آوردید که، آن فرد هم، درست مثل من، خانواده ی خود را دوست دارد و میخواهد شاد باشد و از رنج آزاد.و مهم تر از همه اینکه، آن فرد هم دچار اشتباه میشود، درست مثل من!

۵. دیدتان را تغییر دهید

وقتی کسی کاری که دوست ندارید، انجام میدهد، شاید فقط دارد به روشی متفاوت از شما مشکلی را حل میکند یا روند زندگی اش با شما فرق میکند. پذیرش رفتار بقیه، میتواند به قضاوت نکردنتان کمک کند.

دالایی لاما میگوید: “مردم جاده های مختلفی را برای خوشبختی و رضایتمندی انتخاب میکنند. فقط چون که در جاده ی شما نیستند، دلیل براین نیست که گم شوند.”

۶. نگاهی به رفتار خود بیاندازید

بعضی وقتها شاید کسی را بخاطر کاری که خودتان انجام میدهید یا میدادید، قضاوت کنید.

مثلا، دفعه ی بعدی که دارید رانندگی میکنید و سر کسی فریاد میزنید از خود بپرسید که ، آیا من خودم تا بحال بد رانندگی نکرده ام؟

۷. دانش خود را بالا ببرید

شاید بعضی ها، بخاطر ناتوانی پنهانی که دارند،کاری آزاردهنده انجام میدهند. مثل بعضی ها با مهارتهای اجتماعی ضعیف که ممکن است سندروم آسپرگر داشته باشند.

انیشتین میگوید: “هرکسی یک نابغه است. ولی اگر بخواهید ماهی را با توانایی اش در بالا رفتن از درخت قضاوت کنید، تمام عمرش را با باور به اینکه یک احمق است، زندگی خواهد کرد.”

۸. حس خوبی به خود داشته باشید

برنه براون میگوید: “من به تربیت فرزندانم حس خوبی دارم، پس علاقه ای به قضاوت دیگران درباره ی پرورش فرزندانشان ندارم. من حس خوبی به بدن خودم دارم، بدنبال مسخره کردن وزن ویا قیافه ی دیگران نمیروم. ما به هم سخت میگیریم، چون از یکدیگر بعنوان محافظی برای کمبودهای خود استفاده میکنیم.

و در آخر سادگورو، عارف بنام هندی میگوید:

قضاوتهای شما، بازتابی از آنچه خودتان فکرمیکنید است. شما فقط میتوانید شرایط را مورد قضاوت قرار دهید. اگر بدانیم که در هر فردی منبعی از دانه ی حیاتی است ، که از خداست و در تک تک ما وجود دارد، بخاطر آن سر فرود می آوریم و از قضاوت دست میکشیم.


منابع:

Psychologytoday.com

“mystic’s wisdom”-read more in isha.sadhguru.org

نوشته‌های مشابه

39 دیدگاه

  1. بسیارعالی. چقد جالب ٬دوماهیه تمرین چاکراه هارو دارم انجام میدم و اتومات و درونی عادتای خوبیو دارم بهشون وابسته میشم ازجمله صبر ٬ناامید نشدن از شکست وجذب فراوونی واینکه تلاش برای قضاوت نکردن بقیه که باور کنید هروقت مراعات میکنم هم آرامشم زیادتر میشه هم رو روابطم با بقیه اثر بهتری گذاشته و مهمتر اینکه اطرفیانم هم عادت میکنن به قضاوت نکردن . غیبت نکردن . سپاس

دیدگاهتان را بنویسید