چگونه در مراقبه‌ در لحظه حال حضور داشته باشیم؟

حضور در لحظه حال در وهله‌ی اول مشکل به نظر می‌رسد چون چیزی شبیه به ژیمناستیک مغزی است! باید تصور کنید توجه و تمرکز شما شبیه ماهیچه‌ای است که می‌توانید آن را پرورش دهید.

مهم نیست که تا حالا چند بار درباره‌ی این موضوع صحبت کرده‌اید یا مطالبی را خوانده‌اید، در هردو حالت باز هم عملی کردن این مراقبه ممکن است سخت به نظر بیاید.

news_meditation


بالاخره باید چه کار کنیم؟

تحقیقات علمی کماکان نشان می‌دهند که انجام یک سری فعالیت‌های ویژه تأثیر مثبتی در سلامتی، روابط اجتماعی روزمره و حتی روابط کاری ما دارد که در نهایت منجر به افزایش بهره وری و کاهش هزینه‌های مربوط به سلامت می‌شود. گاهی اوقات ما فقط نیاز به یک راهنمایی کوچک داریم تا راهمان را پیدا کنیم.

پنج ترفند ساده برای بهبود مراقبه و تلاش برای حضور درلحظه:

 ۱. خودتان را آماده کنید

قبل از انجام این کار بهتر است بدانید که فعالیت شما یک پرفورمنس (اجرا) نیست! بنابراین نیازی نیست که مراقبه‌ی خود را با واژه‌هایی مثل خوب یا بد برچسب بزنید. اگر در این تله بیوفتید به طور کل از هدف اصلی مراقبه دور خواهید شد. حتی اگر هدفی هم برای مراقبه وجود داشته باشد آن چیزی جز آموختن نیست.

به عنوان مثال اگر شما به هنگام مراقبه روی تنفس خود تمرکز می‌کنید، هدف این نیست که روی دم و بازدم خود باقی بمانید. بلکه هدف اصلی این است که بیاموزید چگونه بر آن نقطه تمرکز کنید و اگر مدام حواستان پرت می‌شود باید به دنبال دلایل پرش ذهنتان باشید. اگر هر بار به سراغ یک سوژه‌ی تکراری می‌روید باید بیاموزید تا چه حد و چرا این موضوع نزد شما اهمیت دارد؟ اگر این موضوع خاص همیشه در مراقبه‌ی شما ظاهر می‌شود پس یاد بگیرید (جدا از اهمیت موضوع) آن را از خودتان جدا کنید و بعداً به صورت مجزا روی آن تمرکز کنید و کارتان را انجام دهید.


آشنایی با مراقبه و مزایای علمی و عملی آن را بخوانید.


ذهن همه‌ی ما در حین مراقبه سراغ موضوعات مختلف می‌رود و این اتفاق حتی برای کسانی که ۵۰ سال است مراقبه می‌کنند هم اتفاق می افتد. این بخشی از فرایند طبیعی کارکرد مغز ماست. می‌توان گفت هر چه بیشتر تمرین کنیم، بیشتر می‌توانیم ذهنمان را پرورش دهیم تا به نقطه‌ای که ما می‌خواهیم توجه کند و به این ترتیب ذهن را به آرامی به جای اولیه‌اش برگردانیم! آنچه را که انجام می‌دهید و تکرار می‌کنید تبدیل به عادت شما می‌شود و بدین ترتیب شما فعالیت‌هایی را که آگاهانه انتخاب کرده‌اید به عادت خود تبدیل می‌کنید.

a

 ۲. قلب شما بخشی از بازی است

گاهی هنگام یادگیری مراقبه‌ی آگاهانه سردرگمی‌هایی وجود دارد (ممکن است آموزش گیج کننده و پراکنده باشد). توجه، تمرکزو درگیر کردن قلبتان در مراقبه باعث می‌شود حس کنجکاوی و محبت در قلبتان قوی‌تر شود. وقتی روی تنفس، بدن و دریافت‌های حسی‌تان در مراقبه تمرکز می‌کنید در واقع دارید روی لحظه‌ای که زندگی می‌کنید تمرکز می‌کنید!

مثلا وقتی (در مراقبه) درگیر درد شدید -به کمک حس کنجکاوی‌تان- کاملاً از آن آگاه خواهید شد و توجهتان کمک می‌کند تا بتوانید بر آن غلبه کنید. این فرایند نوعی خود-درمانی نیز هست.

به عبارت دیگر، شما این فعالیت (مراقبه) را انجام می‌دهید چون به خودتان عمیقاً احترام می‌گذارید.

meditation

۳. خودتان را ببخشید

شما هم مثل تمام انسان‌های دیگر کامل نیستید و این امری کاملاً عادی است، هیچ کس کامل نیست. اگر به خودتان قول داده بودید که تمرین کنید و نتوانستید بهتر است تمرین بخشیدن و دعوت کردن را انجام دهید:

۱. خودتان را به خاطر زمانی که هدر رفته ببخشید و سعی کنید بفهمید چه چیزی شما را از انجام تمرین‌هایتان دور کرده است.

۲. سپس در کمال آرامش از خودتان بخواهید که تلاش کند دوباره تمرینات را انجام دهد.

به خودتان سخت نگیرید و بخشنده باشید. شما همیشه می‌توانید برای حضور در لحظه‌ی اکنون زندگی‌تان شروع کنید. این ماجرا فقط یک لحظه طول می‌کشد.

 ۴. از خودتان تشکر کنید

این بخش شاید مهم‌ترین بخش این فعالیت باشد. هر بار که تمرین می‌کنید از خودتان تشکر کنید. از خودتان قدردانی کنید چون وقت خود را صرف آموزش، یاد گیری و رشد و تعالی خودتان کرده‌اید.

این کار در ذهنتان باقی می‌ماند چون نشان می‌دهد شما به خودتان توجه می‌کنید. این نوع از خود-قدردانی سرشار از انرژی‌های مؤثر شفا دهنده است! به این فکر کنید که روزها، هفته‌ها و ماه‌های آینده با این حس خود-قدردانی و توجه مثبت به وجوتان چگونه خواهد بود؟

 ۵. با یک همراه مراقبه کنید

شما می‌توانید این فعالیت‌ها را به تنهایی انجام دهید اما همه می دانیم که دراین موارد داشتن همراه یا همراهان بیشتر کمک کننده است. کمی فکر کنید شاید کسی را پیدا کنید که دوست دارد این فعالیت‌ها را شروع کند یا اینکه با افرادی ملاقات کنید که از قبل این کار را شروع کرده‌اند.

داشتن یک یا چند همراه به هیچ وجه الزامی نیست اما با همراهی کردن با دیگران بیشتر در این محیط قرار خواهید گرفت، در تجربیات یکدیگر سهیم خواهید شد و بدون شک این امر همیشه به شما انگیزه ی حرکت و ادامه خواهد داد.


مقاله مرتبط: تکنیک هایی برای زندگی در زمان حال


مشاهده ویدئوی زیر نیز برای روشن شدن مبحث حضور در لحظه خالی از لطف نیست!

نوشته‌های مشابه

18 دیدگاه

  1. ممنون بابت مقاله خوبتون و واقعا مرسی که وقت میزارید برای ما
    نظر شخصی من برای مراقبه و حظور در لحظه ابتدا باید شرایط محیطی فراهم باشه همیشه مکانی آروم و دنج برای خودتون انتخاب کنین و در سکوت کامل مراقبه رو شروع کنین ، دو ترفتد اول ک دوستمون بهش اشاره کردن فقط برای دور کردن افکار مزاحم از مغز انسان هست و در نهایت رسیدن مغز به آرامش پس از یک روز کاری و سخت . راه های دیگه هم برای دور کردن افکار مزاحم وجود داره ک برای مراقبه واقعا لازمه مغزمون مشغول نباشه. مثلا اگه براتون سخته رو صدای قلبتون تمرکز کنین میتونین دست چپتونو بزارید رو قلبتون که راحت تر حسش کنید و بعد رو ضربان قلبتون تمرکز کنین که از افکار مزاحم دور بشین یا به صدای تیک تاک ساعت گوش بدین و رو صدای ساعت متمرکز بشین ، میتونین شمارش معکوس انجام بدین برای مثال از صد تا یک بشمارید. یا هنگام مدیتیشن ماترا بگید …
    و در نهایت سه ترفند آخر برای گرفتن انرژی مثبت به شما خیلی کمک میکنه ، فکر کردن به کارای مثبت میتونه همیشه انرژی و فرکانس شمارو افزایش بده. بودن یک فرد در کنار شما هنگام مراقبه باعث افزایش اعتماد به نفس شما و طرف مقابل میشه ک این کار هم اثر مراقبه رو تشدید میکنه.
    ممنون از سایت خوبتون

  2. بله ساتر در کتاب هستی و نیستی میگویید گذشته تنها چیزی است که در این دنیا هست ولی قابل تغییر نمیباشد .لحظات زندگی ما تا به هم میپویندند بلافاصله به اینده ان لحظه بعد میرسیم و تا بیایم بفهیم و حال را درک کنیم یک قدم به سمت اینده رفته ایم . و اگر کسی بگویید اینده را پیش بینی میکند اصلا جالب و درست به نظر نمیاید یرا در زمان حال در حال بیان شدن است پس اینده نیست… البته با مثالهایی بسیار جالب و زیبا انرا شرح میدهد.
    عالی بود تشکر

دیدگاهتان را بنویسید